1.062.618

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pedagógiai-pszichológia

Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi kar - Kézirat

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 142 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Megjelent 1000 példányban. Tankönyvi szám: J2-1012
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A pedagógiai pszichológia két tudománynak, a pedagógiának és a pszichológiának a határán mozog. Az iskolában folyó oktató-nevelő munkában, azaz, a pedagógiai tevékenységben megnyilvánuló... Tovább

Előszó

A pedagógiai pszichológia két tudománynak, a pedagógiának és a pszichológiának a határán mozog. Az iskolában folyó oktató-nevelő munkában, azaz, a pedagógiai tevékenységben megnyilvánuló pszichológiai jelenségeket, történéseket, törvényszerűségeket vizsgálja; kutatja. Vagyis: feltárja, hogy az ismeretelsajátítás folyamatában, a képességek alakulásának mechanizmusában, a tanár-diák kapcsolatban, az egyén és közösség relációban, a személyiségjegyek kifejlődésének folyamatában mi megy végbe a tanulóban, a tanárban? Alapvetően tehát az iskolai élet pszichológiáját vizsgálja. Mivel a tanuló személyiségében iskolán túli hatások is munkálnak, a pedagógiai pszichológia azokat is messzemenően figyelembe veszi. A pedagógiai pszichológiának a pedagógiához való viszonyára jellemző, hogy azt a pedagógiai tevékenységet vizsgálja, amit a pedagógia is vizsgál, de ezt pszichológiai aspektusból teszi. A pszichológiához való viszonya pedig abban jut kifejeződésre, hogy a pszichikus jelenségek, történések, törvényszerűségek megnyilvánulását nem általában kutatja, hanem egy sajátos területen, az iskolai életben, a pedagógiai tevékenységben. Nagyon lényeges még a pedagógiai pszichológiának a fejlődéslélektannal való kapcsolata, ugyanis ez utóbbi adja a pedagógiai pszichológiának a legközvetlenebb alapot. Ahol a fejlődéslélektan befejeződik, amikor feltárta, leírta a különböző életkorok sajátosságait, ott kezdődik lényegében a pedagógiai pszichológia. Az ugyanis az alapvető kérdésfeltevés, hogy mit kell tennie a pedagógusnak, hogy a gyermek még fejlettebb legyen, hamarabb érjen el a fejlődés optimálisan elérhető legmagasabb szintjére. Akkor, amikor a pedagógiai pszichológia a pszichológiai jelenségeket, történéseket kutatja, vizsgálja, nem egyszerűen látja, hogy milyen történések mennek végbe pl. a tanítási órán a tanulóban, a tanárban, hogy milyen jelenségek, folyamatok aktivizálódnak, hanem ennél többre képes és többet is tesz. Előállítja, megszervezi azokat a feltételeket, körülményeket, amelyek között a kívánt, a legszükségesebb folyamatok aktivizálódnak, a legpozitívabb személyiségjegyek formálódnak. A pedagógiai pszichológia tehát nem konstatál, leír, hanem aktívan és alkotóan beavatkozik a tanuló személyiségének a fejlesztésébe, s így a személyiségfejlesztés tudománya. A pedagógus lehet pszichológiában is jól képzett, pedagógiában is jártas külön-külön és még sem biztos, hogy kellő hatásfokkal dolgozik, ha hiányzik képzettségéből az a sajátos, amelynek birtokában tudatosabb, a jelenségeket alaposabban elemző, mélyebben értő, következményeket látó, differenciálni tudó, alkotó, sikeresebb lehet. S ez a sajátos a pedagógiai pszichológia. Vizsgáljunk meg néhány példát az iskolai életből. A) Gyakori, szinte minden napos eset, hogy valamely tanulónál tanulási problémák állnak elő s ennek gyenge teljesítmény a következménye. Ennek a jelenségnek a szokásos pedagógusi megközelítésmódjai: 1. Sok pedagógus mint egyetlen lehetséges eszközzel, a rossz osztályzattal, intővel, dorgálással, megszégyenítéssel él. A tanulót butának, vagy lustának minősíti, a felelősséget magától elhárítja, tipikus válasz: „Én megtanítottam, elmagyaráztam az anyagot, magára vessen, ha nem figyelt, vagy nem tanult". Vissza

Tartalom

I. A pedagógiai pszichológia tárgya, módszerei, a .tudomány rendszere, törvényszerűségei (S.dr. Gergencsik Eszter)
1. A pedagógiai pszichológia tárgya 3
2. A tudomány rendszere 6
3. A személyiségfejlesztés törvényszerűségei 7
4. A pedagógiai pszichológia kutatási módszerei 11
IL A tanulói személyiség fejlesztésének pszichológiai problémái (P.dr. Balogh
Katalin)
1. A fejleszthetőség, a hatáskeltés és alkalmazás problémái 17
2. Az életkori sajátosságok szerepe a személyiség fejlesztésében 20
3. A tanulói személyiség egyéni sajátosságai 22
4. A személyiség tanulmányozásának programja, módszerei, a pedagógiai
pszichológiai jellemzés 24
III. A pedagógus személyi hatásának elemzése (P. dr.Balogh Katalin)
1. A pedagógus mint „magatartási modell" 31
2. A pedagógus mint „struktúra-szervező, irányító" személy 32
3. A pedagógusi hivatás betöltéséhez kívánatos személyiségjegyek 35
4. A személyi hatás elemzésének kísérleti eredményei 37
IV. A tanulói közösségek pedagógiai pszichológiai elemzése (P. dr.Balogh Katalin)
1. A kiscsoportkutatás pedagógiai konklúziói 41
2. Csoport és közösség párhuzama 45
3. Az egyén és közösség kapcsolatának pszichológiai elemzése 45
4. Az iskolai gyermek-közösségek sajátosságai 48
5. A közösséggé érés fejlődési fázisainak főbb problémái 50
6. A nevelési folyamat pszichológiai elemzése. 54
V. A nevelési folyamat pszichológiai elemzése (dr. Gerengecsik Eszter)
1. A nevelési folyamat értelmezése 57
2. A tudatra-hatás pszichológiai problémái 58
3. A magatartás alakításának pszichológiai problémái 62
4. A személyiség értékmérői 66
5. A nevelés módszereinek pszichológiai elemzése 72
VI. Az oktatási folyamat pedagógiai pszichológiai elemzése (P. dr. Balogh Katalin)
1. Az ismeretelsajátítás és alkalmazás pszichológiai problémái 77
a) Az elsajátítás főbb lélektani koncepciói 78
b) Az információs pszichológia, a programozott oktatás 82
c) A struktúra elméletre épülő oktatáslélektani kísérletek 86
2. Az iskolai tanulás pszichológiai elemzése 88
a) A tanulás eredményességét meghatározó mentális tényezők 91
b) Az affektív tényezők szerepe (S. dr. Gergencsik Eszter) 92
3. A tanulói teljesítmény ellenőrzésének és értékelésének pszichológiai kérdései (P. dr. Balogh Katalin) 106
4. A pályaválasztás iskolai előkészítésének pszichológiai problémái (S. dr.
Gergencsik Eszter) 115
VII. Az átlagtól eltérő tanulókkal való bánásmód pedagógiai pszichológiai problémái
(S. dr. Gergencsik Eszter)
1. A kiemelkedő képességű tanulókkal való helyes bánásmód 126
2. A tanulási nehézségekkel küzdő tanulókkal való bánásmód pszichológiai
problémái 130
3. A nehezen nevelhető gyermekekkel való bánásmód pszichológiai problémái 133
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem