Előszó (Kelemen Elemér) | 3 |
A neveléstudomány helye, szerepe a tudományok rendszerében | |
Kármán Mór: A pedagógia helye a tudományok sorában | 9 |
Fináczy Ernő: A nevelés tudománya | 15 |
Weszely Ödön: A pedagógia helye a tudományok rendszerében | 21 |
Imre Sándor: Pedagógia és politika | 26 |
Imre Sándor: A neveléstudomány magyar feladatai | 34 |
A nevelés fogalma, célja és feladatai | |
Waldapfel János: A nevelés fogalma, joga és kötelessége, tartalma, célja, nehézségei | 45 |
Fináczy Ernő: A nevelés célja | 51 |
Weszely Ödön: A nevelés célja | 57 |
Imre Sándor: A nevelés célja és feladatai | 64 |
Weszely Ödön: A nevelő hatás elmélete | 76 |
Barankay Lajos: Nemzeti értékeink tudatosítása a nevelésben | 86 |
A nevelés gyakorlata és módszerei | |
Imre Sándor: A nevelés alakjai | 97 |
Várkonyi Hildebrand: A gyermeki személyiség megismerése | 102 |
Várkonyi Hildebrand: Az érzelmek nevelése | 107 |
Baranyai Erzsébet: A kedélyre való hatás a cselekvés iskolájában | 111 |
Vértes O. József: Miliő és gyermeki lélek | 115 |
Weszely Ödön: Az esztétikai nevelés | 132 |
Imre Sándor: Az egészséges életre való nevelés (testnevelés) | 137 |
Darányi Gyula: Általános iskolaegészségtan | 143 |
Imre Sándor: Nyugtalan idő, nyugodt nevelés | 152 |
A pedagógus | |
Waldapfel János: Tanár és tudós | 159 |
Bognár Cecil: Tanártípusok | 163 |
Várkonyi Hildebrand: A nevelő ethosza és lélektana | 170 |
Imre Sándor: Az iskolai nevelő | 182 |
Belohorszky Ferenc: Az osztályfőnök | 191 |
Weszely Ödön: Az egyéniség | 200 |
Modern pedagógiai irányzatok, útkeresések | |
Fináczy Ernő: Újabb pedagógiai törekvések | 213 |
Ozorai Frigyes: Modern pedagógiai irányok, törekvések | 218 |
Kenyeres Elemér: Az új iskola és pedagógiája | 227 |
Garai József: Az új iskolák összehasonlítása | 237 |
A Ma iskolája (A munkaiskola) | 245 |
Kratofil Dezső: A cselekvő iskola néhány gyakorlati problémája | 256 |
Utószó: a válogatásról, a szerzőkről | 264 |