1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pedagógiai mérések

A mérés szerepe, feltételei, lehetőségei és módszerei, elemző eljárások

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Korona Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 140 oldal
Sorozatcím: A Pedagógus Szakma Megújítása Projekt
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-8153-34-2
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

1992 szeptemberében a Pedagógus Szakma Megújítása Projekt keretében a „mérési szakember" elnevezésű, 105-12. kódszámú tanfolyam (lásd: Iskolakultúra 1992, 6-7. sz.) megtervezésére kapott felkérést a szerző, Ennek értelmében egy 80-100 órás tanfolyam tartalmának megszerkesztése, a szükséges források megjelölése és előadók keresése volt a feladat.
A tanfolyami tematika így alakult:
1, rendszerelméleti - mérésmetodikai bevezető,
2, a tudásmérés elméleti és gyakorlati kérdései,
3, a pedagógiai helyzetelemzés - folyamatkövetés „mérésnél lágyabb", de a lehetőség határain belül objektív eljárásai,
4, a vizsgálatokban nyert adatok statisztikai elemzésének és pedagógiai értelmezésének kérdései.
Az 1,, a 2., és a 4. témakörrel kapcsolatos alaptudnivalók összefoglalására tesz kísérletet e könyv szerzője. (Több évtizedes elméleti tevékenység és gyakorlat alapján, s főképp a 4, témakörben a közkézen forgó szakirodalmi munkáknál részletesebben és némileg újszerűen tárgyalva)

Tartalom

Előszó 3
I. FEJEZET
RENDSZERELMÉLETI BEVEZETŐ 5
1. A valóság objektumai mint rendszerek 5
1.1. A rendszerek meghatározottsága (determináció) 7
1.2. A rendszerek összefüggéseinek főbb típusai 9
a) Az általános összefüggéstörvény 9
b) A különbség törvénye 13
c) A változás és az átmenetek törvénye 14
2. Rendszertípusok 16
2.1. Reális és gondolati rendszerek 16
2.2. Kommunikatív rendszerek 17
2.3. Pedagógiai rendszerek 19
2.4. A pedagógiai rendszerek megismerhetőségéről 21
II. FEJEZET
A TUDÁS MÉRÉSÉNEK FELTÉTELEI 23
1. Tényfeltárás - mérés 23
2. Skálák 24
2.1. A metrikus skálákról 24
2.2. Rangskálák 25
2.3. A nominális skála 28
3. A tudás mint objektiváció és alkotóelemei 29
III. FEJEZET
A TUDÁSTESZTEK KÉSZÍTÉSÉNEK MUNKAFÁZISAI 32
1. A tananyag elemzése 32
1.1. A tananyag tagolása és az ismeretek számbavétele 32
12. A tananyagstruktúrák összeállítása 33
1.3. Funkcionális elemzés; „szintek" megállapítása 39
1.4. A képesség jellegű tudás elemzése 42
2. Tesztfeladatok 45
2.1. A feladatkijelölés problémái 46
2.2. A feleletadás módjai 48
2.2.1. Feleletválasztás 48
a) Alternatív választás 48
b) Többszörös választás 49
2.2.2. Feleletalkotás 52
a) Nem teljes feleletalkotás: kiegészítéses feladatok 53
aa) Szöveget szöveggel 53
ab) Rajzot rajzzal 54
ac) Rajzot szöveggel 54
ad) Szöveget rajzzal 55
ae) Kombinált: rajzzal és szöveggel kiegészítés 56
b) Teljes válasz alkotása 56
ba) Rövid válasz 56
bb) Hosszú válasz 57
2.3. Esszéteszt 59
2.3.1. Esszé típusú válasz 59
2.3.2. Valódi essze 60
3. Kódolás, javítókulcs, értékelés 63
3.1. Kódolás 63
3.1.1. Kódolás a mérőlapon 64
3.1.2. Kódolás javítókulccsal 64
a) Teljes felsorolást kérő feladat, kötetlen sorrenddel 64
b) Teljes felsorolás, kötött sorrenddel 65
c) Nem teljes felsorolás 66
3.2. Az elemenkénti értékek (pontok) meghatározása 66
a) Fontossági (funkcionális) súly meghatározása 67
b) Szintsúly megállapítása 68
c) Százalékpont számítása 68
4. A tesztlapok megszerkesztése 70
4.1. Egyenértékű tesztváltozatok összeállítása 70
4.2. Elsődleges kontroll 71
4.3. Statisztikai, matematikai kontroll 75
5. A mérés szervezése és lebonyolítása 76
IV. FEJEZET
A MÉRÉSI ÁDATOK STATISZTIKAI ELEMZÉSE 78
1. Statisztikai alapfogalmak 78
1.1. Sokaság, elem 78
1.2. Adat, mutatószám 80
1.3. Az adatok pontosságáról 81
2. Az adatok csoportosítása 82
2.1. Minőségi sorok, területi sorok 83
2.2. Idősorok 84
2.3. Mennyiségi sorok 86
3. A minta és alapvető mutatói 91
3.1. A minta fogalmáról és a mutatók megbízhatóságáról 91
3.2. Középértékek 92
3.2.1. Helyzeti középérték 93
3.2.2. Átlag 94
3.3. Szóródás, szórás 94
4. Összefüggésvizsgálat (regresszió, korreláció) 97
4.1. A pedagógiai rendszerek faktorainak összefüggéseiről 97
4.2. A korreláció számítása 98
4.2.1. A számítások elvi alapjai 98
4.2.2. A számítás munkamenete 99
4.3. Rangkorreláció, konkordancia 107
4.4. Szignifikancia, konfidencia 109
V. FEJEZET
AZ ADATOK PEDAGÓGIAI ÉRTELMEZÉSE 111
1. Átlagok 111
1.1. Tesztátlagok 111
1.2. Feladatátlag, item-átlag 116
2. A szóródásvizsgálat tanulságai 119
2.1. A tanulók teljesítményeinek a szóródása tantárgyanként 120
2.2. Az iskolai átlagok szóródása 122
2.3. Teljesítményszóródás és értékelés 124
2.3.1. Mért eredmények és osztályzatok 124
2.3.2. Norma- vagy kritérium-orientált értékelést? 128
3. Összefüggésvizsgálat 130
JEGYZETEK 134
Ábrák jegyzéke 136
Táblázatok jegyzéke 137

Orosz Sándor

Orosz Sándor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Orosz Sándor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem