A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pedagógiai-andragógiai alapismeretek

a gépjárművezetést oktatók részére

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Közlekedési Dokumentációs Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 287 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ezzel a kiadvánnyal a gépjárművezetők képzését végző oktatók pedagógia-andragógiai felkészítéséhez, illetve felkészüléséhez kíván egységes tankönyvet biztosítani az Autóközlekedési Tanintézet... Tovább

Előszó

Ezzel a kiadvánnyal a gépjárművezetők képzését végző oktatók pedagógia-andragógiai felkészítéséhez, illetve felkészüléséhez kíván egységes tankönyvet biztosítani az Autóközlekedési Tanintézet Igazgatósága. Tankönyvünk tehát megfelel a gépjárművezetői szakoktatóképzés 1981. évi reformterve előírásának.
A reformterv kidolgozását, s ennek eredményeként a tankönyv megírását, az a felismertés is sürgette, hogy tanítás-tanulás folyamatában, a képzés - ezen belül az oktatás és vizsgáztatás - hatékonyságának alakuklásában a legfontosabb tényező a személyesség. A személyesség pedig az emberi kapcsolatok fontosságára - vagyis a nevelésre - irányítja a figyelmet.
A gépjárműközlekedés műszaki és forgalmi szakembereinek hatékonyabb képzése a tudatosan nevelésközpontú oktatók tevékenységétől függ. A pedagógiai-andragógiai szakszerűség megköveteli, hogy - a gyakorlati oktató-nevelő munka érdekében - megkülönböztessük az oktatás és a nevelés fogalmát. Vissza

Tartalom

Előszó7
Bevezetés9
Gyakorlati célú tájékozódás a neveléstudományban11
A pedagógia és az andragógia kapcsolatáról13
Neveléstörténeti áttekintés14
A neveléselméletről16
Az oktatáselméletről32
A tanítási szervezettanról34
A tanítás segédtudományairól35
Neveléselméleti alapismeretek37
A nevelés általános fogalma és társadalmi funkciója37
A tanítás fogalma40
Az oktatás fogalma41
A nevelés fogalma41
A nevelés célja és a nevelési cél43
Az oktatás és a képzés kapcsolata45
A képzési cél fogalma és tartalma46
A továbbképzés célja48
Lélektani alapismeretek49
A lélektanról általában49
A lelki jelenség és az idegrendszeri folyamatok51
A reflexekről51
Az idegrendszeri típusokról52
A személyiség összetevői56
A személyiség egy részét tükröző tulajdonságok58
Az érzékelés64
Az észlelés65
A figyelem66
Az emlékezet68
A gondolkodás69
Az identitásérzés fogalma és jelentősége70
A csoporttörténésekről73
Törvényszerű tanulói elvetések a tanítás--tanulás folyamatában82
Didaktikai alapismeretek89
A didaktika mint a tanítás-tanulás elmélete89
Didaktikai alapfogalmak90
Tanulás91
Ismeret91
Tudás91
Jártasság92
Készség92
Edzettség94
Eljárás94
Módszer95
Eszköz95
A didaktikai alapelvek95
A tanulás és az élet kapcsolatának elve95
A tanítás-tanulás útján folyó céltudatos nevelés elve96
A tudományosság és a szakszerűség elve97
Az oktató vezető szerepe és a tanuló fokozódó önállóságának elve98
A közösségi elv a tanításban98
A tanulók fejlettségéhez való alkalmazkodás elve99
A konkrétumok és absztrakciók egységének elve99
A rendszeresség és a fokozatosság elve100
Az ismeretek tartósságának elve101
A tanítás-tanulás folyamatának ismeretelméleti és pszichológiai alapjai102
A tanítás-tanulás folyamata tervezésének néhány szempontja106
A tanítás-tanulás folyamatában megoldandó didaktikai feladatok117
A tanítás-tanulás folyamatához szükséges pszichológiai feltételek megteremtése és fenntartása118
Ismeretadás-ismeretszerzés121
Az ismeretek rögzítése123
Az ismeretek alkalmazása125
A tanulók tudásának ellenőrzése és értékelése127
A tanítás-tanulás folyamatának elemzése és értékelése128
Általános módszertani alapismeretek132
Az általános módszertan helye a didaktikában133
Az általános módszertan tárgya134
Az általános módszertan tanításának célja és feladatai134
A módszerek rendszerezéséről135
Az oktatás és a nevelés módszereinek elhatárolása137
Az oktatás és a nevelés eszközeinek elhatárolása137
Hagyományos oktatási módszerek138
Hagyományos oktatási eszközök147
Korszerű oktatási módszerek és eszközök152
A kiscsoportos oktatás egyik korszerű módszere: A TIKE153
Az oktatástechnikai eszközök alkalmazásáról154
Az egyéni tanulás korszerű módszerei156
Röviden a programozott oktatásról158
Nevelési módszerek és eszközök159
A nevelési módszerek fő csoportjai159
A nevelés művelődési javak szerinti fő feladatairól166
A nevelés pszichikus folyamatok szerinti fő feladatairól168
Az oktató személyisége mint nevelési eszköz168
A módszeres oktató magatartásról169
Az oktatói önismeret fejlesztéséről177
Az oktató emberismeret fejlesztéséről179
A csoport mint nevelési eszköz182
A felnőttek tanulását akadályozó - módszert befolyásoló - tényezőkről185
Biológiai öregedés185
Kevés szabad idő185
Az érdektelenség185
Általánosabb érvényű ellenállás186
A felnőtt vonatkoztatási csoportjának sajátos beállítódása186
A telítődés186
Beállítódási merevség187
A tanulás történeti-érzelmi tapasztalatai187
A fejlődés-fejlesztés módszert befolyásoló törvényszerűségei a felnőttek tanításában189
A szerkezet és a funkció összefüggéseinek törvénye189
A koegzisztencia törvénye190
A rész és az egész viszonyának törvénye190
A transzfer (átvitel) törvénye191
A "fegyelmezetlenség" leggyakoribb okai193
A tanfolyami oktatás gyakorlata195
A tanfolyami foglalkozások szervezése196
A tanfolyami foglalkozások előkészítése198
A tanfolyami foglakozások vezetése199
Gyakorlati tanácsok205
A beszédre vonatkozó általános tanácsok206
Beszédtechnikai tanácsok208
Az értelmes beszéd210
Az érthető beszéd211
A beszéd közben tartandó szünet211
Az érdekes beszéd212
Testtartás a beszéd közben213
Taglejtés beszéd közben213
Tekintetünk a beszéd közben215
Példák általános oktatási módszerekre217
Alkalmazkodás a tanfolyam céljához és a tanulók felkészültségéhez217
A súrlódási tényező mérése "arasszal"219
Melyik acéldarab magasabb széntartalmú?220
Melyik acéldarab a mágnes?221
A jegyzetkészítést és az emlékezet javítását elősegítő módszerek222
A Bernoulli-egyenlet egysoros "levezetése"225
Hogyan szereljük a kardántengelyt?226
Példák általános nevelési módszerekre229
Fegyelmezetlenségi szituáció elhárítása tanteremben229
Fegyelmezetlenségi szituáció oldása tanteremben231
Az identitásérzés csökkenése miatti fegyelmezetlenség és oldása tanteremben232
Az identitásérzés csökkenése miatti fegyelmezetlenségé és oldása tanulógépkocsiban235
Három aktivitást növelő eljárás238
A csoportaktivizálás egyik bevált eljárása239
Hogyan kérjük a felnőtt tanuló véleményét?242
Példa a szakmódszertan és az általános módszertan kapcsolatának érzékeltetésére243
Példa a szabályt betartó, és mégsem erkölcsös gépkocsivezetői viselkedésre265
Néhány pedagógiai-andragógiai szakkifejezés magyarázata267
A könyv legfontosabb összefüggéseinek a feldolgozását elősegítő lapok275
Ajánlott irodalom az ismeretek későbbi bővítéséhez283
Befejezés285
A felhasznált irodalom287

Tóth Ferenc László

Tóth Ferenc László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Tóth Ferenc László könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem