kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Közlekedési Dokumentációs Vállalat |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Tűzött kötés |
Oldalszám: | 287 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 20 cm x 14 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | Megjelent 1000 példányban. |
Előszó | 7 |
Bevezetés | 9 |
Gyakorlati célú tájékozódás a neveléstudományban | 11 |
A pedagógia és az andragógia kapcsolatáról | 13 |
Neveléstörténeti áttekintés | 14 |
A neveléselméletről | 16 |
Az oktatáselméletről | 32 |
A tanítási szervezettanról | 34 |
A tanítás segédtudományairól | 35 |
Neveléselméleti alapismeretek | 37 |
A nevelés általános fogalma és társadalmi funkciója | 37 |
A tanítás fogalma | 40 |
Az oktatás fogalma | 41 |
A nevelés fogalma | 41 |
A nevelés célja és a nevelési cél | 43 |
Az oktatás és a képzés kapcsolata | 45 |
A képzési cél fogalma és tartalma | 46 |
A továbbképzés célja | 48 |
Lélektani alapismeretek | 49 |
A lélektanról általában | 49 |
A lelki jelenség és az idegrendszeri folyamatok | 51 |
A reflexekről | 51 |
Az idegrendszeri típusokról | 52 |
A személyiség összetevői | 56 |
A személyiség egy részét tükröző tulajdonságok | 58 |
Az érzékelés | 64 |
Az észlelés | 65 |
A figyelem | 66 |
Az emlékezet | 68 |
A gondolkodás | 69 |
Az identitásérzés fogalma és jelentősége | 70 |
A csoporttörténésekről | 73 |
Törvényszerű tanulói elvetések a tanítás--tanulás folyamatában | 82 |
Didaktikai alapismeretek | 89 |
A didaktika mint a tanítás-tanulás elmélete | 89 |
Didaktikai alapfogalmak | 90 |
Tanulás | 91 |
Ismeret | 91 |
Tudás | 91 |
Jártasság | 92 |
Készség | 92 |
Edzettség | 94 |
Eljárás | 94 |
Módszer | 95 |
Eszköz | 95 |
A didaktikai alapelvek | 95 |
A tanulás és az élet kapcsolatának elve | 95 |
A tanítás-tanulás útján folyó céltudatos nevelés elve | 96 |
A tudományosság és a szakszerűség elve | 97 |
Az oktató vezető szerepe és a tanuló fokozódó önállóságának elve | 98 |
A közösségi elv a tanításban | 98 |
A tanulók fejlettségéhez való alkalmazkodás elve | 99 |
A konkrétumok és absztrakciók egységének elve | 99 |
A rendszeresség és a fokozatosság elve | 100 |
Az ismeretek tartósságának elve | 101 |
A tanítás-tanulás folyamatának ismeretelméleti és pszichológiai alapjai | 102 |
A tanítás-tanulás folyamata tervezésének néhány szempontja | 106 |
A tanítás-tanulás folyamatában megoldandó didaktikai feladatok | 117 |
A tanítás-tanulás folyamatához szükséges pszichológiai feltételek megteremtése és fenntartása | 118 |
Ismeretadás-ismeretszerzés | 121 |
Az ismeretek rögzítése | 123 |
Az ismeretek alkalmazása | 125 |
A tanulók tudásának ellenőrzése és értékelése | 127 |
A tanítás-tanulás folyamatának elemzése és értékelése | 128 |
Általános módszertani alapismeretek | 132 |
Az általános módszertan helye a didaktikában | 133 |
Az általános módszertan tárgya | 134 |
Az általános módszertan tanításának célja és feladatai | 134 |
A módszerek rendszerezéséről | 135 |
Az oktatás és a nevelés módszereinek elhatárolása | 137 |
Az oktatás és a nevelés eszközeinek elhatárolása | 137 |
Hagyományos oktatási módszerek | 138 |
Hagyományos oktatási eszközök | 147 |
Korszerű oktatási módszerek és eszközök | 152 |
A kiscsoportos oktatás egyik korszerű módszere: A TIKE | 153 |
Az oktatástechnikai eszközök alkalmazásáról | 154 |
Az egyéni tanulás korszerű módszerei | 156 |
Röviden a programozott oktatásról | 158 |
Nevelési módszerek és eszközök | 159 |
A nevelési módszerek fő csoportjai | 159 |
A nevelés művelődési javak szerinti fő feladatairól | 166 |
A nevelés pszichikus folyamatok szerinti fő feladatairól | 168 |
Az oktató személyisége mint nevelési eszköz | 168 |
A módszeres oktató magatartásról | 169 |
Az oktatói önismeret fejlesztéséről | 177 |
Az oktató emberismeret fejlesztéséről | 179 |
A csoport mint nevelési eszköz | 182 |
A felnőttek tanulását akadályozó - módszert befolyásoló - tényezőkről | 185 |
Biológiai öregedés | 185 |
Kevés szabad idő | 185 |
Az érdektelenség | 185 |
Általánosabb érvényű ellenállás | 186 |
A felnőtt vonatkoztatási csoportjának sajátos beállítódása | 186 |
A telítődés | 186 |
Beállítódási merevség | 187 |
A tanulás történeti-érzelmi tapasztalatai | 187 |
A fejlődés-fejlesztés módszert befolyásoló törvényszerűségei a felnőttek tanításában | 189 |
A szerkezet és a funkció összefüggéseinek törvénye | 189 |
A koegzisztencia törvénye | 190 |
A rész és az egész viszonyának törvénye | 190 |
A transzfer (átvitel) törvénye | 191 |
A "fegyelmezetlenség" leggyakoribb okai | 193 |
A tanfolyami oktatás gyakorlata | 195 |
A tanfolyami foglalkozások szervezése | 196 |
A tanfolyami foglalkozások előkészítése | 198 |
A tanfolyami foglakozások vezetése | 199 |
Gyakorlati tanácsok | 205 |
A beszédre vonatkozó általános tanácsok | 206 |
Beszédtechnikai tanácsok | 208 |
Az értelmes beszéd | 210 |
Az érthető beszéd | 211 |
A beszéd közben tartandó szünet | 211 |
Az érdekes beszéd | 212 |
Testtartás a beszéd közben | 213 |
Taglejtés beszéd közben | 213 |
Tekintetünk a beszéd közben | 215 |
Példák általános oktatási módszerekre | 217 |
Alkalmazkodás a tanfolyam céljához és a tanulók felkészültségéhez | 217 |
A súrlódási tényező mérése "arasszal" | 219 |
Melyik acéldarab magasabb széntartalmú? | 220 |
Melyik acéldarab a mágnes? | 221 |
A jegyzetkészítést és az emlékezet javítását elősegítő módszerek | 222 |
A Bernoulli-egyenlet egysoros "levezetése" | 225 |
Hogyan szereljük a kardántengelyt? | 226 |
Példák általános nevelési módszerekre | 229 |
Fegyelmezetlenségi szituáció elhárítása tanteremben | 229 |
Fegyelmezetlenségi szituáció oldása tanteremben | 231 |
Az identitásérzés csökkenése miatti fegyelmezetlenség és oldása tanteremben | 232 |
Az identitásérzés csökkenése miatti fegyelmezetlenségé és oldása tanulógépkocsiban | 235 |
Három aktivitást növelő eljárás | 238 |
A csoportaktivizálás egyik bevált eljárása | 239 |
Hogyan kérjük a felnőtt tanuló véleményét? | 242 |
Példa a szakmódszertan és az általános módszertan kapcsolatának érzékeltetésére | 243 |
Példa a szabályt betartó, és mégsem erkölcsös gépkocsivezetői viselkedésre | 265 |
Néhány pedagógiai-andragógiai szakkifejezés magyarázata | 267 |
A könyv legfontosabb összefüggéseinek a feldolgozását elősegítő lapok | 275 |
Ajánlott irodalom az ismeretek későbbi bővítéséhez | 283 |
Befejezés | 285 |
A felhasznált irodalom | 287 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.