Előszó
Részlet:
"A sajátos vonások feltárása, elemzése még napjainkban is tart, mert miközben az óvodapedagógia is keresi egyéni arculatát, a gyermekekben, a környezeti hatásokban is folyamatos...
Tovább
Előszó
Részlet:
"A sajátos vonások feltárása, elemzése még napjainkban is tart, mert miközben az óvodapedagógia is keresi egyéni arculatát, a gyermekekben, a környezeti hatásokban is folyamatos változások következnek be. Így van ez az óvoda funkcióival, értelmezésével, de a sajátosságok megközelítésével is. Korábban az óvodát szociális, gondozó, nevelő intézménynek tartották, majd külön kiemelték iskola-előkészítő szerepét. Különösen az utóbbi funkció értelmezése körül adódtak viták.
A kérdéssel foglalkozott többek között Nagy József (1985), Bakonyiné Vince Ágnes (1986), Vekerdy Tamás (1990). Kovács György (1991) a funkciókat megőrző, gondozó, nevelő — iskola-előkészítő (megalapozó) funkció szerint elemzi. Egyes szakemberek az óvodai nevelés sajátosságait a folyamat szerkezetében látják, mások ide sorolják a derűs légkör biztosítását, a közvetlen környezet hatását, az óvoda iskola-előkészítő funkcióját, a fő nevelési eszközök kapcsolatát (Kovács György, 1973).
Olyan jellemzés is van, amely az átmeneteket, az iskola-előkészítő funkciót, a családdal való együttműködést és az átlagtól eltérő gyermekek eseteit részletezi a témakörben (Nagy Hedvig, 1982). Több újabb szemponttal egészíti ezt ki Kovács György (1991), mint pl. a szociális tanulás, az alapozó jelleg.
Ezen tanulságokra építve ismerkedjünk meg azokkal a sajátos vonásokkal, amelyekkel az óvodai nevelés jellemezhető.
Az óvodai nevelés sajátosságait két téma megismerésével tudjuk leginkább feltárni: az óvoda funkciói és az óvodás korosztály korspecifikus vonásai. Azért indokolt a funkciók számbavétele, mert az óvoda funkcióinak teljesítése közben, azzal párhuzamosan sajátos nevelési rendszert teremt, amelyet a gyermekek egyéni tulajdonságaihoz, fejlődéséhez kell igazítani, s ennek ugyancsak hatása van a nevelési folyamat szerveződésére. Egyéb körülményekből is adódnak jellegzetességek, mint pl. a gyermek óvodába kerülése és iskolai távozása, azok a bizonyos "átmenetek" vagy a családdal való kapcsolat, amely soha más intézményben nem ismétlődik meg ilyen formában."
Vissza