kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Tankönyvkiadó Vállalat |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 543 oldal |
Sorozatcím: | Tanárképző főiskolai tankönyvek |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-18-0522-0 |
Megjegyzés: | Tankönyvi szám: 47 151/I./II. |
I. kötet | |
Előszó | 5 |
Általános pedagógia (Dr. Bernáth József és Dr. Komlósi Sándor) | |
Bevezetés. Az általános pedagógia fogalma (Dr. Bernáth József) | 9 |
Az iskola és a társadalom (Dr. Bernáth József) | 10 |
Az iskola és a társadalom viszonya | 10 |
Amit magunkkal hoztunk és amit változtattunk | 11 |
A szocialista iskola növekvő szerepe a társadalomépítésben | 16 |
A társadalom felelőssége az ifjúság nevelésében. Ifjúságpolitikánk lényege, céljai, problémái | 19 |
Kiegészítő hazai irodalom | 22 |
Feladatok | 22 |
Eszmény, cél és feladat a szocialista nevelésben (Dr. Bernáth József) | 23 |
A célkitűzés funkciója | 23 |
A nevelési cél eredete | 24 |
Eszmény, cél, valóság | 25 |
Nevelésünk kívánatos és lehetséges célja | 27 |
A nevelés feladatrendszere | 28 |
Kiegészítő hazai irodalom | 31 |
Feladatunk | 32 |
A nevelés szükségessége és lehetősége (Dr. Bernáth József) | 33 |
Néhány alapfogalom és összefüggés | 33 |
Néhány fontos kérdésfeltevés az ember alakíthatósága témakörben | 35 |
Az öröklés problémái | 37 |
A környezet szerepe | 41 |
A nevelés lehetőségei | 42 |
Kiegészítő hazai irodalom | 43 |
Feladatok | 44 |
A pedagógus szerepe korunkban és társadalmunkban (Dr. Bernáth József) | 45 |
A pedagógushivatás mai tartalma | 45 |
A pedagógusok helyzete és munkája hazánkban | 46 |
A pedagógusszerep változó elemei és követelményei | 49 |
A pedagógusmunka érvényesülésének néhány tényezője | 51 |
Kiegészítő hazai irodalom | 53 |
Feladatok | 53 |
A nevelés fogalma, tartalmi jegyei (Dr. Bernáth József) | 55 |
A fogalmak tisztázásának jelentőségei | 55 |
Nézetek a nevelés lényegéről | 56 |
Kiegészítő hazai irodalom | 59 |
Feladatok | 59 |
A neveléstudomány tárgya, feladatai, felosztása és tudományközi kapcsolatai (Dr. Komlósi Sándor) | 60 |
A neveléstudomány tárgya | 60 |
Az elmélet és a gyakorlat kapcsolata | 62 |
Rendszerszemlélet | 63 |
Tudományközi kapcsolatok | 65 |
Kiegészítő hazai irodalom | 66 |
A pedagógiai jelenségek vizsgálata (Dr. Komlósi Sándor) | 67 |
A vizsgálódás stratégiája: a meteorológiai alapok | 67 |
A vizsgálódás menete | 69 |
Elméleti módszerek | 71 |
Az anyaggyűjtés, feltárás módszerei | 72 |
A feldolgozás módszerei | 78 |
Kiegészítő hazai irodalom | 79 |
Feladatok | 80 |
Didaktika (Dr. Szántó Károly) | |
A didaktika tárgya, tudományközi kapcsolatai | 83 |
A didaktika tárgya | 83 |
A didaktika tudományközi kapcsolatai | 86 |
A didaktika, a metodika, a tantárgypedagógia | 89 |
Kiegészítő hazai irodalom | 90 |
Feladat | 90 |
A didaktika alapfogalmai | 91 |
A tanulás és a tanítás. Az oktatás fogalma | 91 |
Az ismeret, a tudás és a tudásszint | 94 |
A jártasság és a készség | 96 |
A képesség. A kreativitás (alkotóképesség) | 98 |
A képzés fogalma, feladatai | 101 |
A materiális képzés és a formális képzés problémája | 107 |
Az oktatás és a képzés mint a nevelés alá rendelt s vele egységben működú tevékenységek | 108 |
Kiegészítő hazai irodalom | 111 |
Feladatok | 111 |
Főbb didaktikai alapelvek | 112 |
A didaktikai alapelv fogalma | 112 |
A tanítás nevelésközpontúságának elve | 113 |
Az iskola és az élet kapcsolatának elve | 114 |
A tudományosság elve | 115 |
A rendszeresség elve | 118 |
A szemléletesség elve | 118 |
A tanulók tudatosságának és aktivitásának elve | 119 |
A tanulás motivációjának elve | 121 |
A koncentráció elve | 122 |
A tanulók fejlettségéhez való igazodás és a fokozatosság elve | 124 |
A tudás tartósságának (szilárdságának) elve | 125 |
A didaktikai alapelvek tanulságainak összefoglalása | 126 |
Kiegészítő hazai irodalom | 127 |
Feladatok | 127 |
A tanítás tartalma. Tantervelméleti kérdések | 128 |
A tantervelmélet problémái. A tanterv fogalma, típusai | 128 |
A társadalmi igényekből való kiindulás a tantervkészítésben. Az általános iskola célja és feladatai | 130 |
A tanítás anyag kiválasztása, a tantervi anyag kijelölése. Általános és alapműveltség | 133 |
A tanítás anyag elrendezése. A tudomány és a tantárgy. A koncentráció, az integráció, a tantárgyblokkosítás kérdései | 136 |
A tantervek pszichológiai megalapozottsága | 141 |
A tananyag optimál terjedelme. Információelméleti kérdések | 142 |
Az új általános iskolai tanterv legfőbb elvi kérdései | 144 |
A tankönyvek mint a tanítás-tanulás informatív hordozói | 147 |
Tantervi korszerűsítési tendenciák. Komplexitás, integráció, differenciáció | 150 |
Kiegészítő hazai irodalom | 152 |
Feladatok | 152 |
A tanítási-tanulási folyamat | 153 |
A tanítási-tanulási folyamat fogalma | 153 |
A tanítási-tanulási folyamat filozófiai (ismeretelméleti) alapjai | 154 |
Az iskolai-gyermeki ismeretszerzés jellemzői | 156 |
A tanítási-tanulási folyamat elemzése. A folyamat fázisa és alkotóelemei (mozzanatai) | 158 |
Speciális sajátosságok egyes általános iskolai tárgyak tanítási-tanulási folyamatában | 167 |
A tanítási-tanulási folyamat korszerűsítési tendenciái | 169 |
Kiegészítő hazai irodalom | 173 |
Feladatok | 173 |
A tanítási-tanulási folyamat programozása | 174 |
A tanítási-tanulási folyamat programozásának előzményei | 174 |
A kibernetika hatása a didaktikára | 175 |
A programok és algoritmusok fogalma. A programok fő típusai | 178 |
A tanítási-tanulási folyamat mint a tanulás programozott "vezérlésének" folyamata | 182 |
Kiegészítő hazai irodalom | 184 |
Feladatok | 185 |
A tanítás-tanulás megszervezése. Szervezeti formák és munkaformák | 186 |
Szervezeti formák | 187 |
Munkaformák | 200 |
A szervezeti formák és munkaformák korszerűsítési tendenciái | 205 |
Kiegészítő hazai irodalom | 206 |
Feladatok | 206 |
A tanítási órák felépítése | 207 |
A tanítási órák főbb változatai (típusai, modelljei) | 207 |
A tanítási órák felépítésének korszerűsítési tendenciái | 216 |
Kiegészítő hazai irodalom | 218 |
Feladatok | 218 |
A tanítás-tanulás eszközei. Oktatástechnológiai alapkérdések | 219 |
Az oktatástechnológia fogalma, fő kérdései | 219 |
A tanítás-tanulási eszközök fogalma, jelentősége, osztályozása | 222 |
Az oktatástechnológia szerepe a tanítási-tanulási folyamat korszerűsítésében. Fejlődési tendenciák a pedagógiai technológia felé | 229 |
Kiegészítő hazai irodalom | 231 |
Feladatok | 232 |
A tanítás-tanulás módszerei | 233 |
A módszerek fogalma, osztályozása, megválasztásának szempontjai | 233 |
A nevelő munkáján alapuló módszerek | 236 |
A nevelő és a tanulók közös munkáján alapuló módszerek | 239 |
A tanulók önálló munkáján alapuló módszerek | 251 |
A módszerek korszerűsítésére irányuló tendenciák | 256 |
Kiegészítő hazai irodalom | 258 |
Feladatok | 260 |
A nevelő felkészülése a tanításra. A tanítási órák elemzése | 261 |
A nevelő állandó, általános felkészülése | 261 |
Felkészülés a tanév elején. A tanmenet és az órarend | 262 |
A nevelő közvetlen felkészülése a tanításra. Az óravázlat | 264 |
A tanítási órák elemzésének általános szempontjai | 265 |
Speciális didaktikai kérdések az általános iskolában | 268 |
Az iskolaérettség megállapítása és a korrekciós első osztályok szervezési, pedagógiai feladatai | 268 |
A gyenge tanulás, a tanulmányi lemaradás, az osztályismétlés didaktikai kérdései | 270 |
A hátrányos helyzetű tanulókkal való foglalkozás | 273 |
Az egyes tagozatokból való átmenet didaktikai kérdései | 275 |
A tanulók túlterhelésének elhárítása | 277 |
Kiegészítő hazai irodalom | 280 |
Feladatok | 281 |
II. kötet | |
Előszó | 3 |
Neveléselmélet (Dr. Bernáth József, dr. Komlósi Sándor, dr. Kovács Sándor, dr. Várnagy Elemér, dr. Vastagh Zoltán) | |
Főbb nevelési alapelvek (Dr. Komlósi Sándor) | 7 |
A szocialista eszmeiség és a szocialista össztársadalmi gyakorlatban való tevékenység egységének elve | 8 |
A közösségi nevelés és az egyéni sajátosságok együttes figyelembevételének elve | 9 |
A követelés és a tisztelet egységének elve | 10 |
A pozitívunokra támaszkodás elve | 11 |
A pedagógusok vezető szerepe és a tanulók önállósága egységének elve | 12 |
A pedagógusok és a tanulók tudatoságának elve | 13 |
A nevelési ráhatások egységessége biztosításának elve | 15 |
Kiegészítő irodalom | 16 |
Feladatok | 17 |
A nevelés folyamata (Dr. Komlósi Sándor) | 19 |
A társadalmi jelleg | 19 |
A szocializáció és a nevelés | 20 |
Az ellentmondásos jelleg: folyamatosság és megszakítottság | |
A közösségi, átfogó, dinamikus jelleg | 22 |
A társadalmi követelmény közvetítése: belsővé válás és külsővé válás | 23 |
A személyiségfejlesztés | 24 |
A tapasztalat - a tudati feldolgozás - a tevékenység | 25 |
A sztohasztikus jelleg | 27 |
A tervezés és irányítás | 27 |
A nevelési folyamatra vonatkozó feldolgozások | 28 |
A világnézet-alakítás: a nevelés átfogó funkciója (Dr. Komlósi Sándor) | 32 |
A világnézet és a világkép fogalma | 32 |
A világnézet-alakítás mint nevelési funkció | 35 |
A közösség átfogó pedagógiai hatásrendszere (Dr. Vastagh Zoltán) | 43 |
A közösségi nevelés fogalma, jelentősége és ismérvei | 43 |
A közösség lényeges jegyeire vonatkozó újabb kutatás | 56 |
A közösség és az egyén | 57 |
A tevékenység kiemelt szerepe | 59 |
A közösség fejlődéstörvényei | 61 |
Önkormányzat és pedagógiai irányítás. A nevelőközösség | 65 |
Az elsődleges közösség pedagógiai funkciói | 68 |
Az iskola nevelési rendszere | 72 |
A nevelés fő feladatai | 77 |
Az értelmi nevelés (Dr. Bernáth József) | 77 |
Az erkölcsi nevelés (Dr. Komlósi Sándor) | 84 |
A testi nevelés (Dr. Komlósi Sándor) | 115 |
Az esztétikai nevelés (Dr. Vastagh Zoltán) | 125 |
A politechnikai nevelés (Dr. Komlósi Sándor) | 139 |
A nevelésmódszertan alapjai (Dr. Vastagh Zoltán) | 148 |
A nevelési módszer fogalma | 148 |
A nevelési módszerek hagyományos osztályozása | 149 |
Az összes ráhatás tudományos megszervezése | 155 |
A nevelő a szociális kapcsolatok hálózatában (szociális technikák) | 159 |
A nevelés főbb színterei | 165 |
Az iskola és a környezet (Dr. Kovács Sándor) | 165 |
A napközi otthon és az iskolaotthon (Dr. Vastagh Zoltán) | 173 |
A bentlakásos intézmények (Dr. Bernáth József) | 182 |
Az úttörőszervezet (Dr. Kovács Sándor) | 188 |
A család (Dr. Komlósi Sándor) | 200 |
A gyermekek speciális nevelési problémái (Dr. Várnagy Elemér) | 218 |
Az organikusan sérült gyermekek | 219 |
A hátrányos helyzetű gyermekek | 222 |
A nehezen nevelhető gyermekek | 226 |
A hátrányos helyzetű cigány gyermekek nevelése | 229 |
A nevelőmunka tervezése, a koordináció és az eredményvizsgálat (Dr. Vastagh Zoltán) | 236 |
A tervezés kérdései | 236 |
A nevelőhatások koordinálása | 240 |
Az osztályfőnök főbb feladatai | 241 |
A nevelési eredmény vizsgálata | 248 |
Kiegészítő hazai irodalom | 251 |
Feladatok | 251 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.