1.062.077

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pedagógia I-II.

I.: Általános pedagógia, Didaktika/II.: Neveléselmélet

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 543 oldal
Sorozatcím: Tanárképző főiskolai tankönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-18-0522-0
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 47 151/I./II.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

I. kötet
Pedagógia-tankönyv első ízben 1971-ben került a peddagógusképző intézmények hallgatóinak kezébe. Azóta megjelent az új általános iskolai tanterv új elnevezéssel: "Az általános iskolai... Tovább

Előszó

I. kötet
Pedagógia-tankönyv első ízben 1971-ben került a peddagógusképző intézmények hallgatóinak kezébe. Azóta megjelent az új általános iskolai tanterv új elnevezéssel: "Az általános iskolai nevelés és oktatás terve." Ez az elnevezés egyúttal új koncepciót is jelent a pedagógusok számára. Az eltelt idő óta a pedagógiatudomány is új eredményekkel gazdagodott. Indokoltnak látszott tehát, hogy az általános iskolai nevelés-oktatás fejlődését, valamint a pedagógiatudomány gazdagodását ebben az új tankönyvben bemutassuk. A tankönyv az érvényben levő főiskolai tantaervek alapján készült. Emellett a hallgatók még segédjegyzeteket és szakirodalmat is felhasználnak. Ezek együttes alkalmazása tekinthető a főiskolai szintű tanulás alapvető formájának.
Tankönyvünk két kötetben jelenik meg, a főiskolai tanulmányok sorrendje szerint. Az I. kötet az "általános pedagógia" és a Didaktika" c. részt, a II. kötet pedig a "Neveléselmélet" c. részt foglalja magában.
II. kötet
A pedagógusképző intézmények részére először 1971-ben jelent meg pedagógia-tankönyv. Az új általános iskolai tantervi reform, valamint a neveléstudomány széles körű kutatási eredményei indokolttá tették egy új tankönyv kiadását. Különösen a neveléselmélet terén figyelhető meg tartalmi gazdagodás, aemly nem annyira mennyiségi, mint inkább minőségi vonatkozásban jelentkezik. A neveléselmélet végre kezd kisazabdulni absztrakt jellegű mivoltából, és konkrét megfigyelésekre, kísérletekre, kutatásokra alapozva, egyre inkább a szocialista társadalom igényeihez igazodva fogalmazza meg tételeit, törvényszerűségeit. Neveléselméletünk nem tartalmaz merőben új koncepciót, jelen körülményeink és adottságaink között erre nme is vállalkozhatunk. Arra azonban törekszünk, hogy az iskola, a család és más nevelési tényezők tevékenységi lehetőségei között alkotó módon rámutassunk a nevelők és a tanulók szocialista együttműködésének személyiségformáló erejére. Ebben a szellemben íródott neveléselméletünk, és reméljük, hogy az eddigieknél több segítséget nyújthatunka pedagógusjelölteknek pedagógiai szemléletük formálásához. Vissza

Tartalom

I. kötet
Előszó5
Általános pedagógia (Dr. Bernáth József és Dr. Komlósi Sándor)
Bevezetés. Az általános pedagógia fogalma (Dr. Bernáth József)9
Az iskola és a társadalom (Dr. Bernáth József)10
Az iskola és a társadalom viszonya10
Amit magunkkal hoztunk és amit változtattunk11
A szocialista iskola növekvő szerepe a társadalomépítésben16
A társadalom felelőssége az ifjúság nevelésében. Ifjúságpolitikánk lényege, céljai, problémái19
Kiegészítő hazai irodalom22
Feladatok22
Eszmény, cél és feladat a szocialista nevelésben (Dr. Bernáth József)23
A célkitűzés funkciója23
A nevelési cél eredete24
Eszmény, cél, valóság25
Nevelésünk kívánatos és lehetséges célja27
A nevelés feladatrendszere28
Kiegészítő hazai irodalom31
Feladatunk32
A nevelés szükségessége és lehetősége (Dr. Bernáth József)33
Néhány alapfogalom és összefüggés33
Néhány fontos kérdésfeltevés az ember alakíthatósága témakörben35
Az öröklés problémái37
A környezet szerepe41
A nevelés lehetőségei42
Kiegészítő hazai irodalom43
Feladatok44
A pedagógus szerepe korunkban és társadalmunkban (Dr. Bernáth József)45
A pedagógushivatás mai tartalma45
A pedagógusok helyzete és munkája hazánkban46
A pedagógusszerep változó elemei és követelményei49
A pedagógusmunka érvényesülésének néhány tényezője51
Kiegészítő hazai irodalom53
Feladatok53
A nevelés fogalma, tartalmi jegyei (Dr. Bernáth József)55
A fogalmak tisztázásának jelentőségei55
Nézetek a nevelés lényegéről56
Kiegészítő hazai irodalom59
Feladatok59
A neveléstudomány tárgya, feladatai, felosztása és tudományközi kapcsolatai (Dr. Komlósi Sándor)60
A neveléstudomány tárgya60
Az elmélet és a gyakorlat kapcsolata62
Rendszerszemlélet63
Tudományközi kapcsolatok65
Kiegészítő hazai irodalom66
A pedagógiai jelenségek vizsgálata (Dr. Komlósi Sándor)67
A vizsgálódás stratégiája: a meteorológiai alapok67
A vizsgálódás menete69
Elméleti módszerek71
Az anyaggyűjtés, feltárás módszerei72
A feldolgozás módszerei78
Kiegészítő hazai irodalom79
Feladatok80
Didaktika (Dr. Szántó Károly)
A didaktika tárgya, tudományközi kapcsolatai83
A didaktika tárgya83
A didaktika tudományközi kapcsolatai86
A didaktika, a metodika, a tantárgypedagógia89
Kiegészítő hazai irodalom90
Feladat90
A didaktika alapfogalmai91
A tanulás és a tanítás. Az oktatás fogalma91
Az ismeret, a tudás és a tudásszint94
A jártasság és a készség96
A képesség. A kreativitás (alkotóképesség)98
A képzés fogalma, feladatai101
A materiális képzés és a formális képzés problémája107
Az oktatás és a képzés mint a nevelés alá rendelt s vele egységben működú tevékenységek108
Kiegészítő hazai irodalom111
Feladatok111
Főbb didaktikai alapelvek112
A didaktikai alapelv fogalma112
A tanítás nevelésközpontúságának elve113
Az iskola és az élet kapcsolatának elve114
A tudományosság elve115
A rendszeresség elve118
A szemléletesség elve118
A tanulók tudatosságának és aktivitásának elve119
A tanulás motivációjának elve121
A koncentráció elve122
A tanulók fejlettségéhez való igazodás és a fokozatosság elve124
A tudás tartósságának (szilárdságának) elve125
A didaktikai alapelvek tanulságainak összefoglalása126
Kiegészítő hazai irodalom127
Feladatok127
A tanítás tartalma. Tantervelméleti kérdések128
A tantervelmélet problémái. A tanterv fogalma, típusai128
A társadalmi igényekből való kiindulás a tantervkészítésben. Az általános iskola célja és feladatai130
A tanítás anyag kiválasztása, a tantervi anyag kijelölése. Általános és alapműveltség133
A tanítás anyag elrendezése. A tudomány és a tantárgy. A koncentráció, az integráció, a tantárgyblokkosítás kérdései136
A tantervek pszichológiai megalapozottsága141
A tananyag optimál terjedelme. Információelméleti kérdések142
Az új általános iskolai tanterv legfőbb elvi kérdései144
A tankönyvek mint a tanítás-tanulás informatív hordozói147
Tantervi korszerűsítési tendenciák. Komplexitás, integráció, differenciáció150
Kiegészítő hazai irodalom152
Feladatok152
A tanítási-tanulási folyamat153
A tanítási-tanulási folyamat fogalma153
A tanítási-tanulási folyamat filozófiai (ismeretelméleti) alapjai154
Az iskolai-gyermeki ismeretszerzés jellemzői156
A tanítási-tanulási folyamat elemzése. A folyamat fázisa és alkotóelemei (mozzanatai)158
Speciális sajátosságok egyes általános iskolai tárgyak tanítási-tanulási folyamatában167
A tanítási-tanulási folyamat korszerűsítési tendenciái169
Kiegészítő hazai irodalom173
Feladatok173
A tanítási-tanulási folyamat programozása174
A tanítási-tanulási folyamat programozásának előzményei174
A kibernetika hatása a didaktikára175
A programok és algoritmusok fogalma. A programok fő típusai178
A tanítási-tanulási folyamat mint a tanulás programozott "vezérlésének" folyamata182
Kiegészítő hazai irodalom184
Feladatok185
A tanítás-tanulás megszervezése. Szervezeti formák és munkaformák186
Szervezeti formák187
Munkaformák200
A szervezeti formák és munkaformák korszerűsítési tendenciái205
Kiegészítő hazai irodalom206
Feladatok206
A tanítási órák felépítése207
A tanítási órák főbb változatai (típusai, modelljei)207
A tanítási órák felépítésének korszerűsítési tendenciái216
Kiegészítő hazai irodalom218
Feladatok218
A tanítás-tanulás eszközei. Oktatástechnológiai alapkérdések219
Az oktatástechnológia fogalma, fő kérdései219
A tanítás-tanulási eszközök fogalma, jelentősége, osztályozása222
Az oktatástechnológia szerepe a tanítási-tanulási folyamat korszerűsítésében. Fejlődési tendenciák a pedagógiai technológia felé229
Kiegészítő hazai irodalom231
Feladatok232
A tanítás-tanulás módszerei233
A módszerek fogalma, osztályozása, megválasztásának szempontjai233
A nevelő munkáján alapuló módszerek236
A nevelő és a tanulók közös munkáján alapuló módszerek239
A tanulók önálló munkáján alapuló módszerek251
A módszerek korszerűsítésére irányuló tendenciák256
Kiegészítő hazai irodalom258
Feladatok260
A nevelő felkészülése a tanításra. A tanítási órák elemzése261
A nevelő állandó, általános felkészülése261
Felkészülés a tanév elején. A tanmenet és az órarend262
A nevelő közvetlen felkészülése a tanításra. Az óravázlat264
A tanítási órák elemzésének általános szempontjai265
Speciális didaktikai kérdések az általános iskolában268
Az iskolaérettség megállapítása és a korrekciós első osztályok szervezési, pedagógiai feladatai268
A gyenge tanulás, a tanulmányi lemaradás, az osztályismétlés didaktikai kérdései270
A hátrányos helyzetű tanulókkal való foglalkozás273
Az egyes tagozatokból való átmenet didaktikai kérdései275
A tanulók túlterhelésének elhárítása277
Kiegészítő hazai irodalom280
Feladatok281
II. kötet
Előszó3
Neveléselmélet (Dr. Bernáth József, dr. Komlósi Sándor, dr. Kovács Sándor, dr. Várnagy Elemér, dr. Vastagh Zoltán)
Főbb nevelési alapelvek (Dr. Komlósi Sándor)7
A szocialista eszmeiség és a szocialista össztársadalmi gyakorlatban való tevékenység egységének elve8
A közösségi nevelés és az egyéni sajátosságok együttes figyelembevételének elve9
A követelés és a tisztelet egységének elve10
A pozitívunokra támaszkodás elve11
A pedagógusok vezető szerepe és a tanulók önállósága egységének elve12
A pedagógusok és a tanulók tudatoságának elve13
A nevelési ráhatások egységessége biztosításának elve15
Kiegészítő irodalom16
Feladatok17
A nevelés folyamata (Dr. Komlósi Sándor)19
A társadalmi jelleg19
A szocializáció és a nevelés20
Az ellentmondásos jelleg: folyamatosság és megszakítottság
A közösségi, átfogó, dinamikus jelleg22
A társadalmi követelmény közvetítése: belsővé válás és külsővé válás23
A személyiségfejlesztés24
A tapasztalat - a tudati feldolgozás - a tevékenység25
A sztohasztikus jelleg27
A tervezés és irányítás27
A nevelési folyamatra vonatkozó feldolgozások28
A világnézet-alakítás: a nevelés átfogó funkciója (Dr. Komlósi Sándor)32
A világnézet és a világkép fogalma32
A világnézet-alakítás mint nevelési funkció35
A közösség átfogó pedagógiai hatásrendszere (Dr. Vastagh Zoltán)43
A közösségi nevelés fogalma, jelentősége és ismérvei43
A közösség lényeges jegyeire vonatkozó újabb kutatás56
A közösség és az egyén57
A tevékenység kiemelt szerepe59
A közösség fejlődéstörvényei61
Önkormányzat és pedagógiai irányítás. A nevelőközösség65
Az elsődleges közösség pedagógiai funkciói68
Az iskola nevelési rendszere72
A nevelés fő feladatai77
Az értelmi nevelés (Dr. Bernáth József)77
Az erkölcsi nevelés (Dr. Komlósi Sándor)84
A testi nevelés (Dr. Komlósi Sándor)115
Az esztétikai nevelés (Dr. Vastagh Zoltán)125
A politechnikai nevelés (Dr. Komlósi Sándor)139
A nevelésmódszertan alapjai (Dr. Vastagh Zoltán)148
A nevelési módszer fogalma148
A nevelési módszerek hagyományos osztályozása149
Az összes ráhatás tudományos megszervezése155
A nevelő a szociális kapcsolatok hálózatában (szociális technikák)159
A nevelés főbb színterei165
Az iskola és a környezet (Dr. Kovács Sándor)165
A napközi otthon és az iskolaotthon (Dr. Vastagh Zoltán)173
A bentlakásos intézmények (Dr. Bernáth József)182
Az úttörőszervezet (Dr. Kovács Sándor)188
A család (Dr. Komlósi Sándor)200
A gyermekek speciális nevelési problémái (Dr. Várnagy Elemér)218
Az organikusan sérült gyermekek219
A hátrányos helyzetű gyermekek222
A nehezen nevelhető gyermekek226
A hátrányos helyzetű cigány gyermekek nevelése229
A nevelőmunka tervezése, a koordináció és az eredményvizsgálat (Dr. Vastagh Zoltán)236
A tervezés kérdései236
A nevelőhatások koordinálása240
Az osztályfőnök főbb feladatai241
A nevelési eredmény vizsgálata248
Kiegészítő hazai irodalom251
Feladatok251
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem