A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Pedagógia-tankönyv első ízben 1971-ben került a pedagógusképző intézmények hallgatóinak kezébe. Azóta megjelent az új általános iskolai tanterv új elnevezéssel: "Az általános iskolai nevelés és...
Tovább
Előszó
Pedagógia-tankönyv első ízben 1971-ben került a pedagógusképző intézmények hallgatóinak kezébe. Azóta megjelent az új általános iskolai tanterv új elnevezéssel: "Az általános iskolai nevelés és oktatás terve." (Bp. 1978) Ez az elnevezés egyúttal új koncepciót is jelent a pedagógusok számára. Az eltelt idő óta a pedagógiatudomány is új eredményekkel gazdagodott. Indokoltnak látszott tehát, hogy az általános iskolai nevelés-oktatás fejlődését, valamint a pedagógiatudomány gazdagodását ebben az új tankönyvben bemutassuk. A tankönyv az érvényben levő főiskolai tantervek alapján készült. Emellett a hallgatók még segédjegyzeteket és szakirodalmat is felhasználnak. Ezek együttes alkalmazása tekinthető a főiskolai szintű tanulás alapvető formájának.
Tankönyvünk két kötetben jelenik meg, a főiskolai tanulmányok sorrendje szerint. Az I. kötet az "Általános pedagógia" és a "Didaktika" c. részt, a II. kötet pedig a "Neveléselmélet" c. részt foglalja magában.
A szerzők a tankönyvben nem tértek ki az általános iskolai tantárgyi nevelési-oktatási vonatkozásokra. Úgy véljük, hogy ezek elemzése a tantárgypedagógiák feladata. Tantárgyi példák helyett inkább általános szemléletet igyekeztünk kialakítani. A nevelőnek mindenkor a pedagógia elvei alapján kell mérlegelnie az egyes eseteket, és a legcélravezetőbb eljárásokat, módszereket kell alkalmaznia.
Vissza
Tartalom
ELŐSZÓ 5
ÁLTALÁNOS PEDAGÓGIA (Dr. Bernáth József és dr. Komlósi Sándor)
Bevezetés. Az általános pedagógia fogalma (Dr. Bernáth József) 9
I. Az iskola és a társadalom (Dr. Bernáth József) 10
Az iskola és a társadalom viszonya 10
Amit magunkkal hoztunk és amit változtattunk 11
A szocialista iskola növekvő szerepe a társadalomépítésben 16
A társadalom felelőssége az ifjúság nevelésében. Ifjúságpolitikánk lényege, céljai, problémái 19
Kiegészítő hazai irodalom 22
Feladatok 22
II. Eszmény, cél és feladat a szocialista nevelésben (Dr. Bernáth József) 23
A célkitűzés funkciója 23
A nevelési cél eredete 24
Eszmény, cél, valóság 25
Nevelésünk kívánatos és lehetséges célja 27
A nevelés feladatrendszere 28
Kiegészítő hazai irodalom 31
Feladatok 32
III. A nevelés szükségessége és lehetősége (Dr. Bernáth József) 33
Néhány alapfogalom és összefüggés 33
Néhány fontos kérdésfeltevés az ember alakíthatósága témakörében 35
Az öröklés problémái 37
A környezet szerepe 41
A nevelés lehetőségei 42
Kiegészítő hazai irodalom 43
Feladatok 44
IV. A pedagógus szerepe korunkban és társadalmunkban (Dr. Bernáth József) 45
A pedagógushivatás mai tartalma 45
A pedagógusok helyzete és munkája hazánkban 46
A pedagógusszerep változó elemei és követelményei 49
A pedagógusmunka érvényesülésének néhány tényezője 51
Kiegészítő hazai irodalom 53
Feladatok 53
V. A nevelés fogalma, tartalmi jegyei (Dr. Bernáth József) 55
A fogalmak tisztázásának jelentősége 55
Nézetek a nevelés lényegéről 56
Kiegészítő hazai irodalom 59
Feladatok 59
VI. A neveléstudomány tárgya, feladatai, felosztása és tudományközi kapcsolatai (Dr. Komlósi Sándor) 60
A neveléstudomány tárgya 60
Az elmélet és a gyakorlat kapcsolata 62
Rendszerszemlélet 63
Tudományközi kapcsolatok 65
Kiegészítő hazai irodalom 66
VII. A pedagógiai jelenségek vizsgálata (Dr. Komlósi Sándor) 67
A vizsgálódás stratégiája: a metodológiai alapok 67
A vizsgálódás menete 69
Elméleti módszerek 71
Az anyaggyűjtés, feltárás módszerei 72
A feldolgozás módszerei 78
Kiegészítő hazai irodalom 79
Feladatok 80
DIDAKTIKA (Dr. Szántó Károly)
I. A didaktika tárgya, tudományközi kapcsolatai 83
A didaktika tárgya 83
A didaktika tudományközi kapcsolatai 86
A didaktika, a metodika, a tantárgypedagógia 89
Kiegészítő hazai irodalom 90
Feladat 90
II. A didaktika alapfogalmai 91
A tanulás és a tanítás. Az oktatás fogalma 91
Az ismeret, a tudás és a tudásszint 94
A jártasság és a készség 96
A képesség. A kreativitás (alkotóképesség) 98
A képzés fogalma, feladatai 101
A materiális képzés és a formális képzés problémája 107
Az oktatás és a képzés mint a nevelés alá rendelt s vele egységben működő tevékenységek 108
Kiegészítő hazai irodalom 111
Feladatok 111
III. Főbb didaktikai alapelvek 112
A didaktikai alapelv fogalma 112
A tanítás nevelésközpontúságának elve 113
Az iskola és az élet kapcsolatának elve 114
A tudományosság elve 115
A rendszeresség elve 116
A szemléletesség elve 118
A tanulók tudatosságának és aktivitásának elve 119
A tanulás motivációjának elve 121
A koncentráció elve 122
A tanulók fejlettségéhez való igazodás és a fokozatosság elve 124
A tudás tartósságának (szilárdságának) elve 125
A didaktikai alapelvek tanulságainak összefoglalása 126
Kiegészítő hazai irodalom 127
Feladatok 127
IV. A tanítás-tanulás tartalma. Tantervelméleti kérdések 128
A tantervelmélet problémái. A tanterv fogalma, típusai 128
A társadalmi igényekből való kiindulás a tantervkészítésben. Az általános iskola célja és feladatai 130
A tanítási anyag kiválasztása, a tantervi anyag kijelölése. Általános és alapműveltség 133
A tanítási anyag elrendezése. A tudomány és a tantárgy. A koncentráció, az integráció, a tantárgyblokkosítás kérdései 136
A tantervek pszichológiai megalapozottsága 141
A tananyag optimális terjedelme. Információelméleti kérdések 142
Az új általános iskolai tanterv legfőbb elvi kérdései 144
A tankönyvek mint a tanítás-tanulás informatív hordozói 147
Tantervi korszerűsítési tendenciák. Komplexitás, integráció, differenciáció 150
Kiegészítő hazai irodalom 152
Feladatok 152
V. A tanítási-tanulási folyamat 153
A tanítási-tanulási folyamat fogalma 153
A tanítási-tanulási folyamat filozófiai (ismeretelméleti) alapjai 154
Az iskolai-gyermeki ismeretszerzés jellemzői 156
A tanítási-tanulási folyamat elemzése. A folyamat fázisai és alkotóelemei (mozzanatai) 158
Speciális sajátosságok egyes általános iskolai tárgyak tanítási-tanulási folyamatában 167
A tanítási-tanulási folyamat korszerűsítési tendenciái 169
Kiegészítő hazai irodalom 173
Feladatok 173
VI. A tanítási-tanulási folyamat programozása 174
A tanítási-tanulási folyamat programozásának előzményei 174
A kibernetika hatása a didaktikára 175
A programok és algoritmusok fogalma. A programok fő típusai 178
A tanítási-tanulási folyamat mint a tanulás programozott "vezérlésének" folyamata 182
Kiegészítő hazai irodalom 184
Feladatok 185
VII. A tanítás-tanulás megszervezése. Szervezeti formák és munkaformák 186
Szervezeti formák 187
Az osztály-, tantárgy- és tanórarendszer 187
A kabinetrendszerű (szaktantermi) szervezeti forma 188
A tanulmányi látogatások, kirándulások, üzemlátogatások 189
A szakkörök 190
Önművelődési szervezeti formák 192
A korrepetálás 193
A napközi otthon és a tanulószoba 194
Az iskolaotthon (egésznapos iskola) 195
Az összevont osztályú tanulócsoportok szervezeti formája 197
Munkaformák 200
A frontális osztálymunka 200
A csoportmunka 201
Az egyéni munka 204
A szervezeti formák és munkaformák korszerűsítési tendenciái 205
Kiegészítő hazai irodalom 206
Feladatok 206
VIII. A tanítási órák felépítése 207
A tanítási órák főbb változatai (típusai, modelljei) 207
Az új ismereteket feldolgozó óra. A kombinált óramodell 209
Az új ismereteket alkalmazó, gyakorló óra 211
Az ismereteket megszilárdító (ismétlő, rendszerező, összefoglaló) óra 213
Az ellenőrző óra 215
A tanítási órák felépítésének korszerűsítési tendenciái 216
Kiegészítő hazai irodalom 218
Feladatok 218
IX. A tanítás-tanulás eszközei. Oktatástechnológiai alapkérdések 219
Az oktatástechnológia fogalma, fő kérdései 219
A tanítási-tanulási eszközök fogalma, jelentősége, osztályozása 222
Vizuális tanítási-tanulási eszközök 224
Auditív tanítási-tanulási eszközök. Az Iskolarádió 225
Audiovizuális tanítási-tanulási eszközök. Az Iskolatervező. A nyelvi laboratóriumok, az oktatógépek 226
Az oktatástechnológia szerepe a tanítási-tanulási folyamat korszerűsítésében. Fejlődési tendenciák a pedagógiai technológia felé 229
Kiegészítő hazai irodalom 231
Feladatok 232
X. A tanítás-tanulás módszerei 233
A módszerek fogalma, osztályozása, megválasztásának szempontjai 233
A nevelő munkáján alapuló módszerek 236
A szóbeli ismeretközlés 236
A szemléltetés (bemutatás) 237
A nevelő és a tanulók közös munkáján alapuló módszerek 239
A megbeszélés (beszélgetés, konzultáció, szeminárium, vita) 239
A gyakorlás 242
Az ismétlés 243
Az ellenőrzés és értékelés (osztályozás) 244
A tanulók önálló munkáján alapuló módszerek 251
A tanulók megfigyelései, kísérletei, gyakorlati munkái 251
Szövegek (tankönyvek, könyvek, folyóiratok stb.) tanulmányozása 252
A tanulók munkája a programokkal, feladatlapokkal, munkafüzetekkel 253
A módszerek korszerűsítésére irányuló tendenciák 256
Kiegészítő hazai irodalom 258
Feladatok 260
XI. A nevelő felkészülése a tanításra. A tanítási órák elemzése 261
A nevelő állandó, általános felkészülése 261
Felkészülés a tanév elején. A tanmenet és az órarend 262
A nevelő közvetlen felkészülése a tanításra. Az óravázlat 264
A tanítási órák elemzésének általános szempontjai 265
XII. Speciális didaktikai kérdések az általános iskolában 268
Az iskolaérettség megállapítása és a korrekciós első osztályok szervezési, pedagógiai feladatai 268
A gyenge tanulás, a tanulmányi lemaradás, az osztályismétlés didaktikai kérdései 270
A hátrányos helyzetű tanulókkal való foglalkozás 273
Az egyes tagozatokból való átmenet didaktikai kérdései 275
A tanulók túlterhelésének elhárítása 277
Kiegészítő hazai irodalom 280
Feladatok 281
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.