1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pedagógia és politika a XX. század második felében Magyarországon

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Eötvös József Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 181 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-7338-29-2
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A kötet tanulmányai az 1945 utáni magyar közoktatás-politika és pedagógia néhány kérdéskörét dolgozzák fel. Egy olyan időszakra koncentrálnak tehát, amelyre a politika mind külsőségeiben mind tartalmában erősen rányomta a bélyegét. A közelmúlt tanulmányozása számos elméleti és módszertani kérdést vet fel a neveléstörténészek számára. A személyes érintettség, a különbözőképpen megélt, felidézett, meg- és rekonstruált emlékek sajátos történetkutatói attitűdöt igényelnek. Az e korszakból származó írásbeli dokumentumok kezelése, forrásértékük megállapítása fokozott odafigyelést igényel. A szerzők igyekeztek a szakszerű történeti kutatás kritériumait érvényre juttatni, és arra törekedtek, hogy az elmúlt évtizedek egy-egy pedagógiai történésének, jelenségének korabeli forrásokon alapuló, ma érvényesnek tűnő értelmezését adják. így került feldolgozásra az Új Iskola utolsó tanéve, a neveléstudomány akadémiai jelenlétének átalakulása, a tanítóképzés 1951-es tanterve, a gyermekvédelem... Tovább

Fülszöveg

A kötet tanulmányai az 1945 utáni magyar közoktatás-politika és pedagógia néhány kérdéskörét dolgozzák fel. Egy olyan időszakra koncentrálnak tehát, amelyre a politika mind külsőségeiben mind tartalmában erősen rányomta a bélyegét. A közelmúlt tanulmányozása számos elméleti és módszertani kérdést vet fel a neveléstörténészek számára. A személyes érintettség, a különbözőképpen megélt, felidézett, meg- és rekonstruált emlékek sajátos történetkutatói attitűdöt igényelnek. Az e korszakból származó írásbeli dokumentumok kezelése, forrásértékük megállapítása fokozott odafigyelést igényel. A szerzők igyekeztek a szakszerű történeti kutatás kritériumait érvényre juttatni, és arra törekedtek, hogy az elmúlt évtizedek egy-egy pedagógiai történésének, jelenségének korabeli forrásokon alapuló, ma érvényesnek tűnő értelmezését adják. így került feldolgozásra az Új Iskola utolsó tanéve, a neveléstudomány akadémiai jelenlétének átalakulása, a tanítóképzés 1951-es tanterve, a gyermekvédelem korabeli állapota, a korszakból származó válogatott fotóanyag, az 1956-os balatonfüredi pedagógus-tanácskozás, az időszakhoz kötődő közoktatás-politikai vezetők tevékenysége. Vissza

Tartalom

Bevezetés (Szabolcs Éva) 7
Galnhofer Erzsébet: Rendszerváltások a tudomány legitimációjában
- Magyarország, 1945-1949 - 9
Bevezetés: múlt és valóság 9
A tudomány legitimációja: folyamatosság és megszakítottság 10
A Magyar Tudományos Tanács és a neveléstudomány 20
Felhasznált művek és források 27
Áment Erzsébet: A politika „szorításában". Az Új Iskola utolsó tanévének
krónikája az 1948-49-es évkönyv és a korabeli pedagógiai sajtó
azonos időszakának tükrében 29
Előzmények 29
A koalíciós évek bizonytalansága 30
Az oktatás helyzete 32
Hogyan élte át az Új Iskola ezt a változást? 38
Politikai lépések a pedagógiai munka tervszerű irányítására 39
A pedagógiai munka tervszerűsítése 41
Nevelési munkaverseny az Új Iskolában 45
Támadás a „domboldalak kísérleti iskolái" ellen 49
Az Új Iskola évkönyvéből 53
Jegyzetek 58
Mikonya György: Pedagógiai életképek az 1945 utáni magyar nevelés
történetéből 59
Kutatásmetodikai megfontolások 60
A korszakolás és a szimbólumok 61
Gyermeksorsok a háborúban és közvetlenül utána 66
Iskolai hétköznapok a háború végén és közvetlenül 1945 után 69
Az iskolai élet alakulása 73
Különleges iskolák 78
A mozgalmi pedagógia intézményei 80
A mozgalmi jelleg további megjelenési formái 87
A gépállomások és a traktoroslányok 91
A kitelepítettek, bebörtönzöttek iskolai élményei 93
Egy speciális probléma: az egyetemi felvétel 98
A túlzás 100
Az egyházi iskolák megszüntetése 102
A Vörös Hadsereg katonái és a hozzájuk való viszony 106
Összegzés 109
Képek jegyzéke 110
Irodalom 112
Gombos Norbert: Tanítóképzés az ötvenes években. Az 1951. évi
tanterv 114
Felhasznált irodalom 131
Melléklet 133
Hegedűs Judit: Politikai élet az ötvenes évek javítóintézeti világában 134
Bevezetés 134
Az Országos Gyermek- és Ifjúságvédelmi Tanács terve 136
Kutatások a fiatalkori bűnelkövetésről 137
A fiatalkorúak „erkölcsi züllése" a számadatok tükrében 138
Börtönviszonyok az ötvenes években 142
A javítóintézetek a gyermekvédelem rendszerében 142
A javítóintézeti neveltek 144
Pedagógiai munka a javítóintézetekben 147
Politikai élet az intézetben 149
Egy érdekes probléma - disszidensek az intézetből 155
Összegzés 157
Felhasznált irodalom 158
Mann Miklós: A minisztérium vezető tisztségviselőiről 160
Irodalom 164
Szabolcs Éva: Az 1956-os balatonfüredi pedagóguskonferencia 165
A szovjet pedagógia kérdései a konferencián 170
A múlt pedagógiájának megítélése 172
Felhasznált irodalom 174
Melléklet 176
Mann Miklós: Rendszerváltás és a Hazafias Népfront tervezett
kötete 178
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem