Előszó a magyar kiadáshoz | 5 |
Előszó | 7 |
A pedagógia tárgya | 9 |
A pedagógia tárgya és feladatai | 9 |
A nevelés az osztálytársadalomban | 10 |
A nevelés a szocialista társadalomban | 17 |
A nevelés lényege | 20 |
A pedagógia kapcsolata más tudományokkal | 23 |
A pedagógiai kutatás módszerei | 26 |
A kommunista nevelés célja és feladatai | 29 |
A nevelési cél jelentősége a pedagógus tevékenységében. A nevelés céljainak objektív jellege | 29 |
A nevelés célja a szovjet iskolában | 30 |
A kommunista nevelés területei | 32 |
A tanulók életkori sajátosságai | 41 |
A gyermekek nevelése és fejlődése | 41 |
A nevelés szerepe a gyermek egyéniségének fejlődése | 41 |
A gyermekek fejlődésének felosztása életkori szakaszokra | 42 |
A tanulók testi fejlődése | 44 |
A testi fejlődési sajátosságok az iskoláskor alsó szakaszában | 44 |
A testi fejlődési sajátosságok az iskoláskor középső szakaszában | 45 |
A testi fejlődési sajátosságok az iskoláskor felső szakaszában | 46 |
A tanulók megismerési tevékenysége | 47 |
A tanulók megismerési tevékenységének sajátosságai az iskoláskor alsó szakaszában | 47 |
A tanulók megismerési tevékenységének sajátosságai az iskoláskor középső szakaszában | 51 |
A megismerési tevékenységének sajátosságai az iskoláskor felső szakaszában | 54 |
A tanulók egyéniségét jellemző vonások kialakulása | 56 |
Az egyéniség jellemzése az iskoláskor alsó szakaszában | 57 |
A serdülő egyéniségének jellemzése | 59 |
Az egyéniség fejlődése az iskoláskor felső szakaszában | 62 |
Egyéni különbségek a tanulók között | 66 |
A Szovjetunió közoktatási rendszere | 69 |
A szovjet közoktatási rendszer alapelvei | 69 |
A szovjet közoktatási rendszer alapja: az általánosan képző iskola | 73 |
Az iskolák és iskolán kívüli gyermekintézmények fő típusai | 74 |
Szakirányú tanitézmények | 78 |
A pedagógusképzés a Szovjetunióban | 80 |
A pedagógus a szovjet iskolában | 81 |
A pedagógus szerepe az új nemzedék nevelésében | 81 |
A pedagógus munkájának sajátosságai | 83 |
A szovjet pedagógus egyéniségének fontos tulajdonságai: a kommunista elvhűség és a társadalmi-politikai aktivitás | 83 |
Miért van szükség a pedagógusnak magas színvonalú általános műveltségre? | 84 |
A pedagógus pedagógiai szakképzettsége, pedagógiai mesterségbeli tudásának tökéletesítése | 86 |
A pedagógus viszonya a gyermekhez a nevelésben | 88 |
A pedagógus mint a pedagógusközösség tagja | 91 |
A pedagógusközösség segítsége a kezdő pedagógusnak | 92 |
A testi nevelés | 95 |
Az iskolai testi nevelés feladatai és tartalma | 95 |
A testi nevelés lényege, kapcsolata az iskolai kommunista nevelés más területeivel | 95 |
Az életkori sajátosságok ismeretének fontossága a testi nevelésben | 97 |
A tanulók testi felkészültségére vonatkozó követelmények | 99 |
Az iskolai testi nevelés eszközei | 100 |
Az iskolai testi nevelés eszközeinek rendszere, a testgyakorlatok lényege és jelentősége | 100 |
A torna | 102 |
A sport | 105 |
A játékok | 107 |
Séták, kirándulások, túrák | 107 |
Az általános és politechnikai képzés tartalma a szovjet iskolában | 111 |
A képzés elméletének alapkérdései | 111 |
A képzésre vonatkozó alapvető elméletek a burzsoá pedagógiában | 112 |
A forradalom előtti haladó orosz pedagógia képviselői a képzés tartalmáról | 113 |
A képzés iránya, jellege és a rá vonatkozó követelmények a szovjet iskolában | 115 |
A szovjet iskola óraterve | 121 |
A tantárgyak kiválasztása, összetételük | 121 |
A tantárgyak elosztása tanulmányi évek szerint | 122 |
A tanév felépítése és a tanulók tanulmányi elfoglaltsága | 123 |
A szovjet iskola óraterve | 124 |
A szovjet iskola tantervei és tankönyvei | 126 |
A tantervek felépítése | 126 |
A tudományos anyag kiválogatása a tantárgyakhoz | 127 |
Az oktatás tartalmának lényege az elemi (I-IV.) osztályokban | 129 |
Az oktatás tartalmának lényege az V-X. osztályban | 131 |
A tankönyv szerepe és a tankönyvre vonatkozó alapvető követelmények | 144 |
Az oktatás folyamata | 147 |
Az oktatási folyamat lényege | 147 |
Az oktatás fogalma | 147 |
Az ismeretek elsajátításának folyamata | 148 |
A tanulók serkentése a tanulásra | 151 |
Az új tananyag felfogása | 153 |
A képzeletalkotás | 155 |
A fogalomalkotás | 156 |
Az ismeretek rögzítése és az ismétlés | 159 |
Az ismeretek alkalmazására vonatkozó jártasságok és készségek kialakulása a tanulókban | 160 |
Az ismeretek, jártassságok és készségek elsajátításának ellenőrzése | 161 |
A tudományos világnézet alapjainak kialakítása a tanulókban | 162 |
Az oktatás alapelvei | 164 |
Az oktatási alapelvek rendszerének megalapozása | 164 |
A tanulók tudatossága és aktivitása az ismeretek elsajátításában | 166 |
Az oktatás szemléltetése | 169 |
Az elmélet és a gyakorlat kapcsolata az oktatásban | 170 |
Az oktatás rendszeressége és következetessége | 172 |
Az ismeretek tartós elsajátítása | 173 |
Az oktatás érthetősége | 174 |
A tanulók egyéni kezelés az osztállyal való foglalkozás során | 175 |
Az oktatás módszerei | 177 |
Az oktatási módszerek jellege a szovjet iskolában | 177 |
Az oktatási módszer fogalma | 177 |
A módszer megválasztásának és alkalmazásának összefüggése a tanulók életkori sajátosságaival | 180 |
Az elbeszélés és az iskolai előadás | 182 |
A tanár elbeszélése és magyarázata | 182 |
Az iskolai előadás | 185 |
A megbeszélés | 187 |
A megbeszélés célja | 187 |
A megbeszélési módszerre vonatkozó általános követelmények | 187 |
A vizsgázandó tárgyak bemutatása | 188 |
A vizsgálandó tárgyak, jelenségek és folyamatok bemutatása | 189 |
Képek és grafikus segédeszközök bemutatása | 190 |
Filmek bemtutása | 192 |
Tanulmányi kirándulások | 194 |
Az ismeretek elsajátítása a tankönyv és más könyvek alapján | 198 |
A tankönyv anyagának elsajátítása | 198 |
A kiegésztíő irodalom felhasználása | 200 |
A tanulók önálló megfigyelései, laboratóriumi munkái, gyakorlati feladatai | 201 |
A tanulók önálló megfigyelései és laboratóriumi munkái | 201 |
A tanulók gyakorlati munkái | 205 |
A gyakorlatok | 207 |
A jártasságok és készségek kialakítására szolgáló gyakorlatok | 207 |
A tanulók tudásának ellenőrzése és értékelése | 208 |
Az ellenőrzésre vonatkozó követelmények | 208 |
A tanulók ismereteinek és munkájának számonkérése folyamatos megfigyelések révén | 209 |
A tanulók tudásának értékelése | 210 |
A tanulók tudásának szóbeli ellenőrzése | 212 |
A tanulók ismereteinek, jártasságainak és készségeinek ellenőrzése írásbeli és gyakorlati munkák útján | 213 |
A tanulmányi előmenetel összefoglaló értékelése | 214 |
Az iskolai tanulmányi munka szervezeti formái | 217 |
A tanulmányi munka szervezeti alapformája: a tanóra | 217 |
A tanulmányi munka osztály- és tanóra-rendszerű megszervezése | 217 |
A tanórára vonatkozó didaktikai követelmények | 218 |
A tanórák rendszerének kialakítása | 219 |
Az új anyag ismertetésére szánt óra | 221 |
Az új ismeretek, jártasságok és készségek rögzítésére szánt óra | 225 |
Az ismeretek, jártasságok és készségek ellenőrzésére szánt órák | 226 |
Kombinált órák | 227 |
A tanár felkészülése az órára | 228 |
Az óra megtartása | 230 |
A tanulók otthon tanulmányi munkája | 232 |
A tanulók otthoni munkájának fajai és a házi feladatokra vonatkozó alapvető követelmények | 233 |
A házi feladatok jellege és terjedelme | 234 |
A házi feladatok közlésének és ellenőrzésének módszerei | 235 |
Hogyan foglalkozik a tanár egyes tanulókkal | 236 |
A tanulók egyéni kezelése az órán és egyéni házi feladataik | 236 |
Külön foglalkozások a bukásra álló tanulók számára | 239 |
Az erkölcsi nevelés | 241 |
Az erkölcsi nevelés feladatai és tartalma a szovjet iskolában | 241 |
Az erkölcsi nevelés és alapvető feladatai a szovjet iskolában | 241 |
Az erkölcsi nevelés tartalma az iskoláskor alsó szakaszában | 246 |
Az erkölcsi nevelés tartalma az iskoláskor középső szakaszában | 247 |
Az erkölcsi nevelés tartalma a felső osztályokban | 249 |
Az erkölcsi nevelés alapfelvei és módszerei a szovjet iskolában | 252 |
Az erkölcsi nevelés folyamata | 252 |
Az erkölcsi nevelés alapelvei | 255 |
Az erkölcsi nevelés módszerei és eszközei | 261 |
A szovjet hazafiságra és proletár nemzetköziségre nevelés | 276 |
A tanulók hazafias nevelésének lényege és feladatai | 276 |
A tanulók szovjet hazafiságra és proletár nemzetköziségre nevelése az oktatás folyamán | 279 |
A hazafiságra és nemzetköziségre nevelés az osztályon és iskolán kívüli munkában | 284 |
A család szerepe a tanulók hazafias nevelésében | 288 |
A tudományos ateista nevelés | 289 |
A tanulók tudományos ateista nevelése mint világnézetük kialakításának szükségszerű mozzanata | 289 |
A vallásellenes nevelés a természettudományos tárgyak tanításában | 293 |
Vallásellenes nevelés az irodalom tanításában | 296 |
Az osztályon kívüli vallásellenes nevelőmunka és a tanulók szülei között folyó tudományos ateista propaganda | 299 |
A tanulóknak a munkához való kommunista viszonyra nevelése | 302 |
A munkához való kommunista viszony kialakításával kapcsolatos feladatok | 304 |
A munkához való kommunista viszony kialakításának legfőbb eszközei az iskolában | 304 |
A tanulók társadalmilag hasznos munkájának megszervezésére vonatkozó pedagógiai követelmények | 305 |
A társadalmileg hasznos munka megszervezésének és lebonyolításának módszerei | 308 |
A társadalmi tulajdon megbecsülésére való nevelés | 311 |
A tanulók öntudatos fegyelemre nevelés | 316 |
Az iskolai fegyelem jellege különböző társadalmi viszonyok között | 318 |
A fegyelem problémája a szovjet pedagógiában | 318 |
A fegyelem mint a nevelés célja, eredménye és eszköze | 320 |
A fegyelem mint folyamat | 322 |
A fegyelem és az életrend | 322 |
A fegyelem és az életrend tudatos vállalására való nevelés | 324 |
Aktivitásra és önfegyelemre nevelés | 326 |
A kultúrális magatartás készségeinek kialakítása | 328 |
A jutalmazás nevelő ereje | 330 |
A büntetés szerepe a nevelésben | 333 |
Az osztály fegyelmezetlenségének megszüntetése | 334 |
Az egyes tanulók fegyelmezetlenségének leküzdése | 337 |
Az esztétikai nevelés | 345 |
Az esztétikai nevelés lényege és feladatai | 345 |
Az esztétikai nevelésre vonatkozó legfőbb követelmények | 348 |
A művészet nevelő ereje | 350 |
Esztétikai nevelés a szépirodalom segítségével | 351 |
A szépirodalmi művek kifejező előadása | 353 |
A zenei nevelés | 355 |
Zenei tömegmunka az iskolában | 358 |
Esztétikai nevelés a képzőművészet útján | 358 |
Esztétikai nevelés az iskolai rajztanítás folyamán | 360 |
Osztályon és iskolán kívüli képzőművészeti foglalkozások | 361 |
A színház és a film az iskola oktató- és nevelőmunkájában | 363 |
Színjátszó csoportok az iskolában és az iskolán kívüli tanitézményekben | 364 |
A tánc | 365 |
Az iskolai diákközösség | 367 |
Az iskolai közösség kialakítása és nevelése | 367 |
A diákközösség az iskolai nevelés rendszerében | 367 |
A diákközösség az iskolai nevelés rendszerében | 367 |
A diákközösség szerep a szovjet iskolában | 369 |
Az osztály mint elsődleges közösség, kapcsolata az iskolai közösséggel | 372 |
A diákközösség szervei | 373 |
Ideiglenes közösségi megbízatások | 375 |
A diákközösség kialakításának és nevelésének legfőbb útjai | 375 |
Egységes követelmények a tanulókkal szemben | 376 |
A tanulók aktivájának nevelése | 377 |
A tanulók egész tömegének bevonása a közösségi munkába | 379 |
Az iskolai közösség kapcsolatainak kialakítása más ifjúsági és felnőtt közösségekkel | 381 |
Az iskolai hagyományok kialakítás és megszilárdítása | 383 |
Az iskolai diákközösség fejlesztésének és megszilárdításának útjai | 384 |
Az osztályfőnök, az elsődleges közösség szervezője és nevelője | 384 |
Az osztályfőnök nevelőmunkájának lényege | 384 |
Az osztályközösség szervezése és nevelése | 386 |
A tanulók tanulmányozása | 388 |
Az osztály előmenetelének javítása és fegyelmének megszilárdítása | 386 |
Az osztályon kívüli munka szervezése és lebonyolítása | 390 |
Az osztályfőnök munkatervének elkészítés és munkájának nyilvántartása | 391 |
Az iskolai úttörő- és komszomolszervezet | 393 |
A kommunista gyermek- és ifjúsági szervezet jelentősége a nevelés rendszerében | 393 |
Az úttörőszervezet munkája | 399 |
A komszomolszervezet munkája | 416 |
Osztályon kívül és iskolán kívüli foglalkozás a tanulókkal | 435 |
Az osztályon kívüli és az iskolán kívüli munka rendeltetése, kapcsolata az iskola általános oktatási és nevelési feladataival | 435 |
Az osztályon és iskolán kívüli munka sajátosságai | 436 |
Az osztályon és iskolán kívüli munka legfőbb ágai | 437 |
Az osztályon és iskolán kívüli munkára vonatkozó legfőbb pedagógiai követelmények | 439 |
A kulturális tömegrendezvények szervezése | 442 |
A szakköri munka megszervezése | 443 |
Az osztályon kívüli testnevelési munka megszervezése | 449 |
Az iskola és a család együttműködése a nevelés terén | 453 |
Az iskola és a család kapcsolata | 453 |
A családban folyó kommunista nevelés eredményességének legfőbb feltételei | 454 |
Az alsó iskolás korcsoportba tartozó gyermekek oktatásának és nevelésének a szülőkkel megtárgyalandó kérdései | 455 |
A középső iskolás korcsoportba tartozó gyermekek oktatásának és nevelésének a szülőkkel megtárgyalandó kérdései | 458 |
A felső iskolás korcsoportba tartozó gyermekek oktatásának és nevelésének a szülőkkel megtárgyalandó kérdései | 461 |
A pedagógusok találkozásai, négyszemközti beszélgetései a szülőkkel | 466 |
A szülői értekezletek és a pedagógiai tömegpropaganda | 468 |
A szülői bizottság tevékenysége | 471 |
Az iskola igazgatása és vezetése | 475 |
A beiskolázás megszervezése | 475 |
A tanulók felvétele, az iskolába való normális bejárások biztosítása | 475 |
Az osztályok összeállítása | 477 |
Az iskolai internátus | 479 |
Az iskola pedagógiai irányítása | 480 |
Az igazgató és a tanulmányi vezető | 480 |
Az iskolai oktató- és nevelőmunka tervezése | 482 |
Az órarend | 484 |
A tanulók napirendjének egészségügyi alapelvei | 485 |
Az iskolai élet és munka megszervezésének rendje | 487 |
A tanárok munkájának ellenőrzése | 488 |
Az igazgatónak az osztályfőnökök és a diákszervezetek munkájával kapcsolatos tevékenységek | 491 |
A pedagógusközösség és annak szerepe az iskolai vezetésben | 492 |
A pedagógusközösség döntő szerepe a kommunista nevelés magas színvonalának biztosításában | 492 |
Az iskola pedagógiai tanácsa | 494 |
A módszertani munka megszervezése a pedagógusközösségben | 496 |
Az iskolai munka anyagi feltételeinek biztosítása | 497 |
Az anyagi feltételek jelentősége a normális iskolai munka szempontjából | 497 |
A tanterem és annak bútorzata, az iskolai tanulányi felszerelések | 498 |
A tanműhelyek és a gyakorlókert | 499 |
A film felhasználása az iskolában | 502 |
Az iskolai könyvtár | 503 |
Az iskola nyilvántartási és beszámolási kötelezettsége | 505 |
A nyilvántartás és a beszámoló jelentések: jelentőségük az iskolai munka irányítása szempontjából | 505 |
Függelék | |
Törvény az iskola és az élet kapcsolatának megszilárdításáról és a Szovjetunió közoktatási rendszerének továbbfejlesztéséről | 511 |
I. A. Kairov: Az SZKP XXI., rendkívüli kongresszusának határozatai és a neveléstudomány feladatai | 529 |
| |