1.061.462

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pedagógia

A neveléstudomány rendszere rövid összefoglalásban

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 190 oldal
Sorozatcím: Az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum Hasonmás Kiadványai
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 16 cm x 10 cm
ISBN: 963-7516-45-X
Megjegyzés: Megjelent 500 példányban. Reprint kiadás. Második, teljesen átdolgozott kiadás. A borítón Tudományos Zsebkönyvtár sorozat szerepel.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A "Tudományos Zsebkönyvtár" c. vállalatban 1906-ban jelent meg kis „Pedagógiá"-m, mely összefoglalta röviden a tudományos pedagógia eredményeit a tudomány akkori állása szerint. Már évek előtt... Tovább

Előszó

A "Tudományos Zsebkönyvtár" c. vállalatban 1906-ban jelent meg kis „Pedagógiá"-m, mely összefoglalta röviden a tudományos pedagógia eredményeit a tudomány akkori állása szerint. Már évek előtt újból szükségessé vált e kis könyv újabb kiadása, de nyilvánvaló, hogy az új kiadás átdolgozást kívánt, mert hiszen a pedagógia ép ezekben az években óriási mértékben fejlődött. Ez a tény késleltette az új kiadás megjelenését is.
Ez a kiadás, melyet most az olvasóközönségnek átnyújtok, szinte új könyv, annyira megváltozott az elsőhöz képest. Nemcsak azért, mert feldolgoztam az újabb tudományos eredményeket, hanem azért is, mert a tudomány haladásával természetesen az én felfogásom is fejlődött. így ez a könyv új felfogás hirdetője, s egy új és korszerű neveléstudományi rendszert ád rövid összefoglalásban. Ezt a rendszert egy nagyobb terjedelmű könyvben óhajtom a közönség elé tárni („A korszerű nevelés alapelvei" címen), mert irodalmunknak régen érzett hiánya egy terjedelmes tudományos pedagógiai kézikönyv. Ám e mellett szükség van ilyen kis összefoglaló könyvre is, melyben - ha röviden is - benne van minden vezető gondolat. Aki behatóbban akar megismerkedni a problémákkal, a nagyobb könyvhöz nyúl, de aki röviden akar tájékozódni, itt megtalálja azt, amire szüksége van. Igyekeztem az olvasót tájékoztatni a'neveléstudomány egész anyagáról, minden kérdésnél megismertetni a különböző tudományos álláspontokat, de egyúttal állást is foglalni velük szemben, s a magam rendszerét kifejteni. Abból a felfogásból indulok ki, hogy a nevelés segítség-nyújtás a fejlődő növendék számára oly célból, hogy életföladatait annak idején megoldhassa. Ehhez a mai kultúrában mindenkinek megfelelő műveltségre van szüksége. A nevelés feladata tehát ezt a műveltséget megadni, hogy a növendék majdan beilleszkedve a kulturális közösségbe, betölthesse emberi hivatását. Vissza

Tartalom

Előszó a második kiadáshoz3
Elméleti alapvetés
A pedagógia mint tudomány
A pedagógia fogalma és feladata5
Gyakorlat és elmélet5
Lehetséges-e a pedagógia mint tudomány?6
A neveléstudomány helye a tudományok sorában7
A pedagógia segédtudományai9
A pedagógia fölosztása10
A pedagógia irodalma11
A nevelés fogalma és célja
A nevelés fogalma
A nevelés fogalma16
Nevelés és önnevelés18
Nevelés és fejlődés18
Nevelés és átöröklés19
A fajnemesítés21
A nevelés lehetősége22
A nevelés szükségessége23
A nevelés célja
Különböző célkitűzések24
Az ember életfeladatai25
A világnézet és életfelfogás27
Értékelmélet és pedagógia28
A nevelés célja31
Műveltség és kultúra
Műveltség és kultúra33
A kultúra lényege34
Civilizáció és kultúra35
Kultúrfilozófia és kultúrpolitika35
A kultúra különböző ágai36
Alapműveltség, szakműveltség, általános műveltség37
Egyéni műveltség, nemzeti műveltség38
A műveltség erkölcsi természete39
A célok rendszere39
Eszmék és eszmények41
A nevelés tényezői
A nevelés tényezői42
A nevelés intézői43
A növendék
A növendék44
A gyermektanulmány45
A gyermek- és ifjúságtanulmány két nagy problémája48
A gyermekpszichológia49
A gyermek és ifjú fejlődése49
A karakterológia51
A típus fogalma52
A típusok osztályozása53
Az egyéni vonások megfigyelése55
Egyéni jellemlapok és szabad irodalmi jellemzés55
A nevelők
A nevelő fogalma56
A szülők56
A többi nevelő57
A növendék és a nevelő viszonya57
A környezet
A környezet fogalma59
A környezettanulmány59
A környezet alakítása és változtatása61
A kultúrjavak
A kultúra, mint a nevelés tényezője és eszköze61
Neveléstan
Hodegetika. Vezetéstan
A nevelő hatas eszközei és módjai
A nevelő hatás45
A nevelő hatás különböző nemei65
A nevelő hatás három alaptörvénye66
A nevelő hatás külső föltételei67
Direkt és indirekt hatások67
A direkt hatások három csoportja68
A kényszerítő eszközök
A kényszerító eszközök68
A természetes reakciók elmélete73
A megengedett büntetések74
Meg nem engedett büntetések75
Érzelmi (szuggesztív) eszközök
A szuggesztív eszközök76
A szuggesztió fogalma76
A tekintély77
A szeretet és szimpatikus érzelmek ébresztése78
A jutalom80
A jutalom nemei80
A példa81
A felügyelet82
Az értelmi eszközök
Az értelmi eszközök83
A fegyelmezés
A fegyelmezés84
A fegyelmezés eszközei85
Az iskolai fegyelem85
A tanulók önkormányzata86
Az önfegyelmezés87
A testi nevelés
A testi nevelés feladatai
A testi nevelés jelentősége89
A nevelő és az orvos90
A testi nevelés céljai91
A testi nevelés kétféle teendője91
Az életfeltételek kedvező alakítása91
A testgyakorlatok
A testgyakorlatok92
A torna93
Az atlétika93
A játék, mint a testnevelés eszköze94
Mozgásművészet95
A kirándulások
AW kirándulások96
Cserkészet
A cserkészet96
Egészségtani ismeretek
Az egészségtani ismeretek98
A testnevelés egyéb intézményei
A testnevelés egyéb intézményei99
Szellemi nevelés
A szellemi nevelés célja101
A szellemi képességek fejlesztése
A formális képzés101
A fejlesztés módjai102
A begyakorlás szabályai103
Az akarat nevelése
A szellemi működések összefüggése104
Az akarati jelenségek104
Az ösztönök
Az ösztönök105
Az ember ösztönei105
Az ösztönök a nevelés szempontjából105
Freud ösztönelmélete106
Az ösztönök fölötti uralom108
A táplálkozás ösztönének szabályozása108
A nemi ösztön szabályozása és megnemesítése109
A koedukáció111
A nemi felvilágosítás111
A szokások
A szokások113
A szakoktatás113
A szorosabb értelemben vett akarat
A szűkebb értelemben vett akarat114
Az akarat nevelésének különböző elméletei115
Álláspontunk az akarat nevelésének kérdésében117
A helyes értékelés kifejlesztése118
Az akaratgyakorlatok119
Az akarat irányítása eszmék által120
Az állandó akarat120
A jellem121
A személyiség122
Az érzelmek nemesítése
Az érzelmek értéke123
Az érz elmek nemesítése123
Az érzelemkeltés két módja123
A nemes érzelmek uralma124
Az érzelmek fölötti uralom125
Az érzület125
Az értelem fejlesztése
Az értelem fontossága126
Az érzékek fejlesztése126
A szemlélet127
Az élmény128
A figyelem
A figyelem129
Az érdeklődés130
Az emlékezet fejlesztése
Az emlékezet és annak jelentősége131
Az emlékezet tipikus különbségei132
A képzelet
A gyermek képzelete134
A játék135
A játékok nemei136
A teremtő fantázia137
A gondolkodás
A gondolkodás műveletei138
A gondolkodás fejlesztése139
A beszéd
A nyelv jelentősége a szellemi fejlődés szempontjából142
A nyelv fejlődése142
Az idegen nyelvek143
A formális képzés eredménye
A formális képzés eredménye145
A kultúrértékek továbbszármaztatása
A kultúrértékek146
A realisztikus értékek
A technikai nevelés
A munka147
A munka, mint módszertani elv149
A technikai ismeretek150
A gazdasági nevelés
A gazdasági nevelés jelentősége151
A gazdasági nevelés módja153
Szociális értékek
A társadalmi műveltség
A társadalmi műveltség jelentősége154
A társadalmi nevelés156
Az állampolgári nevelés
Az állampolgári nevelés céljai157
A jogállamba való beillesztés158
A politikai nevelés158
A hazafias nevelés159
A nemzetnevelés160
Az erkölcsi nevelés
Az erkölcsi nevelés tényezői
Az erkölcsi nevelés fogalma és célja161
Az erkölcsi törvények (normák)162
Az erkölcs és a vallás162
Az erkölcsi nevelés tényezői163
Az erkölcsi tanítás
Az alkalmi erkölcstanítás163
Az iskolai tanítás, mint a jellemképzés eszköze163
A rendszeres erkölcsi oktatás164
Erkölcsi érzelmek
Erkölcsi érzelmek164
Erkölcsi cselekvés
Az iskolai élet, mint a jellemfejlesztés eszköze165
Ideális értékek
A tudományos műveltség
A tudomány és műveltség viszonya 166
A tudományos nevelés168
Az esztétikai nevelés
Az esztétikai nevelés170
A költészet, mint nevelőeszköz171
A művészi nevelés módjai172
A vallásos nevelés
A vallásos nevelés174
A műveltségtartalom hatása
A műveltségtartalom176
A hivatásra való nevelés
A hivatás és életpálya177

Dr. Weszely Ödön

Dr. Weszely Ödön műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Weszely Ödön könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Pedagógia Pedagógia

A lapélek foltosak.

Állapot:
2.440 ,-Ft
20 pont kapható
Kosárba