1.059.326

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pedagógia

Szerző
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 555 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 52236.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A szovjet pedagógia kézikönyvek - mint pl. a Kairov-, a Jeszipov - Goncsarov-féle tankönyvek - magyar nyelvű kiadásai jelentős segítséget nyújtottak a magyar pedagógusoknak. A Kairov, Goncsarov,... Tovább

Előszó

A szovjet pedagógia kézikönyvek - mint pl. a Kairov-, a Jeszipov - Goncsarov-féle tankönyvek - magyar nyelvű kiadásai jelentős segítséget nyújtottak a magyar pedagógusoknak. A Kairov, Goncsarov, Jeszipov és Zankov szerkesztésében készült legújabb szovjet pedagógiai tankönyv kiadásával is az a célunk, hogy támogassuk a hazai szocialista nevelési gyakorlat és a marxista neveléstudomány fejlődését.
E könyv magyar nyelvű kiadása megismerteti a magyar olvasót a szovjet pedagógia legújabb összefoglaló kézikönyvével, s így tájékoztatást nyújt a pedagógiai problémák legutóbbi szintézisét illetően.
A könyv eredeti, orosz nyelvű kiadása 1956-ban jelent meg. Azóta jelentős változások következtek be a Szovjetunió nevelési rendszerében. Napirendre került az oktatás és a termelőmunka összekapcsolása, jelentős eredmények születtek a benlakásos iskolák fejlesztése terén, életre hívták a tizenegyosztályos szocialista politechnikai iskolát stb. Mindez új pedagógiai problémákat vet fel, amelyek megoldása a neveléstudományra hárul. Ismeretes, hogy a szovjet pedagógia intenzíven foglalkozik ezekkel a kérdésekkel. Kidolgozásuk, és különösen rendszerezésük azonban nem történhet meg máról holnapra. Az új típusú iskola követelményeinek megfelelő kézikönyv nyilván új fejezeteket is tartalmaz majd, sőt valószínű, hogy szükségessé válnak rendszertani változások is. Vissza

Tartalom

Előszó a magyar kiadáshoz5
Előszó7
A pedagógia tárgya9
A pedagógia tárgya és feladatai9
A nevelés az osztálytársadalomban10
A nevelés a szocialista társadalomban17
A nevelés lényege20
A pedagógia kapcsolata más tudományokkal23
A pedagógiai kutatás módszerei26
A kommunista nevelés célja és feladatai29
A nevelési cél jelentősége a pedagógus tevékenységében. A nevelés céljainak objektív jellege29
A nevelés célja a szovjet iskolában30
A kommunista nevelés területei32
A tanulók életkori sajátosságai41
A gyermekek nevelése és fejlődése41
A nevelés szerepe a gyermek egyéniségének fejlődése41
A gyermekek fejlődésének felosztása életkori szakaszokra42
A tanulók testi fejlődése44
A testi fejlődési sajátosságok az iskoláskor alsó szakaszában44
A testi fejlődési sajátosságok az iskoláskor középső szakaszában45
A testi fejlődési sajátosságok az iskoláskor felső szakaszában46
A tanulók megismerési tevékenysége47
A tanulók megismerési tevékenységének sajátosságai az iskoláskor alsó szakaszában47
A tanulók megismerési tevékenységének sajátosságai az iskoláskor középső szakaszában51
A megismerési tevékenységének sajátosságai az iskoláskor felső szakaszában54
A tanulók egyéniségét jellemző vonások kialakulása56
Az egyéniség jellemzése az iskoláskor alsó szakaszában57
A serdülő egyéniségének jellemzése59
Az egyéniség fejlődése az iskoláskor felső szakaszában62
Egyéni különbségek a tanulók között66
A Szovjetunió közoktatási rendszere69
A szovjet közoktatási rendszer alapelvei69
A szovjet közoktatási rendszer alapja: az általánosan képző iskola73
Az iskolák és iskolán kívüli gyermekintézmények fő típusai74
Szakirányú tanitézmények78
A pedagógusképzés a Szovjetunióban80
A pedagógus a szovjet iskolában81
A pedagógus szerepe az új nemzedék nevelésében81
A pedagógus munkájának sajátosságai83
A szovjet pedagógus egyéniségének fontos tulajdonságai: a kommunista elvhűség és a társadalmi-politikai aktivitás83
Miért van szükség a pedagógusnak magas színvonalú általános műveltségre?84
A pedagógus pedagógiai szakképzettsége, pedagógiai mesterségbeli tudásának tökéletesítése86
A pedagógus viszonya a gyermekhez a nevelésben88
A pedagógus mint a pedagógusközösség tagja91
A pedagógusközösség segítsége a kezdő pedagógusnak92
A testi nevelés95
Az iskolai testi nevelés feladatai és tartalma95
A testi nevelés lényege, kapcsolata az iskolai kommunista nevelés más területeivel95
Az életkori sajátosságok ismeretének fontossága a testi nevelésben97
A tanulók testi felkészültségére vonatkozó követelmények99
Az iskolai testi nevelés eszközei100
Az iskolai testi nevelés eszközeinek rendszere, a testgyakorlatok lényege és jelentősége100
A torna102
A sport105
A játékok107
Séták, kirándulások, túrák107
Az általános és politechnikai képzés tartalma a szovjet iskolában111
A képzés elméletének alapkérdései111
A képzésre vonatkozó alapvető elméletek a burzsoá pedagógiában112
A forradalom előtti haladó orosz pedagógia képviselői a képzés tartalmáról113
A képzés iránya, jellege és a rá vonatkozó követelmények a szovjet iskolában115
A szovjet iskola óraterve121
A tantárgyak kiválasztása, összetételük121
A tantárgyak elosztása tanulmányi évek szerint122
A tanév felépítése és a tanulók tanulmányi elfoglaltsága123
A szovjet iskola óraterve124
A szovjet iskola tantervei és tankönyvei126
A tantervek felépítése126
A tudományos anyag kiválogatása a tantárgyakhoz127
Az oktatás tartalmának lényege az elemi (I-IV.) osztályokban129
Az oktatás tartalmának lényege az V-X. osztályban131
A tankönyv szerepe és a tankönyvre vonatkozó alapvető követelmények144
Az oktatás folyamata147
Az oktatási folyamat lényege147
Az oktatás fogalma147
Az ismeretek elsajátításának folyamata148
A tanulók serkentése a tanulásra151
Az új tananyag felfogása153
A képzeletalkotás155
A fogalomalkotás156
Az ismeretek rögzítése és az ismétlés159
Az ismeretek alkalmazására vonatkozó jártasságok és készségek kialakulása a tanulókban160
Az ismeretek, jártassságok és készségek elsajátításának ellenőrzése161
A tudományos világnézet alapjainak kialakítása a tanulókban162
Az oktatás alapelvei164
Az oktatási alapelvek rendszerének megalapozása164
A tanulók tudatossága és aktivitása az ismeretek elsajátításában166
Az oktatás szemléltetése169
Az elmélet és a gyakorlat kapcsolata az oktatásban170
Az oktatás rendszeressége és következetessége172
Az ismeretek tartós elsajátítása173
Az oktatás érthetősége174
A tanulók egyéni kezelés az osztállyal való foglalkozás során175
Az oktatás módszerei177
Az oktatási módszerek jellege a szovjet iskolában177
Az oktatási módszer fogalma177
A módszer megválasztásának és alkalmazásának összefüggése a tanulók életkori sajátosságaival180
Az elbeszélés és az iskolai előadás182
A tanár elbeszélése és magyarázata182
Az iskolai előadás185
A megbeszélés187
A megbeszélés célja187
A megbeszélési módszerre vonatkozó általános követelmények187
A vizsgázandó tárgyak bemutatása188
A vizsgálandó tárgyak, jelenségek és folyamatok bemutatása189
Képek és grafikus segédeszközök bemutatása190
Filmek bemtutása192
Tanulmányi kirándulások194
Az ismeretek elsajátítása a tankönyv és más könyvek alapján198
A tankönyv anyagának elsajátítása198
A kiegésztíő irodalom felhasználása200
A tanulók önálló megfigyelései, laboratóriumi munkái, gyakorlati feladatai201
A tanulók önálló megfigyelései és laboratóriumi munkái201
A tanulók gyakorlati munkái205
A gyakorlatok207
A jártasságok és készségek kialakítására szolgáló gyakorlatok207
A tanulók tudásának ellenőrzése és értékelése208
Az ellenőrzésre vonatkozó követelmények208
A tanulók ismereteinek és munkájának számonkérése folyamatos megfigyelések révén209
A tanulók tudásának értékelése210
A tanulók tudásának szóbeli ellenőrzése212
A tanulók ismereteinek, jártasságainak és készségeinek ellenőrzése írásbeli és gyakorlati munkák útján213
A tanulmányi előmenetel összefoglaló értékelése214
Az iskolai tanulmányi munka szervezeti formái217
A tanulmányi munka szervezeti alapformája: a tanóra217
A tanulmányi munka osztály- és tanóra-rendszerű megszervezése217
A tanórára vonatkozó didaktikai követelmények218
A tanórák rendszerének kialakítása219
Az új anyag ismertetésére szánt óra221
Az új ismeretek, jártasságok és készségek rögzítésére szánt óra225
Az ismeretek, jártasságok és készségek ellenőrzésére szánt órák226
Kombinált órák227
A tanár felkészülése az órára228
Az óra megtartása230
A tanulók otthon tanulmányi munkája232
A tanulók otthoni munkájának fajai és a házi feladatokra vonatkozó alapvető követelmények233
A házi feladatok jellege és terjedelme234
A házi feladatok közlésének és ellenőrzésének módszerei235
Hogyan foglalkozik a tanár egyes tanulókkal236
A tanulók egyéni kezelése az órán és egyéni házi feladataik236
Külön foglalkozások a bukásra álló tanulók számára239
Az erkölcsi nevelés241
Az erkölcsi nevelés feladatai és tartalma a szovjet iskolában241
Az erkölcsi nevelés és alapvető feladatai a szovjet iskolában241
Az erkölcsi nevelés tartalma az iskoláskor alsó szakaszában246
Az erkölcsi nevelés tartalma az iskoláskor középső szakaszában247
Az erkölcsi nevelés tartalma a felső osztályokban249
Az erkölcsi nevelés alapfelvei és módszerei a szovjet iskolában252
Az erkölcsi nevelés folyamata252
Az erkölcsi nevelés alapelvei255
Az erkölcsi nevelés módszerei és eszközei261
A szovjet hazafiságra és proletár nemzetköziségre nevelés276
A tanulók hazafias nevelésének lényege és feladatai276
A tanulók szovjet hazafiságra és proletár nemzetköziségre nevelése az oktatás folyamán279
A hazafiságra és nemzetköziségre nevelés az osztályon és iskolán kívüli munkában284
A család szerepe a tanulók hazafias nevelésében288
A tudományos ateista nevelés289
A tanulók tudományos ateista nevelése mint világnézetük kialakításának szükségszerű mozzanata289
A vallásellenes nevelés a természettudományos tárgyak tanításában293
Vallásellenes nevelés az irodalom tanításában296
Az osztályon kívüli vallásellenes nevelőmunka és a tanulók szülei között folyó tudományos ateista propaganda299
A tanulóknak a munkához való kommunista viszonyra nevelése302
A munkához való kommunista viszony kialakításával kapcsolatos feladatok304
A munkához való kommunista viszony kialakításának legfőbb eszközei az iskolában304
A tanulók társadalmilag hasznos munkájának megszervezésére vonatkozó pedagógiai követelmények305
A társadalmileg hasznos munka megszervezésének és lebonyolításának módszerei308
A társadalmi tulajdon megbecsülésére való nevelés311
A tanulók öntudatos fegyelemre nevelés316
Az iskolai fegyelem jellege különböző társadalmi viszonyok között318
A fegyelem problémája a szovjet pedagógiában318
A fegyelem mint a nevelés célja, eredménye és eszköze320
A fegyelem mint folyamat322
A fegyelem és az életrend322
A fegyelem és az életrend tudatos vállalására való nevelés324
Aktivitásra és önfegyelemre nevelés326
A kultúrális magatartás készségeinek kialakítása328
A jutalmazás nevelő ereje330
A büntetés szerepe a nevelésben333
Az osztály fegyelmezetlenségének megszüntetése334
Az egyes tanulók fegyelmezetlenségének leküzdése337
Az esztétikai nevelés345
Az esztétikai nevelés lényege és feladatai345
Az esztétikai nevelésre vonatkozó legfőbb követelmények348
A művészet nevelő ereje350
Esztétikai nevelés a szépirodalom segítségével351
A szépirodalmi művek kifejező előadása353
A zenei nevelés355
Zenei tömegmunka az iskolában358
Esztétikai nevelés a képzőművészet útján358
Esztétikai nevelés az iskolai rajztanítás folyamán360
Osztályon és iskolán kívüli képzőművészeti foglalkozások361
A színház és a film az iskola oktató- és nevelőmunkájában363
Színjátszó csoportok az iskolában és az iskolán kívüli tanitézményekben364
A tánc365
Az iskolai diákközösség367
Az iskolai közösség kialakítása és nevelése367
A diákközösség az iskolai nevelés rendszerében367
A diákközösség az iskolai nevelés rendszerében367
A diákközösség szerep a szovjet iskolában369
Az osztály mint elsődleges közösség, kapcsolata az iskolai közösséggel372
A diákközösség szervei373
Ideiglenes közösségi megbízatások375
A diákközösség kialakításának és nevelésének legfőbb útjai375
Egységes követelmények a tanulókkal szemben376
A tanulók aktivájának nevelése377
A tanulók egész tömegének bevonása a közösségi munkába379
Az iskolai közösség kapcsolatainak kialakítása más ifjúsági és felnőtt közösségekkel381
Az iskolai hagyományok kialakítás és megszilárdítása383
Az iskolai diákközösség fejlesztésének és megszilárdításának útjai384
Az osztályfőnök, az elsődleges közösség szervezője és nevelője384
Az osztályfőnök nevelőmunkájának lényege384
Az osztályközösség szervezése és nevelése386
A tanulók tanulmányozása388
Az osztály előmenetelének javítása és fegyelmének megszilárdítása386
Az osztályon kívüli munka szervezése és lebonyolítása390
Az osztályfőnök munkatervének elkészítés és munkájának nyilvántartása391
Az iskolai úttörő- és komszomolszervezet393
A kommunista gyermek- és ifjúsági szervezet jelentősége a nevelés rendszerében393
Az úttörőszervezet munkája399
A komszomolszervezet munkája416
Osztályon kívül és iskolán kívüli foglalkozás a tanulókkal435
Az osztályon kívüli és az iskolán kívüli munka rendeltetése, kapcsolata az iskola általános oktatási és nevelési feladataival435
Az osztályon és iskolán kívüli munka sajátosságai436
Az osztályon és iskolán kívüli munka legfőbb ágai437
Az osztályon és iskolán kívüli munkára vonatkozó legfőbb pedagógiai követelmények439
A kulturális tömegrendezvények szervezése442
A szakköri munka megszervezése443
Az osztályon kívüli testnevelési munka megszervezése449
Az iskola és a család együttműködése a nevelés terén453
Az iskola és a család kapcsolata453
A családban folyó kommunista nevelés eredményességének legfőbb feltételei454
Az alsó iskolás korcsoportba tartozó gyermekek oktatásának és nevelésének a szülőkkel megtárgyalandó kérdései455
A középső iskolás korcsoportba tartozó gyermekek oktatásának és nevelésének a szülőkkel megtárgyalandó kérdései458
A felső iskolás korcsoportba tartozó gyermekek oktatásának és nevelésének a szülőkkel megtárgyalandó kérdései461
A pedagógusok találkozásai, négyszemközti beszélgetései a szülőkkel466
A szülői értekezletek és a pedagógiai tömegpropaganda468
A szülői bizottság tevékenysége471
Az iskola igazgatása és vezetése475
A beiskolázás megszervezése475
A tanulók felvétele, az iskolába való normális bejárások biztosítása475
Az osztályok összeállítása477
Az iskolai internátus479
Az iskola pedagógiai irányítása480
Az igazgató és a tanulmányi vezető480
Az iskolai oktató- és nevelőmunka tervezése482
Az órarend484
A tanulók napirendjének egészségügyi alapelvei485
Az iskolai élet és munka megszervezésének rendje487
A tanárok munkájának ellenőrzése488
Az igazgatónak az osztályfőnökök és a diákszervezetek munkájával kapcsolatos tevékenységek491
A pedagógusközösség és annak szerepe az iskolai vezetésben492
A pedagógusközösség döntő szerepe a kommunista nevelés magas színvonalának biztosításában492
Az iskola pedagógiai tanácsa494
A módszertani munka megszervezése a pedagógusközösségben496
Az iskolai munka anyagi feltételeinek biztosítása497
Az anyagi feltételek jelentősége a normális iskolai munka szempontjából497
A tanterem és annak bútorzata, az iskolai tanulányi felszerelések498
A tanműhelyek és a gyakorlókert499
A film felhasználása az iskolában502
Az iskolai könyvtár503
Az iskola nyilvántartási és beszámolási kötelezettsége505
A nyilvántartás és a beszámoló jelentések: jelentőségük az iskolai munka irányítása szempontjából505
Függelék
Törvény az iskola és az élet kapcsolatának megszilárdításáról és a Szovjetunió közoktatási rendszerének továbbfejlesztéséről511
I. A. Kairov: Az SZKP XXI., rendkívüli kongresszusának határozatai és a neveléstudomány feladatai529
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Pedagógia Pedagógia

Könyvtári könyv volt. A könyv borítója kissé foltos, gerince kopottas. A címlapon bejegyzés, több lapon aláhúzások találhatók.

A könyv védőborítója hiányzik.

Állapot: Közepes
1.880 Ft
750 ,-Ft 60
11 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Pedagógia

A borító enyhén kopottas, élei sérültek.

A védőborító hiányzik a könyvről.

Állapot:
1.880 Ft
940 ,-Ft 50
14 pont kapható
Kosárba