Dr. Nánási Miklós: Általános pedagógia | 5 |
Bevezető | 7 |
A pedagógia szó eredete és jelentése - Általános pedagógia tárgya és felosztása | 7 |
A pedagógia alapfogalmai (Az alapfogalmak rendszere) | 9 |
A nevelés | 11 |
A szó jelentése | 11 |
Nevelésfelfogások | 12 |
A nevelés lényege és alapvető jegyei | 13 |
A nevelés rokonfogalmai: oktatás, képzés, egységük | 15 |
A nevelés természeti meghatározottsága (A nevelés endogén alapjai) | 16 |
A nevelés szükségessége | 16 |
A nevelés lehetősége | 18 |
A nevelés sikere | 22 |
A nevelés korlátai és határai | 25 |
A nevelés társadalmi meghatározottsága | 27 |
(A nevelés exogén alapjai) | 27 |
A termelési viszonyok és a nevelés | 27 |
A politikai viszonyok és a nevelés | 30 |
A kulturális viszonyok és a nevelés | 33 |
A nevelés pedagógia meghatározottsága | 37 |
(A nevelés immanens alapjai) | 37 |
A nevelés tényezői | 37 |
A nevelés célja és feladatai | 40 |
A nevelés alapelvei | 46 |
A nevelés módszerei és eszközei | 47 |
A pedagógia mint tudomány | 52 |
A pedagógia tárgya | 52 |
A pedagógia feladatai | 52 |
A pedagógia forrásai | 53 |
A pedagógia szaktudományai | 53 |
A pedagógia életkorok szerinti felosztása | 54 |
A pedagógia interdiszciplináris kapcsolatai | 55 |
A pedagógiai tudományos kutatómunka | 59 |
A pedagógiai kutatás általános jellemzése | 59 |
A pedagógiai kutatás módszerei | 60 |
Drien Károly - Dr. Füle Sándor - Dr. Juhász Ferenc - Dr. Kálmán György - Dr. Király Gyula - Dr. Nánási Miklós - Papp Gyula: Neveléselmélet | 69 |
A nevelés folyamata | 72 |
A nevelés mint a személyiségfejlesztés folyamata | 72 |
A nevelés folyamatának szakaszai | |
Részfeladatok a nevelés folyamatában: a tapasztalás, meggyőzés és gyakorlás | 76 |
A nevelés alapelvei | 80 |
A szocialista eszmeiség elve | 80 |
A tudatosság elve | 81 |
A tervszerűség elve | 82 |
Az aktivitás elve | 83 |
A gyermeki személyiség figyelembevételének elve | 84 |
A nevelő vezető szerepének elve | 86 |
A nevelőhatások egységének elve | 87 |
Erkölcsi nevelés | 89 |
Az erkölcs fogalma | 89 |
Az erkölcs szerkezete és tartalma | 89 |
Az erkölcs történeti alakulása | 92 |
A szocialista-kommunista erkölcs | 94 |
A szocialista-kommunista erkölcs tartalmi jegyei, alapelvei | 94 |
Az erkölcsi nevelés folyamata | 95 |
Az erkölcsi nevelés | 95 |
Az erkölcsi nevelés célja és feladatrendszere | 95 |
Az erkölcsi nevelés folyamata | 95 |
Az erkölcsi nevelés folyamatának mozzanatai (részfeladatai), az erkölcsi tudatosság | 96 |
Az erkölcsi meggyőződés | 98 |
Az erkölcsi érzelmek fejlesztése | 99 |
A jellem akarati tulajdonságainak fejlesztése | 100 |
Az erkölcsi magatartás szokásainak kialakítása és fejlesztése | 104 |
Az erkölcsi nevelés fő feladatai | 107 |
Közösségi nevelés | 107 |
Szocialista humanizmusra nevelés | 123 |
Munkára nevelés | 130 |
Szocialista fegyelemre nevelés | 138 |
Szocialista hazafiságra nevelés | 143 |
Értelmi nevelés | 151 |
Az értelmi nevelés fogalma | 151 |
Az értelmi nevelés feladatai | 152 |
Az értelmi képességek fejlesztése | 153 |
A testi nevelés | 161 |
A testi nevelés fogalma és jelentősége | 161 |
Testnevelés-testi nevelés | 161 |
A testi nevelés helye a nevelés rendszerében | 161 |
A testi nevelés célja és feladatai | 162 |
Az egészséges életmóddal kapcsolatos követelmények | 162 |
Az iskolai testi nevelés eszközei | 162 |
A testi nevelés honvédelmi irányultsága | 165 |
Esztétikai nevelés | 166 |
Az esztétikai nevelés lényege, társadalmi jelentősége, célja és feladatai | 166 |
Az esztétikai nevelés fogalma | 166 |
Célja | 166 |
Alapvető feladatai | 167 |
Folyamata | 167 |
Kapcsolata a nevelés többi fő feladataival | 168 |
Az esztétikai nevelés tartalma | 169 |
Az esztétikai nevelés tartalma: irodalmi esztétikai nevelés, képzőművészeti esztétikai nevelés, zenei esztétikai nevelés, táncművészet és esztétikai nevelés | 169 |
Színház, film és televízió az esztétikai nevelésben | 172 |
Az osztályon és iskolán kívüli művészeti tevékenység formái | 173 |
Politechnikai nevelés | 175 |
A politechnikai nevelés fogalma | 175 |
A politechnikai nevelés jelentősége és szükségessége | 176 |
A politechnikai nevelés megvalósítása az egyes tantárgyakban | 179 |
A gyakorlati foglalkozás | 179 |
Politechnikai nevelés a tanórán kívül | 180 |
Politechnikai nevelés, munkára nevelés | 181 |
Politechnikai nevelés és szakképzés viszonya | 182 |
Világnézeti nevelés | 184 |
A világnézeti nevelés mint a nevelés egészének összegező eszmei alapja | 184 |
A világnézet lényege, szükségessége, kialakulásának folyamata | 184 |
A világnézeti nevelés helyes értelmezése | 186 |
A világnézeti nevelés helye a nevelés rendszerében | 188 |
Az általános iskolai tanulók világnézeti fejlettsége | 189 |
A világnézeti nevelés tartalma az általános iskolában | 190 |
Világnézeti nevelés lehetősége a tanítási órákon | 191 |
A világnézeti nevelés lehetősége a tanítási órákon kívül | 196 |
A vallásos világnézet és a nevelőmunkánk feladatai | 197 |
A nevelés módszerei és eszközei | 200 |
A követelés módszere | 200 |
A meggyőzés módszerei és eszközei | 210 |
A gyakorlás módszere és eszközei | 215 |
A nevelőmunka sajátos területei | 220 |
Az osztályfőnöki nevelőmunka | 220 |
A napközi otthoni nevelőmunka | 229 |
Az úttörőmozgalom nevelőmunkája | 234 |
A családi nevelés | 240 |
A nevelés problematikus esetei | 248 |
A nevelő hivatás és a szocialista pedagógus személyisége | 263 |
A pedagógushivatás társadalmi jelentősége | 263 |
A pedagógus személyével szemben támasztott követelmények: nevelői hivatásérzet | 264 |
Dr. Szántó Károly: Didaktika | 272 |
A didaktika fogalma, alapkérdései | 273 |
A didaktika fogalma, tárgya | 273 |
A didaktika összefüggése más tudományokkal | 274 |
Az oktatás alapfogalmai | 278 |
A tanulás és a tanítás | 278 |
Az oktatás, a képzés, a nevelés | 281 |
Az ismeret, a tudás és a tudásszint | 284 |
A jártasság és a készség | 286 |
A képesség | 290 |
A képzés didaktikai kérdései | 291 |
A képzés, mint a személyiség fejlesztésének eszköze | 292 |
Az általános képzés és a szakképzés | 293 |
A materiális képzés és a formális képzés | 293 |
A tantárgyi fogalmak rendszerének kialakítása és fejlesztése | 296 |
A jártasságok és készségek kialakítása és fejlesztése | 298 |
A didaktikai alapelvek | 307 |
A didaktikai alapelvek fogalma | 307 |
Az iskola és az élet kapcsolatának elve | 308 |
A tudományosság elve | 310 |
A rendszeresség elve | 311 |
A tanulók tudatosságának és aktivitásának elve | 313 |
A tanulás motivációjának elve | 315 |
A szemléletesség elve | 317 |
A koncentráció elve | 319 |
Az érhetőség elve | 322 |
A tudás tartósságának elve | 323 |
Az oktatás és képzés tartalma. Tantervelméleti kérdése | 325 |
A tanterv fogalma, típusai | 325 |
A társadalmi igények, mint a tantervkészítés alapjai | 326 |
A tananyag kiválasztása. Alap- és általános műveltség | 328 |
A tananyag elrendezése. A tudomány és a tantárgy | 332 |
A tantervkészítés főbb pszichológiai kérdései | 337 |
Az oktatás és képzés tartalmának információelméleti kérdései | 338 |
Az általános iskolai tantervek | 341 |
A tanterv szerkezete | 344 |
A tankönyvek | 344 |
Az oktatási folyamat | 348 |
Az oktatási folyamat ismeretelméleti alapjai | 349 |
A tudományos ismeretszerzés és a gyermeki-iskolai ismeretszerzés | 351 |
Az oktatási folyamat szerkezete | 353 |
Az oktatási folyamat különös sajátosságai a munka, a mozgás (testnevelés) és a művészeti tárgyak (ének-zene, rajz) oktatásában | 364 |
Az oktatási folyamat dialektikus felfogása, komplex fázisai | 370 |
Az oktatási folyamat irányításának kibernetikai vonatkozásai | 374 |
Az oktatás programozásának előzményei, létrejötte. A hagyományos oktatás hiányosságai | 374 |
A kibernetika behatolása az oktatás elméletébe. Új alapfogalmak, eljárások bevezetése | 376 |
A program fő típusai | 379 |
Az oktatási algoritmusok fogalma, fő típusai | 382 |
Az oktatási folyamat, mint a tanulás "vezérlésének" folyamata | 384 |
Az oktatás szervezeti formái és munkaformái | 390 |
Az osztály-tantárgy- és tanórarendszer | 390 |
A tanulmányi séták és kirándulások | 397 |
Az üzemlátogatások | 398 |
Az iskolai szakkörök | 399 |
A korrepetálás | 401 |
A napközi otthoni és a tanulószobai foglalkozás | 402 |
A frontális osztálymunka | 404 |
Az individuális (egyéni) munka | 405 |
A csoportmunka | 406 |
A tanítási órák szerkezete, típusai és modelljei | 410 |
A tanítási órák rendszere. Az órák tipizálásának problémái | 410 |
Az új ismereteket feldolgozó óra | 414 |
Az ismereteket alkalmazó, gyakorló óra | 415 |
Az ismereteket megszilárdító (ismétlő, rendszerező) óra | 418 |
Az ellenőrző óra | 420 |
A kombinált óra | 421 |
A tanítási órák szerkezetének dialektikus szemlélete | 423 |
Az oktatási eszközök és módszerek | 424 |
Az oktatási eszköz és módszer fogalma | 424 |
Az oktatási eszközök osztályozása | 426 |
Auditív oktatási eszközök. Az iskolarádió | 427 |
Vizuális oktatási eszközök | 429 |
Audio-vizuális oktatási eszközök. Az iskolatelevízó | 430 |
Az oktatási módszerek osztályozása és megválasztása | 433 |
Az oktatási módszerek alkalmazásának dialektikus szemlélete | 435 |
Az ismeretek folyamatos szóbeli közlése | 437 |
A beszélgetés (megbeszélés) | 439 |
A szemléletes (bemutatás) | 442 |
A tanulók önálló megfigyelései, kísérletei, laboratóriumi és gyakorlati munkái | 444 |
A tanulók önálló munkája nyomtatott szövegekkel (tankönyvekkel, más könyvekkel, folyóiratokkal) | 447 |
A tanulók önálló munkája programozott szövegekkel, különböző feladatlapokkal, munkafüzetekkel és oktatógépekkel | 451 |
A gyakorlás | 457 |
Az ismétlés | 459 |
A tanulók tudásának ellenőrzése | 461 |
A tanulók tudásának értékelése (osztályozása) | 465 |
Az összevont osztályú tanulócsoportokban folyó oktatás és tanulás | 469 |
Az általános iskoláink jellege, az osztályösszevonások létrejötte | 469 |
Az összevont osztályú, tanulócsoportokban folyó régebbi és modern oktatás alapvető elvei | 471 |
Az összevont osztályú tanulócsoportokban folyó oktatómunka tervezése és szervezése | 472 |
Az összevont osztályú tanulócsoportokban folyó oktatás-tanulás különleges didaktikai kérdései | 475 |
Különleges didaktikai kérdések az általános iskolában | 480 |
A gyenge tanulás, a tanulmányi lemaradás, a magasabb osztályba jutás, az osztályismétlés didaktikai kérdései | 480 |
A hátrányos helyzetű tanulókkal való foglalkozás | 483 |
Az egyes tagozatokból való átmenet didaktikai kérdései | 485 |
A tanítási órák elemzése | 487 |
Az óraelemzés általános szempontjai | 487 |
Az óraelemzés különleges szempontjai | 491 |
A nevelő felkészülése a tanításra | 495 |
A tanmenet és az órarend készítésének didaktikai követelményei | 495 |
Általános, állandó felkészülési követelmények | 497 |
A közvetlen előkészületi követelmények. Az óravázlat készítése | 498 |