kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Osiris Kiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
Oldalszám: | 540 oldal |
Sorozatcím: | Osiris Tankönyvek |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-379-269-x |
Megjegyzés: |
Ismerkedés a tudománnyal | |
A pedagógiai tanulmányokról | 15 |
Tanulmányi és vizsgatematikák | 15 |
A tudományos nyelv | 18 |
A pedagógia résztudományai | 19 |
A pedagógia mint egyetemi tudományos diszciplína | 26 |
Rövid történeti áttekintés | 26 |
A tudomány jelenlegi helyzete | 30 |
A pedagógia tudományos értelmezési lehetőségei | 36 |
A pedagógiai jelenségek három lehetséges megközelítési módja | 36 |
Metodológiai következtetések | 40 |
A pedagógia főbb elmélettípusai és metodikai eljárásai | 42 |
Függelék 1.: A magyar neveléstudomány fejlődése és főbb irányzatai | 50 |
A budapesti egyetem pedagógiaprofesszorai | 51 |
A debreceni egyetem pedagógiaprofesszorai | 59 |
A kolozsvári-szegedi egyetem pedagógiaprofesszora | 63 |
Fogalmi meghatározások | |
Enkulturáció | 73 |
Az enkulturáció mint alapfolyamat | 73 |
Szocializáció | 77 |
A szocializáció mint az enkulturációs folyamat része | 78 |
A nevelés | 82 |
A nevelés mint szimbolikus interakció | 82 |
A szociális tanulás | 89 |
A szociális tanulás mint pedagógiai interakció | 89 |
A tanulás | 95 |
Tanulás "mint belső organizáció" | 95 |
A művelődés | 101 |
Művelődés mint önreflexió és társadalomkritika | 102 |
Viselkedés és cselekvés | 108 |
Meghatározás és körülhatárolás | 108 |
A szocializáció folyamata | |
Bevezetés | 112 |
A szocializációkutatás története | 112 |
A fogalom jelenlegi használata | 115 |
A tanulás alapjelentése | 121 |
A különböző fogalmi rendszerek áttekintése | 126 |
Viselkedéselméleti magyarázat | 129 |
Történeti-rendszertani bevezetés | 130 |
A környezet jelentőségéről | 133 |
Rendszertani összegzések | 140 |
A szerep- vagy rendszerelméleti magyarázat | 144 |
Központi feltevések | 145 |
A pszichoanalitikus tanuláselméletek jelentősége | 150 |
A szerep- vagy rendszerelmélet kritikája | 160 |
A narcizmus-vita | 168 |
Az interakcióelméleti magyarázat | 171 |
Történeti rendszerértelmezések | 171 |
Elméleti összefüggések | 174 |
Az identitás fejlődése és válsága | 185 |
A cselekvés jelentősége | 198 |
A struktúragenetikai magyarázat | 201 |
A fejlődéselméletek | 203 |
Elméleti alapvetés és a struktúrakifejezés jelentése | 207 |
A szociális fejlődés | 217 |
Az általános kérdések vázlata | 222 |
Szocializáció és nyelv kapcsolata | 222 |
Az elsődleges szocializáció jelentősége | 232 |
A szocializáció folyamatának antropológiai alapja | 239 |
A nevelés folyamata | |
A nevelés fogalma | 250 |
A nevelés metaforái | 250 |
A nevelésfogalom etimológiája és formális meghatározása | 263 |
Összefoglalás | 269 |
A funkcionális-internacionális nevelési modell | 271 |
A fogalompár jelenlegi értelmezése | 272 |
Történeti és rendszerszerű áttekintés | 275 |
Összefoglalás | 279 |
A pedagógiai kapcsolat modellje | 280 |
A klasszikus megközelítés: operáns tanulás és láncképzés | 296 |
Az újabb értelmezés: modell alapján történő tanulás | 303 |
Összefoglalás | 308 |
A nevelés mint szimbolikus interakció | 309 |
Az interakciók jelentőségéről | 311 |
Az identitás | 322 |
Összefogalás | 325 |
Az átfogó kérdésekről | 328 |
A tekintély szerepe | 329 |
A nyelv jelentősége | 336 |
A nevelési célokról | 340 |
A nevelésügy intézményei és szervezeti formái | |
Általános áttekintés | 349 |
Az intézmények és a szervezeti formák összefüggése a szocializációs és a nevelési folyamattal | 349 |
A jelenlegi német nevelésügy áttekintése | 353 |
A fogalmak értelmezése | 360 |
A pedagógiai szervezet sajátosságai az iskola példáján | 362 |
Az iskolaügy történetéből | 362 |
Az iskola jelenségének tudományos megközelítése | 369 |
Összefoglalás | 370 |
Függelék 2. További modellértékű európai közoktatási rendszerek, a magyar iskolaügy fejlődésének főbb tendenciái | 371 |
A kontinentális fejlődés másik modellje: Franciaország közoktatási rendszere | 372 |
Az európai közoktatás angolszász modellje: Nagy-Britannia közoktatási rendszere | 376 |
Az Európai Unióhoz tartozó országok iskolaügyének néhány fejlődési tendenciája | 381 |
A magyar közoktatás fejlődésének főbb szakaszai | 384 |
Az iskola vizsgálatának tudományos szempontjai | 400 |
A szervezetelméleti megközelítés | 400 |
A rendszerelméleti megközelítés | 405 |
Az antropológiai megközelítés | 414 |
Átfogó kérdésekről | 424 |
A teljesítmény pedagógiai problémája | 424 |
A tanár "pedagógiai szabadságról" | 428 |
A tanár és a tanterv | 430 |
A didaktikáról avagy a tanítás és a tanulás összefüggéseiről | |
Bevezető áttekintés | 435 |
Fogalmi meghatározások | 436 |
A didaktikai irányzatok fejlődéséről | 438 |
A tanulóközpontúság mint a didaktika törvényi célkitűzése | 445 |
Tanulóközpontúság a különböző didaktikai irányzatokban | 448 |
Az objektivista és a pozitivista irányvonal | 448 |
Az instrumentalisztikus és a materialista irányvonal | 450 |
Az egyénre és az interakciókra építő irányvonal | 451 |
A megvalósuló tanulóközpontúság | 457 |
Kapcsolat a társtudományokkal | 457 |
A gyakorlatban megvalósuló tanulóközpontúság | 463 |
A tanulóközpontúság gyakolata | 468 |
Az iskolai élet: a tanulók együtt tízóraiznak | 468 |
A tanterv: rejtett szociális tanulás | 471 |
Az oktatás individualizációja | 472 |
Összefoglalás | 474 |
Irodalom | 477 |
Alapfogalmak | 499 |
Fontosabb kifejezések | 508 |
A függelékekben felhasznált és további ajánlott magyar nyelvű irodalom | 522 |
Névmutató | 527 |
Tárgymutató | 533 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.