1.061.259

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pedagógia

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Nemzeti Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 535 oldal
Sorozatcím: Szocialista nevelés könyvtára
Kötetszám: 1
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

A pedagógai tárgya
A pedagógia és tanulmányozásának célja3
A pedagógia fogalmának meghatározása3
A pedagógia tanulmányozásának célja3
A neveléstudomány történeti és osztályjellege4
A nevelés változó, mint a társadalmi élet egyéb jelenségei4
A nevelés jellege a primitív társadalomban5
A nevelés osztályjellege a rabszolgatársadalomban5
A nevelés osztályjellege a hűbéri társadalomban7
A nevelés osztályjellege a polgári társadalomban8
A nevelés és a politika összefüggése10
A szovjet pedagógia tárgya11
A nevelés a Szovjetunióban a szovjet állam megerősítésének és az osztálynélküli társadalom felépítésének eszköe11
A szovjet pedagógia fogalmi meghatározása. A nevelés, s képzés, a tanítás fogalma12
A nevelés jelentősége a társadalom életében és a személyiség kifejlesztésében13
A mult nagy gondolkodói a nevelés szerepéről13
Reakciós "teoretikusok" a nevelés jelentőségéről15
A nevelés szerepének marxista-leninista értékelése16
A neveléstudomány kapcsolata más tudományokkal19
A pedagógiai tudományok19
A neveléstudománnyal érintkező tudományok20
A pedagógia tanulmányozásának fontossága21
A kommunista nevelés céljai és feladatai
A szovjet iskola általános nevelési céljai22
Marx és Engels a személyiség mindenoldalú kifejlesztéséről22
A szovjet iskola általános nevelési célja23
A kommunista nevelés fő feladatai24
A testi nevelés feladatai24
Az értelmi nevelés feladatai25
A politechnikai nevelés feladatai27
Az erkölcsi nevelés feladatai29
Az esztétikai nevelés feladatai33
Az iskolai képzés rendszere
A művelődéshez való joga a Szovjetunióban35
A családi és iskolai nevelés35
A művelődéshez való jog a Szovjetúnióban a sztálini alkotmány szerint35
A gyermekekről való gondoskodás Sztálin szellemében36
Az iskolarendszer felépítésének alapelvei37
Az iskola egysége39
Az iskolakötelezettség és az iskolai oktatás általános hozzáférhetősége39
Az iskola világi jellege40
Mindkét nem egyenjogúsága az oktatásban40
Az iskolai oktatás nyelve az anyanyelv41
A köznevelési intézmények rendszere és típusai42
A gyermekkor felosztása42
Intézmények a még nem iskolaköteles gyermekek számára42
Az iskola a népnevelés legfontosabb intézménye43
Különleges rendeltetésű nevelőintézmények44
Életpályára előkészítő szakirányú nevelés44
Pedagógiai tanintézetek46
A tudományos káderek képzése46
A gyermek nevelése az iskolaelőtti korban
Az 1-3 éves gyermek nevelése48
Az 1-3 éves gyermek nevelésének jellege és feladatai48
A gyermek nevelése a háromévestől a hétéves korig49
Az iskolaköteles kor előtti nevelés feladatai49
A fejlődési szakaszok jellegzetességei50
A testi nevelés53
A játék54
A munkára való nevelés elemei56
A kommunista erkölcs elemeinek kialakítása az iskolás kor előtt57
Megismerkedés a természettel59
A beszéd fejlődése59
Az esztétikai nevelés60
Az alapvető matematikai képzetek kialakítása61
A gyermekek előkészítése az iskolára62
Az elemi iskolás gyermek jellegzetességei
A testi fejlődés sajátosságai az alsó osztályokban64
A gyermek növekedése és súlya64
Sajátosságok a gyermek izomzatának és mozgásának fejlődésében65
A gyermek csontrendszerének megszilárdulása65
A gyermek szívének és légzőszerveinek működése66
Az idegrendszer jelentősége67
Az elemi iskolás gyermek lelki fejlődésének sajátosságai67
Érzetek és szemléletek67
Gondolkodás és nyelv71
Az emlékezet76
A képzelet77
Az érzelmek79
Figyelem és érdeklődés81
Az akarat85
A nevelés vezető szerepe a gyelmek szellemi és erkölcsi erőinek fejlesztésében87
A testi nevelés
A testi nevelés az iskolában89
A testi nevelés feladatai az elemi iskolában89
A gyermek normális testi fejlődésének és egészségének gondozása90
A tanulók helyes napirendjének megszervezése91
Gondoskodás a külső érzékszervek ápolásáról91
A gyermekek helyes testtartása ülés közben92
Gondoskodás a gyermekek helyes és egészséges táplálkozásáról92
Gondoskodás a helyes, egészséges lélekzésről93
Gondoskodás a gyermek testi tisztaságáról93
A szervezet edzése94
A mozgás kultúrája94
A katonai kiképzés elemei95
A testnevelés szervezeti formái96
A tanítási óra mint a testnevelés legfontosabb szervezeti formája96
Testnevelés a tanítási órán kívül97
A didaktika alapjai
A didaktika tárgya. Az egyes szaktárgyak didaktikája és módszertana99
Az oktatás logikai és pszichológiai alapjai100
Milyen úton teszi a tanuló magáévá az anyagot100
A gyermeki megfigyelőképesség nevelése102
Az önálló logikus gondolkodásra való nevelés105
Az emlékezet nevelése109
A képzelőerő nevelése112
A figyelemre nevelés és a tanuló érdeklődésének szerepe a tanításban114
A didaktika alapelvei116
A képzés és oktatás nevelő jellege116
A szemléletesség118
A tanuló tudatossága és tevékeny magatartása. Elmélet és gyakorlat kapcsolata123
Az oktatás tudományossága és rendszerezettsége125
Az oktatás hozzáférhetősége és alkalmazkodása a gyermek teljesítőképességéhez128
Az elsajátított ismeretek tartóssága és szilárdsága128
Az elemi iskola művelődési anyaga és tantárgyai
Az óraterv131
A tantárgyak összeállítása és sorrendje az elemi iskolában131
A tanterv134
A tanterv és megszerkesztésének alapelvei134
Az egyes tárgyak jelentősége a nevelésben és a képzésben139
Az anyanyelv. (Anyanyelv és orosz nyelv a nem orosz iskolákban)139
Számolás141
Történelem142
Földrajz144
Természetrajz145
A tudományos világnézet alapjainak tanítása147
A tankönyvek149
A tankönyv szerepe és jelentősége149
Követelmények a tankönnyvel szemben150
A tanítási óra mint az iskolai munka alapformája152
A tanítási óra mint az iskolai munka történetileg létrejött formája152
A tanítási óra az iskolai tanítómunka alapformája155
Az órarend összeállítása156
Rendszeres terv készítése az egyes szaktárgyak számára156
A tanítási óra különböző típusai158
A tanítás módszerei a tanórákon161
A módszer fogalma és a módszer megválasztásának okai161
A tanító előadása163
A beszélgetés167
Megfigyelések172
Iskolai kirándulások174
Bemutatások177
A magyarázó olvasás módszere184
A tananyag elsajátítása185
A tanulók feljegyzései és rajzai187
Az ismétlés191
Az ismeretek és készségek megszilárdítása gyakorlással és gyakorlati alkalmazással195
A tanulók ellenőrzése és ismereteik értékelése200
A tudás ellenőrzésének jelentősége, végrehajtásának módja200
A tanulók kikérdezése tudásuk ellenőrzése végett202
Az ismeretek írásbeli ellenőrzése és a gyakorlati feladatok útján történő vizsgálat205
Az ismeretek értékelése osztályozással207
A tanulók elmaradásának megelőzése209
A tanulók házifeladatának előkészítése213
A házifeladatok megválasztása213
A házifeladatok ellenőrzésének eszközei218
A tanító felkészülése az oktatásra219
Az oktatás előkészítésének és vezetésének általános követelményei219
Az óraterv elkészítése224
A tanító órára való jó előkészülésének feltételei232
A tanítás módja több osztály egyidejű foglalkoztatása esetén
A tanítás feltételei az egy- és kétosztályos iskolákban234
Az osztályok felosztása a tanítók között235
Az órarend összeállítása236
Az oktatás felépítésének és vezetésének sajátosságai több osztállyal való egyidejű foglalkozás esetén237
A tanítási órák tervének elkészítése241
Az erkölcsi nevelés alapelvei
Az erkölcsi nevelés alapelvei249
A kommunista erkölcsre való nevelés irányító elvei és lényege249
Erkölcsi normák és követelmények253
A tanuló tudatossága254
A nevelői tekintély jelentősége255
A nevelői munka következetességének szükségessége256
A nevelés hatásossága257
Az erkölcsi nevelés alkalmazkodása a gyermekek életkorához és egyéni sajátságaihoz258
A szovjet hazafiasságra való nevelés259
Hazafias érzések kifejlesztése a gyermekben259
A szovjet hazafiasságra való nevelői munka tartalma260
A szovjet hazafiasságra való nevelés módszerei264
A haza jövendő védelmezőinek katonai kiképzése szempontjából különösen fontos ismeretek267
A szocialista humanizmus szelleme a nevelésben269
A szülői szeretetre és a felnőttek tiszteletére való nevelés270
kötelesség- és felelősségtudat, becsületérzés és öntudatosság nevelése273
A közösségi életre való nevelés275
Barátság és bajtársaisság a gyermekek között275
A gyermekek a közösségben276
Nevelés fegyelmezettségre282
A szovjet tanulóktól kívánt fegyelem alapvonásai282
Az "iskolai szabályzat" tartalma283
Az iskolai fegyelemre való nevelés legfontosabb feltételei284
A meggyőzés és felvilágosítás módszere a magatartás kialakításában286
A közvetett ráhatás módszerei289
Buzdító eszközök felhasználása290
Büntetés alkalmazása291
A gyermek ismerete és a tanító tapintata a fegyelemre való nevelés fontos feltételei295
A jellem és az akarat nevelése296
A jellem legfontosabb akarati tulajdonságai és nevelés módszerük296
Erősakaratú emberek példája301
Az akarat gyengeségeinek legyőzése303
A munkára való nevelés
A munka nevelő értéke307
Játék és munka a gyermekek nevelésében308
A testi munka formái elemista gyermekek számára309
Önállóságra nevelés saját magunk kiszolgálásában312
Nevelés szorgalomra313
A gyermekek társadalmi munkájának irányítása315
Gondoskodás a gyermekek testi munkájának egészségügyi feltételeiről317
Az esztétikai nevelés
Rajz319
Ének321
A művészi beszéd323
A drámai előadás az iskolában324
Nevelés a természet szépségeinek szeretetére326
Esztétikai eszközök az erkölcsi nevelésben327
A szép az iskola és a gyermekek életében327
Foglalkozás a gyermekekkel a tanítási órákon túl és az iskolákon kívül
Az osztályon- (tanításon-) és iskolánkívüli munak jelentősége és megszervezése329
Az iskola és a tanító szerepe az iskolánkívüli munkában331
A társadalmi és politikai munka331
Az iskolánkívüli olvasmány és a tanulókönyvtár használata335
A tanulók faliújságjának kiadása339
Munkakörök az elemi iskolában341
Kirándulások és a hazai föld ismerete344
Iskolánkívüli munka a szünet folyamán345
Az úttörők szervezete
Úttörőszervezetek a Szovjetúnióban348
Iskola és úttörőszervezet349
Az úttörőrajok és ősök munkájának tartalma és formái351
Az úttörőszervezet vezetése a Kommunista Ifjúsági Szövetség (Komszomol) által355
A család szerepe az iskolásgyermek nevelésében
A család szerepe a gyermeknevelésben357
A család feladatai az iskolásgyermek testi nevelésében358
Fiúk és lányok nevelésének kérdései359
A sikeres erkölcsi nevelés feltételei a családon belül361
Az iskolai fegyelmi szabályok és a család feladatai362
A szülők kötelességei az iskola feladataival kapcsolatban363
Iskola és család együttműködésének fomái364
Szülői gyűlések369
A nevelői munka tervezése és a tanító önellenőrzése
A munka tervezete372
Az elbírálás okmányszerű feljegyzése375
A végső elbírálás az iskolai tanév végén378
A tanító beszámolója380
A szovjet iskola tanítója
A tanító szerepe382
A tanító munkájának megbecsülése382
A tanító példaadásának jelentősége384
A pedagógushivatás sajátosságai385
A tanító tevékenység vonzóereje385
A tanító munkájának nehézségei386
A szovjet tanító személyisége386
A tanító forradalmi odaadása a kommunizmus műve iránt388
Tudásbeli vértezettség és gondos készülés a munkára388
A teremtő tevékenység megnyilvánulása a munkában389
Gyermekszeretet, gondoskodás minden egyes tanulóról390
Az egyenletes, de határozott és következetes bánásmód képessége391
A tanító követelményei önmagával szemben392
A gyermekek ügyes rászoktatása a munkára392
A legszorosabb kapcsolat a szovjet nyilvánossággal392
A baráti együttműködés a nevelői közösségben393
A tanító jogi helyzete a Szovjetúnióban395
Az iskola berendezése és felszerelése
Az iskolaépület és az iskolatelek396
Az iskola helyiségei396
Az iskolaépület gondozása399
Az iskolaépület szellőztetése400
A világítás401
Az iskolatelek fekvése402
Az iskolatelek beosztása403
Az iskola felszerelése404
Az iskolapad404
Az iskolatábla405
A tanszerek megőrzése406
Követelmények az iskolai írószerekkel szemben407
A könyv az iskolában408
Iskolai internátusok409
A tanulók részvétele az iskola felszerelésében és berendezésében410
Az iskola igazgatása és vezetése
Az iskolaigazgatás és iskolavezetés alapelvei412
Az általános iskolakötelezettségi törvény végrehajtása414
A Pedagógiai Tanács munkája416
A tanítók módszertani irányításának formái417
A szülői bizottság tevékenysége420
A belső iskolai rend422
Az iskola általános munkatervének elkészítése423
Előkészületi intézkedések az új iskolai évre425
A munkaterv mint általános irányítás 425
A tanulók felvétele és elbocsátása426
Az új iskolai év első napja428
Tervellenőrzés és számadás az iskolában429
Rövid bevezetés a pedagógia történetébe
Komensky Ámosz János433
Rövid életrajz433
Komensky véleménye az iskoláztatás rendszeréről434
Komensky alapvető didaktikai tételei435
Komenszky véleménye az erkölcsi nevelésről437
Pestalozzi János Henrik438
Rövidk életrajz438
Pestalozzi véleménye a nevelés céljáról és tartalmáról441
Pestalozzi didaktikája442
A részletek módszertani kidolgozásának kezdete444
Pestalozzi jelentősége446
Tanítás és iskola I. Péter előtt Oroszországban447
Első lépések a régi Oroszországban a népnevelés felé447
A "Moszkvai Állam" iskolai448
Az elemi oktatás Nagy Péter korában453
Új iskolák megnyitása453
Pedagógiai gondolatok a felvilágosodás kiváló embereinek munkáiban Nagy Péter korában454
A 18. századvégi iskolareform456
Jankovics és társai tevékenysége456
Az elemi iskola fejlődése Oroszországban a 19. század első felében459
Munka az elmaradottakkal459
Iskolai rendeletek 1804-1828-ig461
Bjelinszkij és Hercen pedagógiai alapgondolatai462
V. F. Odojevszkij463
A 19. század 60-as éveinek pedagógiai gondolkodása464
A pedagógiai gondolkodás fellendülése a 19. század 60-as éveiben464
N. G. Csernisevszkij pedagógaiai gondolatai466
N. A. Dobroljubov pedagógiai gondolatai469
K. D. Usinszkij pedagógiai gondolatai és pedagógiai tevékenysége471
Rövid életrajz471
Usinszkij, mint az orosz neveléstudomány egyik megalapítója473
Usinszkij didaktikai alapelvei475
Az elemi iskola szervezete és munkájának tartalma477
A tanítóképzés479
Usinszkij jelentősége481
L. N. Tolsztoj pedagógiai gondolatai és pedagógiai tevékenysége481
L. N. Tolsztoj pedagógiai tevékenysége. Nézetei iskoláról és nevelésről482
Az oktatás jellege a jasznaja-poljanai iskolában485
L. N. Tolsztoj módszertana486
L. N. Tolsztoj a gyermekről487
A vidéki elemi iskola és értékes pedagógiai tapasztalatai488
Az 1864. évi elemi iskolai törvény488
N. A. Korf (1834-1883)489
V. I. Vodovozov (1825-1866)493
N. F. Bunakov (1837-1905)494
D. I. Tichomirov (1836-1915)497
V. P. Vachterov (1853-1924)499
A szovjet elemi iskola - az elemi oktatás fejlődésének új és legmagasabb szakasza500
V. I. Lenin a kommunista nevelésről és művelődésről501
Lenin a kulturális forradalomról501
A szovjet iskola céljairól, feladatairól és alapelveiről504
Lenin az általános és a politechnikai műveltségről504
Lenin az erkölcsi nevelésről506
Lenin a tanítóról508
J. V. Sztálin a kommunista nevelésről és művelődésről510
Sztálin az elmélet, a műveltség és az iskola jelentőségéről510
Sztálin a nevelők képzéséről512
Sztálin az erkölcsi nevelésről513
Sztálin a tanító szerepéről515
Krupszkája N. K. pedagógiai tevékenysége és pedagógiai gondolatai516
Rövid életrajz516
Krupszkája N. K. a nevelés céljairól518
Krupszkája N. K. a politechnikai nevelésről519
Krupszkája N. K. a gyermekek öntevékenységéről és a kollektivizmusra való nevelésről520
Makarenko A. Sz. pedagógiai tevékenysége és pedagógiai alapelvei522
Rövid életrajza522
A szocialista humanizmus eszméje Makarenko A. Sz. pedagógiájában524
Makarenko A. Sz. a közösségre nevelésről a közösség révén525
Makarenko A. Sz. a fegyelemről526
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Pedagógia Pedagógia Pedagógia Pedagógia

A lapélek és néhány lap foltos. A címlapon tulajdonosi bejegyzés látható.

Állapot:
980 ,-Ft
8 pont kapható
Kosárba