1.053.882

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pedagógia

Az óvónőképző intézetek számára

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 251 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: 8. kiadás. 700 példányban készült. Tankönyvi szám: 4856.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó


I.
A PEDAGÓGIA ÁLTALÁNOS ALAPJAI Bevezetés
Mindannyian láttunk már kertészt munkája közben bimbói, virágai között. Féltő szeretettel óvja őket, minden feltételét megteremti annak, hogy... Tovább

Előszó


I.
A PEDAGÓGIA ÁLTALÁNOS ALAPJAI Bevezetés
Mindannyian láttunk már kertészt munkája közben bimbói, virágai között. Féltő szeretettel óvja őket, minden feltételét megteremti annak, hogy kertjének virágai ragyogjanak, pompázzanak.
A pedagógus munkáját sokszor szokták hasonlitani a kertész munkájához. Ebben a hasonlatban van igazság. Jól kell ismernünk a gyermekeket - mint ahogy a kertész is jól ismeri magvait, palántáit -, hogy megadhassuk nekik mindazt, amire fejlődésükhöz szükségük van. A mi munkánktól, gondosságunktól függ a ránk bizott gyermekek fejlődése, a mi éberségünk és szeretetünk hatása érződik majd meg rajtuk. Vannak azonban nagy különbségek is a kertész és a pedagógus munkája között. A virág magvában már benne van az is, hogy milyen termést fog majd hozni. Ki sejtheti azonban, hogy mi lesz majd a gyermekből, akit édesanyja behoz az óvodába? A virág fejlődését lehet elősegiteni, lehet hátráltatni, de azt megváltoztatni nem tudja a kertész, hogy a magból milyen virág fejlődik. A mag életútját ismerjük, a gyermek fejlődésének utja születésétől felnövéséig tőlünk is függ. A virág fejlődése jórészt azon múlik, hogyan ápolják, gondozzák. A gyermeknek viszont önálló érzelmei, gondolatai vannak, önálló akarata van, maga is formálja környezetét, alakítja saját magát is.
Ez mutatja a pedagógus munkájának szépségét és roppant felelősségét is. Az egész társadalom bizza reánk az "emberpalántákat", hogy tettrekész, müveit, erős emberekké neveljük őket. Ez a munka pedagógustól hivatástudatot, áldozatvállalást, sok szeretetet és sok tudást kiván. Virá-got sem lehet szakértelem nélkül gondozni. Hogyan is lehetne öntudatos társadalmi tevékenységet kifejtő embereket nevelni szaktudás, szakismeretek, felkészültség nélkül! Sokszor szokták kérdezni, hogy lehet-e valakit megtanitani nevelni, a nevelni tudás nem valamilyen született tehetségtől függ-e. Kétségtelen az, hogy egyes pedagógusok jó nevelőmunkája az adottságokon is múlik. Azonban csupán erre támaszkodva, mindig ösztönösen dolgozva, nem lehet állandóan jó eredményeket elérni, A nevelőmunkában a tudatosságra törekszünk, ehhez a nevelés törvényeinek ismerete nélkülözhetetlen .
A pedagógia elméletének ismerete nélkül nem válhatunk jő gyakorló pedagógusokká! Vissza

Tartalom


TARTALOMJEGYZÉK
I. A PEDAGÓGIA ÁLTALÁNOS ALAPJAI
Bevezetés íH
A nevelés fogalma, történeti és osztályjellege . A. ^
A kommünista nevelés célja J: 9
3. A nevelés lehetősége. Nevelés és környezet --------13
4. A köznevelés rendszere. Nevelőintézmények és személyek 18
5. A neveléstudomány 20
6. A pedagógia néhány alapfogalma 1 Í24V
II. A NEVELÉS ELMÉLETE
1. A testi nevelés 27
2. Az értelmi nevelés 30
3. A politechnikai képzés 36
4. Az erkölcsi nevelés 39
5. Az esztétikai nevelés 47
6. A nevelés fő feladatainak egysége 53
ni. AZ OKTATÁS ELMÉLETE (DIDAKTIKA)
A didaktika történetének főbb tendenciái 55
2) ?^x Az ismeretszerzés utja és az oktatás folyamata 57
y(5? A didaktika alapelvei 65
' Az oktatás tartalma 67
JJ^ A tanitási óra 71
IV. AZ ÓVODAI NEVELÉS ALAPJAI
1. A szocialista óvoda célkitűzései és feladatai ."í" ^
2. Az óvodáskort megelőző életszakaszok nevelési feladatai. A csecsemő- és kisgyermekkor 77
3. Az óvodás korú gyermek nevelése 79
a) A 3-6 éves kor jelentősége az ember életében 79
b) Az óvodai nevelés jellege .'.+
V. AZ OVODAI NEVELÉS FO FELADATAI
1. A testi nevelés
A testi nevelés feladatai
a) A gyermek egészségének és testi fejlődésének biztosítása; a gyermek gondozása 86
b) A gyermek egészségügyi szokásainak kialakítása, továbbfejlesztése és erositése 92
c) A gyermek edzése 95
d) A testnevelés Q^
2. Az értelmi nevelés 99
Az értelmi nevelés feladatai és jellege az óvodában
a) Ismeretek átadása, a meglevő ismeretek
rendezése 100
b) A megismerési folyamatok fejlesztése /f^
c) A dialektikus materialista világnézet kialakításának előfeltételei 112
d) Az értelmi érdeklődés felkeltése 117
3¦ Az erkölcsi nevelés • Il8
A) Az erkölcsi nevélés feladata és jellege az óvodában (^A közösségi magatartás kialakítása - egyéni
bánásmód a közösségben 120
b) A szülök és felnőttek tiszteletére nevelés 129
c) Törekvések a szocialista humanizmus egyes vonásainak kialakítására 131
d) A szocialista hazaszeretet megalapozása--------132
e) A munka szeretetének és megbecsülésének kifejlesztése 134
f) A közös tulajdon megbecsülésére nevelés 136
g) További jellemvonások megalapozása 137
h) Érzelmi nevelés 141
i) A fegyelem kialakítása, fegyelemre nevelés . 142
B) Az óvodás korú gyermek erkölcsi nevelésének folyamata 144
a) Az erkölcsf tapasztalatok megszervezése (légkör, példa, követelés) 147
b) Szokások kialakítása 151
c) Tudatosítás, magyarázat, meggyőzés 153
d) Jutalom (ösztönzés) és büntetés 154
.N
4. Az esztétikai nevelés
A) Az esztétikai nevelés helye az óvodában
B) Az esztétikai nevelés célja és feladatai az óvodában
C) Az esztétikai nevelés szerepe a gyermek fejlődésében
D) Az esztétikai nevelés alapelvei
VI. AZ ÓVODAI NEVELÉS ESZKÖZEI
1. Játék
a) A játék jellenaző vonásai és szerepe a gyermek életében
b) A játék fejlődése és fajtái
c) A játék nevelőértéke
d) Az óvónq feladatai a játékkal kapcsolatban
2. Munka — .
a) Történelmi előzmények
b) A szocialista óvodában végzett gyermekmunka követelményei
c) Az óvodai munka fejlődése és fajtái
d) A gyermek munkájának nevelőértéke
e) Az óvónő feladatai a munka megszervezésében és irányitásában
3. Oktatás
a) Történelmi előzmények
@ Az óvodai oktatás sajátosságai
^ ^ A.Z oktatás folyamata
¦// @ Az óvodai oktatás alapelvei
¦fj^ ^ Az oktatás tartalma
fv ^ A kötelező foglalkozás
O ^ Az óvodai oktatás módszerei
VII. AZ ÓVODA ISKOLA-ELŐKÉSZÍTŐ SZEREPE
Vni. NEVELÉS GYERMEKOTTHONOKBAN
1. Az élet otthonossága
a) Külső adottságok, az élet rendje
b) Érzelmi kapcsolatok
2. A gyermek gondozása
3. A nevelési feladatok
159
159
160
175
176
177 179 181
182
185 185 193 199 209 212 213
218
221 222 222
224
225 228

i- 1 : í
1,1

¦ ¦ I ^ i

i. !
II ,'iv'i'
ill !


11 l' \ ' ' • , ,
I !! I ' ¦ I, I '
L IX. CSALÁDI NEVELÉS
1. A családi nevelés jelentősége
2. A családi nevelés legfőbb követelményei
3. A családi nevelés leggyakoribb hibái____
4. Az óvoda és a család együttműködése
IRODALOM
232 237
246-251
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem