Előszó az I-V. magyar kiadáshoz | 3 |
Előszó a VI. magyar kiadáshoz | 6 |
Az orosz nyelvű kiadás előszava | 11 |
A pedagógia általános alapjai | |
A pedagógia tárgya és módszere | 13 |
A nevelés történelmi és osztályjellege az osztálytársadalomban | 13 |
A nevelés jellege a szovjet államban | 23 |
A pedagógiai alapfogalmak: nevelés, képzés, oktatás | 26 |
A nevelés vezetőszerepe az ember kialakításában | 28 |
A pedagógia mint tudomány | 38 |
A kommunista nevelés célja és feladatai | 50 |
Marx és Engels tanítása a személyiség mindenoldalú fejlesztéséről | 50 |
A lenini-sztálini tanítás a szovjet szocialista állam új emberéről | 53 |
A kommunista nevelés területei és főfeladatai | 57 |
Az oktatás elmélete (Didaktika) | |
Az oktatás folyamata | 67 |
Az oktatási folyamat fogalma | 67 |
A tanulás mint az ismeretek tudatos és aktív elsajátításának folyamata | 74 |
Az oktatás alapelvei | 91 |
A tanulók serkentése a tanulásra | 105 |
A képzés és az oktatás tartalma | 108 |
A szovjet iskola tanterve | 108 |
A programm | 135 |
A tankönyvek | 140 |
A tanóra az oktatási munka alapvető szervezeti formája a szovjet iskolában | 143 |
Az osztály-tanórarendszer fogalma | 143 |
Az osztály-tanórarendszer keletkezése és fejlődése | 144 |
Az óra felépítésének alapjai a szovjet iskolában | 147 |
Az oktatási folyamat minden mozzanatát magában foglaló tanóra szerkezete és vezetése | 149 |
A tanulók önálló munkájára fordított óra felépítése és módszertana | 155 |
Az ellenőrző, ismétlő és rendszerező óra felépítése és módszertana | 159 |
Alapvető követelmények a tanórával szemben: előkészülés az órára | 162 |
A tanulók irányítása a házi feladat elvégzésére irányuló munkájukban | 168 |
Az oktatás módszerei | 173 |
Az oktatás módszereinek megválasztása | 173 |
Az elbeszélés és az iskolai előadás mint a tanító ismeretközlő módszerei | 178 |
A beszélgetés mint oktatási módszer | 182 |
A bemutatás | 188 |
A kirándulások | 195 |
A tanulók munkája a tankönyvvel és más könyvekkel | 199 |
Laboratóriumi munkák és megfigyelések | 206 |
Gyakorlatok | 211 |
Az ismétlés fajai | 219 |
A tanulók ismereteinek ellenőrzésére és értékelésére szolgáló módszerek | 221 |
Az ismeretek ellenőrzésének jelentősége és az ezzel kapcsolatos követelmények az iskolában | 221 |
Az ismeretek ellenőrzésének módszerei a folyamatos számonkérés során | 222 |
Az osztályzás és okmányolása | 228 |
Harc az eredménytelenség ellen | 234 |
Záró osztályzás az év végén | 238 |
A nevelés elmélete | |
A kommunista erkölcsi nevelés alapjai | 243 |
A kommunista erkölcs fogalma | 243 |
Az erkölcsi nevelés kapcsolata a kommunista nevelés más területeivel | 246 |
A kommunista erkölcsi nevelés tartalma | 248 |
A kommunista erkölcsi nevelés módszerei | 254 |
A kommunista erkölcsi nevelés alapelvei | 254 |
A kommunista erkölcsi nevelés módszerei | 264 |
A dialektikus materialista világnézet alapjainak kialakítása | 283 |
A szovjet hazafiasságra és a szovjet nemzeti büszkeségre nevelés | 295 |
A szovjet hazafiasság lényege | 295 |
A hazaszeretet a különböző korú gyermekeknél | 299 |
A szovjet hazafiasságra nevelés útjai és eszközei | 302 |
Munkára nevelés | 327 |
A munka jelentősége a kommunista nevelésben | 327 |
A munkára nevelés útjai és eszközei az iskolában | 328 |
A tudatos fegyelemre nevelés | 339 |
Lenin és Sztálin a dolgozók tudatos fegyelméről | 339 |
A tanulók tudatos fegyelmének fogalma | 341 |
A tanulók tudatos fegyelemre nevelésének módszerei | 344 |
A tanulók egyéni sajátságainak tekintetbevétele a tudatos fegyelemre nevelésben | 358 |
Az akarat és a jellem nevelése | 362 |
Az akarat és a jellem lényege, jelentősége | 362 |
A bolsevik célratörése, állhatatosságra és a nehézségek legyőzésére nevelés | 369 |
A bátorságra nevelés | 375 |
Az esztétikai nevelés | 388 |
Az esztétikai nevelés lényege és jelentősége | 383 |
Az esztétikai nevelés eszközei | 388 |
A gyermek művészi alkotóképességének fejlesztése | 395 |
A testnevelés | 400 |
Feladataink a tanulók iskolai testnevelésének megszervezése terén | 400 |
A gyermekek és serdülők testi fejlődésének sajátosságai | 401 |
A testnevelés módjai és eszközei | 406 |
A tanulóközösség megszervezése és nevelése | 413 |
A gyermeki közösség szerepe és sajátosságai a szovjet iskolában | 413 |
A gyermekek közötti barátság és bajtársiasság | 418 |
A Komszomol- és úttörő-szervezet az iskolában | 429 |
A tanulószervezetek az iskolában | 440 |
Osztályon és iskolán kívüli munka | 455 |
Az osztályon és iskolán kívüli munka lényege, jelentősége és sajátosságai | 455 |
A középiskolai tanulókkal folytatott osztályon és iskolán kívüli munka tartalma, formái és módszerei | 460 |
Az osztályon kívüli munka megszervezése és irányítása a középiskolában | 478 |
Iskolán kívüli intézmények a gyermekek számára | 481 |
A szovjet iskola tanítója | 484 |
A tanító szerepe a Szovjetunióban | 484 |
A szovjet tanító tulajdonságai | 486 |
A tanító mint osztályfőnök | 493 |
Az iskola és a család | 498 |
A köznevelés rendszere | 515 |
A köznevelés rendszerének fogalma. A köznevelési rendszer osztályjellege az osztálytársadalomban | 515 |
A köznevelés rendszere a burzsoá országokban | 517 |
A művelődéspolitika és a köznevelés rendszere a forradalomelőtti Oroszországban | 522 |
A Szovjetunió köznevelési rendszere | 529 |
Függelék | 536 |
Jegyzetek | 571 |
Tárgymdutató | 574 |
Névmutató | 585 |
Tartalomjegyzék | 589 |