1.062.411

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A történelem-, a földrajz-, az irodalomtanítás és a művészeti nevelés együttműködése az iskolában

Előszó

Az iskolai oktatás továbbfejlesztésének az egyik alapkérdése a tantárgyak közötti szorosabb kapcsolat megteremtése, a tantárgyi integráció. A távlati fejlesztés tervei a rokontárgyak integrációjára... Tovább

Előszó

Az iskolai oktatás továbbfejlesztésének az egyik alapkérdése a tantárgyak közötti szorosabb kapcsolat megteremtése, a tantárgyi integráció. A távlati fejlesztés tervei a rokontárgyak integrációjára épülnek a jelenlegi korszerűsítés azonban megtartotta a hagyományos tantárgyi rendszert. Az erre vonatkozó párthatározat a jelenlegi tantárgyi struktúrában rejlő lehetőségek jobb kiaknázását hangsúlyozza, s erre építve permanens fejlesztéssel való haladást helyezi előtérbe. Ez a tantárgyfejlesztési stratégia előtérbe állította a tantárgyak közötti együttműködés további lehetőségeinek kutatását, egyrészt az elvek meghatározásával, másrészt az érintkezési pontok gondos kiművelésével, harmadrészt az ennek megfelelő adekvát módszerek kialakításával. Ezt a célt szolgálta az a konferenciasorozat, amely a humán és művészeti jellegű tantárgyak és a történelem kapcsolatrendszerének feltárására volt hivatott. A konferenciákon jeles tudósok és gyakorlati szakemberek vizsgálták az irodalom, a földrajz, az ének-zene és a rajz és műalkotások elemzése tantárgyak történetiségének kérdéskomplexumát, s konkrét találkozási területeit a történelemmel az általános és középiskolai tananyagban, ugyanakkor ezeknek a diszciplínáknak a helyét a történelmi fejlődésben s az ezt tárgyaló iskolai studiumban. A tanácskozás az összefüggéssel tárgyi területei mellett sokoldalúan elemezte a tanítás sajátosságait és módszertani lehetőségeit. Ennek a négy témát felölelő országos disputának és tapasztalatcserének a válogatott anyagát tartalmazza ez a tanári szemléletformálást és orientálást és egyben konkrét módszertani segítséget is célzó kötet. Vissza

Tartalom

Előszó (Szabolcs Ottó) 13
TÖRTÉNELEMTANÍTÁS ÉS FÖLDRAJZTANÍTÁS
ELŐADÁSOK
Szöllősi Gyula: Megnyitó 19
Györffy György: A történelem és a földrajz kapcsolata: történeti földrajz 25
Enyedi György: A társadalmi folyamatok térbeli jellege. A társadalmi fejlődés
és a földrajzi környezet kapcsolata 32
Unger Mátyás: A történeti földrajz elemei a középiskolai történelemtanításban és az egyetemi történészképzésben 41
KORREFERÁTUMOK - HOZZÁSZÓLÁSOK - ZÁRSZÓ
Varajti Károly: A földrajztanítás és a történelemtanítás kapcsolata az iskolákban 51
Sári Gusztáv: A történelem és a földrajz együttműködésének a problémái a
tantervi korszerűsítések után 55
Farkas Edit: A történelem és földrajz egységéről 59
Szokolszky Oszkár: Nehézségek és hibák a történelem és a földrajz koncentrált
tanításának gyakorlatában 61
Veress Géza: A történelem és a földrajz tantárgy kooperációjának személyi
feltételeiről; 7 63
Guczi Lászlóné: Beszámoló a középiskolai szekció munkájáról 68
Szabolcs Ottó: Zárszó 70
Ajánlások 71
TÖRTÉNELEMTANÍTÁS ÉS IRODALOMTANÍTÁS
ELŐADÁSOK
Szekeres Antal: Megnyitó 77
Vass Henrik: A történelem és az irodalom egysége és különbsége 81
Köpeczi Béla: Történettudomány és irodalom 86
Tamás Attila: Irodalom és történelem 94
Szabolcs Ottó: A történelem és az irodalom integrációjának kérdései az
oktatásban 102
Nobel Iván: Irodalomtanítás - történelemtanítás 110
KORREFERÁTUMOK - HOZZÁSZÓLÁSOK - ZÁRSZÓ
Mohos Sándor: Történelemtanítás és irodalomtanítás 119
Hársfalvi Péter: Klió és Kalliopé a történelemórán 124
Kiss Albertné: Az irodalom és a történelem együttműködése a gyakorlatban 127
Závodszky Géza: A történelemtanítás és az irodalomtanítás integrációjának
értelmezése 131
Hinora Sándor: Integrációs törekvések a történelem- és az irodalomtanításban 134
Sári Gusztáv: A követelmények azonossága a hatékony együttműködés
alapja 138
Kalászné Kállai Eszter: Lehet-e, szabad-e az irodalmat és a történelmet együtt
tanítani? 142
H. J. von der Ohe: irodalom és történelem az NSZK iskoláiban 144
Szebenyi Péter: Beszámoló az általános iskolai szekció munkájáról 148
Nyirkos Tibor: Beszámoló a középiskolai szekció munkájáról 150
Szabolcs Ottó: Zárszó 155
TÖRTÉNELEMTANÍTÁS ÉS MŰVÉSZETI NEVELÉS
ELŐADÁSOK
Szöllősi Gyula: Köszöntő 163
Hanga Mária: Megnyitó 165
Szabolcsi Miklós: Irodalmi alkotás és történelem 171
Aradi Nóra: A képzőművészeti alkotás mint történelmi dokumentum 178
Újfalussy József: A zene és a történelem 184
KORREFERÁTUMOK - HOZZÁSZÓLÁSOK - ZÁRSZÓ
Kedves Tamás: Zenetanárképzés és a történelem 195
Környei Ferencné: Műalkotás-elemzés - művészettörténet - komplexitás 199
Kolozsvári Zoltánné: A művészeti nevelés egyik példája egy debreceni iskolában 205
Gyapay Gábor: A művészeti nevelés kérdéséhez 207
Porcsalmy János: Történelemoktatás, művészeti nevelés és iskolamúzeum 210
Szőnyi Erzsébet: , ,A múzsák testvérisége" 212
Hancsók Éva: Tanóra video-felvételen 214
Pécsi Géza: Zenei nevelés és történelemtanítás a szakmunkásképzőben 217
Mész Lászlóné: „Korok művészete". Az Iskolatelevízió új sorozata 221
Vratislav Capek: Kultúrtörténet a csehszlovákiai történelemtanításban 224
Wolfram Paschmann: Művészeti nevelés az NDK történelemtanításában 227
H. J. von der Ohe: A történelemtanítás és a művészeti nevelés viszonya a Német
Szövetségi Köztársaság iskoláiban 228
Szebenyi Péter: Beszámoló az általános iskolai szekció'munkájáról 235
Vladár Ervin: Beszámoló a gimnáziumi szekció munkájáról 238
Mohos Sándor: Beszámoló a szakmunkásképző intézeti és a szakközépiskolai
szekció munkájáról 241
Szabolcs Ottó: Zárszó 243
Ajánlások 245
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A történelem-, a földrajz-, az irodalomtanítás és a művészeti nevelés együttműködése az iskolában A történelem-, a földrajz-, az irodalomtanítás és a művészeti nevelés együttműködése az iskolában A történelem-, a földrajz-, az irodalomtanítás és a művészeti nevelés együttműködése az iskolában A történelem-, a földrajz-, az irodalomtanítás és a művészeti nevelés együttműködése az iskolában

A borító és néhány lap enyhén foltosak, a felső lapélek kissé sérültek.

Állapot:
2.480 Ft
1.240 ,-Ft 50
6 pont kapható
Kosárba