Előszó
A Pázmány Péter Katolikus Egyetemen folyó jogi képzés immár kilencedik évébe lép, ami egyet jelent azzal, hogy kibontakozhatnak mindazok az értékek, megfogalmazódhatnak mindazok a célok, amelyek az...
Tovább
Előszó
A Pázmány Péter Katolikus Egyetemen folyó jogi képzés immár kilencedik évébe lép, ami egyet jelent azzal, hogy kibontakozhatnak mindazok az értékek, megfogalmazódhatnak mindazok a célok, amelyek az itt folyó munkára - oktatásra és kutatásra jellemzőek. Mindezek az értékek és célok valamelyest rendelkeznek eltérő vonásokkal a többi egyetem hasonló értékeihez és céljaihoz képest, megőrizve egyben az egyetem alapvető rendeltetését.
Mi is ez a rendeltetés? „Minden katolikus egyetem mint egyetem tudományos közösség, amely szigorúan és kritikusan segíti elő az emberi méltóság és a kulturális örökség védelmét és fejlődését kutatással, oktatással és azokkal az egyéb tevékenységekkel, melyeket a helyi, nemzeti és nemzetközi közösségeknek nyújt." (II. János Pál pápa Ex corde Ecclesiae apostoli rendelkezése a katolikus egyetemekről, 1990.) A PPKE mint katolikus egyetem tehát nem csupán a tudás elmélyítését kell, hogy szolgálja, hanem ennél többet, átfogóbbat, és e körben a jogászképzésnek még fokozottabb felelőssége van, hiszen az emberi méltóság védelme, a kulturális örökség védelme és fejlesztése jog nélkül aligha képzelhető el.
E széles horizontú szerepvállalás tehát legalább három szinten valósul meg, beleértve a helyi közösségektől a nemzetállamon, a kettő közötti átmenetet jelentő Európai Unión át a még ennél is tágabb nemzetközi együttműködésig a szintek egyedi és összefüggő rendszerét, az abban való eligazodást és minden szintnek megfelelő jogok és kötelezettségek finomhangolását. Az Ex corde Ecclesiae egyebek között kiemeli: „Az egyetemi oktatók törekedjenek tudásuk mélyítésére, igyekezzenek beleilleszteni az egyes tudományágak kutatásának tartalmát, célját, módszereit és eredményeit egy összefüggő világszemlélet egészébe. Ugyancsak a keresztény tanárok hivatása, hogy megvallói és tanítói legyenek a hiteles, keresztény életnek, mely tanúsítja a hit és az élet, valamint a szakmai tudás és a keresztény bölcsesség között megvalósított integrációt". „A hallgatók erőpróbája az olyan oktatás, mely egyesíti a kiváló humán és kulturális előrehaladást a specializált szakmai képzéssel." Emellett a hallgatók lehetőségeikhez mérten arra is törekedjenek, hogy „ elmélyítsék a hiteles, keresztény életvitelt. "
Vissza