1.062.395

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A hungarológia oktatás elmélete és gyakorlata

Válogatás a magyar lektori konferenciák anyagából 1969-1986

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Nemzetközi Hungarológiai Központ
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 368 oldal
Sorozatcím: Hungarológiai ismerettár
Kötetszám: 1
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-01-9912-2
Megjegyzés: Készült 400 példányban. További szerzők a tartalomjegyzékben.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A külföldi egyetemeken dolgozó magyar vendégtanárok és lektorok szakmai tanácskozását, a "lektori konferenciát" húsz évvel ezelőtt, 1969-ben rendezték meg először, majd ezt követően még hat... Tovább

Előszó

A külföldi egyetemeken dolgozó magyar vendégtanárok és lektorok szakmai tanácskozását, a "lektori konferenciát" húsz évvel ezelőtt, 1969-ben rendezték meg először, majd ezt követően még hat alkalommal.
Az elmúlt két évtized új fejezetet nyitott a magyar nyelv és kultúra nemzetközi megismertetésében, a magyar diszciplínák külföldi egyetemi bevezetésében és oktatásában. Az ötvenes években tapasztalt megtorpanás illetve visszafejlesztés után - a nemzetközi kapcsolatok szélesedésével a hatvanas évek közepén megkezdődött hungarológiai intézményhálózat fejlődése is, mind több magyarországi oktatót hívtak meg külföldi egyetemekre magyar nyelvet, irodalmat, művelődéstörténetet tanítani. Ez a folyamat azóta is tart, ma már a külföldi egyetemi oktatóhelyek hálózata közel száz egyetemre terjed ki és a hazai felsőoktatás egyik legjelentősebb nemzetközi kapcsolatrendszerének tekinthető.
A lektori konferenciák összehívását az tette szükségessé, hogy a színvonalas oktatómunkához, a kulturális ismeretterjesztéshez nélkülözhetetlen volt a hungarológia elméleti kérdéseinek megvitatása, az oktatási tapasztalatok kicserélése és összegzése. A konferenciák iránt az évek során növekedett az érdeklődés, a résztvevők száma, s ezzel összefüggésben bővült a megvitatott témák köre is. Az elhangzott előadások között nem egy a szűkebb szakma érdeklődésén túl a szélesebb közvélemény figyelmére is számot tarthat.
A lektori konferenciák anyagából készített válogatással nemcsak a hungarológia oktatás két évtizedes útját kívánjuk bemutatni, hanem használható szakmai anyagot is szeretnénk a területen dolgozó szakemberek kezébe adni. Maga a sorozat, a Hungarológiai Ismerettár, amelynek első két kötete Vissza

Tartalom

I. A HUNGAROLÓGIA OKTATÁSA ÉS KUTATÁSA
Klaniczay Tibor (1973.)
A magyar filológia helyzete külföldön 11
Ginter Károly (1981.)
A lektor hungarológiai munkája 26
Kovács Ilona (1986.)
A hungarológiai oktatást és kutatást támogató könyvtári program.
A külföldi magyar gyűjtemények számbavétele és feltárása 32
Pusztay János (1986.)
A hungarológia oktatása és kutatása hazai szervezésének helyzete 38
Sárközy Péter (1986 .)
A hungarológiai oktatás és kutatás Olaszországban 45
II. NYELVÉSZET ÉS NYELVOKTATÁS
Balázs János (1971 .)
Az egybevető (kontrasztív) módszer alkalmazásának lehetőségei a külföldi magyar oktatásban 58
Bánhidi Zoltán (1971 .)
A kontrasztív módszer alkalmazása a nyelvoktatásban 92
Bolla Kálmán (1971 . )
A kontrasztív fonetikai vizsgálatok jelentősége a nyelvoktatás számára 95
Dezső László (1971. )
Tipológia és kontrasztív nyelvtan a nyelvoktatásban 101
Donga György (1971.)
A Present Perfect Tense magyar megfelelői 105
Erdős József (1971 . )
A határozottság problémája a létezést és birtoklást kifejező magyar és spanyol szerkezetekben 110
Fábián Pál (1971 .)
"Világos" és "homályos" szavak 115
Ginter Károly (1971 .)
A főnévi igenév és a részeshatározó néhány kérdése 119
Hegyi Endre (1971.)
Nyelvi kontrasztivitás és nyelvoktatási metodika 125
Horváth Tibor (1971.)
Kontrasztivitás és nyelvoktatás 129
Juhász János (1971.)
A nyelvek összehasonlíthatóságának kérdéséhez 134
Kiss Jenő (1971.)
Német-magyar nyelvi megfelelések 138
Szathmári István (1971.)
Kontrasztív nyelvtan és nyelvtudomány 141
Uhrman György (1971.)
A magyar igekötők angol megfeleléseiről
Szépe György (1981 .)
A "magyar mint idegen nyelv" néhány diszciplináris kérdése 153
Éder Zoltán (1981.)
A magyar mint idegen nyelv oktatásának elvei és módszertani kérdései a magyar egyetemeken 156
III. A MAGYAR MINT IDEGEN NYELV OKTATÁSÁNAK MÓDSZEREI
Hegyi Endre (1969.)
Magyaroktatás idegen anyanyelvűeknek 189
Jakab László (1969.)
Módszertani megjegyzések a magyar nyelv külföldön való tanításáról 204
Szépe György (1969 .)
A magyar mint idegen nyelv tanítása és az alkalmazott nyelvészet 209
Ginter Károly (1970 . )
A magyar határozórendszer tanításáról 214
Keresztes László (1970.)
A magyar határozórendszer oktatásáról Finnországban 227
Kiss Miklósné (1970 .)
Határozóink tanításának néhány problémája 229
Nagy János (1970 . )
A helyes kiejtés tanítása verselemzés közben 234
Németh Jenő (1970 .)
A helyhatározó kifejezési eszközeinek tanítása 240
Oláh Tibor (1970.)
Kísérlet a magyar nyelv audio-vizuális módszerrel történő oktatására
Pauka Károlyné - Somos Béla (1970.)
A helyes magyar kiejtés oktatásának néhány kérdése 256
Sebestyén András (1970.)
A határozók tanításának módszeréről 272
Krállné Reményi Mária (1971.)
A kontrasztív módszer alkalmazása bolgár diákok oktatásában 278
Prileszky Csilla (1971.)
Az arab anyanyelvűek magyartanulásának néhány problémája 282
Giay Béla (1981.)
A fordítás a lektor nyelvoktató munkájában 288
Tran Nhu To (1981.)
A magyarul tanuló vietnamiak néhány fonetikai problémája 292
Kornya László (1981.)
A fordító- és tolmácsképzés anyanyelvi és idegennyelvi megalapozásának grammatikai-oktatási problémái a berlini egyetemen 295
Szűcs József (1985 . )
Kommunikáció-központú gyakorlatok a magyar mint idegennyelv-oktatásban
IV. A MAGYAR NYELVKÖNYVEKRŐL
Balázs János (1969.)
Javaslat a magyaroktatáshoz szükséges tankönyvek szerkesztésére és kiadására 317
Bodolay Géza (1969.)
Magyar tankönyvek a külföldi egyetemeken 322
Fábián Pál (1969.)
Tankönyvigény az olasz egyetemeken 328
Bethlenialvy Géza (1981.)
Megjegyzések egy indiai tanulók problémáit figyelembe vevő magyar nyelvkönyv előkészítéséhez 332
Dienes Ottó (1981. )
A lektori munka módszertani és gyakorlati problémái /A tankönyv- és jegyzetellátásról/ 337
Kontra Miklós (1981.)
Kerestetnek: magyarkönyvek amerikaiaknak 342
Prileszky Csilla (1981.)
A Színes Magyar Nyelvkönyvről 346
Szabó Győző (1981 I)
Nyelvkönyv-szöveg kísérlet gyakorisági szótár alapján 351
Szőnyi György Imre (1981.)
Mit tanítsunk felsőbbéves magyar szakos külföldi hallgatóknak? 354
Bratinka József (1985.)
Magyar nyelv kezdőknek - franciául 360
Hoffmann Ottó (1985.)
Tankönyvcsalád haladók részére (vázlat) 365
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A hungarológia oktatás elmélete és gyakorlata A hungarológia oktatás elmélete és gyakorlata A hungarológia oktatás elmélete és gyakorlata

A borítón bejegyzés található, a lapélek enyhén foltosak.

Állapot:
3.940 ,-Ft
32 pont kapható
Kosárba