Előszó
Az elmúlt évtizedekben Magyarországon számos művésztelep, művészközösség létezett. Az intézményes keretek közé szervezettek felülről irányítva működtek, többnyire bepötytyentett kakukkfiókákkal,...
Tovább
Előszó
Az elmúlt évtizedekben Magyarországon számos művésztelep, művészközösség létezett. Az intézményes keretek közé szervezettek felülről irányítva működtek, többnyire bepötytyentett kakukkfiókákkal, kényelmetlenné téve a közös munkát.
A stílusazonosságra, személyes rokonszenvre építő művészcsoportok előbb-utóbb önmagukat oszlatták fel, hiszen az egyes pályaképek megváltoztak, az évek folyamán többen elléptek az alakuláskor felvállalt stíluseszménytől, vállalhatatlanná váltak az eredeti célok, a tagok egyéni utakra léptek.
Talán csak a szentendrei Vajda Lajos Stúdió élt túl minden vihart. Több mint negyed százada van jelen a hazai művészeti életben. Az ok egyszerű: nem szabtak szabályokat, mellőzték a protokolláris merevségeket, befogadtak szinte bárkit, akiben progresszív szándékot sejtettek, s harag nélkül engedték el azt, aki menni akart.
Amikor a Patak Csoport Somogyi György festőművész műtermében megalakult (1994-ben) nem adott ki manifesztumot, nem vázolt fel sem rövid, sem hosszútávú terveket. Mivel azonban úgy gondolta, hogy a "minőség esztétikai kategória" (Melocco Miklós szóhasználata) minőségi művészet létrehozását tűzte ki célul, lehetőleg minél távolabb a politikától.
Az alapítókat - akik valamennyien a pálya derekán jártak - csupán a személyi barátság, egymás (egyébként meglehetősen eltérő) erősen mozgásban lévő életművének tisztelete kapcsolta össze, s az a vágy, hogy nyaranta együtt dolgozhassanak előbb Sárospatakon, majd később Gubis Mihály által életrehívott Kertalja Művésztelepen, a zempléni hegyek között meghúzódó apró faluban Fony-ban.
Vissza