1.063.236

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Anyanyelvünk az általános iskolában

Az 1972. április 6-8. között megrendezett nyíregyházi vándorgyűlés anyaga

Előszó

Ebben a kötetben az olvasó kézhez kapja annak a vándorgyűlésnek a teljes anyagát, amelyet a Magyar Nyelvtudományi Társaság - a Művelődésügyi Minisztérium, Szabolcs-Szatmá megye Tanácsa és a... Tovább

Előszó

Ebben a kötetben az olvasó kézhez kapja annak a vándorgyűlésnek a teljes anyagát, amelyet a Magyar Nyelvtudományi Társaság - a Művelődésügyi Minisztérium, Szabolcs-Szatmá megye Tanácsa és a Nyíregyházi Tanárképző Főiskola közreműködésével - Anyanyelvünk az általános iskolában címmel rendezett meg Nyíregyházán 1972. április hatodikától nyolcadikáig.
Az anyanyelv gondolkodásunknak és egész műveltségünknek az alapja. Ismerjük és elismerjük e megállapítás jogos voltát, de az már kétséges, hogy oktató-nevelő munkánk minden területén levonjuk-e a belőle származó következtetéseket. És mindehhez tegyük hozzá, hogy hihetetlen gyorsasággal változó, fejlődő életünkben, társadalmunkban a közlés (a kommunikáció) - a mondanivalónak célszerű és hatásos, ugyanakkor helyes és szép kifejezése - mind fontosabb és fontosabb szerepet kap; tehát nagy a társadalmi igény az anyanyelvi nevelés és oktatás iránt. Végül pedig arról sem szabad elfeledkeznünk, hogy a legközvetlenebbül érdekelt nyelvészet, de az azt segítő többi tudomány: az irodalomtudomány, a lélektan, a pedagógia, a szakdidaktika, továbbá az információelmélet stb. az utóbbi években vagy talán évtizedekben igen nagyot lépett előre. E meggondolások alapján a vándorgyűlés elé kettős célt tűztünk ki. Először, hogy egy összefoglaló főelőadás, a kijelölt témaköröknek megfelelő több bevezető referátum és még sokkal több hozzászólás keretében az arra legilletékesebbek - gyakorló pedagógusok és a tudomány szakemberei - tárják fel nyíltan és őszintén a Társaság mint társadalmi szervezet előtt az általános iskolai anyanyelvi nevelésnek valamennyi eredményét és - még inkább - valamennyi hibáját, fogyatékosságát, természetesen kiemelve a továbbvihető módszereket és ötleteket, valamint megtéve az anyanyelvi neveléssel kapcsolatos javaslatokat. Másodszor fontos célunk volt az is, hogy az egyetemek, főiskolák oktatói, a tudományos intézetek szakemberei, az irányító szervek képviselői közvetlenül találkozhassanak az anyanyelvi nevelés munkásaival: tanárainkkal, akik naponként (nemegyszer több tekintetben magukra hagyatva) a számukra éppen adott körülmények között küzdenek meg az anyanyelvi nevelésnek igen sokrétű és nehéz feladataival. Vissza

Tartalom

Kálmán György: Bevezető5
A szerkesztő: Előszó7
Köszöntők
Margócsy József13
Horváth Miklós15
Szabolcsi József16
Bárczi Géza19
Főelőadás - korreferátumok
Temesi Mihály: Anyanyelvünk az általános iskolában25
Hoffmann Ottó: Anyanyelvi nevelésünk célja és tantárgy-pedagógiai alapelvei47
Szatmári Lajos: Az anyanyelvtanítás helyzete Pest megyében59
Topscháll Józsefné: A mindennapi gyakorlat problémái66
Vita
A nyelvtan- és helyesírástanítás kérdései
Munkaformák és munkaeszközök a nyelvtanórán
Rácz Endre: Elnöki bevezető75
Bevezető referátumok
Bachát László: Az anyanyelv és az idegen nyelvek tanításának kapcsolata79
Tihanyi Andor: Tendenciák a kezdő oktatásban az anyanyelvi nevelés területén82
Szende Aladár: Koncentrált és intenzívebb anyanyelvi nevelésért85
Takács Etel: Előszó a nyelvtani munkafüzethez89
Hernádi Sándor: A helyesírás tanításának problémái93
Hozzászólások
Orosz Sándor: Adatok a helyesírás fejlődéséről és a tanulók nyelvtani ismereteiről98
Xantus Gyuláné: Gondolatok a helyesírási készség kialakításának alsó tagozatos feladatairól102
Orosz Béla: Az iskolatelevízió magyar nyelvtani adásai és az anyanyelvi oktatás103
Inczefi Géza: Néhány gondolat az általános iskolai anyanyelvi képzésről107
Plaszkony László: A mondatelemzés szerepe és lehetőségei az anyanyelvi oktatásban109
Balogh Gyuláné: A nyelvtan- és helyesírástanításról114
Benkő László: A nyelvtantanulással kapcsolatos tapasztalatokról117
Szarvas Andrásné: Az 5. osztályos nyelvtani munkafüzetről118
Rindó József: A pedagógusok szemléletének megváltoztatásáért119
Wacha Imre: A helyes és szép magyar beszédért121
Bálint Margit: Nevelőotthoni gyermekek tanításáról125
Juhász András: A nyelvtan- és helyesírástanításról128
Honti Mária: Az anyanyelv humanizáltabb tanításáért131
Szabó Balázsné: A nyelvtantanítás elégtelenségének okairól133
Dr. Chikán Zoltánné: A helyes kiejtési technika és az ének tanításának összehangolása136
Hompó Ferencné: A programozott oktatás szerepe a kisiskolákban138
Pásztor Emil: Anyanyelvi nevelés - anyanyelvi képzés - nyelvtanítás140
Hoffmann Ottó: A nyelvi tevékenység fejlesztésének néhány lehetősége és munkaformája a nyelvtanórán145
A kifejezőkészség fejlesztése
Nyelvművelés és beszédművelés az általános iskolában
Fábián Pál: Elnöki bevezető155
Bevezető referátumok
Balassa Lászó: Fogalmazástanításunk hatékonyabbá tételéről158
Rónai Béla: Anyanyelvi nevelés és tanárképzés162
Magassy László: A beszédművelés feladatai az általános iskolai anyanyelvi nevelésben167
Hozzászólások
Békési Imre: A magyar nyelvtan tantárgyi sajátságairól173
Graf Rezső: Nyelvművelő nyelvtantanításért176
Fajcsek Magda: Kísérleti fogalmazási munkafüzet az általános iskola 7. osztálya számára178
Márk Tamás: Beszédhiba - pályaalkalmasság181
Büky László: A tanulók és a köznyelvi norma183
Muráth Istvánné: Anyanyelvtanítási ártalmak184
Stéger Hajnal: Nyelvközpontú anyanyelvi képzést!186
Tasnádi Jolán: Anyanyelvi képzés, tananyag-felépítés188
Kerekes László - Pesti János: Hogyan szolgálják az anyanyelvi nevelést az 5. osztály tankönyvei?190
Az anyanyelvi képzés és a többi tantárgy kapcsolata
Nyelvtudomány és nyelvtantanítás
Szathmári István: Elnöki bevezető199
Bevezető referátumok
Sári Gusztáv: A tanulók szóbeli és írásbeli kifejezőkészségének fejlesztése204
Szépe György: Nyelvtudomány és nyelvtantanítás208
Hajdú Mihály: A nyelvtudományi kutatások lehetősége az általános iskolában213
Hozzászólások
Dezső László: Az általános nyelvészet alkalmazása a magyartanításban217
A. Molnár Ildikó: Az anyanyelvi képzés és a középiskolai tanárok anyanyelvi műveltsége218
Elekfi László: Általános iskolai nyelvtankönyveink221
Ágoston Mihály: Az anyanyelvi kultúra egyéni és közös érdekünk224
Kovács József: Nyelvtudomány és iskola227
Szirmay Endre: Az anyanyelvi nevelés egysége és hatékonysága az általános iskola alsó tagozatában228
Hexendorf Edit: A szóbeli és írábeli kifejezőkészség fejlesztése231
Bánréti Zoltán: Az anyanyelvi képzés korszerűsítése és a modern strukturális nyelvészet238
Fekete Pál: Egységes anyanyelvi képzést!242
Pásztor Emil: A magyar nyelv és irodalom egymásrautaltsága és együttműködése az iskolában246
Bures Ferencné: A szaktanár szerepe250
Javaslatok
Szathmári István: Elnöki zárószó255
Tárgymutató Graf Rezső munkája259
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem