Előszó
Dominick LaCapra
Történelem, politika, regény
A művészet ellenálló ereje abból fakad, hogy amint ráébred saját anyagi természetére, ezzel egyszersmind hatályon kívül is helyezi azt - vagyis az...
Tovább
Előszó
Dominick LaCapra
Történelem, politika, regény
A művészet ellenálló ereje abból fakad, hogy amint ráébred saját anyagi természetére, ezzel egyszersmind hatályon kívül is helyezi azt - vagyis az anyagi érdekeltségek uralmát. Bármily gyengén is, de a művészet egy szellemet tételez, mely elérhet e pontig. Ez összefüggésben áll a világ iránti objektív igénnyel (jobban mondva ínséggel), mely ellentétes azokkal a szubjektív-ideologikus szükségletekkel, ahogy az emberek manapság a művészethez fordulnak. A művészet egyedül ebben az objektív igényben találhatja meg helyét.
Theodor W. Adorno: Esztétikai elmélet
A következő tanulmányokban nem akarom a regény történeti és irodalomelméleti szerepének valamiféle „totális" vagy akár csak általános megközelítését adni.' Tervem szerényebb, ám hinni szeretném, hogy nagyobb, ambiciózusabb vállalkozások szükséges részét képezi. Mindössze olvasatokat, értelmezéseket próbálok nyújtani, melyek olyan problémát, nézőpontot vetnek fel, ami - legjobb tudomásom szerint - hiányzik az eddigi szakirodalomból, vagy csak alig van benne jelen. Ezek az olvasatok, interpretációk provokálni akarnak, méghozzá a formális és a tematikus értelmezést szeretném összekötni, illetve a két módszer összekapcsolásának eddigi hiányát pótolni. Ennek eredményeképp a történeti kritikában elkerülhetetlenül egy keresztezett, kevert írásmód jelenik majd meg.
Elemzéseim során a történeti kontextus, a pszichoanalitikus olvasat és a politikai vonatkozás kérdéseit vetem fel. Erőfeszítéseim főként az utóbbival kapcsolatban puhatolódzóak, mivel a politikai olvasatok éppen az általam tárgyalt műveknél időnként többé-kevésbé barátságtalan megítélés alá eshetnek, vagy csak a legközvetettebb módokon támadhat rájuk igény. Amikor szövegeimet kiválasztottam, nem azoknak az elméleti alapelveknek, esztétikai meggyőződéseknek akartam megfelelni, melyek szerint az irodalomban csupán a politikával való indirekt kapcsolat lehet létjogosult. A direkt, sőt militáns módon didaktikus viszony is megtalálhatná helyét (melyet Stendhal a koncerten
Vissza