Előszó | 3 |
A vezénylés elméleti és gyakorlati alapjai (Párkai István) | 5 |
Bevezetés | 7 |
A vezénylésről | 7 |
A vezénylés történetének vázlatos áttekintése | 9 |
A vezénylés alapvető kérdései | 11 |
A vezénylés technikája | 11 |
A mozgás (az ütés) mechanizmusa | 12 |
Kéztartás | 16 |
Testtartás | 18 |
Az ütések elhelyezése a térben | 18 |
Az avizió, mint a vezénylés alapvető eszköze | 19 |
Ütemrajzok | 24 |
Egyszerű ütemfajták ütemrajza | 24 |
Változó ütemek | 34 |
Összetett ütemek | 37 |
Alapformák (egyszerü ütemek) más tartalommal | 51 |
Aszimmetrikus ütemek | 55 |
Egyben ütött ütemek | 59 |
Átmeneti ütemformák | 62 |
Az avizió | 64 |
Kezdés súlyos és teljes ütemrészeken | 64 |
Ütemegységnél rövidebb hangokon való kezdések | 73 |
A hang megszüntetése | 78 |
A zene mozgásának érzékeltetése | 85 |
A ritmus érzékeltetése a vezénylő mozgásban | 85 |
A tempó változásai | 107 |
A dinamika vezénylése | 114 |
A bal kéz szerepe a vezénylésben | 119 |
Parlando vezénylése | 123 |
Hangszerkíséretes művek, szólisták, zenekar és énekkar vezénylése | 126 |
Találkozás a művel (Tillai Aurél) | 129 |
A mű kiválasztása | 131 |
A mű megtanulása | 132 |
Sajtóhibák | 132 |
Melyiket válasszam? | 136 |
Régi mesterek | 138 |
A mű memorizálása a vezénylés szempontjából | 142 |
Előkészületek a kánon tanítására | 145 |
Fölkészülés a tanításra | |
Hangterjedelem | 149 |
Végszó-technika | 149 |
Intonációs és egyéb nehézségek | 153 |
Lélegzetvétel, frazeálás | 153 |
Fő gondolatok, vezető dallamok | 153 |
A partitura és a tempó | 158 |
A mű megfejtése | 164 |
A költemény | 164 |
A vers előadása | 167 |
A kórusmű formája | 167 |
A hangnem | 170 |
A dallam | 171 |
A szólamok együtt | 171 |
A szolmizálás bejelölése | 180 |
Az árzis-tézis bejelölése | 187 |
Fölkészülés a mű vezénylésére | 190 |
Mikor, mennyit, hogyan? | 191 |
A kétféle Csalfa sugár (A megformálásról) | 191 |
A próbától a pódiumig (Sinkovics Georgette) | |
A kórus képzésének és a művek tanításának módszerei | |
Bevezetés | 195 |
Hogyan kezdjünk? | |
(A kórushangzás kialakításának első lépései) | |
Hangképzés - Beéneklés | 198 |
Az egységes hangvétel kialakítása | 198 |
A bemutató éneklés - előéneklés | 200 |
A gyakorlás hangereje | 201 |
A mozgástechnikai alapismeretek | 202 |
A beéneklő gyakorlattal történő módszeres hangképzés | 203 |
Az új mű tanítása. A tanítás szervezete | 211 |
A mű bevezetése, hangulatkeltés | 211 |
A szólamok tanítása, a szólamtanítás szervezete, tartalma | 211 |
A szólamtanításnak sajátos feladatai | 214 |
A mű összeállítása szólamaiból | 219 |
A kidolgozás | 221 |
A szereplés pedagógiája | 222 |
Elmélet a gyakorlatban | 326 |
Kodály: A süket sógor c. művének részletes tanítási tervezete | 326 |
Mesterek a mesterségből (Kardos Pál) | |
Bruno Walter | 251 |
Wilhelm Furtwangler | 258 |
Sergio Failoni | 263 |
Igor Markevics | 266 |
Fricsay Ferenc | 268 |
Edwin Fischer | 269 |
Pablo Casals | 270 |
Fritz Busch | 271 |
Hermann Scherchen | 272 |
Bartók Béla | 272 |
Zeneszerzők névsora | |
A művekből vett idézetek sorszámaival és a közölt népdalok kezdő A B C-rendben | 273 |