1.045.465

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Párhuzamok - kanyarok

Szakképzettek pályakövetése

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 136 oldal
Sorozatcím: Tények és érvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-682-703-8
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó


ELŐSZÓ
Egy ország gazdaságának és társadalmának fejlődéséhez, versenyképességének megtartásához a munkaadói igényeknek megfelelő ismerettel, képességekkel és készségekkel rendelkező... Tovább

Előszó


ELŐSZÓ
Egy ország gazdaságának és társadalmának fejlődéséhez, versenyképességének megtartásához a munkaadói igényeknek megfelelő ismerettel, képességekkel és készségekkel rendelkező szakemberekre van szükség. Annak feltérképezése, hogy a szakképzés és a munkapiac igényei mennyire vannak összhangban egymással, az iskolapadból kikerülő diákok mennyire felkészültek a munkába állásra, illetve milyen mértékben befogadóképes a munkaadói oldal, mennyire elégedett a kezdő munkavállalók kompetenciáival, szakmai felkészültségével, elképzelhetetlen a szereplők alaposabb ismerete nélkül. Az ilyen információk továbbá a képző intézmények számára is fontosak (lehetővé teszik a teljesítmény mérését, a képzésekről adott visszajelzések a belső minőségellenőrzés részét képezhetik), adatbázisba rendezve a pályaorientáció területén is hasznosíthatók.
Mindezek megismerésére bevett eszköznek számítanak a különböző pályakövetéses vizsgálatok, amelyekre még régóta és jól működő pályakövetési rendszerrel rendelkező országokban is szükség van. A hazai oktatáspolitikának ugyan többször kinyilvánított és megerősített szándéka egy ilyen rendszer létrehozása, ez irányú kezdeti lépések már meg is történtek, ám a rendszer tényleges elindításának időpontja egyelőre még nem jósolható meg. Ennek következtében Magyarországon különösen fontosak és kívánatosak a szakképzésben végzettek ilyen jellegű felmérései.
Saját diákjairól számos iskola végzett és végez intézményi pályakövetést, jóllehet az ilyen vizsgálatok, kvázi kutatások eredményességével, tényleges hasznával sokan elégedetlenek -mind az iskolán kívül, mind azon belül. Egy, az OFI-ban folyó, szintén TÁMOP-projekt (Mártonfi 2011) keretében értékes elemzések születtek ebben a témában, amelyek a problémák puszta ismertetésén túl a kudarcok okaira is rávilágítanak.
Az intézményi vizsgálatok eredményei helyi szinten relevánsak: az intézmények, afenntar-tók, esetleg a helyi közösség számára szolgáltatnak értékes információkat. Az adatok magasabb szintű - megyei, regionális, országos - rendszerbe foglalásának hiányában (bár ahogy említettük, még egy ilyen rendszer megléte esetén is) szükség van átfogóbb kutatásokra is. Ilyenekre azonban ritkán kerül sor. A kivételek (pl. MKIK GVI 2011, 2010, 2009, 2008; NSZI 2006) közös jellemzője továbbá, hogy a diákokat röviddel (még ugyanabban az évben, esetleg egy évvel később) a szakképzettség megszerzése után keresik fel. Ily módon főleg a szakképzés közvetlen hatását mérik, hosszabb távú folyamatok megragadására kevéssé alkalmasak. Vissza

Fülszöveg


Mind a hazai, mind a nemzetközi szakirodalom elfogadott tényként kezeli, hogy az iskolából a munkába való átmenet az utóbbi évtizedekben a korábbinál sokkal komplexebbé vált. Ahelyett, hogy az iskola után közvetlenül elhelyezkednének kitanult szakmájukban, a fiatalok közül sokan eleinte másképp cselekednek: továbbtanulnak (felsőfokon, érettségit vagy új szakmát próbálnak megszerezni); ideiglenesnek gondolt (félállású vagy fekete-) munkát vállalnak, mellette esetleg tanulnak is; gyakran cserélnek álláshelyet, és ezek az eltérő élethelyzetek a legkülönfélébb kombinációkban váltják egymást. Ugyanakkor kevés olyan hazai kutatás készült az utóbbi időben, amely az iskolapadból kikerülő, köztük a szakmát szerzett fiatalok pályakezdését vizsgálta volna. Ezt a hiányt igyekezett csökkenteni az a vizsgálat, amelynek legfontosabb eredményeit e kötet adja közre. A szerzők három évvel korábban szakmát szerzett fiatalokat kerestek fel, elképzeléseik, terveik, életstratégiák iránt érdeklődve,... Tovább

Fülszöveg


Mind a hazai, mind a nemzetközi szakirodalom elfogadott tényként kezeli, hogy az iskolából a munkába való átmenet az utóbbi évtizedekben a korábbinál sokkal komplexebbé vált. Ahelyett, hogy az iskola után közvetlenül elhelyezkednének kitanult szakmájukban, a fiatalok közül sokan eleinte másképp cselekednek: továbbtanulnak (felsőfokon, érettségit vagy új szakmát próbálnak megszerezni); ideiglenesnek gondolt (félállású vagy fekete-) munkát vállalnak, mellette esetleg tanulnak is; gyakran cserélnek álláshelyet, és ezek az eltérő élethelyzetek a legkülönfélébb kombinációkban váltják egymást. Ugyanakkor kevés olyan hazai kutatás készült az utóbbi időben, amely az iskolapadból kikerülő, köztük a szakmát szerzett fiatalok pályakezdését vizsgálta volna. Ezt a hiányt igyekezett csökkenteni az a vizsgálat, amelynek legfontosabb eredményeit e kötet adja közre. A szerzők három évvel korábban szakmát szerzett fiatalokat kerestek fel, elképzeléseik, terveik, életstratégiák iránt érdeklődve, feltárva azt is, milyen sikereket és kudarcokat könyvelhettek el ezek megvalósítása során, milyen családi és iskolai tényezők és egyéb külső hatások befolyásolták szakmai pályafutásuk kezdeti időszakának alakulását. Vissza

Tartalom


TARTALOM
Előszó 7
Bevezetés 9
Tomasz Gábor
Vezetői összefoglaló és javaslatok 11
Összefoglaló 11
Javaslatok 15
A kutatás ismertetése, módszerek 18
1. Fejezet 23
Tomasz Gábor
A szakmát szerzett fiatalok jellemzői, véleménye iskoláról, munkáról 25
Demográfiai jellemzők, családi háttér 25
Iskolai évek 36
Iskola-és szakmaválasztás 36
Középfokú tanulás 42
Munkahely - továbbtanulás 49
Elhelyezkedés 49
Munkakörülmények 55
Továbbtanulás 64
2. Fejezet 67
Kállai Gabriella
Iskolából kikerülve - első évek a munkapiacon 69
A fiatalok munkapiaci státusza 70
Álláskeresés 71
Munkanélküliség 73
Munkavállalás 77
Munkakörülmények 78
Munkával való elégedettség 83
A tanult szakmák értékelése 83
Összegzés 87
3. Fejezet 89
Fehérvári Anikó
Pályakezdő szakmunkások földrajzi mobilitása 91
Térbeli mobilitás 91
Belföldi mobilitás 95
Külföldi munkavállalás 102
Összegzés 105
4. Fejezet 107
Fehérvári Anikó
Nemek közötti eltérések a fiatal szakmunkások körében 109
Nemek közötti különbségek vagy hasonlóságok 109
Családi jellemzők 112
Iskolai út 116
Foglalkoztatás 119
Összegzés 123
Irodalom 125
Függelék 129
FI. Kísérőlevél és kérdőív a 2007-ben szakmát szerzett fiatalok számára 131
F2. Súlyozás 135-136
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Párhuzamok - kanyarok Párhuzamok - kanyarok

Szép, tiszta állapotú példány.

Állapot:
1.940 ,-Ft
10 pont kapható
Kosárba