A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
ELŐSZÓ
Egy ország gazdaságának és társadalmának fejlődéséhez, versenyképességének megtartásához a munkaadói igényeknek megfelelő ismerettel, képességekkel és készségekkel rendelkező...
Tovább
Előszó
ELŐSZÓ
Egy ország gazdaságának és társadalmának fejlődéséhez, versenyképességének megtartásához a munkaadói igényeknek megfelelő ismerettel, képességekkel és készségekkel rendelkező szakemberekre van szükség. Annak feltérképezése, hogy a szakképzés és a munkapiac igényei mennyire vannak összhangban egymással, az iskolapadból kikerülő diákok mennyire felkészültek a munkába állásra, illetve milyen mértékben befogadóképes a munkaadói oldal, mennyire elégedett a kezdő munkavállalók kompetenciáival, szakmai felkészültségével, elképzelhetetlen a szereplők alaposabb ismerete nélkül. Az ilyen információk továbbá a képző intézmények számára is fontosak (lehetővé teszik a teljesítmény mérését, a képzésekről adott visszajelzések a belső minőségellenőrzés részét képezhetik), adatbázisba rendezve a pályaorientáció területén is hasznosíthatók.
Mindezek megismerésére bevett eszköznek számítanak a különböző pályakövetéses vizsgálatok, amelyekre még régóta és jól működő pályakövetési rendszerrel rendelkező országokban is szükség van. A hazai oktatáspolitikának ugyan többször kinyilvánított és megerősített szándéka egy ilyen rendszer létrehozása, ez irányú kezdeti lépések már meg is történtek, ám a rendszer tényleges elindításának időpontja egyelőre még nem jósolható meg. Ennek következtében Magyarországon különösen fontosak és kívánatosak a szakképzésben végzettek ilyen jellegű felmérései.
Saját diákjairól számos iskola végzett és végez intézményi pályakövetést, jóllehet az ilyen vizsgálatok, kvázi kutatások eredményességével, tényleges hasznával sokan elégedetlenek -mind az iskolán kívül, mind azon belül. Egy, az OFI-ban folyó, szintén TÁMOP-projekt (Mártonfi 2011) keretében értékes elemzések születtek ebben a témában, amelyek a problémák puszta ismertetésén túl a kudarcok okaira is rávilágítanak.
Az intézményi vizsgálatok eredményei helyi szinten relevánsak: az intézmények, afenntar-tók, esetleg a helyi közösség számára szolgáltatnak értékes információkat. Az adatok magasabb szintű - megyei, regionális, országos - rendszerbe foglalásának hiányában (bár ahogy említettük, még egy ilyen rendszer megléte esetén is) szükség van átfogóbb kutatásokra is. Ilyenekre azonban ritkán kerül sor. A kivételek (pl. MKIK GVI 2011, 2010, 2009, 2008; NSZI 2006) közös jellemzője továbbá, hogy a diákokat röviddel (még ugyanabban az évben, esetleg egy évvel később) a szakképzettség megszerzése után keresik fel. Ily módon főleg a szakképzés közvetlen hatását mérik, hosszabb távú folyamatok megragadására kevéssé alkalmasak.
Vissza
Fülszöveg
Mind a hazai, mind a nemzetközi szakirodalom elfogadott tényként kezeli, hogy az iskolából a munkába való átmenet az utóbbi évtizedekben a korábbinál sokkal komplexebbé vált. Ahelyett, hogy az iskola után közvetlenül elhelyezkednének kitanult szakmájukban, a fiatalok közül sokan eleinte másképp cselekednek: továbbtanulnak (felsőfokon, érettségit vagy új szakmát próbálnak megszerezni); ideiglenesnek gondolt (félállású vagy fekete-) munkát vállalnak, mellette esetleg tanulnak is; gyakran cserélnek álláshelyet, és ezek az eltérő élethelyzetek a legkülönfélébb kombinációkban váltják egymást. Ugyanakkor kevés olyan hazai kutatás készült az utóbbi időben, amely az iskolapadból kikerülő, köztük a szakmát szerzett fiatalok pályakezdését vizsgálta volna. Ezt a hiányt igyekezett csökkenteni az a vizsgálat, amelynek legfontosabb eredményeit e kötet adja közre. A szerzők három évvel korábban szakmát szerzett fiatalokat kerestek fel, elképzeléseik, terveik, életstratégiák iránt érdeklődve,...
Tovább
Fülszöveg
Mind a hazai, mind a nemzetközi szakirodalom elfogadott tényként kezeli, hogy az iskolából a munkába való átmenet az utóbbi évtizedekben a korábbinál sokkal komplexebbé vált. Ahelyett, hogy az iskola után közvetlenül elhelyezkednének kitanult szakmájukban, a fiatalok közül sokan eleinte másképp cselekednek: továbbtanulnak (felsőfokon, érettségit vagy új szakmát próbálnak megszerezni); ideiglenesnek gondolt (félállású vagy fekete-) munkát vállalnak, mellette esetleg tanulnak is; gyakran cserélnek álláshelyet, és ezek az eltérő élethelyzetek a legkülönfélébb kombinációkban váltják egymást. Ugyanakkor kevés olyan hazai kutatás készült az utóbbi időben, amely az iskolapadból kikerülő, köztük a szakmát szerzett fiatalok pályakezdését vizsgálta volna. Ezt a hiányt igyekezett csökkenteni az a vizsgálat, amelynek legfontosabb eredményeit e kötet adja közre. A szerzők három évvel korábban szakmát szerzett fiatalokat kerestek fel, elképzeléseik, terveik, életstratégiák iránt érdeklődve, feltárva azt is, milyen sikereket és kudarcokat könyvelhettek el ezek megvalósítása során, milyen családi és iskolai tényezők és egyéb külső hatások befolyásolták szakmai pályafutásuk kezdeti időszakának alakulását.
Vissza
Tartalom
TARTALOM
Előszó 7
Bevezetés 9
Tomasz Gábor
Vezetői összefoglaló és javaslatok 11
Összefoglaló 11
Javaslatok 15
A kutatás ismertetése, módszerek 18
1. Fejezet 23
Tomasz Gábor
A szakmát szerzett fiatalok jellemzői, véleménye iskoláról, munkáról 25
Demográfiai jellemzők, családi háttér 25
Iskolai évek 36
Iskola-és szakmaválasztás 36
Középfokú tanulás 42
Munkahely - továbbtanulás 49
Elhelyezkedés 49
Munkakörülmények 55
Továbbtanulás 64
2. Fejezet 67
Kállai Gabriella
Iskolából kikerülve - első évek a munkapiacon 69
A fiatalok munkapiaci státusza 70
Álláskeresés 71
Munkanélküliség 73
Munkavállalás 77
Munkakörülmények 78
Munkával való elégedettség 83
A tanult szakmák értékelése 83
Összegzés 87
3. Fejezet 89
Fehérvári Anikó
Pályakezdő szakmunkások földrajzi mobilitása 91
Térbeli mobilitás 91
Belföldi mobilitás 95
Külföldi munkavállalás 102
Összegzés 105
4. Fejezet 107
Fehérvári Anikó
Nemek közötti eltérések a fiatal szakmunkások körében 109
Nemek közötti különbségek vagy hasonlóságok 109
Családi jellemzők 112
Iskolai út 116
Foglalkoztatás 119
Összegzés 123
Irodalom 125
Függelék 129
FI. Kísérőlevél és kérdőív a 2007-ben szakmát szerzett fiatalok számára 131
F2. Súlyozás 135-136
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.