1.062.614

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Párhuzamok és kapcsolatok

Színháztörténeti tanulmányok

Szerző
Szerkesztő
Szabadka
Kiadó: Szabadegyetem
Kiadás helye: Szabadka
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 203 oldal
Sorozatcím: Életjel Könyvek
Kötetszám: 74
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 86-82147-27-0
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva. A könyv 500 példányban jelent meg.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Juhász Géza Párhuzamok és kapcsolatok c. könyve első részének tanulmányai a magyar szerb színházi és drámairodalmi kapcsolatok eleddig kellően fel nem tárt fejezeteiről, Kisfaludy Károly és Jovan Sterija Popovic dramaturgiájáról szólnak, akiket a saját irodalmukban a modern dráma megteremtőjeként tartanak számon: a két dramaturgia közös vonásairól, a két jelentős alkotó lehetséges kapcsolatáról. Emellett a szerző olyan tényekre is rámutat, melyekről eddig kevés szó esett, nevezetesen arról, hogy Sterija pesti tartózkodása idején láthatott magyar színielőadásokat, mégpedig éppen Kisfaludy-darabokat is, melyek az akkor időszerű nemzeti romantika jegyében születtek. S ez az eszmeiség jellemzi majd Sterija első színműveit is. Juhász Géza rámutat a magyar és szerb társadalmi körülmények közötti hasonlóságra, a nemzeti öntudat ébredésére, ami majd mindkét író műveiben visszhangra talál, de mindkét szerző életművének legjavát a vígjátékok jelentik, melyekben korukat s annak társadalmát... Tovább

Fülszöveg

Juhász Géza Párhuzamok és kapcsolatok c. könyve első részének tanulmányai a magyar szerb színházi és drámairodalmi kapcsolatok eleddig kellően fel nem tárt fejezeteiről, Kisfaludy Károly és Jovan Sterija Popovic dramaturgiájáról szólnak, akiket a saját irodalmukban a modern dráma megteremtőjeként tartanak számon: a két dramaturgia közös vonásairól, a két jelentős alkotó lehetséges kapcsolatáról. Emellett a szerző olyan tényekre is rámutat, melyekről eddig kevés szó esett, nevezetesen arról, hogy Sterija pesti tartózkodása idején láthatott magyar színielőadásokat, mégpedig éppen Kisfaludy-darabokat is, melyek az akkor időszerű nemzeti romantika jegyében születtek. S ez az eszmeiség jellemzi majd Sterija első színműveit is. Juhász Géza rámutat a magyar és szerb társadalmi körülmények közötti hasonlóságra, a nemzeti öntudat ébredésére, ami majd mindkét író műveiben visszhangra talál, de mindkét szerző életművének legjavát a vígjátékok jelentik, melyekben korukat s annak társadalmát bírálták. Különösen jelentős Sterija Hazafiak c. vígjátékának elemzése s a benne előforduló magyar szavak számbavétele.
A második fejezet a magyar színművek szerb hőseiről, illetve a magyar színművek előadásairól szól a horvát és szerb színpadokon. Ezen a területen alapvető fontosságú a baranyai származású magyar színész, Balog István drámája Cserni Györgyről, melynek színrevitele a magyar szerb színházi kapcsolatok kezdetét jelenti. A szerző mindenekelőtt azokat a körülményeket vizsgálja, melyek a szerb felkelésről szóló dráma létrejöttét magyarázzák, majd áttekinti a mű előadásait a magyar és szerb színpadokon. A múlt század közepének drámai terméséből a Brankovcis Györggyel foglalkozik, ismerteti keletkezésének körülményeit, előadásait és operaváltozatát is. E tanulmány harmadik része a szerbesítéseket tárgyalja, azaz a szerb átdolgozásban igen népszerű népszínműveket a szerb színpadokon.
A kötet második részében Juhász Géza a jugoszláviai magyar színjátszás és drámairodalom történetének fontos fejezetéről értekezik. Áttekintését a humanizmus és reneszánsz korabeli drámai szövegekkel kezdi, majd a múlt század végének szerzőivel folytatja, hogy aztán részletesen foglalkozzon a két háború közötti időszakkal., Az előtörténet ismertetése után a színházak nélküli színművek két háború közti szakaszát tárgyalja, ezen belül pedig ama szerzők felé fordul figyelme, akik a drámaírásban a folytonosságot képviselik (Borsodi Lajos, Radó Imre, Farkas Geiza, Vidor Imre, Szántó Róbert), továbbá Sinkó Ervin A máglya tövében c. verses drámáját, amely az író messianisztikus alkotói korszakába illeszkedik, akárcsak korabeli lírája. Foglalkozik a két háború közti jugoszláviai magyar irodalom szervezőjének, Szenteleky Kornélnak a drámai kísérleteivel, német nyelvű színművével, Debreczeni József egyfelvonásosairól szólva pedig összekapcsolja ezt a korszakot a második világháború utáni periódussal: Somogyi Pál és Csató Károly (Cseh Károly) műveit ismertetve felmutatja az ún. szociális tematika vonulatát, amely a polgárinak nevezett témákkal együtt teljessé teszi a két háború közötti évtizedek drámairodalmának történetét.
A Párhuzamok és kapcsolatok fontos adalék a 19. századi színház- és drámairodalom történetéhez, a két háború közötti írók életművének kiteljesedéséhez. A tanulmányok jellege egyszerre irodalom-, színház- és művelődéstörténeti, s ennek megfelelően tudományos jelentősége is háromszoros, azaz többrétű.
Gerold László Vissza

Tartalom

JOvan Sterija Popovic magyar kapcsolatai5
Egy lehetséges párhuzam Kisfaludy Károly és Jovan Sterija Popovic szerepe a magyar, illetve a szerb nemzeti drámairodalom megteremtésében5
"Magyarizmusok" és egyéb magyar vonatkozások a Hazafiak című vígjátékban14
"Szerbek és magyarok dicső orcája"
Szerb történelmi hősök 19. századi magyar drámákban22
"Hogy lehetett engedélyezni egy ilyen előadást?" (Balog István: Cserny Gyuró)23
"Szövetséges, de nem alattvaló" (Obernyik Károly: Brankovics György)32
"Ezek a művek megfelelnek népünk ízlésének" - Népszínművek szerb fordításban: "posrbe"61
Színjátszásunk és drámairodalmunk előtörténete73
Színházak (itteni) színművek nélkül77
Színművek színházak nélkül85
A "folytonosság" letéteményesei87
"Magamra maradtam" (Sinkó Ervin: A máglya tövében)100
"Létezni pedig annyi, mint vágyódni az Abszolútum után" (szenteleky Kornél színművei105
"Egészen igénytelen kis darab" (Debreczeni József színművei)119
"A társadalom rendjében van a rendetlenség" (Baloldali színművek, munkásszínjátszás a két világháború között)123
Színházalapítás Szabadkán 1945-ben137
Színjátszás és drámairodalom a politikai agitáció és a szórakoztatás szolgálatában (1945-1953)145
"A vajdasági magyarság kultúréletének kettős ünnepe" (Weigand József színművei)147
A színművet "nemcsak a művészet síkján mérik" (Bogdánfi Sándor: Vass Péter)157
"Nemcsak értékben, de jelentőségben is több... minden eddiginél (Sinkó Ervin: Elítéltek)161
"A játék fontos hivatást tölt be (Sulhóf József: Kidőlt a májusfa)166
Az Újvidéki Rádió a magyar drámaírók műhelye171
A jugoszláviai magyar szerzők hangjátékainak bibliográfiája (1951-1989)178
Jegyzetek189
Irodalom195
Névmutató197
Színészek, rendezők205

Juhász Géza

Juhász Géza műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Juhász Géza könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem