1.062.403

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Párbeszéd művekkel

Interjúk 1955-1981

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: MTA Művészettörténeti Kutató Csoportja
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 393 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-7381-35-X
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Kertelés nélkül bevallom, hogy a paradoxonnal, amit könyvem címéül választottam, nagyon meg vagyok elégedve. Szokatlan doglot szokatlan módon kell bejelenteni, ez fölcsigázhatja a működésre még... Tovább

Előszó

Kertelés nélkül bevallom, hogy a paradoxonnal, amit könyvem címéül választottam, nagyon meg vagyok elégedve. Szokatlan doglot szokatlan módon kell bejelenteni, ez fölcsigázhatja a működésre még hajlamos képzeletet, de azután a kedélyek lecsillapítására is gondolni kell, s íme a paradoxon erre is képes, hiszen mint egyszerű állítás eleve bejelenti igényét arra, hogy a szokatlan dolog egyúttal a világ legtermészetesebb dolga, a szokásosaknál is természetesebb dolog legyen. A művész csinál valamit, ettől egy mű esetleg létezni kezd, vagyis az a valami kérdésként fordítja vissza az arcát a művész felé, akinek most már egy választ kell kitalálnia. A válaszról aztán kiderül, hogy kérdés a műhöz, s most annak kell megmondania, hogyan tovább, mert a játékot igazában ő kezdte, amikor visszadobta az első labdát. A játék egyszer véget ér. Akkor belép a szobába egy furcsa néző, aki nem vak és nem süketnéma, azzal, hogy: Mester, beszélgessünk! Ha a nézőnek is, a mesternek is szerencséje van, akkor a néző mond valamit a műről, ami inkább alázatos kérdés a műhöz, semmint a tegnapi olvasmány rosszul megemésztett maradéka, s akkor a mű egyszerűen birtokba veszi a nézőt, mint egy médiumot, akivel társalogni tud önmagáról, pontosan a fent leírt módon: mint annak idején a mesterrel, habár mások az eszközök és más szerepe támad a szónak. Beszél a néző és beszél a mester, de valami különös egyetértés mezején találkoznak, szinte túlemelkednek a személyes érintkezés formáin és korlátain, egyenest személytelenné válnak; mindkettőjükből a mű beszél, s ha a másikkal beszélnek, akkor a művel beszélnek. Nincs a világon ennél szokatlanabb, és nincs a világon ennél természetesebb dolog.
A három nagyobb fejezet közül nem véletlenül az első a kötet címadója. Ide kerültek a hatvanas években folytatott, magnószalagról leírt beszélgetéseim, három kivételével, amelyek nem partnereim munkásságáról, hanem a Bauhausról szólnak; - ellene vagy mellette tanúskodnak, a történelmi múltba tekintenek vissza, jócskán kilógnak a sorból, de hát vannak és talán érdekesek, menthetőke; így hátul, a harmadik részben valahogy ellesznek: védje őket Kassák Lajos nimbusza! - Nagy áldás a magnetofon, nem kell jegyzetelni. A művek talán akkor is beszéltek belőlem, legalábbis én hallottam magamban a hangjukat, amikor az első interjúkat csináltam 1955-ben és 1956-ban. Hogy egyszerűbben fejezzem ki magam: én is mondtam valamit róluk, de az veszendőbe ment, beépült partnereim válaszába; magnetofon híján csak azt volt időm lejegyezni, az írásnak és az EKG-görbének eléggé riasztó vegyülékével. A jegyzeteimből nem rekonstruáltam a magam részét, nehogy valami olyasmi legyen belőle, mint az újságírói riportokban a válaszokból visszafele megszerkesztett, igen találó kérdések. De megpróbáltam az EKG-görbét a másik szív ritmusának olvasni, s nem kisebb ambíció fűtött, mint hogy ebből az olvasatból karakteres, összetéveszthetetlen szellemi portrét állítsak elő. Tulajdonképpen egyetlen eszközt használtam: a tömörítést, az összetartozó dolgok szoros összeillesztését. Az elszórt, különféle összefüggésekben tett kijelentések koherensen, egy fókuszba gyűjtve meglepően fölerősödnek, a kellő kontrasztok szerint csoportosítva megközelíthetik egy portré plaszticitását. Az eljárás hasonlít ahhoz, amiről Hincz Gyula beszél az egyik ilyen "portréban". Nem tudom, kell-e kérnem az Olvasó elnézését, amiért technikai részletekbe bocsátkozom; jobb, ha előrebocsátom, hogy jóformán az egész könyv egyébről sem szól, mint ilyen és még különb technikákról, mindig a művek hogyanjáról. Mi egyébről is szólhatna egy művészeti könyv, amennyiben élményeken alapul és nem teóriákon? S amilyen a könyv, olyan az előszava. A jegyzetelt beszélgetésekről még annyit, hogy ezek kerültek a második részbe. Nemcsak az jellemzi őket, hogy a technikai fejlődés által halálra ítélt műfajt megpróbálják megújítani (azzal, hogy nem az élőbeszéd imitálásában keresik a hitelességet, hanem a párlat töménységében); jellemzi még egy, az ötvenes években igen aktuális, akkor bevallhatatlan célkitűzés: használni akartak. Példázatok voltak. Ha újraolvasom őket, engem ma is megrendít, hogy a művészi átélés útjáról letérni nem tudó következetességből a legmélyebb emberi tisztesség sugárzik. A sorozat a Szabad Művészet folyóiratban jelent meg 1956-ban. A Ferenczy Bénivel folytatott beszélgetés akkor csak a nyomdáig jutott el, ahol aztán korábban elveszett művek pótolhatatlan fotói is megsemmisültek... Vissza

Tartalom

Az olvasó köszöntése7
Előszó9
Párbeszéd művekkel
Csizma az asztalon (Bálint Endre festőművész, 1964.)15
Győzködő Níké (Bálványos Huba grafikusművész, 1980.)34
A néző mellől látó (Berki Viola festőművész, 1966.)41
Formák és színek harca (Bolmányi Ferenc festőművész, 1965.)48
Bensőséges kívülállás (Csoháy Kálmán grafikusművész, 1964.)53
Szentendre útján, kevés kitérővel (Deim Pál festőművész, 1968.)60
Merre volt a baloldal? (Fekete Nagy Béla festőművész, 1966.)66
Eltüntetni minden stílust! (Fischer Ernő festőművész, 1966.)76
Modernségről, a szünetben (Fischer József építész, 1964.)83
Alakteremtés önerőből (Fóth Ernő festőművész, 1967.)89
A kimeríthetetlen összefüggések romantikája (Gyarmathy Tihamér festőművész, 1964.)97
Közösségi magánmítosz (Horváth Ferenc festőművész, 1968.)102
Otthon Párizsban, itthon Budapesten (Huszár Imre szobrászművész, 1968.)111
A három pajzs (Jánossy György építész, 1962.)120
Ősképektől emberi képekig (Karátson Gábor festőművész, 1966.)131
Visszaszámlálás után (Keserű Ilona festőművész, 1966.)139
Ha minden kötél nem szakad (Magyarász Imre festőművész, 1967.)147
Spiritusz (Makovecz Imre építész, 1967.)155
Csak a világ elég (maurer Dóra grafikusművész, 1966.)166
Közelítések biztonságos korlátok közt (Megyeri Barna szobrászművész, 1963.)174
Tárva-nyitva körös-körül (Morell Mihály szobrászművész, 1965.)186
Ami kimaradt, az kimaradt (Nagy Elemér építész, 1967.)191
A múlt birodalma (Ország Lili festőművész, 1964.)200
Axiómák, formulák (Papp Oszkár festőművész, 1965.)208
Sokszólamú ellenpont (Rác András festőművész, 1965.)217
A hitújító (Schaár Erzsébet szobrászművész, 1965.)224
Felületekből álló terek (Schéner Mihály festőművész, 1967.)228
Titánok és sameszok (Schéner Mihály festőművész, 1968.)235
Hosszú út a játszótérig (Schéner Mihály festőművész, 1980.)243
A minimum hódításai (Schrammel Imre keramikusművész, 1981.)250
Gyengéd búcsú az egyszerűségtől (Szenes Zsuzsa grafikus- és textilművész, 1968.)257
Szobrot és szerepet a nézőnek! (Varga Imre szobrászművész, 1968.)265
A magyar margón (Varga Hajdú István festőművész, 1965.)274
Szándék és anyag párbeszéde (Vigh Tamás szobrászművész, 1965.)278
Tükör a tükörben és fordítva (Vilt Tibor szobrászművész, 1962.)285
Beszélő portrék
Felelősség az értékmegőrzőben (Borsos Miklós szobrászművész, 1955.)309
Líraiság, portré, realizmus (Ferenczy Béni szobrászművész, 1956.)314
Szemlélet, belátással (Hincz Gyula festőművész, 1955.)319
Természetes folyamatok (Kaesz Gyula belsőépítész, 1956.)324
Csalódottan, reménykedve (Konecsni György festő- és grafikusművész, 1956.)329
Az új grafika - új világ (Köpeczi Bócz István grafikusművész, 1956.)333
Első az átélés (Makrisz Agamemnon szobrászművész, 1955.)340
A boldogító szerkezet (Vilt Tibor szobrászművész, 1956.)346
A bauhausról
Változást ugyan akartak, de... (Bortnyik Sándor festőművész, 1963.)355
Igazolása a magam elveinek is (Kassák Lajos festőművész, 1963.)362
A tehetséget felszabadító szellem (Pap Gyula festőművész, 1963.)372
Jegyzetek383
Névmutató389

Rozgonyi Iván

Rozgonyi Iván műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Rozgonyi Iván könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem