1.062.614

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A 6-10 éves gyermekek közlekedési nevelése

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Országos Közlekedésbiztonsági Tanács
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 38 oldal
Sorozatcím: Tudomány és közlekedés
Kötetszám: 6
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kihajtható melléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A gyermekek közlekedési balesetei mennyiségi és minőségi vonatkozásban egyaránt különleges problémát képviselnek; felbecsülhetetlen veszteségeket okoznak. A 6—10 éveseknél a veszélyek elsősorban az... Tovább

Előszó

A gyermekek közlekedési balesetei mennyiségi és minőségi vonatkozásban egyaránt különleges problémát képviselnek; felbecsülhetetlen veszteségeket okoznak. A 6—10 éveseknél a veszélyek elsősorban az önálló gyalogos közlekedés körül sűrűsödnek, ezt követően pedig a kerékpározás jár a legnagyobb baleseti kockázattal. A fiúk baleseti részaránya nagyobb, mint a lányoké. A balesetek jelentős hányada az iskolába vezető úton történik. A gyalogosbalesetek jellemző okai:
1. a forgalom figyelembe vétele nélküli úttestre kerülés és
2. a látási akadályok elöl-mögül történő hirtelen előlépés.
Viszonylag sok baleset következik be a kijelölt gyalogosátkelőhelyeken; hazánkban ez a tendencia folyamatosan nő. A veszélyeztető tényezők között szerepelnek a gyerekek életkori sajátosságai, hiányos közlekedési tapasztalatai, magatartási hibái; a közlekedési környezet hiányosságai és a felnőtt társadalom nem kellően megalapozott elképzelései a közlekedésben résztvevő gyermekről.
Szükséges, hogy megfelelő intézkedések segítsék a helyzet javítását. Hatékony és összehangolt munkával el kell érni, hogy a gyermekek felkészítése a közlekedésben való biztonságos részvételre, valamint védelmük a közlekedési környezet és a felnőtt közlekedők részéről egymással párhuzamosan valósuljon meg.
A gyermekek biztonságos közlekedésének elengedhetetlen feltétele a korán kezdődő, rendszeres és az életkori sajátosságokat figyelembe vevő közlekedési nevelés. Segítségével csökkenthető a specifikus, életkor által is meghatározott közlekedési veszélyeztetettség. A gyermekek életkori sajátosságainak, a közlekedésben betöltött szerepeinek és a jellemző baleseti okoknak az ismeretében határozhatók meg a közlekedési nevelés feladatai. A nevelési célok meghatározása során szem előtt kell tartani az iskola elhelyezkedését, és az oktató-nevelő munkához rendelkezésre álló lehetőségeket is. A helyes közlekedésre nevelésben rejlő tartalékok kihasználása érdekében figyelembe kell venni a külföldi tapasztalatokat és meg kell valósítani az elmélet és a gyakorlat elegyét. Az ismeretek elsajátításán kívül a gyerekekben minél korábban ki kell alakítani azokat a beállítódásokat, automatizmusokat, szokásokat, valamint döntési és magatartási készségeket, amelyek hozzásegítik, hogy forgalmi részvételük kockázata csökkenjen. Vissza

Tartalom

ÖSSZEFOGLALÁS 3
BEVEZETÉS 5
I. A GYERMEKEK KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGÁNAK ÁTFOGÓ VIZSGÁLATA 7
1. A gyermekek közlekedési baleseteinek jellemzői 7
2. A gyermekbalesetek keletkezésében közrejátszó tényezők 9
3. A beavatkozás szükségessége 13
4. A beavatkozás lehetséges területei 13
4.1. A közlekedési környezet kialakításának szempontjai 14
4.1.1. A környezetkialakítás külföldi példái 15
4.2. Közlekedési nevelés 17
4.3. Közlekedésbiztonsági propaganda 17
II. A KÖZLEKEDÉSI NEVELÉS CÉLJA ÉS FELADATAI 19
1. A közlekedési nevelési célok meghatározása 19
2. Az iskolai közlekedési nevelés feladatai 20
3. Szimulált és valós közlekedési helyzetben végzett kísérletek 23
4. Az oktatás módszerei 24
5. Az oktatási eszközök 25
III. A KÖZLEKEDÉSI NEVELÉS HELYZETE 27
1. Példák a külföldi gyakorlatból 27
2. A hazai közlekedési nevelés áttekintése 29
3. Kísérlet az alsó tagozatosok közlekedési gondolkodásmódjának vizsgálatára 30
3.1. 6-8 évesek 30
3.2. 8-10évesek 31
3.2.1. A feladat leírása 31
3.2.2. Általános tapasztalatok 32
3.2.3. A nevelés számára hasznosítható tapasztalatok 33
KÖVETKEZTETÉSEK, JAVASLATOK 35
Irodalomjegyzék 37

Papp Jánosné

Papp Jánosné műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Papp Jánosné könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem