Bevezetés | 10 |
Az ember dicsérete | 10 |
A művészet mecénásai | 11 |
Az új ábrázolási rendszer elemei | 13 |
Ellenállás a firenzei mintával szemben | 14 |
Művészete és tudomány | 18 |
Építészet | 21 |
Antropomorf szemlélet | 22 |
A firenzei építészet 1470-ig | 25 |
A kézművességtől a művészetig | 26 |
Az előfutár: Brunelleschi | 27 |
Michelozzo és a patricius lakóház | 32 |
Albert intellektuális látásmódja | 35 |
Névtelen építkezések | 38 |
Az új stílus elterjedése | 42 |
Közép- és Dél-Itália | 45 |
Francesco di Giorgio Sienában | 45 |
Az Urbinói Hercegség építészete | 47 |
Róma: a város újjáépítése | 50 |
Nápoly és Szicília | 52 |
Észak-Itália | 55 |
Antonio Averlino, "il Filarete" | 56 |
Lombardia: túlburjánzás és visszafogottság | 57 |
Mantova a Gonzagák idején | 58 |
Bologna és Farrara | 60 |
A velencei építészet sajátosságai | 61 |
Útban a Cinquecento felé | 64 |
Az építőmestertől a zseniális feltalálóig | 65 |
Giuliano da Sangallo | 65 |
A századvégi építészet Lombardiában | 69 |
Bramante Milánóban | 70 |
Szobrászat | 73 |
A klasszikus modell nyomában | 74 |
Firenze 1470-ig | 76 |
A firenzei Battistero kapui | 77 |
Ghiberti fokozatos alkalmazkodása | 80 |
Donatello, a szobrászat újrafelfedezője | 81 |
Michelozzo és a síremlékszobrászat kezdetei | 87 |
Luca della Robbia és a mázas terrakotta | 90 |
A két Rossellino és síremlékszobrászat fejlődése | 93 |
A lágyság felé hajló Desiderio da Settignano | 95 |
A változás pillanatai | 96 |
Közép- és Dél-Itália | 98 |
Siena Jacopo della Querica után | 98 |
Agostino di Duccio Perugiában és Riminiben | 100 |
A Rómában megtelepedett művészek | 102 |
Francesco Laurana Nápolyban és Szicíliában | 104 |
Észak-Itália | 105 |
A lombard iskola eredetisége | 105 |
Niccolo dell"Arca Ferrarában és Bolognában | 108 |
Az újfajta síremlék | 109 |
A bronz kisplasztika Padovában és Mantovában | 112 |
A szobrászat Lorenzo de' Medici idejében | 114 |
Antonio Pallaiuolo | 115 |
Andrea Verrocchio | 117 |
Festészet | 121 |
Az új nyelvezet megjelenése | 122 |
A firenzei Quattrocento első képviselői | 126 |
Masaccio, avagy a meztelen igazság | 128 |
Masolino, mester vagy tanítvány? | 131 |
Fra Angelico | 132 |
Fra Filippo Lippi | 133 |
Paolo Uccello és a perspektíva | 136 |
Domenico Veneziano munkássága | 140 |
Andre del Castagno | 141 |
Visszatérés a lovagi világhoz | 142 |
Piero della Francesca engedmények nélküli művészete | 145 |
Közép- és Dél-Itália | 149 |
Siena és Róma | 149 |
Umbria Piero della Francesca nyomdokain | 150 |
Luca Signorelli száraz stílusa | 151 |
Perugino szigorú nyugalma | 152 |
Pinturicchio miniatürizáló esztétikája | 154 |
Nápoly és Szicília festészetének panorámája | 157 |
Antonello da Messina | 158 |
Észak-Itália | 160 |
Padova és Verona | 160 |
Andrea Mantegna | 161 |
Miláno Bramante és Leonardo jegyében | 165 |
Ferrara és Bologna | 168 |
A velencei iskola | 173 |
Gentile Bellini sé Vittore Carpaccio | 173 |
Giovanni Bellini | 175 |
A Mediciek Firenzéje | 180 |
Lorenzo de' Medici nemzedéke | 180 |
A két Pollaiuolo képviselete | 180 |
Verrocchio, a festő | 182 |
A humanista allegória: Sandro Botticelli | 183 |
Domenico Ghirlandaio | 188 |
Két extravagáns figura: Filippo Lippi és Piero de Cosimo | 190 |
Leonardo da Vinci: teljes művész a két század között | 193 |
Bibliográfia | 201 |