Fülszöveg
Ahogy Monet Givernyhez, Renoir a Les Collettes villához vagy Pissarro pontoise-i remetelakához, számos impresszionista erős szálakkal kötődött otthonához. De mit is értettek otthon alatt? Egy kényelmes fészket, ahová esténként hazatérhet az aktív társadalmi életet élő művész; egy zugot, már-már szentélyt, amely kirekeszti a külvilágot; egy, a városinál egyszerűbb, természetközeli életmódra alkalmat nyújtó helyszínt; egy tökéletes terepet a személyiség megannyi extrém vonásának kibontakoztatására? Hogy melyik értelme is kap hangsúlyosabb szerepet a szónak, ránk maradt műveikből kiolvasható.
Művelődéstörténeti kötetünk új szempontok érvényesítésével rajzolja meg a XIX-XX. század eleji alkotók portréját: hétköznapjaik megismertetésével kívánja őket személyes ismerősökké tenni. Ami a festményekről, rajzokról, vázlatokról leolvasható, ami naplókban, levelekben, családi fényképeken maradt ránk, sokat elárul emberi kapcsolataikról, tárgyakhoz vagy épp a pénzhez való viszonyukról, arról,...
Tovább
Fülszöveg
Ahogy Monet Givernyhez, Renoir a Les Collettes villához vagy Pissarro pontoise-i remetelakához, számos impresszionista erős szálakkal kötődött otthonához. De mit is értettek otthon alatt? Egy kényelmes fészket, ahová esténként hazatérhet az aktív társadalmi életet élő művész; egy zugot, már-már szentélyt, amely kirekeszti a külvilágot; egy, a városinál egyszerűbb, természetközeli életmódra alkalmat nyújtó helyszínt; egy tökéletes terepet a személyiség megannyi extrém vonásának kibontakoztatására? Hogy melyik értelme is kap hangsúlyosabb szerepet a szónak, ránk maradt műveikből kiolvasható.
Művelődéstörténeti kötetünk új szempontok érvényesítésével rajzolja meg a XIX-XX. század eleji alkotók portréját: hétköznapjaik megismertetésével kívánja őket személyes ismerősökké tenni. Ami a festményekről, rajzokról, vázlatokról leolvasható, ami naplókban, levelekben, családi fényképeken maradt ránk, sokat elárul emberi kapcsolataikról, tárgyakhoz vagy épp a pénzhez való viszonyukról, arról, mit gondoltak magáról a művészetről. A szerző tájékozott, ugyanakkor empatikus. Érzékletesen írja le, amint Monet nehezen induló pályája után a jómódú polgár szerepében „találja magát", amint a kujon Renoirból felelősségteljes családfő lesz, de a két óriáson túl sokat foglalkozik még a szocialista érzelmű Pissarróval, a nemesi származású Toulouse-Lautreckel, a divatdiktátor Morisot-val, az észak-amerikai festők közül különösen Childe Hassammal, aki bevallottan azért látogatott Givernybe, hogy inspirálja őt a nagy előd művészete. A könyv külön érdeme, hogy végre őket megillető helyre kerülnek a női művészek is. Az album végén a könyvben előforduló jelentősebb személyekről (festőkről, műkereskedőkről, modellekről, feleségekről és szeretőkről, szolgálókról) rövid életrajzot talál az Olvasó. Mutatóba foglaltuk a legfontosabb neveket és fogalmakat. Rövid ajánlólistát készítettünk, mit érdemes elolvasni magyarul a kor jobb ismeretéhez, s hogy hová érdemes ellátogatni azoknak a művészetkedvelő turistáknak, akik saját szemükkel kívánják megtekinteni a képtárakat, a fennmaradt művészotthonokat.
Vissza