Előszó | 5 |
Dobos Krisztina | |
Az innováció | 7 |
(KOMA XXXIII., XXXIV., XXXVI.) | |
Összefoglaló a KOMA XXXIII. (Komplex művészeti nevelés), a XXXIV. (Kerettantervi modulok) és a XXXVI. (Integrált természettudományi pedagógiai rendszerek) pályázatairól | 19 |
A KOMA tiszte az, hogy a fejlesztőműhelyeket megtalálja és motiválja Kerekasztal-beszélgetés | |
a KOMA XXXIII. (Komplex művészeti nevelés), | |
XXXIV. (Kerettanterv modulok) és | |
Csirke Ernő, Hutai László és Puskás Aurél: XXXVI. (Integrált természettudományi pedagógiai rendszerek) pályázatairól három felelős kurátorral | 23 |
Az igazi szakmai kihívások ösztönzik legjobban a pedagógus megújulását | |
Schüttler Tamás: Beszélgetés Pálinkás József oktatási miniszterrel a KOMA innovációt ösztönző szerepéről | 29 |
Szemelvények a győztes pályázatokból | |
A tánc és dráma mint tantervi modul és mint integrációs lehetőség a Kölcsey Ferenc Gimnázium drámaprogramja alapján (részlet) | |
A kerettantervi modulok fejlesztése a közoktatásban (KOMA XXXIV. pályázat) | 35 |
Mintafejezet (Komplex drámafoglalkozás a másságról "Mese a zöld gyerekekről" (J. Neelands nyomán) | 38 |
Both Mária-Csorba F. László-Bánkuti Zsuzsa: Történeti szemléletű, integrált természettudományi tanterv(ek) (részlet) | |
Integrált természettudományi rendszerek kidolgozása (KOMA XXXVI. pályázat) | 43 |
Rápli Györgyi-Sipos Endre-Zele János: Komplex művészeti projekt a szakiskolák, szakközépiskolák és gimnáziumok 9-10. évfolyamai számára (részlet) (A Fővárosi Pedagógiai Intézet munkatársainak pályázata) | 48 |
(KOMA XXXVIII.) | |
Földes Petra: Összefoglaló a KOMA XXXVIII. pályázatáról | 59 |
A pedagógusok és a szociális szféra együttműködése a pályázat tükrében Benke Judit és Lenkei Aidá - Miskolci Családsegítő Szolgálat: Beszélgetés a Miskolci Családsegítő Szolgálat munkatársaival (Földes Petra) | 62 |
"Ahhoz, hogy valaki egy ilyen programra pályázzon, nemcsak szakmai elkötelezettség, hanem szociális érzékenység is kell" | |
Nyerges Tibor felelős kurátor köszöntője és bevezető előadása | 71 |
Kocska Ágnes: A roma kisiskolások foglalkozásainak tapasztalatai | 74 |
Tóth Józsefné: "Tanulás a családért" program (Rabindranáth Tagore Tanoda, Ózd) | 84 |
(KOMA XII, XVI., XVIII.) | |
Helyünk Európában | |
Beszélgetés Dobos Krisztinával, a KOMA kuratóriumának elnökével | 91 |
Európai kihívások a magyar oktatásban | |
Beszélgetések Sió Lászlóval, az Oktatási Minisztérium politikai államtitkárával | 102 |
Szemelvények a győztes pályázatokból | |
Részletek a Szolnok Városi Kollégium Európa tükörcserepei - EU-mánia című pályázatából | 109 |
Összeállítás a Borbély Lajos Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium munkájáról sikeres pályázati programjaik alapján | 113 |
Részlet a német nyelvi munkatankönyv készítésére benyújtott (KOMA XII.) pályázatból | 114 |
Részlet a szakmai ismeretek idegen nyelvű oktatására benyújtott (KOMA XII.) pályázatból | 115 |
Részlet a rejtett tehetségek feltárása és fejlesztése céljából benyújtott (KOMA XVI.) pályázatból | 115 |
(KOMA XXXVIII.) | |
Földes Petra: Észrevételek, javaslatok a pályázaton részt vevő pedagógusok tapasztalati alapján (KOMA XXXVIII. pályázat) | 120 |
Elégedett lennék, ha gyerekeink megéreznék a siker ízét | |
Kerekasztal-beszélgetés | |
Juhászné Vaszil Ildikó tanár- Hernádkak, Borsod; | |
Rozgonyiné Hajzer Valéria tanár - Sajószentpéter, Borsod; | |
Kovácsné Dorogi Mária tanító - Gödre, Baranya; | |
Vadász Gáborné intézményvezető - Matty, Baranya; | |
Gadnai Gáborné tanító - Tiszabod, Szabolcs | |
Karászi Csilla tanító - Nyírpilis, Szabolcs | 125 |
Hardi Ildikó - Hardi András: A roma gyerekek lehetőségeiről két pályázat ürügyén | |
Gyakorlati megközelítés | 138 |
Hűséné Sinyei Erzsébet: A csoportalakítás nehézségeiről egy KOMA-pályázat kapcsán | 148 |
KOMA XXXVIII. | |
Lépésről lépésre egy iskolaprogramért | |
Beszélgetés Wawra Jánossal, az iskola igazgatójával | 151 |
Restyánszki Lászlóné: Komplex integrációs program a baktakéki iskolakörzetben | 167 |
KOMA XLI. | |
Összefoglaló a KOMA XLI. pályázatáról | |
Az iskolai nevelés mint a demokrácia gyakorlóterepe | 178 |
Az iskolai élet alappillére a demokrácia | |
Pásztor Júlia: Interjú Szebedy Tas kurátorral | 182 |
Demokráciára csak demokratikus környezetben lehet nevelni | |
Pásztor Júlia: Interjú Hutai László kuratóriumi taggal | 190 |
"Még nem értjük a demokráciát, csak tanuljuk" | |
Kerekasztal-beszélgetés a KOMA XLI. (Az iskolai nevelés mint a demokrácia gyakorlóterepe) című pályázatáról; | |
Bubik Szabolcs, a budapesti Kölcsey Gimnázium volt diákja, jelenleg egyetemista; | |
Bányai Sándor, a budapesti Kontyfa Utcai Középiskola, Általános Iskola és Óvoda szabadidő-szervező pedagógusa; | |
Izsó János, a budapesti Öveges József Szakiskola, Szakközépiskola és Gimnázium matematikatanára; | |
Kézdi Nagy Géza, az etyeki Kolumbusz Humángimnázium antropológiatanára; | |
Urbánné Tóth Edit, a szikszói Szepsi Csombor Márton Gimnázium, Szakképző és Általános Iskola történelemtanára (Pásztor Júlia) | 195 |
Szemelvények a győztes pályázatokból | |
Aktív Soproni Ifjak | 207 |
"Ami a szívedet (egyfeszt) nyomja" Mórahalmi Móra Ferenc Általános Iskola és Szakiskola | 211 |
A jövő iskolája Részlet Bangó Edit Diákjogi Kézikönyv című munkájának előszavából | 213 |
KOMA XXXIX. | |
Összefoglaló a KOMA XXXIX. pályázatáról | |
Pásztor Júlia: Az iskola matematika tartalmi és módszertani megújítása a közoktatásban | 216 |
Földes Petra: Háttér az iskolai matematika tartalmi és módszertani megújítását célzó pályázathoz | 218 |
Élő matematika | 223 |
"A matematika tanulása örömteli legyen a gyerek számára" | |
Kerekasztal-beszélget a matematikatanításról | |
Székely Márton, a Bakonysárkány-Vérteskethely ÁMK Általános Iskolájának matematika- és informatikatanára; | |
Marczis György, a gyulai Erkel Ferenc Gimnázium tanára, Békés megye középiskolai matematika-szaktanácsadója, valamint a Bolyai János Matematikai Társulat Békés Megyei Tagozatának titkára; | |
Csürke Ibolya a budapesti Közgazdasági Politechnikum matematikatanára; | |
Klagyivikné Vadkerti Mária, a gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola matematikatanára | 233 |
Tompa Klára: Matematikatanári törekvések a KOMA XXXIX. pályázatának tükrében | 242 |
Ambrus András: A problémamegoldás tanításának elméleti alapjai | 252 |
"Pályázataink mindegyike egy lépés a megoldáshoz" | |
Pásztor Júlia: Interjú Dobos Krisztinával, a Közoktatási Modernizációs Közalapítvány kuratóriumi elnökével | 268 |
Az iskolák fejlesztő tevékenységét támogató pályázatokat fogunk meghirdetni | |
Kerekasztal-beszélgetés | |
Pásztor Júlia: Csirke Ernő, Hutai László és Puskás Aurél, a Közoktatási Modernizációs Közalapítvány kuratóriumi tagjai | 276 |
KOMA XL. | |
Összefoglaló a Közoktatási Modernizációs Közalapítvány XL. pályázatáról | |
Pásztor Júlia: A szabadidő-szervezés tartalmi és módszertani fejlesztésének elősegítése | 285 |
"Az a cél, hogy az egészségmegőrzés, a sport, a szórakozás, a kulturálódás a mindennapok részévé váljon" | |
Interjú Kaposi Józseffel, a KOMA kuratóriumi tagjával | 290 |
"Mindannyiunk munkája közösségteremtő élménypedagógia" | |
Kerekasztal-beszélgetés a szabadidő-programok szervezésére meghirdetett KOMA XL. pályázatáról | |
Farkas Edit és Ludasi György, a bp.-i Petőfi Sándor Gimnázium tanárai; | |
Makkainé File Edit, a kosdi Arany János Általános Iskola tanára; | |
Albert Lászlóné, a zsámbéki Apor Vilmos Katolikus Főiskola Gyakorló Általános Iskolája és Gimnázium igazgatója és | |
Szucsik Ágnes Egerből, a Fővárosi Oktatástechnológiai Központ programjának képviseletében (Pásztor Júlia) | 296 |
Bányai Sándor "Játsszunk' Addig jó, amíg csak játszunk..." | |
A KOMA XL. (Az iskolai szabadidő-szervezés tartalmi, módszertani fejlesztésének elősegítése) pályázati kiírására érkezett pályázat bemutatása | 308 |