Előszó a magyar kiadáshoz | 11 |
A szülőket vádolják - de nem képzik | 15 |
A szülő: ember, nem Isten | 24 |
A szülői elfogadás ábrája - A következetlenség biztosra vehető! - Nincs szükség szülői "egységfrontra" - A hamis elfogadás - Lehet-e elfogadni a gyereket, de a viselkedését nem? - Milyen az "igazi" szülő? | |
Hogyan figyeljünk gyerekünkre, hogy megnyíljon előttünk? - Az elfogadás nyelve | 36 |
Az elfogadás varázsereje - Az elfogadást ki is kell mutatni - Az elfogadás közlése szavak nélkül - Az elfogadás kimutatása "be nem avatkozás" révén - Az elfogadás kimutatása passzív figyelemmel - Az elfogadás közlése szavakkal - Egyszerű "hívogatók" - Az értő figyelem - Miért érdemes a szülőknek megtanulni az értő figyelmet? - Az értő figyelemhez szükséges szemlélet - Az értő figyelem kockázata | |
Hogyan működik az értő figyelem? | 62 |
Amikor a gyereknek van problémája - Hogyan működhet a szülői értő figyelem? - Mikor hasznos az értő figyelem? Gyakori hibák az értő figyelem alkalmazásában - A gyerek befolyásolása "útmutatással" - "Hívogatás" majd "elkergetés"? A "szajkózás" - Empátia nélkül meghallgattás - Értő figyelem - rosszkor | |
Hogyan figyeljünk a kicsikre, akik még alig tudnak beszélni? | 87 |
Miben "más" a csecsemő? - Ráhangolódás a csecsemő szükségleteire és problémáira - Hogyan segít csecsemőknél az értő figyelem? - Segítsünk kisbabánknak igényei önálló kielégítésében | |
Hogyan beszéljünk, hogy gyerekünk figyeljen ránk? | 92 |
Amikor a probléma a szülőé - Félresikerült "megmondások" - Kész megoldást közlő üzenetek - Lekezelő üzenetek - Jól működő "megmondások" - "Te-üzenetek" és "én-üzenetek" - Miért hatékonyabb az "én-üzenet"? | |
Az "én-üzenet" alkalmazása | 106 |
A rejtett "te-üzenet" - Ne a negatívumot hangsúlyozzuk! - Bagatellizálás - A kitörő vulkán - Mire képes a hatékony "én-üzenet"? - Szavak nélküli "én-üzenet" kisbabáknak - Az "én-üzenet" bökkenői | |
Az elfogadhatatlan viselkedés megváltoztatása a környezet módosításával | 118 |
A környezet gazdagítása - A környezeti ingerek tompítása - A környezet egyszerűsítése - A gyerek mozgásterének korlátozása - A "gyerekbiztos" környzet kialakítása - A tevékenységek átváltása - Jó lesz kicsit másképp is? - A gyerek felkészítése a környezet várható változására - Tervezés, nagyobbakkal | |
Az elkerülhetetlen szülő-gyerek konfliktusok: ki legyen a nyertes? | 125 |
Hatalmi harc szülő és gyerek között - Nyertes-vesztes szereposztások - Miért sikertelen az I. Módszer? - Miért sikertelen a II. Módszer? - További gondok az I. és II. Módszerrel | |
Szülő hatalom: szükséges és indokolt? | 137 |
Mi a tekintély? - A szülői hatalom szűkös korlátai - A szülő előbb-utóbb kifogy hatalmából - Azok a "rettenetes kamaszévek" - A hatalmon alapuló nevelés szigorú feltételei - A szülői hatalom hatása a gyerekre - Ellenállás, provokálás, lázadás, negativizmus - Sértettség, düh, ellenségeskedés - Agresszió, bosszú, visszavágás - Hazudozás, rejtőzködés - Mások hibáztatása, "befeketítés", csalás - Basáskodás, erőszakoskodás - "Nyerni kell, veszíteni szürnyű!" - Összefogás a szülők ellen - Meghunyászkodás, engedelmeskedés, alázat - Hízelgés, a kegyek keresése - Konformizmus, az alkotókészség hiánya, félelem az újtól, a sikergaranciák elvárása - Visszahúzódás, menekülés, ábrándozás, regresszió - Náhány további fontos kérdés a szülői hatalom kapcsán - "Hát nincs szüksége a gyereknek tekintélyre és korlátokra?" - Akkor sem indokolt a tekintélytartás, ha a szülő következetes? - "Hát nem az a szülő dolga, hogy befolyásolja gyerekét?" - Miért maradt fenn a hatalom a gyereknevelésben? | |
A konfliktusmegoldás vereségmentes módszere | 159 |
Miért olyan eredményes a III. Módszer - A gyerek motivált a megoldás megvalósításában - Nagyobb az esély a jó minőségű megoldásra - A III. Módszer jó agytorna - Kevesebb harag, több szeretet - Kevesebb ellenőrzésre van szükség - Nincs szükség kényszerítésre - A III. Módszer elvezet a valódi problémához Felnőttként kezeljük a gyerekeket - A III. Módszer mint terápia | |
A szülők aggályai a vereségmentes módszer kapcsán | 175 |
Már megint "üljünk le és értsünk egyet"?! - A III. Módszer mint a szülői gyengeség jele - "Csoportok nem tudnak dönteni " - "A III. Módszer olyan hosszadalmas!" - "Miért ne használhatná a szülő az I. Módszert, hiszen ő a bölcsebb?" - Lehet-e kisgyerekekkel is használni a III. Módszert? - Van-e olyan helyzet, amikor mégis az I. Módszert kell alkalmazni? - "Nem veszítem-e el tekintélyemet a gyerekeim előtt?" | |
A vereségmentes módszer a gyakorlatban | 190 |
Hogyan kezdjük? - A vereségmentes módszer hat lépése - Tárjuk fel és fogalmazzuk meg a konfliktust! - Ötletgyűjtés a megoldáshoz - A javaslatok mérlegelése - Döntés a legjobb, elfogadható javaslat mellett - A gyakorlati lebonyolítás - Hogyan sikerült? - Értő figyelem és "én-üzenetek" nélkül nem megy! - Az első vereségmentes próbálkozás - Milyen problémákra számíthatunk? - Kezdeti bizalmatlanság és ellenállás - "És ha nem találunk elfogadható megoldást?" - Visszakanyarodás az I. Módszerhez, amikor csődöt mond a III. Módszer - "Legyen-e büntetés, ha mégis...?" - Szerződésszegés - Ha a gyerek megszokta, hogy csak ő nyerhet - A vereségmentes módszer a gyerekek közötti konfliktusokban - Amikor mindkét szülő érintett a szülő-gyerek konfliktusban - Ki-ki a maga jogán - Amikor csak az egyik szülő használja a III. Módszert - Lehet-e váltogatni a módszereket? - Előfordul, hogy csődöt mond a III. Módszer? | |
Amit szeretnénk elkerülni: hogy gyerekeink felmondjanak nekünk | 211 |
Az értékrend - Emberi jogok - "Nem is taníthatom az értékrendemet?" - A szülő mint modell - A szülő mint szaktanácsadó - "Elfogadni, amin nem változtathatok" - Egy kis segítség, "hogy tudjam a különbséget" | |
Konfliktusmegelőzés - önmagunk, a szülők változtatásával | 224 |
Lehetünk-e elfogadóbbak önmagunkkal szemben? - Kié a gyerek? - Tényleg szeretjük a gyerkekeket - vagy csak bizonyosfajta gyerekeket? - Nem csupán a mi értékeink és meggyőződéseink igazak - A házastársi kapcsolat elsődlegessége - Lehet-e változtatni a szülők szemléletén? | |
Gyerekeink sok-sok nevelőszülője | 233 |
Credo - hitvallásom a gyerekekhez fűződő kapcsolatomról | 238 |
Függelék | 240 |
Fülelj az érzésekre! (gyakorlat) - A meddő üzenet felismerése (gyakorlat) - Küldj "én-üzenetet!" (gyakorlat) - A tipikus közléssorompók hatása a gyerekre - Néhány fogalom - ahogyan Gordon használja őket - Ajánlott olvasmányok | |