1.053.719

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Óvodavezetés nem csak vezetőknek

Szerző

Kiadó: Poliforma Kft.
Kiadás helye: Hajdúböszörmény
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 159 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN: 963-450-103-6
Megjegyzés: Megjelent 500 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A mögöttünk álló évtized a változások koraként vonul be a magyar óvodai nevelés történetébe.
Az 1944. évi törvény alapján lehetőség nyílt a központi szabályozás csökkentésére, a helyi sajátosságok... Tovább

Előszó

A mögöttünk álló évtized a változások koraként vonul be a magyar óvodai nevelés történetébe.
Az 1944. évi törvény alapján lehetőség nyílt a központi szabályozás csökkentésére, a helyi sajátosságok SzMSz-ben történő érvényesítésére.
1996-ban megjelent a Kormány rendelet az Óvodai nevelés országos alapprogramjának kiadásáról, mely az óvodát a közoktatási rendszer szakmailag önálló nevelési intézményének tekinti. Az önállósággal és a pedagógiai szabadsággal élve, az óvodák elkészítették helyi nevelési programjukat. A HOP-ban kitűzöttek megvalósítása, s a tervezett minőségbiztosítás csak akkor lehet eredményes, ha az óvodavezető képes megfelelő motivációval segíteni a közös munkát, felhasználni intézményének erős oldalait.
A továbblépés tehát folyamatos elemző munkán alapuló tervezést, szervezést, döntést, összehangolást, ellenőrzést, értékelést feltételez. Mindez szükségessé teszi a vezető és a vezetettek azonos vezetéselméleti felkészültségét.
Könyvem az óvoda vezetésének gyakorlati igényéből kiindulva - a vezetéstudomány eredményeire támaszkodva - igyekszik ezekről áttekintést nyújtani.
Remélem, hogy e sorokat olvasván nem csupán a kezdő óvodavezetők kapnak segítséget, hanem beosztottaik is haszonnal forgatják azt. Vissza

Tartalom

Előszó
I. A VEZETÉS GYAKORLATÁNAK ÉS A VEZETÉSTUDOMÁNY KIALAKULÁSÁNAK RÖVID TÖRTÉNETI ÁTTEKINTÉSE
1. A kezdetek. Ókor és középkor legfontosabb emlékei.. 5
a., Hammurabi törvénykönyve
b., Mózes tízparancsolata
c., Ókori kínai emlékek
d., Görög demokrácia
e., A római birodalom
f., A középkor emlékei, Macchiavelli
2. Az újkor főbb irányzatai.......................... 10
a., Klasszikus irányzatok Taylor, Fayol
b., Az emberi viszonyok tana
c., Az empirikus iskola
d., Szociális rendszerek iskolája
e., A vezetés "új" iskolája
Kérdések, feladatok, gyakorlatok
II. A VEZETÉS ALAPKÉRDÉSEI
1. A vezetés tudományos jellege, a vezetéshez szükséges
ismeretek.......................................... 14
2. A vezetés fogalma és jellemzői..................... 15
a., Atomisztikus értelmezés
b., A vezetési funkciókkal való azonosítás
c., A vezetés és irányítás közötti különbség
d., A vezetés meghatározása
Kérdések, feladatok, gyakorlatok
III. AZ ÓVODA, MINT SZERVEZET
1. A szervezet és vezetés kapcsolata...................... 18
2. A vezetés fő feladatai az óvodában..................... 19
3. A vezetés szervezeti formái az óvodában................ 21
a., Patriarchális
b., Vonalas (lineáris)
c., Funkcionális
d., Törzskaros
4. A vezető és helyettese................................. 23
5. Formális és informális elemek a vezetésben............. 24
Kérdések, feladatok, gyakorlatok
IV. AZ ÓVODAVEZETŐ TEKINTÉLYE
1. A hatalom és a tekintély értelmezése................... 26
a., A tekintély jellemzői
b., A tekintélyt befolyásoló tényezők
Kérdések, feladatok, gyakorlatok
V. VEZETŐI STÍLUSOK, VEZETŐI TÍPUSOK AZ ÓVODÁBAN
1. A vezetési stílus fogalma............................. 29
A stílusok jellemzői az óvodában
2. A vezető beállítottsága............................... 35
a., Személyi beállítottságú vezető
b., Tárgyi beállítottságú vezető
3. Vezetői típusok az óvodában........................... 35
a., A jó vezető....................................... 36
- alkotó szellemű vezető
b., Rossz vezető típusai.............................. 41
- zsarnok vezető
- gyenge vezető
- taktikázó vezető
- megkövesedett vezető
- csak szakterületével foglalkozó vezető
- magát nélkülözhetetlennek tartó vezető
- hozzáférhetetlen vezető
Kérdések, feladatok, gyakorlatok
VI. AZ ÓVODA VEZETÉSÉNEK EMBERI TÉNYEZŐI
1. Emberismeret a vezetésben.............................. 45
a., A személyiség megismerése a munkatevékenységben
b., A jó munkakapcsolat megteremtésének alapelvei
c., Milyen hibákat követhetünk el az ember megítélésében?
2. Az emberi viselkedést befolyásoló tényezők............ 52
2.1. Az effektus törvényének érvényesülése............ 53
Hatékony dicséret
Hatásos figyelmeztetés
2.2. A szükségletek felismerése és kielégítése a vezetői munka folyamatában.......................... 55
a., Fizikai szükségletek
b., Szociális szükségletek
c., Önérvényesítő szükségletek
d., A szükségletek közötti konfliktusok
2.3. A beállítódás, mint a viselkedést befolyásoló tényező.......................................... 60
3. A munkatevékenység ösztönzése....................... 63
Enyhíti a függőségi érzést
a., ismeretek átadása
b., beosztottak önállóságának és a jóakarat légkörének
biztosítása
c., következetes fegyelem
Aktív függetlenséget segíti
a., önérvényesítő és szociális szükségletek kielégítése
b., munkatársak bevonása a vezetésbe
c., fellebbezés lehetősége
4. A jó munkatársi viszony kialakításának szükségessége.. 69
1. Feltételei......................................... 69
a., az óvoda saját koncepciójának ismerete
b., a csoportokból egymás felé áradó és az egész
óvodát betöltő barátságos légkör
c., őszinte bírálat és a segíteni akarás
d., egyenletes nevelőmunka
e., az esetleges nehézségek és ezzel járó munkatöbblet együttes vállalása
2. Az óvodai közösség értelmezése és jellemzői.............71
3. Az új óvodapedagógus beilleszkedése........... ....... 77
Kérdések, feladatok, gyakorlatok
VII. A VEZETÉSI TEVÉKENYSÉG ELEMEI
1. A vezetés folyamata.................................... 79
2. Előkészítő funkciók.................................... 81
1. Tájékozódás......................................... 81
a., Az információk osztályozása
b., Az információs folyamat mozzanatai
2. A tervezés......................................... 86
A tervezés mozzanatai
3. A szervezés......................................... 90
a., Az óvoda szervezeti és működési szabályzatának,
kollektív szerződésének elkészítése és érvényesítése
b., A munkaköri leírás
c., Az óvoda házirendje
d., A gyermekek felvétele
e., Az ünnepélyek
f., Értekezletek
g., A vezető saját munkájának megszervezése
A helyes időgazdálkodás tényezői, elvei és módszerei
3. Végrehajtó funkciók.................................. 99
1. A döntés........................................... 99
a., A döntés szerepe a vezetés folyamatában
b., A döntések osztályozása
c., A döntési folyamat mozzanatai
2. Az utasítás........................................ 105
a., A feladatkiadás módja
b., Az utasítás ismertető jegyei
3. összehangolás...................................... 109
a., A feladatok tervezésének, végrehajtásának és
eredményeinek összehangolása
b., A munka tartalmi és időbeli összehangolása
c., Az óvoda és kapcsolatainak összehangolása
d., Az óvoda különböző egységeiben folyó munka
összehangolása
4. Ellenőrző funkciók..............................120
1. Az áttekintés.....................................120
a., Az óvoda ügyvitele
b., Gazdálkodással kapcsolatos szervezési tennivalók
2. Az ellenőrzés.....................................125
a., Az ellenőrzés fogalma, szerepe a vezetésben
b., Az ellenőrzés főbb tipusai és formái
c., Az ellenőrzéssel szemben támasztott követelmények
d., Az ellenőrző folyamat fázisai
e., Az ellenőrzés során nyert tapasztalatok elemzése
3. Értékelés, minősítés............................... 136
a., Az értékelés szerepe a vezetés folyamatában
b., Az értékeléssel szemben támasztott követelmények
c., Az értékelés módja és formái az óvodában
d., A minősítés
Kérdések, feladatok, gyakorlatok
VIII. AZ ÓVODAVEZETŐ VÁLASZTÁSA, KÉPZÉSE...................143
Kérdések, feladatok, gyakorlatok
MELLÉKLETEK
1. sz. a stílusokhoz ...........................146
2. sz. a személyiség struktúrájáról.............148
3. sz. az óvodavezető adminisztrációs munkájáról.............149
IDÉZETEK JEGYZÉKE...............................152
IRODALOM.......................................153
TARTALOMJEGYZÉK ...............................155

Dr. Kövér Sándorné

Dr. Kövér Sándorné műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Kövér Sándorné könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem