Előszó
Az óvodapedagógia című jegyzet közreadására azután kerül sor, miután az óvónőképzők hallgatóinak rendelkezésére áll a pedagógusképző intézetek egységes pedagógiai tankönyve és bevezetésre került az óvodákban a Nevelési Program. Az egységes pedagógiai tankönyv a legegyszerűbb pedagógiai eredmények felhasználásával készült, ugyanúgy, mint az óvodai nevelési program is a 3-6 évesek nevelésével foglalkozó legújabb tapasztalatok és kutatások eredményeit használta fel.
Az óvodapedagógia megírásánál e két dokumentumot fontos forrásnak tekintettük. Ha egyáltalán lehet határt vonni a tartalom és a forma, a tartalom és a struktúra között, akkor azt mondhatjuk, hogy az óvodapedagógia olyan ötvözet, amely a pedagógiától a struktúrát és az egységesen elfogadott fogalmi rendszert, az óvodai nevelési programtól pedig a tartalmat, az óvoda sajátos nevelési problémáit vette át. Így jobban lehetett igazítani az óvodában folyó nevelés törvényszerűségeit a nevelés általános törvényszerűségeihez.
Egy életszakasz speciális nevelési kérdéseit azzal tudjuk legjobban kifejezésre juttatni, ha azt vizsgáljuk, hogy az általános tételeken belül milyen sajátos vonásokra, feladatokra kell gondolnunk. Egyébként a hallgatók munkáján is könnyíteni akartunk, amennyiben e megoldás mellett jobban látják a pedagógiában tanultak alkalmazásának lehetőségeit az óvodában.
Természetesen a fentiek figyelembevételén túl a pedagógiának vannak olyan fejezetei, illetve olyan problémái is, amelyeknek nincs meg az óvodai megfelelőjük, pl.: az osztályfőnöki munka, vagy amelyeket nem kell külön tárgyalni az óvodapedagógiában, pl.: a pedagógia alapfogalmai, a pedagógia mint tudomány, stb. Ugyanakkor vannak speciális óvodai vonatkozású fejezetek, mint pl.: a játék, másrészt néhány kérdés tárgyalásánál nemcsak az életkori sajátosságból adódó feladatokat kellett felvázolni, hanem azokat, amelyek az óvoda sajátos szerkezetéből, feladatából adódnak - s amelyek természetesen szintén a 3-6 évesek életkori sajátosságának a függvényei - pl.: ilyen az, hogy az óvodában a legfontosabb nevelési eszköz a játék, de mellette fontos szerepet kap a munka és az oktatás is. Továbbá az óvodában fontos feladat a gondozás, a családdal való együttműködés.
Vissza