1.062.212

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Óvodapedagógia

Óvónőképző Intézetek/Pedagógia/Kézirat

Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 237 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. 12. változatlan kiadás. Tankönyvi száma: J 11-717.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az óvodapedagógia című jegyzet közreadására azután kerül sor, miután az óvónőképzők hallgatóinak rendelkezésére áll a pedagógusképző intézetek egységes pedagógiai tankönyve és bevezetésre került az... Tovább

Előszó

Az óvodapedagógia című jegyzet közreadására azután kerül sor, miután az óvónőképzők hallgatóinak rendelkezésére áll a pedagógusképző intézetek egységes pedagógiai tankönyve és bevezetésre került az óvodákban a Nevelési Program. Az egységes pedagógiai tankönyv a legegyszerűbb pedagógiai eredmények felhasználásával készült, ugyanúgy, mint az óvodai nevelési program is a 3-6 évesek nevelésével foglalkozó legújabb tapasztalatok és kutatások eredményeit használta fel.
Az óvodapedagógia megírásánál e két dokumentumot fontos forrásnak tekintettük. Ha egyáltalán lehet határt vonni a tartalom és a forma, a tartalom és a struktúra között, akkor azt mondhatjuk, hogy az óvodapedagógia olyan ötvözet, amely a pedagógiától a struktúrát és az egységesen elfogadott fogalmi rendszert, az óvodai nevelési programtól pedig a tartalmat, az óvoda sajátos nevelési problémáit vette át. Így jobban lehetett igazítani az óvodában folyó nevelés törvényszerűségeit a nevelés általános törvényszerűségeihez.
Egy életszakasz speciális nevelési kérdéseit azzal tudjuk legjobban kifejezésre juttatni, ha azt vizsgáljuk, hogy az általános tételeken belül milyen sajátos vonásokra, feladatokra kell gondolnunk. Egyébként a hallgatók munkáján is könnyíteni akartunk, amennyiben e megoldás mellett jobban látják a pedagógiában tanultak alkalmazásának lehetőségeit az óvodában.
Természetesen a fentiek figyelembevételén túl a pedagógiának vannak olyan fejezetei, illetve olyan problémái is, amelyeknek nincs meg az óvodai megfelelőjük, pl.: az osztályfőnöki munka, vagy amelyeket nem kell külön tárgyalni az óvodapedagógiában, pl.: a pedagógia alapfogalmai, a pedagógia mint tudomány, stb. Ugyanakkor vannak speciális óvodai vonatkozású fejezetek, mint pl.: a játék, másrészt néhány kérdés tárgyalásánál nemcsak az életkori sajátosságból adódó feladatokat kellett felvázolni, hanem azokat, amelyek az óvoda sajátos szerkezetéből, feladatából adódnak - s amelyek természetesen szintén a 3-6 évesek életkori sajátosságának a függvényei - pl.: ilyen az, hogy az óvodában a legfontosabb nevelési eszköz a játék, de mellette fontos szerepet kap a munka és az oktatás is. Továbbá az óvodában fontos feladat a gondozás, a családdal való együttműködés. Vissza

Tartalom

Előszó 3
Az óvodapedagógia általános kérdései
I. Az óvoda célja és feladata 7
II. Az óvodai nevelés sajátosságai 10
1. A közvetlen környezet hatása 10
2. A derűs légkör biztosítása 11
3. Az óvoda iskolaelőkészítő funkciója 12
4. A fő nevelési eszközök kapcsolata 14
III. A nevelés alapelvei az óvodában 17
1. A közösségi nevelés és az egyéni bánásmód 17
2. Az óvónő vezető szerepe 18
3. Az aktivitás elve 20
4. A tudatosság és tervszerűsítés elve 22
Az óvoda neveléselméleti kérdései
I. Az erkölcsi nevelés 27
A) Az erkölcsi nevelés folyamata 27
1. Az erkölcsi tapasztalatok megszervezése 27
2. Az erkölcsi szokások kialakítása 28
3. Az erkölcsi tudatosság alakulása az óvodáskorban 30
4. Az erkölcsi érzelmek fejlesztése 31
5. Az akarati tulajdonságok megalapozása és fejlesztése 32
B) Az erkölcsi nevelés feladatai 38
1. A közösségi nevelés az óvodában 38
A közösségi nevelés jelentősége a három-hatéves korban 38
A gyermekközösség kialakulásának feltételei 39
A közösségi életet meghatározó gyermeki tulajdonságok 42
2. A szocialista hazaszeretet alapjainak lerakása 46
3. A szülők, felnőttek tiszteletére és szeretetére nevelés 47
4. Őszinteségre nevelés 49
5. Munkára nevelés az óvodában 51
6. Fegyelemre nevelés az óvodában 53
II. A testi nevelés (Dudás János) 56
1. A gyermek gondozása 56
2. Az egészséges életmód szokásainak kialakítása 59
3. A gyermek edzése 60
4. A mozgásszervek fejlesztése 62
III. Az értelmi nevelés 63
1. Az ismeretek átadása és a meglevő ismeretek rendszerezése 63
2. Az értelmi képességek fejlesztése 64
Az érzékelés fejlesztése 65
A megfigyelés 66
A figyelem fejlesztése 67
Az emlékezet fejlesztése 68
A képzelet fejlesztése 69
A gondolkodás fejlesztése 69
A gondolkodás és a beszéd kapcsolata 73
IV. Az esztétikai nevelés
1. Az esztétikai nevelés feladatai és feltételei 77
2. Az esztétikai nevelés elvei 79
V. A világnézeti nevelés lehetőségei az óvodában
1. A misztikumtól mentes magyarázat 83
2. Az ok-okozati összefüggések megláttatása 85
VI. A nevelés módszerei 89
1. A követelés módszerei 92
2. A meggyőződés módszerei és eszközei 93
3] A gyakorlás módszerei és eszközei 93
A szoktatás 93
VII. Az óvodai nevelő munka tervezése (Bencsik Endre) 94
A tervezés módja 97
Az óvodai nevelés eszközei
I. A játék 105
1. A játék általános kérdései 105
A játék sajátosságai 105
A játékról szóló polgári elméletek 108
A játék osztályozása 111
2. A gyakorlójáték 111
A gyakorlójáték kialakulása és meghatározása 111
A gyakorlójáték irányítása 113
A gyakorlójáték nevelőértéke 115
3. A szerepjáték 117
A szerepjáték kialakulása és meghatározása 117
A szerepjátékot befolyásoló tényezők 118
A szerepjáték feltételeinek megteremtése 122
A szerepjátékirányítás elvei 125
Az irányítás módszerei 128
A szerepjáték megfigyelési lehetőségeinek felhasználása 131
A barkácsolás és a szerepjáték 132
Szerkesztő játékok 136
A szerepjáték nevelő értéke 137
4. A Szabály játék. 141
A szabályjáték általános vonásai 141
A szabályjátékok irányítása 143
A szabályjátékok nevelőértéke 145
II. A munka 147
1. A munka általános kérdései 147
A munka mint tevékenység és mint nevelési eszköz 147
2. Az önkiszolgálás 149
Az önkiszolgáló munka irányítása 150
Az önkiszolgáló munka nevelőértéke 151
3. A naposság 151
A naposi munka lényege 152
A munka megszervezése és irányítása 152
A naposi munka nevelőértéke 153
4. Az óvoda, a csoport mindennapi életével kapcsolatos
munkák 155
A munka tartalma
A csoport életével kapcsolatos munkák irányítása 156
A csoport életével kapcsolatos munkák nevelő értéke 157
5. A kerti munka 158
Az élősarok gondozása 159
A kertben végzett munka 160
Az állatgondozás 161
Az irányítás alapelvei 161
Az irányítás módszerei 164
A kerti munka nevelőhatása 164
III. Az oktatás 168
1. Az óvodai oktatásról általában 168
Az óvodai oktatás sajátosságai 169
Az óvodás kora gyermek és az oktatás 171
2. Didaktikai alapelvek 176
Az óvoda és az élet kapcsolatának elve 177
A tudatosság és aktivitás elve 178
A szemléletesség elve 180
A motiváció elve 181
A tudományosság és érthetőség elve 182
3. Az óvodai oktatás tartalma 183
Az oktatási anyag kiválasztásának szempontja 184
Az óvodai "tantervek" 184
Az oktatás szerepe a gyermek anyanyelvi nevelésében 186
4. Az oktatás folyamata 188
Az óvodai oktatási folyamat néhány kérdése 188
A gyermek megismertetése a konkrét tényekkel, a tények
elemzése és általánosítása 192
Az ismeretek gyakorlati alkalmazása 194
A tanult ismeretek rendszerezése és rögzítése 196
Az ismeretek, a jártasságok és készségek ellenőrzése 198
5. Az oktatás szervezeti formai 200
Kötetlen foglalkozás 201
Kötelező foglalkozás 201
6. Az óvodai oktatás eszközei és módszerei 203
Az óvodai oktatás eszközei 204
Az óvodai oktatás módszerei 206
7. Az oktatás sajátosságai a részben osztott és osztatlan óvodákban Dudás János 209
Osztatlan csoportban a foglalkozások heti megoszlása 210
Oktatás megszervezés részben osztott óvoda középső nagy csoportjában 212
A családi nevelés
Bencsik Endre
I. A családi nevelés jelentősége 218
II. A családi nevelés kritikus pontjai 220
1. A családi nevelés leggyakoribb hibái 221
2. A szülői személyiségjegyek 222
3. A nevelési alapfelfogás és gyakorlat 223
III. A családi nevelés legfőbb követelményei 227
IV. Az óvoda és a család együttműködése 230
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem