Óvodai programkészítés, de hogyan?
Munkáltató könyv a helyi nevelési program készítéséhez
Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: | Országos Közoktatási Intézet |
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: |
Ragasztott papírkötés
|
Oldalszám: | 124
oldal
|
Sorozatcím: | Nat-tan |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar
|
Méret: |
28 cm x 20 cm
|
ISBN: | |
| |
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
Fülszöveg
"NAT-TAN"?
Sokáig ízlelgettük ezt a megnevezést, amelyet végül is e sorozat címéül választottunk. A döntésben nagy szerepet játszott, hogy pontosan kifejezi a sorozat célját: szakmai segítséget nyújtani a Nemzeti alaptanterv implementációjához, működképessé tételéhez, avagy ahogy ezt régi beidegződéseinkre támaszkodva, de némileg félrevezetően mondogatjuk, "bevezetéséhez". A hosszú éveken át zajló NAT-vita lezárult. Meggyőződésem azonban, hogy az igazi, ha úgy tetszik, a "gyakorlati" NAT-vita csak most kezdődik. A NAT jogi legitimációját követnie kell e gyakorlati legitimációnak. A NAT mindaddig csak jól vagy rosszul sikerült dokumentum, ameddig az iskolák életét valóságosan szabályozó iskolai pedagógiai programokban, helyi tantervekben nem kel életre. A NAT mellett elkötelezett szakma és az alaptantervvel szabályozni kívánó oktatási kormányzat igazi felelőssége, hogy a NAT kötelező alkalmazását megelőző, a felkészülésre szánt három óvoda milyen szakmai hátteret és szolgáltatást...
Tovább
Fülszöveg
"NAT-TAN"?
Sokáig ízlelgettük ezt a megnevezést, amelyet végül is e sorozat címéül választottunk. A döntésben nagy szerepet játszott, hogy pontosan kifejezi a sorozat célját: szakmai segítséget nyújtani a Nemzeti alaptanterv implementációjához, működképessé tételéhez, avagy ahogy ezt régi beidegződéseinkre támaszkodva, de némileg félrevezetően mondogatjuk, "bevezetéséhez". A hosszú éveken át zajló NAT-vita lezárult. Meggyőződésem azonban, hogy az igazi, ha úgy tetszik, a "gyakorlati" NAT-vita csak most kezdődik. A NAT jogi legitimációját követnie kell e gyakorlati legitimációnak. A NAT mindaddig csak jól vagy rosszul sikerült dokumentum, ameddig az iskolák életét valóságosan szabályozó iskolai pedagógiai programokban, helyi tantervekben nem kel életre. A NAT mellett elkötelezett szakma és az alaptantervvel szabályozni kívánó oktatási kormányzat igazi felelőssége, hogy a NAT kötelező alkalmazását megelőző, a felkészülésre szánt három óvoda milyen szakmai hátteret és szolgáltatást képes kínálni az iskoláknak. E felelősségből az Országos Közoktatási Intézet új alapító oklevelének megfelelőben vállalja a ráeső részt. Feladatunk kettős. Egyfelől biztosítanunk kell a NAT iskolai alkalmazásához elengedhetetlenül szükséges és az iskolák számára könnyen hozzáférhető tantervi kínálatot. Másfelől elő kell segítenünk a NAT működőképességét biztosító szakmai kompetenciák növelését, fejlődését. Ez utóbbi feladat megoldásához kívánunk hozzájárulni a NAT-TAN sorozatban megjelentetett kiadványainkkal is. A NAT-TAN sorozat szerkesztésekor ezt a bizonyos szakmai kompetenciát igyekszünk tágan értelmezni. A sorozat a tantervelmélet, a nemzetközi összehasonlítás, az egyes műveltségi területek értelmezésének problémáit egyaránt a "nat-tan" részének tekinti. A sorozat központjába azonban mégis a "hogyan készíthetünk iskolai pedagógiai programot?", "hogyan válasszunk, illetve készítsünk helyi tantervet?", "melyek a kritériumai a NAT-konformitásnak?", "miben áll a szakértő feladata?" És ehhez hasonló, a gyakorlati alkalmazással összefüggő kérdésekre adható válaszokat, megoldásokat kívánjuk állítani. Válaszokat, megoldásokat, mert a sorozat szerkesztőjének is szakmai meggyőződése, hogy e kérdésekre nem csak egy, hanem minden esetben több eltérő és mégis egyaránt releváns válasz adható. Kérem a legszélesebb értelemben vett szakmát, támogasson bennünket, hogy a sorozat céljai megvalósulhassanak. Segítsen szakmai kritikával és szerzőként, az iskolák, az iskolafenntartók és használók felkészülését hatékonyan segítő kéziratokkal. A NAT csak akkor lehet sikeres, ha az egész szakma munkálkodik működőképessé tételén. A NAT "megtanulását" segítő "nat-tan" pedig akkor érheti el célját, ha a szakma átvitt és konkrét értelmében vett megírását saját feladatának tekinti.
A sorozatszerkesztő
Vissza
Tartalom
Ajánlás 3
1. Bevezető gondolatok 5
1.1. A programkészítést közvetlenül befolyásoló törvényi paragrafusok 9
1.2. A programkészítéshez szükséges alapfogalmak elemzése, végiggondolása 13
2. Az óvoda jellemző adatai 19
2.1. Az óvoda személyi feltétele 21
1.2. Az óvoda tárgyi - dologi feltétele 25
3. Funkciók és a célképzés az óvoda világában 33
3.1. Az óvoda nevelési céljai 39
3.2. Az óvodai nevelés feladatai 41
3.3. Az óvoda nevelésének alapvető keretei: 43
3.4. Az óvoda csoportszerkezete 47
3.5. Az óvodai élet megszervezése 49
4. Az óvodai élet tevékenységformái 51
4.1. Játék 55
4.2. Vers, mese 57
4.3. Ének, zene, énekes játékok 59
4.4. Rajzolás, mintázás, kézi munka 61
4.5. Mozgás 63
4.6. A külső világ tevékeny megismerése 65
4.7. Az óvoda munkajellegű tevékenységei 67
4.8. Tanulás 69
5. Az óvoda hagyományos ünnepei, egyéb rendezvényei 71
6. Az óvoda kapcsolatai 73
7. Sajátos feladatok, speciális szolgáltatások 77
7.1. Gyermekvédelem az óvodában 77
7.2. Nemzeti, etnikai kisebbségi feladatok 79
7.3. Az óvoda speciális szolgáltatásai 83
8. Az ellenőrzés és értékelés rendszere 85
8.1. Az óvoda irányítási - szervezeti felépítése, sémája 89
8.2. Szervezeti leírás 91
8.3. Az óvodai csoportok és a gyermekek fejlődésének ellenőrzése és értékelése 95
8.4. A óvoda nevelési programjának értékelése 99
8.5. Szempontok az óvodai nevelési programok értékeléséhez 100
9. Az óvodába és az iskolába lépés feltételei 103
9.1. Az óvodába lépés feltételei 103
9.2. Az iskolába lépés feltételei J 105
9.3. Érdekegyeztetés, érdekérvényesítés, az érdekvédelem fórumai 109
10. Az óvoda szakmai dokumentumai 111
11. A vezető óvónők, munkaközösség-vezetők teendői a munkáltató könyv tanulmányozása után 115
12. Legitimációs záradék 117
1.sz. melléklet 118
2.sz. melléklet 121
3.sz. melléklet 123
4.sz. melléklet 124
Felhasznált irodalom 125
Javasolt irodalom 126