1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Óvodai menedzsment 2.

Pedagógiai menedzsment/Óvodai specifikumok/Tantervek-kommunikáció

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Budapesti Tanítóképző Főiskola
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 152 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Főiskolai képzésünket "óvodai menedzser" képzésnek neveztük el. Sok gondolkodás, vita előzte meg ezt a döntést. Többen javasolták, hogy nevezzük egyszerűen vezetőképzésnek, jobban illik ez a... Tovább

Előszó

Főiskolai képzésünket "óvodai menedzser" képzésnek neveztük el. Sok gondolkodás, vita előzte meg ezt a döntést. Többen javasolták, hogy nevezzük egyszerűen vezetőképzésnek, jobban illik ez a hagyományos elnevezés az óvodavezetőhöz. Mégsem ezt választottuk. A menedzser képzés elnevezéssel ugyanis azt akarjuk egyértelművé tenni, hogy most ennek a képzésnek a tartalma, a szellemisége egészen más, mint a hagyományos vezetőképzéseké, amelyek többnyire tanfolyami, továbbképzési keretben készítik fel a vezető óvónőket.
Mi, a Budapesti Tanítóképző Főiskolán szakosító képzés keretében kivánunk az erre vállalkozóknak - a meglévő felsőfokú-főiskolai óvónői diploma mellé, s csak ezzel együtt érvényesen - új oklevelet adni. Ennek megszerzését természetesen szigorú követelményekhez kötjük: vizsgákon, szakdolgozatok írásával, záróvizsgával kell bizonyítani.
Ebben az új formájú szakosító képzésben - szinkronban az új 1993. évi LXXIX. törvénnyel - az vezet bennünket, hogy az óvodavezetők autonom intézmények vezetői (vagy azok lesznek, azok lehetnek). Az óvodatörténetből jól tudott, hogy az óvodák önállósága nehezebben valósul meg, mint az iskoláké. Éppen sajátos helyzetük miatt - többségében kis intézmények - ma is sok óvodában nincs meg a vezető önállósága olyan területeken, mint a személyzeti munka, a gazdálkodás. A vezetők egy része bele is törődött abba a helyzetbe, hogy az ő dolga az utasítások végrehajtása.
Képzésük során mi abból indulunk ki, hogy az óvoda a közoktatási rendszer önálló, autonom intézménye, ahogyan ezt a Közoktatásrendszertan című tantárgyban is tárgyaltuk. Az óvodák nincsenek alárendelt szerepre kárhoztatva. Éppen ezért az óvodai területen dolgozó valamennyi pedagógusnak - vezetőnek, helyettesnek, munkaközösségvezetőnek, mentornak, szaktanácsadónak, szakértőnek, csoportban dolgozó óvónőnek - menedzseri ismeretekre, szemléletre van szüksége ahhoz, hogy felelni tudjon a kor kihívásaira. Tudjon és merjen - saját hatáskörében - önállóan vezetni, ismerje fel a konfliktusokat és tudja azokat kezelni, legyen magas fokú problémaérzékenysége, és szociabilitása. Tudjon gazdálkodni, legyenek ötletei, módszerei a személyi és tárgyi feltételek javítására.
Ennek a szemléletnek a kialakításához szükséges megismerkedni a vezetéselmélet alapjaival: alapvető fogalmak meghatározásával, a vezetőnek a vezetésben elfoglalt helyével és szerepével, a vezetési funkciókkal. Meg kell ismerni a tervezés, a szervezés, az ellenőrzés, az elemzés és a döntés követelményeit, egymáshoz való kapcsolódásukat. Ezek az elméleti ismeretek elsőre nehéznek, bonyolultnak látszanak. Ne riadjanak meg ettől, ne mondják, hogy ezek elvont tudományos tételek! Aki ezt az alapvetést megtanulja az könnyebben, magabiztosabban fogja tervezni és szerezni az óvoda munkáját, annak egyszerűbb lesz az óvodapedagógia követelményei szerint ellenőrizni az óvodai nevelés valamennyi területét, és annak a döntései is szakszerű elemzések után születnek meg.
A Vág Ottó könyvéből vett szemelvények nem kapcsolódnak szervesen ehhez a tananyaghoz, az óvodatörténet szellemiségével kívántuk e nehéz részeket oldani, színesebbé tenni. Vissza

Tartalom

Bevezetés5
Alapvető fogalmak meghatározása7
Bizonytalanság a terminológiában7
Vezetés és/vagy menedzsment7
Az irányítás és vezetés kölcsönhatása9
Az igazgatás: az irányítás eszköze11
Feladatok12
A vezetés funkciói, vezetési elméletek13
A vezetési funkciók értelmezése13
A legismertebb vezetési elméletek14
Egyéb megközelítési módok, vezetőtípusok17
Motivációs elméletek18
A homeosztatikus modell19
Az incentív modell19
A kongnitív modell19
A humanisztikus modell20
A megerősítési modell22
Neveléstörténet23
Feladatok24
Az óvodavezető szerepe a vezetésben25
Az óvodában nincs kollektív vezetés25
Az óvoda nevelési feladatai27
A személyzeti és munkáltatói jogkör28
A tárgyi és szervezeti feltételek29
A hatalom különböző forrásai29
Feladatok30
A tervezés követelményei31
A tartalom és forma egysége31
Távlati és szakaszos tervezés32
A tervezés logikája és konkrétsága33
A tervezés főbb jellemzői33
A folyamatosság34
Csak együttműködéssel34
A tervezés koordinálása34
Esettanulmány35
Feladatok36
A szervezés fogalma és elvei37
Követelmények a szervezésben37
Az óvodai munka szervezése39
Pedagógiai, azaz belső, tartalmi szervezés40
Operatív, vagyis külső szervezés41
Feladatok42
Az ellenőrzés és az értékelés43
Az ellenőrzés fogalma és célja43
Az ellenőrzés helye, és szerepe44
Tényszerűség és folyamatosság46
Az értékelés kísérője az elemzés46
Az értékelés szembesítést jelent47
Követelmények az értékeléssel szemben47
Neveléstörténet49
Feladatok50
A döntés jelentősége és formái51
Egyszerű és bonyolult döntések51
A döntési folyamat52
Stratégiai döntések53
A stratégia kialakítása53
Az ok és az okozat diagram55
A döntés jellemzői57
A döntés módszerei57
Esettanulmány59
Feladatok62
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem