Óvodai hátránycsökkentés, eredményes iskolakezdés
Kutatási program az eredményes óvoda-iskola átmenet és az esélyteremtés, hátránykompenzáció támogatására vonatkozó hazai és nemzetközi jó gyakorlatok területén
Értesítőt kérek a kiadóról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
Előszó
A TÁMOP 3.1.1. kiemelt projekt II. szakaszában az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. Óvodafejlesztési Irodájának szakmai vezetésével valósult meg az az óvodai kutatás-fejlesztés,...
Tovább
Előszó
A TÁMOP 3.1.1. kiemelt projekt II. szakaszában az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. Óvodafejlesztési Irodájának szakmai vezetésével valósult meg az az óvodai kutatás-fejlesztés, amelynek összefoglaló kötetét tartja kezében az Olvasó.
A kutatás-fejlesztés témája jól ismert az óvodapedagógusok körében, hiszen az eredményes óvoda-iskola átmenet és az esélyteremtés, a hátránycsökkentés módszertani támogatása jelentős előzményekre tekinthet vissza. A kutatások, publikációk, jó gyakorlatok azonban mindeddig nem kerültek egységes áttekintésre, szintetizálásra. Jelen kutatás-fejlesztés a szakirodalmi tájékozódás segítése és a témához kapcsolódó jó gyakorlatok feltárása mellett ágazati és intézményi szintű javaslatokat is megfogalmaz. A kutatási program jelen kivonatát az óvodapedagógiai szakma minden szereplője haszonnal forgathatja; van mondanivalója az óvodapedagógusok, munkaközösség-vezetők, óvodavezetők, szaktanácsadók, szakértők, intézményfenntartók, és az ágazati irányítás résztvevői számára is. Az esélyteremtés kiemelt feladataként az Óvodai nevelés országos alapprogramja 2012. évi módosítása rögzítette az óvoda hátránycsökkentő szerepének fontosságát annak érdekében, hogy „ minden gyermek egyenlő eséllyel részesülhessen színvonalas nevelésben ". Az új köznevelési törvény 2015. szeptemberétől - a felmentés lehetőségével - hároméves kortól, napi négy órában kötelezővé teszi az óvodai nevelésben való részvételt. A szabályozás esélyteremtő és hátránykompenzáló célja, hogy a gyermek későbbi tanulásához, sikeres társadalmi szerepvállalásához szükséges kognitív és nem kognitív funkciói a legmeghatározóbb kora gyermekkorban (0-7 év) optimálisan fejlődhessenek. Ehhez társul az eredményes óvodaiskola átmenet támogatása, amely folyamatjelleggel törekszik a köznevelési törvény kiemelt feladatának megvalósítására, a társadalmi leszakadás megakadályozására.
Vissza
Tartalom
ELŐSZÓ 4
I. KUTATÁSI JELENTÉS AZ ÓVODA-ISKOLA ÁTMENETRŐL 7
1. Hátrányos helyzetű 3-7 éves korú gyermekek integrált óvodai nevelése
(Labáth Ferencné, 2012) 8
2. Felfelé terjeszkedő óvodáztatás - stagnáló hozzáférés (Vágó Irén, 2005) 10
3. Óvodák és szülők - vonzások és választások (Török, 2005) 11
4. A rugalmas beiskolázás és az oktatási szakadék összefüggései (Kende Anna-Illés Anikó, 2007) 12
5. A családi háttér szerepe az óvoda-iskola átmenet szelekciós mechanizmusában (Józsa Krisztián-Hricsovinyi Julianna, 2011) 14
6. Külföldi gyakorlatok és tapasztalatok 15
II. JÓ GYAKORLATOK AZ EREDMÉNYES ÓVODA-ISKOLA ÁTMENET
TÁMOGATÁSÁBAN 19
1. Jó gyakorlatok elemzése 20
Városi Óvodai Intézmény, Kisújszállás 20
Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat, Újszentmargita 23
Hermann Alice Óvoda, Hódmezővásárhely 26
2. Kiemelt jó gyakorlat esetelemzése adaptációval 29
Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzat Exner Leó Óvodájának jó gyakorlata az eredményes óvoda-iskola átmenet támogatásában 30
3. Javaslatok rendszer- és intézményi szinten 39
Javaslatok rendszerszinten 39
Javaslatok intézményi szinten 42
III. KEREKASZTAL-BESZÉLGETÉS 55
IV. KUTATÁSI JELENTÉS AZ ESÉLYTEREMTÉSRŐL ÉS HÁTRÁNYKOMPENZÁCIÓRÓL 62
1. Az esélyegyenlőség, hátránykompenzáció témakörében végzett
kutatások kiválasztási szempontjai 62
2. Az óvodai ellátórendszer helyzete, szerepe a hátránykompenzációban,
esélyteremtésben 63
Roma gyermekek óvodáztatása (Babusik Ferenc, 2003) 63
Hátrányos helyzetű óvodások játékos fejlesztése a DIFER
Programcsomag alapján (Józsa Krisztián-Zentai Gabriella, 2007) 67
Halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek - és az óvoda (Havas Gábor, 2004) 68
Hátrányos helyzetű 3-7 éves korú gyerekek integrált óvodai nevelése (Biztos Kezdet Óvodai Program) (Bakonyi Anna Dr., 2012) 70
Az óvoda lehetőségei a gyermekszegénység csökkentésében
(Darvas Ágnes-Tausz Katalin, 2005) 71
Következtetések 73
Külföldi gyakorlatok és tapasztalatok 75
V. AZ ESÉLYTEREMTÉST ÉS HÁTRÁNYKOMPENZÁCIÓT TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI JÓ GYAKORLATOK 78
1. Jó gyakorlatok bemutatása 78
Szivárvány Óvoda Lakiteleki Tagintézménye 78
Sokorópátkai Egységes Óvoda-Bölcsőde ÁMK 84
Aranyalma Óvoda és Bölcsőde, Kálóz 89
Napközi Otthonos Óvoda és Bölcsőde, Szivárvány Napközi Otthonos
Óvoda, Hernádnémeti 95
2. Kiemelt jó gyakorlat esetelemzése adaptációval 100
A kerecsendi Berekerdő Óvoda esélyteremtést és hátránykompenzációt
segítő jó gyakorlata 101
3. Nemzetközi jó gyakorlatok az esélyteremtés és hátránykompenzáció területén 111
VI. INTERJÚ AZ ÓVODAI HÁTRÁNYCSÖKKENTÉSRŐL 113