1.066.414

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Didaktika I.

A műveltség, művelődés és oktatás elmélete/A művelődésügy történeti tipusai

Szerző
Szerkesztő
Fordító

Kiadó: Kath. Középiskolai Tanáregyesület
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői vászonkötés
Oldalszám: 364 oldal
Sorozatcím: Pedagógiai Könyvtár
Kötetszám: 5
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: A szerző arcképével illusztrálva. A negyedik kiadás után fordította Dr. Schütz József. Nyomatta: Stephaneum Nyomda R. T., Budapesten.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A FORDÍTÓ ELŐSZAVA

A magyar pedagógia minden munkása csak hálával adózhat a Katholikus Középiskolai Tanáregyesületnek, amiért lehetővé teszi Willmann Didaktikájának magyar nyelven való... Tovább

Előszó

A FORDÍTÓ ELŐSZAVA

A magyar pedagógia minden munkása csak hálával adózhat a Katholikus Középiskolai Tanáregyesületnek, amiért lehetővé teszi Willmann Didaktikájának magyar nyelven való megjelenését. És csak azon lehet sajnálkozni, hogy a háború miatt ez a megjelenés több mint két évvel később történik, mint tervezve volt s hogy különböző okok miatt egyelőre csak az elméleti és történeti alapvetést tartalmazó első rész láthat napvilágot.
Willmann műve elé nem kell külön ajánló levelet írni. Egész munkássága, különösen pedig Didaktikája, olyan széles tudományos alapon áll, művei olyan tág látókörről és egyúttal mélylátásról tanúskodnak és olyan - bátran klasszikusnak mondható - nyelvezetűek, hogy értéküket nem fogja megemészteni a haladó idő, minden idők pedagógiai elmélkedőjének számolnia kell velük s az ellenkező meggyőződésűeket is arra késztetik, hogy tisztelettel hajtsák meg szerzőjük előtt zászlójukat. Több mint harminc évvel ezelőtt jelent meg először a Didaktika s bár, mint minden igazán mély munka, nem keltett zajos hatást, tagadhatatlan, hogy különösen a délnémet és osztrák pedagógiai körökben híveinek és tisztelőinek száma egyre nő, álláspontja hódit s sok gondolata immár tudományos közhellyé vált. Alapfölfogását : a társadalmi és történeti nézőpontnak alkalmazását a pedagógiai és didaktikai reflexióban, amit több előző után tudományosan és egységesen ő vitt először keresztül, már egy elméleti pedagógiai munkában sem nélkülözzük szívesen.
Jelenleg a nemzeti létünkért folyó titáni küzdelem ugyan anynyira fogva tart minden szellemet, hogy az olyan alapos, csendes elmélyedést kívánó tudományos munka mint a Didaktika, kevésbbé számíthat szélesebbkörű hatásra, azonban az iskola magányában nemzetünk jövendő nagyságán dolgozók, a haza reményét és leendő támaszait nevelők, kikhez elsősorban fordul, talán ebben a világforgatagban is meghallják és megértik szavát. Vissza

Tartalom

Dr. Schütz J.: A fordító előszava ..................................................................5
Willmann élete és didaktikája......... ................ ...... ... 8
A szerző előszava a negyedik kiadáshoz......... ......... ......... ... 25
BEVEZETÉS.
I. 1. A társadalom és a szerves test közti hasonlóság ....................................31
2. ennek a hasonlóságnak kiterjesztése a társadalom megújulására ... 33
3. A társadalom megújulásának aktusai: szaporodás, átöröklés és fölnövelés ....................................... ............35
4. A fiatalok spontán asszimilációja ......................................................37
Örökbehagyás ........................ . ..............................39
5. Tanítás és fegyelmezés ...... ...................................................39
6. Ezeknek a tevékenységeknek szétágazása a társadalmi tevékenységek
egészében...............................................................................40
7. összekapcsolódásuk a nevelésügyben .................. ............43
8. A nevelésügy fogalma............................................................................45
9. A művelődésügy...... ............................ ...........46
10. A nevelésügy és művelődésügy összehasonlítása ....................................47
II. 1. Milyen kilátásokkal foghatunk a pedagógia és didaktika tudományos
kialakításába ? ... ....................................................................49
2. Körük kitágítása a kollektív jelenségekre ..........................................51
előkészítve a régiek pedagógiájától......................................................51
a XVII. század didaktikájától............................................................52
3. és az újabb államtudománytól, különösen Stein L. alkotmánytanától... 54
4. Locke, Rousseau és Herbart individualisztikus fölfogásának méltatása... 56
5. E fölfogás bírálata...................................... ... 59
6. A problémának minden szellemi tudományban visszatérő kettőssége
Platon és Herbart nézete erről a kettősségről ................ ... 61
7. A nevelés- és művelődéselmélet kitágításának támaszpontjai ............62
viszonyuk a néplélektanhoz..................................................................63
8. a morálstatisztikához és a társadalomtudományhoz..............................65
A társadalom és szervezet között vont párhuzamnak megszűkítése... 66
III. 1. A nevelés és művelődés történeti fölfogása............ ..................70
amellyel szembenáll a reformtörekvés.................. 70
2. Ellenmondások Pestalozzinál és Herbartnál............. ............72
Az idevonatkozó kérdések tisztázása ............ ........................73
3. A történeti kutatások haszna a pedagógiára... ....................................74
A nevelés- és művelődéstan története ................ ............75
A nevelés- és művelődésügy története...............................75
4. retrospektív .......................... ....................................76
és összehasonlító-általánosító tárgyalásuk..................................77
5. A történeti és filozófiai fölfogás összekapcsolásának minden szellemi
tudományban visszatérő föladata......................................................79
Trendelenburgnak erre vonatkozó fölfogása. A történeti és a normatív jelleg összeegyeztethetősége ......... ... .............79
Elméleti és gyakorlati pedagógia......................................................81
6. A nevelés viszonya a történethez............................................................82
A nevelés mint a történeti mozgás hajtóereje............................83
7. A történet része a nevelésben ............. ..............................84
A faji és az egyéni fejlődés közti párhuzam méltatása ..................85
IV. 1. A pedagógia és didaktika egymáshoz való viszonya ..............................86
A régi didaktikusok és állambölcselők ............ ..................86
. 2. Herbart .......................................... ............87
3. Schleiermacher szerint ................................. ... 89
4. A nevelés- és művelődésügy szétválasztása és egymásmellérendelése leíró
történeti................................................................................................91
valamint filozófiai tárgyalásuknál......................................................92
5. A didaktika viszonya a szaktudományokhoz ..........................................93
A didaktika általános jellegéből folyó nehézségek... ...... ............94
6. Ezeknek a nehézségeknek szaktudományokhoz való utalásukkal történő
megoldása megengedhetetlen ..................... ..................95
Az általános didaktika ellen táplált előitéletek helyreigazítása ... 96
7. A didaktika általános természete.......... ..................98
összehasonlítva más tudományokéval... ... ..........................100
8. Munkánk tervezete....................................... ......101
ELSŐ RÉSZ.
A művelődésügy történeti típusai,
I.. A műveltség viszonya a kulturához, a civilizációhoz és az erkölcsökhöz.
1. §. 1. Civilizáció - kultura ............... ...... ............... 104
2. Az erkölcsök és a műveltség .............................. 105
2. §. 1. A műveltség függése a kulturától ........................... 106
2. A kulturális fejlődés eredetétől és milyenségétől függő különbségek..107
3. A műveltség függése a civilizációtól.................. ................109
4. és az erkölcsiségtől .................. ............... ... 110
Műveltség és bölcseség ... .................................................................110
1. §. A műveltség és a kulturfokok. A kultura nélküli népek műveltsége.... 111
2. Az irás fölfedezése mint fordulópont ........................ 112
3. Arra a kérdésre, hogy a keleti kulturnépeknek tulajdoníthatunk-e
műveltséget, igennel kell felelnünk ........................ 113
II. A keleti műveltség.
1. §. Az indusok. A Védák ............ ........................ 116
2. A Véda-tanulmányok.................................... 117
Nyelvtan, nyelvművészet.............................118
3. Matematika ...... ... ... ... .................. 119
4. A brahmanok tanító eljárása ........................120
Elemi oktatás.......... ..................... ......121
5. A műveltség értékének mérővesszeje ......... ...............121
6. §. Az egiptomiak. 1. A Thoth-könyvek ............... ............123
Thothnak a közös életre vonatkozó adományai............123
Írás................... 124
3. Matematika...... ... ...................................125
Zene, testápolás ............................ ......126
4. A templomi iskolaügy ...... ....... ............ 126
Az ó-egiptomi műveltség jelleme ............... ............127
6. §. Az ékirást használó népek. 1. A szemita uralkodó népek másodlagos műveltsége .................. .....................................................128
A kaldeusok tanulmányai.............................. ... 129
2. A perzsa műveltség....................................... 130
7. §. A zsidók. 1. Különleges állásuk............................................................131
A tan mindenütt-jelenvalósága és méltósága ....................................132
2. A tanügy kezdetei a régebbi korban ... .........................................132
Az írástudók tudománya ..................... ......... ... 132
A fogság következményei.................. ... ............133
3. A héber nyelvi oktatás................................. ... 133
A zsidók jelentősége a későbbi korokra nézve....................................134
Az ó-zsidó műveltség maradványai......... ... ..........................135
8. §. A kínaiak. 1. A kánoni iratok és tudományok ....................................135
2. A magasabb tanulmányok .................. ...............136
Az elemi oktatás ............... ...... ...... ...... ... 137
Enciklopédiák és újságok .................. ... ..................137
3. Az állam gondoskodása a művelődésről ............138
A vizsga-rendszer ..................... ....................................139
A műveltségről vallott fölfogásuk......................................................139
A kínai művelődésügy bírálatához ......................................................139
III. A görög műveltség és művelődés.
9. §. A görög műveltség tartalma. 1. A görög jellem a keleti jellem ellentéte... 141
de attól függő viszonyban van ............................................................141
A görög művelődés hieratikus kezdete ............... ............142
2. Homeros kánoni jelentősége............... ....................................143
3. A múzsai műveltség ...... ............ ...... .... 144
ennek nyelvi-irodalmi és zenei oldala ................................................145
Összekapcsolása a gimnasztikával......................................................145
Az iskola és az élet kölcsönhatása ......................................................146
4. A filozófia............ ................... ......... 146
állásfoglalása Homérosszal szemben.................. ..................147
5. Pythagoras ... ..............................................................................147
és Platón tanulmánytervei ..................... ........................148
6. A filozófia hatása az általános műveltségre ......... ..................149
A szofisták ..........................................................................................150
Sokrates ............ ... ........................... 151
Isokrates ................................. .......................151
7. A múzsai és a tudományos elemeknek az enciklikus műveltséggel
való összefoglalása..............................................................................151
ennek tanulmányi köre ........................ ..................152
továbbfejlesztése olvasással, filológiai és matematikai tanulmányokkal... 154
8. és befejezése a filozófiával ............ ..............................154
Négyes tagolódás ............................ 156
A műveltség tartalmának szerkezete általában....................................156
10. §. A görög műveltség és művelődés ethosza. 1. Különbségek a törzsek és
szellemi irányok szerint ......... ................................................156
A műveltségszerzés és hivatásra való előkészület megkülönböztetése 157
2. A műveltség mint dísz ........................................................................158
mint a személyiség eleme...... .................... ... ... 158
Szabad műveltségszerzés........................................................................159
A műveltség sokoldalúsága és ennek veszélyei ...... ..................159
3. Erkölcsi, vallási, társadalom-erkölcsi vonatkozáspontok........................160
4. A műveltség elmélete.............................. ............161
Didaktikai irodalom..............................................................................162
11. §. A görög művelődésügy. 1. Az elemi iskolák..........................................162
Állami 'gondoskodás.............................. ..................163
A gimnáziumok ..............................................................................163
2. A filozófus-iskolák ...... ........................................164
A grammatikai és retorikai iskolák ................................................164
A hivatásra való előkészítés................................................................165
3. Az alexandrinus korszak tudományos intézetei ..............................165
IV. A rómaiak művelődése.
12. §. A műveltség tartalma a rómaiaknál 1. A római műveltség hieratikus
eleme................................................................................................168
A görögökhöz való viszonyuk............................................................168
A görög nyelvtanulás ........................................................................169
2. Az anyanyelv ápolása........................................................................169
A grammatika és retorika jelentősége ................................................170
3. Kísérletek tanítási anyag összeállítására ..........................................171
A színház, szónoklat, recitáció mint a műveltség forrásai ..................172
4. A tudásra érdemes dolgok foglalata Catonál ....................................173
A matematikai elem helyzete ............................................................173
Varró tanulmány rendszere ............................................................174
Retorikai és gyakorlati matematizálás ................................................174
5. Az enciklopédikus és előkészítő irodalom..........................................174
6. A filozófia ... ....................................... ......176
A műveltség tartalmának strukturája általában ..............................177
13. §. A római műveltség ethosza. 1. A szónoki művészet és jogismeret mint
főcélok................................................................................................178
Az iskola és az élet viszonya............................................................179
2. Eloquentia és eruditio ............... ..........................................179
A sokoldalúságra való törekvés ............... ... ..................180
3. Erkölcsi célok hangsúlyozása ... ..... ..........................................181
A római műveltség kozmopolita jellege .................. ... 181
14. §. A római iskolaügy. 1. Az ó-római oktatás................................................183
A hatóságok állásfoglalásával szemben ..........................................183
2. A grammatikus........................................................................184
és a rétor iskolája ........................................................................185
3. Az iskolák elterjedése ...... ............................................................185
A császárok intézkedései a nyilvános oktatás szervezése körül .......186
V. A keresztény műveltség római talajon.
15. §. A műveltség keresztény vonatkozáspontjai. 1. A kereszténység hatása a
művelő munkára ... ............... .....................189
A vallási elem..........................................
2. A szabad és nem-szabad művészetek közti ellentét enyhítése ..........191
A szellemben való élet és szellemi élet ................ ............191
Az esztetikai momentum ........................... ............192
3. A teljességre való törekvés ... .................193
A tanítás anyagának tárgyisága............................................................194
A dicsvágynak, mint a művelő munka indítékának háttérbeszorítása.... 195
16. §. Az ókeresztény műveltség tartalma. 1. Az antik műveltségtartalom asszimilálásának nehézsége .............................. ......195
A nyelv és a rajta alapuló műveltségdiszciplinák krisztianizálása..... 196
2. A matematikai tudományok..................................................................196
a filológia..........................................................................................197
a történettudomány............... ................................................197
3. és a filozófia keresztény szellemmel való átitatása ........................198
4. Az egyházatyák állásfoglalása a művelődés kérdéseivel szemben ... 199
A görög egyházatyák........................ .......................200
5. Vazul és nazianzi Gergely ..................................................................200
6. A latin egyházatyák ........................................................................202
7. Ágoston «Keresztény tanításának» tanulmányrendszere............ 204
8. Az antik tanításanyag végleges megrostálása.................. 205
17. §. Az őskeresztény iskolaügy. 1. A kisdedoktatás és az elemi oktatás...... 207
2. A felsőbb oktatás....................................... 209
3. A theológiai tanintézetek ........................... ...... 209
A bencés iskolák...... .................................. 210
4. Az ókeresztény iskolaügy jellemzése................. ......... 211
VI. A középkor műveltsége.
18. §. A középkori művelődésügy. 1. A középkor, mint a modern népek kezdőkora 212
2. Az ókeresztény tanügy továbbfejlődése: a bencés iskolaügy ............213
3. a későbbi rendek és kongregációk tanító tevékenysége ..................215
4. a püspöki tanintézetek........................................................................217
a plébániaiskolák..............................................................................217
5. A laikus iskolák. A középkor eredeti alkotásai: lovagi művelődésügy.... 218
6. a céhek tanügye....................................................................................221
a városi iskolák ..............................................................................223
7. az egyetemek .............................. ......................223
8. a kollégiumok....................................................................................225
19. §. A középkori műveltség tartalma. 1. A hét szabadművészet ..................228
A quadrivium....................................................................................229
2. A trivium a skolasztikusok előtti korszakban ....................................231
A dialektika a skolasztikus korszakban ..........................................232
A humanisztikus ellenáramlat ............................................................233
3. A dialektika jellege ........................................................................233
A történelem ....................................................................................234
4. A természettudományok ............................................................235
5. Az enciklopedikusok: Rhabanus..............................236
Herrad .................................... ..................237
Hugó ...................238
6. Vincentius..................239
Brunetto, Dante.............239
7. Logikai grammatika .........240
A görög nyelv ............ 241
A zsidó nyelv...............241
8. Az arab nyelv ............243
A mohamedán művelődésügy ...244
viszonya a keresztényhez ... .245
9. A középkori műveltség nemzeti elemei ..........................................246
20. §. A középkori műveltség ethosza. A keresztény tökéletesség mint főcél....247
A művelő munka Isten szolgálatában ................................................248
A szellem összeszedettsége ............ ....................................248
Az oktatás tekintélyek ........................................................................249
és másodkézből való források uralma alatt áll ..............................249
Aquinói szent Tamás az öntevékenységről..........................................250
2. A tanító és a tanuló egymáshoz való viszonya ........................250
A tanulás fáradságos volta...... ............... ............251
emellett azonban derült, vidám iskolai élet ....................................251
3. A lovagi műveltség jellemzése; a göröggel való rokonsága..................251
keresztény alapvonása........................................................................252
A középkor hiányai.................. .................. 252
VII. A reneszánsz.
21. §. A reneszánsz-kori műveltség általában. 1. A középkor fölfogása az ókorról
és az új fölfogás ...... ............ ................. 254
Humanizmus........................... . ...... ............255
Reneszánsz...................................... ............255
2. A római műveltség mint példakép......................................................256
3. A humanizmus kozmopolita vonása......................................................258
A hírvágy..........................................................................................259
A virtuozitás ....................................... 260
4. Az új elv viszonya a kereszténységhez ..........................................260
5. a protestantizmushoz ....................................262
6. a katholicizmushoz ............ ........................262
Aggodalmak a régiek paganizmusa miatt .................. 263
22. §. A reneszánsz-kori műveltség tartalma. 1. A filológia ........................264
A latin ... ..................... ......... ............ 264
2. A görög ... ...................................................................................266
A héber..............................................................267
3. A trivium ... .... ..............................................................................268
Ramus logikai reformja....................................268
A quadrivium....................................... 269
A filozófia ......... ......... ....................................................269
4. Az enciklopédiák.............................. ...... 270
Morhof................................................................................................271
Freigius .............................................271
Comenius ....................................... ......272
Becher... ............ .................... ...... ............273
5. Verbalizmus és realizmus .............................274
A Raumer-féle elnevezés helyesbítése.................. ......274
6. A modern műveltségelemek........................... 275
Az anyanyelv.................. ..............................................275
A világfias műveltség ........................... ......277
A régiek felsőbbségében való kételkedés föltámadása...... 277
23. §, A reneszánsz-kori tanító intézetek. 1. A humanista körök és az akadémia
2. A.klasszikus tanulmányok bevonulása az egyetemekre ......279
a magánnevelésbe ............................ 279
az iskolai oktatásba ........................... ............279
3. Protestáns iskolaügy..................................................................280
Katholikus iskolaügy........................ ......280
4. Az iskolafajok ....................................................................................281
5. Az állam befolyása a művelődésügyre................................................284
24. §. A reneszánsz az egyes népeknél. 1. Az olasz humanizmus mint nemzeti
életelem........................ ... ... ... .............................285
2. A francia humanizmus és hatása a francia jellemre ........................288
3. Az angol humanizmus és az antik és angol nevelés közti hasonlóság.. 289
4. A német humanizmus és utóhatásai......................................................290
VIII. A felvilágosodás.
25. §. A fölvilágosodás jellemzése. 1. A fölvilágosodás mint uralkodó elem
általában ............ ... .....................................................292
2. A XVIII. századi fölvilágosodás mint uralkodó elv ........................293
Állásfoglalása a vallással........................................................................294
a társadalommal ..............................................................................295
és a történettel szemben.............................. ...... 295
A fölvilágosodás individualizmusa és intellektualizmusa..................295
3. Az angol, a francia, a német fölvilágosodás..................... 296
A fölvilágosodás tendenciájának viszonya a művelődésügyhöz...... 297
26. §. A fölvilágosodás-korabeli műveltség tartalma. 1. A fölvilágosodás mint
formális elv............................................. 297
Állásfoglalása a műveltséganyagokkal szemben: a theológiai elemmel... 298
2. a klasszikus elemmel szemben; az ókorral való rokonság......... 299
az ókor elleni polémia .............................. 299
A klasszikus tanulmányok megmaradnak ............ ... ... 301
és új erőre kapnak a német klasszicizmus révén............... 301
3. A XVIII. század enciklopédikus tendenciája: polimathia az ókori tanulmányok alapján: Gesner................................. 302
Kritikai polihisztória: Bayle .......................... 302
Az Encyclopédie....................................................................................303
A népszerű enciklopedizmus ............................................................304
Az Elemi mű ................................. ..................304
4. A tudomány nemzetivé és népszerűvé tétele ....................................305
A filozófia .............................. ... ... .....306
5. A történeti és államtudományok............ ....................306
6. a széptudományok ..............................................................................308
és a természettudományok nemzetivé és népszerűvé tétele ............309
27. §. A XVIII. századbeli iskolareform. Anglia passzív magatartása ... ............309
2. A társaság és az iskola Franciaországban..........................................310
Holland, La Chalotais, Mirabeau ........................ 311
3. Talleyrand, Condorcet, Lepelletier reformtervezetei ......... 312
A Napoleon-féle Université ..................................................................313
4. A román és szláv államok reformkísérletei ....................................314
5. A németországi iskolareform tényezői. A filantrópinizmus..................315
6. A kormányoktól végbevitt iskolareformok..........................................316
A pietizmus és a porosz reform ........................ 317
Az osztrák reform.......................................318
7. A kis államok .................. ...............319
A népiskola ....................................................................................320
A gazdasági művelődésügy.................................320
Az egyetemek......... ..............................321
IX. A modern műveltség.
28. §. A modern műveltség jellemzése. 1. A jelen művelő munka, mint a XVIII.
századbeli művelő munka folytatása...... .................................322
2. Történeti, nemzeti és keresztény elemek újjászületése ..................323
Az üres kozmopolitizmus ..................... ............324
3. és politizmus legyűrése ......... ......... ... ... ... ............326
A művelő munka történeti fölfogása ... ..........................................326
4. A modern eklekticizmus ..............................................................328
Az általános és szakműveltség közötti fonák viszony ........................329
A modern műveltség mint kompromisszum ....................................330
A mechanisztikus fölfogás uralma .............................................330
29. §. A modern műveltség tartalma. 1. A filológia modern fölfogása ............331
Az oktatásra ebből folyó következmények .........332
2. A görög előtérbenyomulása ... ............ 333
A modern filológia ....................................334
Az összehasonlító nyelvtudomány..................... ............334
A modern műveltség hiányai a nyelvművészet tekintetében .. 334
5. Az újabb filozófia...... .......... ...... ..................335
közvetett hatásai a művelődésre ... ........... 335
Filozófiai tanításanyag hiánya............... ... ......... 336
4. A theológia...... ............................................................................337
A theológiai pedagógia........................................................................338
5. A történeti tudományok......... ... ... ......... ... ..................339
A földrajz.. ............... ...............................................339
6. A természettudományok..................... ...... ..................340
A matematika............ ......... ....... ... .................341
A modern tanításterv polimathiai jelleme ............... ............342
A polimathiai művelő eszközök ..................... ............342
30. §. A modern oktatásügy. 1. A népiskolarendszer................. 342
A népoktatás és tanítóképzés nehézsége .............. ......344
2. A gimnázium és föladatai .............................. 345
Az angol latin iskola .................. ......346
Katholikus gimnáziumok ... ............... ......... ............347
A porosz gimnáziumügy ............... ... ............ 347
3. A bajor, az osztrák gimnázium...........................348
A francia szekundér-oktatás ......... ....................350
4. A reáliskola............... ......................................350
Szakiskola, leányiskola ... ..............................351
5. A főiskolaügy ............ ... ... ... .................. 352
Az egyetem .....................................................................353
6. A modern művelődésügy fény- és árnyoldalai ..................353

Otto Willmann

Otto Willmann műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Otto Willmann könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Didaktika I. Didaktika I. Didaktika I. Didaktika I. Didaktika I. Didaktika I. Didaktika I. Didaktika I.

A lapélek és több lap nedvességtől foltosak, a címlapon pecsétnyom és bejegyzés, néhány lapon ceruzás aláhúzások, bejegyzések találhatók.

Állapot:
4.480 ,-Ft
36 pont kapható
Kosárba