A fordító előszava | III-VII |
Weininger előszava az első német kiadáshoz | IX-XIV |
Első (előkészítő) rész: A nemi változatosság | 1 |
Bevezetés | 1 |
A fogalom fejlődéséről | |
Férfi és nő | |
Ellentmondások | |
Folytatólagos átmenetek | |
Anatómia és tehetség | |
A morfológia nem biztos? | |
Férfiak és nők | 5 |
Embrionális differenciálatlanság | |
Csökevények a felnőttnél | |
A 'gonohorizmus' fokai | |
Az átmeneti formák elve | |
F. és N. bizonyítékok | |
A tipizálás szüksége | |
Összefoglalás | |
Legrégibb sejtések | |
Arrhenoplazma és thelyplazma (Himsejtanyag, nősténysejtanyag) | 11 |
Hol fészkel a nem? | |
Állásfoglalás Steenstrup mellett | |
Nemi jellegek | |
Belső kiválasztás | |
Idioplazma-himsejtanyag-nősténysejtanyag | |
Ingadozások | |
Bizonyitékok a sikertelen kasztrálásból | |
Átültetés és átömlesztés | |
Organoterápia | |
Egyéni különbségek az egyes sejtek közt | |
A nemi átmeneti formák okai | |
Agy | |
Fiu-többség a születéseknél | |
A nem meghatározása | |
Összehasonlító patológia | |
A nemi vonzás törvényei | 26 |
Nemi izlés | |
A törvényszerüség valószinüsége | |
Első formula | |
Első értelmezés | |
Bizonyitékok | |
Heterosztilia | |
Magyarázata | |
Állatvilág | |
További törvények | |
Második formula | |
Kemotrópia | |
Analógiák és különbségek | |
'Lelki rokonság' | |
Házasságtörés, házasság | |
Következmények az utódokra | |
Homoszexualitás és pederasztia | 45 |
A homoszexuálisok mint nemi átmeneti formák | |
Velünkszületett, vagy szerzett? | |
Egészséges, vagy beteges? | |
A törvény speciális esete | |
Minden ember homoszexuális hajlama | |
Barátság és nemiség | |
Állatok | |
Terápiajavalás | |
Homoszexualitás, büntető törvény és etika | |
Homoszexualitás és pederasztia megkülönböztetése | |
Jellemtan és morfológia | 54 |
A nemi átmeneti formák elve, mint az egyéni lélektan sarkalatos alaptétele | |
Egyidejüség, vagy időszakosság? | |
A lélektani vizsgálódás módszere | |
Példák | |
Egyénitő nevelés | |
Egyenlősités | |
Morfológia és jellemtan párhuzamossága | |
A fiziognomika és a pszihofizika elve | |
A varietás-elmélet módszertana | |
Uj kérdésfeltevés | |
Deduktiv morfológia | |
Korreláció és függvényfogalom | |
Kilátások | |
Az emancipált nők | 68 |
Nőkérdés | |
Emancipációs szükség és férfiasság | |
Emancipáció és homoszexualitás | |
Az emancipált nők nemi izlése | |
Fiziognómiai adatok róluk | |
A többi hiresség | |
A Nő és az emancipáció | |
Gyakorlati szabály | |
A zseni férifassága | |
Nőmozgalom a történetben | |
Időszakosság | |
Biológia és történeti felfogás | |
A nőmozgalom reményei | |
Alaptévedés | |
Második vagy főrész: A nemi tipusok | 84 |
Férfi és nő | 83 |
biszexualitás és uniszexualitás | |
Az ember vagy férfi vagy nő | |
Ami ebben problematikus és a jellemtan főnehézsége | |
A kisérlet, az érzékletelemzés és a lélektan | |
Dilthey | |
A tapasztalati jellem fogalma | |
Mi célja, mi nem célja a lélektannak | |
Jellem és egyéniség | |
A jellemtan problémája és a nemek problémája | |
Férfi- és női nemiség | 91 |
A női lélektan problémája | |
A férfi a nő pszihológusa | |
Különbségek a nemi ösztönben | |
Kontrektációs, detumeszcenciás ösztön | |
Intenzitás és aktivitás | |
A Nő nemi izgékonysága | |
A nő nemi életének nagyobb szélessége | |
A nemiség érzésében való nemi különbségek | |
A férfi nemiség helyi és időbeli kidomborodása | |
Különbségek a nemiség tudatosságának fokában | |
Férfi és női öntudat | 101 |
Érzéklet és érzés | |
Viszonyuk | |
Avenarius 'elemei' és 'karakterei' | |
A legelső stádiumban a felosztás kivihetetlensége | |
Forditott viszony megkülönböztetettség és karakterizálás közt | |
A világosodás folyamata | |
Sejtelmek | |
A megértés fokai | |
Feledés | |
Ut-törés és tagozottság | |
A 'henid' fogalma | |
A henid a legegyszerübb lelki adalék | |
A tartalmak tagozottságában nemi különbségek | |
Érzékenység | |
Az itélet biztossága | |
A fejlett tudat: férfias nemi jelleg | |
Tehetség és zsenialitás | 114 |
Zseni és talentum | |
Zseniális és szellemes | |
Módszer | |
Több ember megértése | |
Mit jelent: egy embert megérteni? | |
A zseni nagyobb komplikáltsága | |
Periódusok a lelki életben | |
Megérteni, megjegyezni | |
Belső összefüggés fény és ébrenlét között | |
A megértés feltételeinek végleges megállapitása | |
A zseni általánosabb tudatossága | |
Legnagyobb távolság a henid-állapottól, tehát nagyobb férfiasság | |
Csak univerzális zsenik vannak | |
A nő nem zseniális és nem tiszteli a hősöket | |
Tehetség és nem | |
Tehetség és memória | 128 |
Tagoltság és reprodukálhatóság | |
Emlékezés élményekre, mint a tehetség jele | |
Emlékezet és appercepció | |
A hasonlitás képessége | |
A zene férfiasságának okai | |
Rajz és szin, a zsenialitás fokai; a zseni viszonya, a nem zseniális emberhez | |
Önéletrajz | |
Fixa ideák | |
Emlékezés arra, amit magunk alkottunk | |
Folytatólagos és hiányos emlékezet | |
Az életrajzi öntudat egysége csak férfinál | |
A női emlékezések | |
Folytatólagosság és kegyelet | |
Mult és sors | |
Mult és jövő | |
A halhatatlanság szüksége | |
Eddigi lélektani magyarázó kisérletek | |
Az igazi gyökerek | |
Az ember belső fejlődése haláláig | |
Ontogenetikus lélektan, vagy elméleti biográfia | |
A nőnek nincs halhatatlansági szükségérzete | |
Az emlékezettel való összefüggés mélyebb elemzése | |
Emlékezet és idő | |
Az időtlen posztulálása | |
Az érték mint időtlen | |
Az értékelmélet első törvénye | |
Bizonyitékok | |
Egyénités és maradandóság az érték fő alkotó elemei | |
Az érték akarása | |
A halhatatlanság szüksége mint speciális eset | |
A zseni halhatatlansági szüksége, mely összeesik egyetemes emlékezése és müvei örökkévalósága által való időtlenségével | |
A zseni és a történet | |
A zseni és a nemzet | |
A zseni és a nyelv | |
A tett emberei és a tudományéi | |
Nincs joguk a zseni-cimre | |
A filozófusnak, vallásalapítónak és a művésznek: van | |
Emlékezet, logika és etika | 161 |
Pszihológia és pszihologizmus | |
A memória méltósága | |
Az emlékezet elméletei | |
Gyakorlási és asszociációs teóriák | |
Összecserélés az ujramegismeréssel | |
Csak az embernek van emlékezete | |
Morális jelentőség | |
Hazudság és beszámitás | |
Átmenet a logikára | |
Emlékezet és azonossági elv | |
Emlékezet és a megokolás elve | |
A nő alogikus és amorális | |
Értelmi és erkölcsi lelkiösmeret: intelligibilis Én | |
Logika, etika és az én | 174 |
Az Én-fogalom kritikusai: Hume, Lichtenberg, Mach | |
A Mach-féle Én és a biológia | |
Egyénités és egyéniség | |
Logika és etika, az Én létezésének tanui | |
Először a logika: az azonosság és az ellenmondás tétele | |
Hasznuk és jelentőségük kérdése | |
A logikai axiómák azonosak a fogalmi müködéssel | |
A logikai fogalomnak, mint az esszencia normájának, definiciója | |
A logikai axiómák, mint normája ennek az esszenciának, mely egy funkció exisztenciája | |
Ez az exisztencia, mint az abszolut Lét, vagy az abszolut Én léte | |
Kant és Fichte | |
Logicitás mint norma | |
Gondolatszabadság és akaratszabadság | |
Másodszor az etikai felelősség | |
Az etika viszonya a logikához | |
A logika és etika szubjektum-bizonyitékainak különbsége | |
Kant egy mulasztása | |
Dologi és személyi okai | |
A kanti etika lélektanához | |
Kant és Nietzsche | |
Én-probléma és zsenialitás | 188 |
A jellemtan és az Én hite | |
Az Én-esemény: Jean Paul, Novalis, Schelling | |
Én-esemény és világnézet | |
Önbizalom és arrogancia | |
A zseni véleménye többéerő, mint a többi emberé | |
Végleges megállapitások a zseni fogalmáról | |
A zseniális személyiség mint a teljes tudatu mikrokozmosz | |
A zseni természetesen szintétikus tevékenysége | |
Jelentőség és szimbolika | |
A zseni definiciója, vonatkozásban a közönséges emberrel | |
Egyetemesség, mint szabadság | |
A zseni erkölcse vagy erkölcstelensége | |
Kötelességünk magunkkal és másokkal szemben | |
Mi a kötelesség másokkal szemben | |
A részvétmorál és a szociális etika kritikája | |
Az erkölcs és a megismerés egyetlen követelménye: az embertárs megértése | |
Én és Te | |
Individualizmus és univerzálizmus | |
Erkölcs csak monádok közt van | |
A legzseniálisabb ember a legerkölcsösebb | |
Miért 'zzon politikón' az ember? | |
Tudat és moralitás | |
A 'nagy gonosztevő' | |
Zsenialitás mint kötelesség | |
Zseni és gonosztett | |
Zseni és téboly | |
Az ember mint önmagának alkotója | |
Férfi és női lélektan | 214 |
A nő lélektelensége | |
E megismerés története | |
A nő teljesen zsenitlen | |
Voltakép nincsenek férfias nők | |
A nő fogalmiatlan természetének az Én hiánya az oka | |
A henidelmélet korrekturája | |
Női gondolkodás, fogalom és tárgy | |
A tárgy szabadsága, fogalom és itélet | |
Az itélet lényege | |
A nő és az igazság, mint a gondolkodás zsinórmértéke | |
Az ok tétele és az azonossági elvhez való viszonya | |
A nő amorális és nem antimorális | |
A nő és az egyedüllét problémája | |
Összeolvadtság, nem társaság | |
Női részvét és női szemérem | |
A nők Énje | |
Női hiuság | |
Az önérték hiánya | |
Memória bókokra | |
Önmegfigyelés és bünbánat | |
Igazság és irigység | |
Név és tulajdon | |
Befolyásolhatóság | |
Radikális különbség férfi és nő lelki élete közt | |
Lélektan, lélekkel és lélek nélkül | |
Tudomány-e a lélektan? | |
Szabadság és törvényszerüség | |
A lélektan alapfogalmai transzcendens természetüek | |
Pszihé és pszihológia | |
A lélektelen lélektan gyámoltalansága | |
Hol lehetséges csupán a 'személyiség hasadása'? | |
Pszihofizikai párhuzamosság és cserehatás | |
A férfi lelki nemi jellegzőinek hatása a nőre | |
Anyaság és prostitució | 252 |
Speciális női jellemtan | |
Anya és ringyó | |
A prostitució hajlama: a nővel született, de nem egyedül döntő | |
A férfi befolyása | |
'Megcsodálás' | |
A két tipus viszonya a gyermekhez | |
A nő poligám | |
Házasság és hüség | |
Szokás és jog | |
Anyaság és nemiség analógiái | |
Az anya és a faji cél | |
Az 'alma' mater | |
Az anyai szeretet etikailag közömbös | |
A ringyó kivül van a faji célon | |
A prostituált és a társadalmi morál | |
A prostituált, a gonosztevő és a hóditó | |
Az 'akarat embere' és a zsenihez való viszonya | |
Hetéra és imperátor | |
A ringyó motivuma | |
A koitusz öncél | |
Kacérság | |
A nő érzései a koituszban, vonatkozással egyéb életére | |
Anyai jog és atyaság | |
A 'megcsodálás' és az infekciós-elmélet | |
A ringyó mint ellenség | |
Tagadás és igenlés | |
Nincs prostitució az állatoknál | |
Az eredet rejtélye | |
Erotika és esztétika | 285 |
Nők és nőgyülölet | |
Erotika és szexualitás | |
Plátói szerelem és érzékiség | |
A szerelem Eszméjének problémája | |
A nő szépsége | |
Viszonya a nemi ösztönhöz | |
Szerelem és szépség | |
Az esztétika különbözik a logikától és etikától, mint normatudományoktól | |
A szerelem lényege | |
Projekciós-tünemény | |
Szépség és erkölcs | |
Szépség és tökéletesség | |
Természet és etika | |
Természeti és müvészeti szépség | |
Természeti és müvészeti törvény | |
Természeti és müvészeti célszerüség | |
Az egyes-szépség | |
A nemi szerelem min bün | |
Gyülölet és szerelem, mint az erkölcsi törekvés megkönnyitései | |
Az ördög megteremtése | |
Szerelem és részvét | |
Szerelem és szemérem | |
Szerelem és a megváltás szükségérzete | |
A nő az erotikában: a cél eszköze | |
Gyermek és szerelem, gyermek és nemiség összefüggésének problémája | |
Kegyetlenség nemcsak a kéjben, hanem még a szerelemben is | |
Szerelem és gyilkosság | |
A szerelem mint gyávaság, igazságtalanság, tévedés | |
A Madonna-kultusz | |
A Madonna a férfi gondolati koncepciója; nincs alapja a reális nőiességben | |
A valóságos nőbe bepillantani a férfi nem akar | |
A férfinak a nőhöz való szerelme, mint speciális eset | |
A nő csak szexuális, nem erotikus | |
A nők szépérzéke | |
Szép és csinos | |
Szeretni és beleszeretni | |
Mivel hat a férfi a nőre? | |
A nő fátuma | |
Az uj megismerés besorozása a korábbiak közé | |
A szerelem jellemző az emberiség lényegére | |
Miért szereti a férfi a nőt? | |
Lehetőségek | |
A nő lénye és értelme az univerzumban | 312 |
Egyenlőség és egyenjogusitás | |
Moebius | |
A nőiség értelme vagy értelmetlensége | |
Kerités | |
Ösztön | |
A férfi és a kerités | |
Mely jelenségek tartoznak még a keritéshez | |
A koitusz sokratartása | |
A saját nemi ösztön, mint speciális eset | |
Anya - ringyó | |
A nő lényét csak a keritésben fejezi ki | |
Kerités = nőiesség = egyetemes nőiség | |
Ellenvetések és ellenmondások rendszere | |
Befolyásolhatóság és passzivitás | |
Ennek következménye a saját természet megtagadása | |
A nő szerves hazugvolta | |
A hisztéria | |
A hisztéria 'mehanizmusának' lelki szkémája | |
A hisztéria definiciója | |
A hisztérika állapota | |
Különös csere: az idegen természet, mint anő sjaát természete, a saját természet mint idegen | |
Az idegen test | |
Kényszer és hazugság | |
A hisztérika heteronómiája | |
Az igazság akarása és erő az igazságra | |
A hisztériás paroxizmus | |
Mit hárit el a nő? | |
A hisztériás konstitució | |
Cseléd és megéra | |
A megéra a hisztérika ellentéte | |
A hisztérika igazságszeretete: a hisztérika hazugsága | |
A hisztérika szüzessége és vonakodása a nemi aktustól | |
A hisztériás büntudat és önmegfigyelés | |
A látó-nő és az alva-látó a nőben | |
A hisztéria és a nő rabsága | |
A nő sorsa és reménytelensége | |
Egy végső elvre való visszavezetés szükségessége | |
Különbségek ember és állat, férfi és nő között | |
Áttekintési tábla | |
A második, vagy magasabb élet, az ember metafizikai Léte | |
Analógiák az alacsonyabb élettel | |
Szabadság és boldogság | |
A boldogság és a férfi | |
A boldogság és a nő | |
A nő és az élet problémája | |
A nő nem-léte | |
Ebből: a hazugság és a kerités lehetősége, amoralitás és alogicitás | |
Mégegyszer a kerités | |
Közösség és nemiség | |
Férfi- és női barátság | |
Kerités azonos a nőiességgel | |
Mért emberek a nők? | |
A nemi ellentét lényege | |
Ellentétek | |
Alany és tárgy = alak és anyag = férfi és nő | |
Kontrektáció és tapintási érzék | |
A beszédek értelmezése | |
A nő non-entitása; ennek következménye: általános fogékonyság | |
A férfi alakitja és képezi a nőt | |
Törekvés exisztenciára | |
Nemi dualizmus és a világ dualizmusa | |
A nő értelme az Univerzumban | |
A férfi: Valami; a nő: Semmi | |
A nőtől való félelem lélektani problémája | |
A Semmi és a tagadás | |
A nőt a férfiban levő gonosztevő teremti? | |
A nő a férfi nemiségének igenlése | |
A nő a férfi büne | |
Mi a nőnek a férfihoz való szerelme, legmélyebb alapjában? | |
A nőiesség dedukciója | |
A zsidóság | 368 |
Különbség férfiak közt | |
Az erre alapitott ellenvetések visszautasitása | |
Az átmeneti formák és a fajantropológia | |
A nőiességnek a zsidósággal való amfibóliái | |
A zsidó, mint eszme | |
Az antiszemitizmus | |
Wagner | |
zsidóság nem azonos a nőiességgel | |
megegyezéseik: tulajdon, állam, társadalom, nemesség, személyiség és önérték hiánya, amoralitás, antimoralitás nélkül, faji élet, család, kerités | |
A zsidókérdés egyetlen megoldása | |
A zsidó istenfogalma | |
Lélektelenség s ezért a halhatatlanság szükségének hiánya | |
Zsidóság a tudományban | |
A zsidó mint kemikus | |
Az angol és a zsidó | |
Angolok a iflozófiában, zenében, épitészetben | |
Különbségek | |
A zsidó humortalansága | |
A humor lényege | |
Humor és szatira | |
A zsidónő | |
Nem-lét, teljes változékonyság, közvetlettség a zsidónál csakugy, mint a nőnél. | |
A legnagyobb megegyezés s a legnagyobb különbség | |
A zsidó aktivitása és fogalmisága | |
A zsidóság legmélyebb lényege | |
Hitetlenség és belső támasztalanság | |
A zsidó nem misztikátlan, hanem áhitatlan | |
Komolyság, lelkesedés, buzgóság hiánya | |
Belső többértelmüség | |
A hit együgyüségének hiánya | |
Belső méltóságtalanság | |
A zsidó, mint a hős ellenpólusa | |
Kereszténység és zsidóság | |
A kereszténység eredete | |
A vallásalapitó problemája | |
A vallásalapitó magát tisztitja meg a gonosztettől és az istentelenségtől | |
A teljes ujjászületés csak benne valósul meg | |
A vallásalapitó bünterhe a legsulyosabb | |
Krisztus legyőzte önmagában a zsidót | |
Kereszténység és zsidóság, mint végső ellentétek | |
A vallásalapitó a legnagyobb ember | |
A zsidóság legyőzésére minden vallásalapitónak szüksége van | |
A zsidóság és a jelen | |
Zsidóság, nőiesség, kultura és emberiség | |
A nő és az emberiség | 409 |
Az emberiség eszméje s a nő, mint keritő | |
A Goethe-kultusz | |
Férfiak elnőiesedése | |
Virginitás és szüzesség | |
Ez ideálok férfiui eredete | |
A nő nem érti az erotikát | |
Érti a szexualitást | |
Koitusz és szerelem | |
A nő az emancipáció ellensége | |
Az aszkézis erkölcstelen | |
A nemi aktus az embertárs megvetése | |
A zsidó problémája = a nő problémája = a rabszolgaság problémája | |
Mi az erkölcsös viselkedés a nővel szemben? | |
A férfi, mint anőemancipáció ellenzője | |
A nőkérdés, mint az emberiség kérdése | |
Etikai posztulátumok | |
Két lehetőség | |
A nő pusztulása | |
Tartózkodás és az emberiség kihalása | |
A nemi közlekedés erkölcstelenségének voltaképeni okai | |
A földi atyaság | |
Bele kell foglalni a nőket az emberiség eszméjébe | |
Az anya és az emberi nem nevelése | |
Végső kérdések | |