Előszó
Cserbenhagyott a hangom. Kél hónapon át brekegtem a tanítás folyamán vasárnapról vasárnapra. Minden héten egyre jobban fájt a torkom, és még a brekegéseim is legyengültek. A felsős középiskolásokból álló vasárnapi iskolai osztályom tagjai a legelevenebbek, a legbeszédesebbek azok között, akikkel valaha dolgoztam. De e nehéz idő alatt megértették helyzetemet. Teljesen abbahagyták a beszélgetési, miközben átadtam nekik az anyagot és meghatároztam az osztályban való foglalkozás irányát. Aztán nem kellett őket cselekvésre késztetnem. Azonnal felelősséget vállaltak az osztály sikeréért. Nyilvánvaló lett mindnyájunknak, hogy az osztály nem működhetne nélkülük.
Mindig ismertem ezt az alapelvet: a tanulási folyamatban való részvétel ösztönzi a tanulást és bátorítja a növekedést. Negatív módon, amikor a tanár teljesen kezében tartja az osztály tevékenységét, talán csak az énje az egyetlen, ami növekszik a tanteremben.
A diákoknak szükségük van annak átélésére, hogy ez a „mi" osztályunk. „Igen, van vezetőnk, de segítségünk nélkül ez az osztály nem működnék." A vezető bátorítja a tulajdonjognak ezt az érzetét; az okos vezető nem vár hangjának elvesztéséig, hogy bevezesse a közös tanulási tevékenységet.
Miközben suttogtam az osztályomban, volt időm megfigyelni diákjaim lelki növekedését. Ők lettek támogató csoportommá, „gyülekezetemmé" az egész nehéz időszak alatt. Lapokat küldtek. Megígérték, hogy imádkozni fognak értem, és ezt az ígéretüket minden héten megerősítették, amikor közölték, hogy milyen gyakran és régóta teszik ezt.
Hallgattam és ők beszéltek. Némajátékot játszottam, és ők átélték, amit közvetlenül Isten Igéje alapján fölfedeztek. Szétestem, kimerültem, és ők támogattak: „Köszönjük, hogy eljöttél. Ne add fel! Hangod visszatér."
A diákok csodálatos emberek. Ezt olykor elfelejtjük a tanítás megterhelő és kiábrándító feladatai között.
Ez a könyv azért készült, hogy segítse a tanítót és a diákokat a tanulás folyamán való együttműködésben. Ezek a módszerek esetleg több munkát adnak a tanítónak, kevésbé hízelegnek az énjének, és jobban megerősítik azt a tényt, hogy az élet megtanulása megy itt végbe. A diákoknak e folyamatok segítenek az egyedülálló módszerek fölfedezésében azon a területen, ahol növekedhetnek a keresztyén élet lényegének megértésében. Ami még ennél is fontosabb, megtanulják, hogyan gyakorolhatják ezt a felismerésüket hétfőtől vasárnapig a hétköznapokban.
Vissza