A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Összhangzattan

Gyakorlókönyv (példatár) elemzésre szánt gyakorlatokkal és teljes leckegyűjteménnyel

Szerző
Budapest
Kiadó: Rozsnyai Károly Könyv- és Zenemű-Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 173 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az iskolai összhangzattan elsősorban azokat a hangzatkötéseket tanítja, melyek a klasszikusok (főképp a három bécsi klasszikus :Haydn, Mozart, Beethoven) zenéjében előfordulnak. Minthogy a tanítás... Tovább

Előszó

Az iskolai összhangzattan elsősorban azokat a hangzatkötéseket tanítja, melyek a klasszikusok (főképp a három bécsi klasszikus :Haydn, Mozart, Beethoven) zenéjében előfordulnak. Minthogy a tanítás sikere érdekében énekkarra írt példákra van szükség, vagyis olyanokra, amelyekben a szólamok természetüknél fogva aránylag egyszerű lépésekben mozognak, -a klasszikusok pedig legfőképp a hangszeres irodalmat művelték,-az iskolai összhangzattan mintegy kivonatát adja a klasszikusoknál tapasztalt hangzatkötések lehetőségeinek. (Romantikus irányú példái szintén úgy vannak megválasztva, hogy ezek kötései a klasszikusoknál előforduló lehetőségekkel ne ellenkezzenek.) Ily módon az összhangzattan u.n. szigorú stílusát kapjuk; ezt elsősorban az érzékeny hangok törvényszerű kezelése és a szólamok közt való tilos párhuzamok kerülése jellemzi. Érzékeny hangok az olyanok, melyek a négyszólamú énekkarban nem kettőzhetők és mozgásuk bizonyos pontosan meghatározott,változatlan föltételek közt megy végbe (vezérhang, szeptimhang,alterált hang,késleltető hang). A párhuzamos nyolcad- és tiszta-ötöd- menetek elkerülése pedig a kórus reális ének - szólamainak mozgásbeli önállóságát biztosítja. Minthogy az érzékeny hangok és a tiltott parallelek törvényszerű kezelése a többszólamú zene történelmi kialakulására utal és a legtermészetesebb, ennélfogva a szigorú stilus alapozza meg legjobban a zenetanuló többszólamú ismereteit. A romantikus zeneköltés harmoniavilágába bevezető tankönyv (pl.a Louis-Thuille-féle) csak akkor ajánlható, ha a szigorú összhangzattan előzőleg vérévé vált a növendéknek... Vissza

Tartalom

Hangzatkötések diatonikus hangokkal
Főhármashangzatok alapállásban8
Basszusok kidolgozása9
Fő- és mellékhármashangzatok dúrhangnemekben
Szabályos menetekkel12
Kivételek menetekkel14
Szopránok összehangolása17
Fő- és mellékhármashangzatok mollhangnemekben
Harmonikus moll18
Basszusok kidolgozása18
Szopránok összhangosítása20
Melodikus moll21
Basszusok kidolgozása21
Szexthangzatok alaphang-kettőzéssel és zárlati quartszexthangzat
Példák elemzése22
Basszusok kidolgozása24
Szexthangzatok kivételes kettőzéssel és átmenő-fajta quartszexthangzatok
Basszusok kidolgozása28
Bármely fok szexthangzatjában lehet kivételes kettőzés30
Basszusok kidolgozása32
Példák elemzése
Példák melodikus mollban39
Szopránok összhangosítása40
Domináns-szeptimhangzat alapállásban, közvetlenül tonikai funkciójú föloldással
Basszusok kidolgozása43
Szopránok összhangosítása46
Domináns-szeptimhangzat megfordításban, közvetlenül tonikai-funkciójú föloldással
Basszusok kidolgozása47
Szopránok összhangosítása51
Domináns-szeptimhangzat elodázott (kitolt) föloldással
Basszusok kidolgozása52
A II. fok szeptimhangzata és ennek megfordításai
Basszusok kidolgozása54
Mellékszeptimhangzatok alapállásban, kadenciális föloldással
Dúrhangnemekben57
Basszusok kidolgozása58
Mollhangnemekben60
Harmonikus moll60
Melodikus moll61
Basszusok kidolgozása61
Mellékszeptimhangzatok megfordításai kadenciális föloldással
Basszusok kidolgozása65
Mellékszeptimhangzatok és megfordításaik különféle föloldással
Basszusok kidolgozása69
Melodikus moll73
Basszusok kidolgozása73
Vegyes példák elemzése75
Számozatlan basszusok kidolgozása78
Tág fekvés82
Csakis tág fekvés82
Szűk- és tágfekvés váltakozása85
Adott számozatlan besszussal93
Csupán a szoprán-szólam95
Alteráció és moduláció (hangzatkötések kromatizált hangokkal)98
Alteráció, mint díszító kromatika98
Basszusok kidolgozása102
Rövid kitérések rokon hangnemekbe alteráció útján
Előgyakorlatok105
Basszusok kidolgozása107
Moduláció (hangnemváltozás)
Előgyakorlatok111
Basszusok kidolgozása és a modulációk megjelölése112
Vegyes példák elemzése116
Számozatlan basszusok119
Szopránok összehangolása121
Figuráció (a szólamok ritmikus élénkítése) és orgonapont127
Figuráció
Szabályos föloldással127
Basszusok kidolgozása130
Egy vagy több szólam késik133
Basszusok kidolgozása134
Szopránok számozatlan basszussal135
Rendkívüli föloldású késleltetések (hangzat-kihagyás)138
Basszusok kidolgozása142
Átmenő- és váltóhangok146
Példa elemzésre150
Basszusok kidolgozása151
Orgonapont (funkció-kitartás)156
Összefoglalás158
Általános hangzat-elemzés158
Szopranok összhangosítása165

Molnár Antal

Molnár Antal műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Molnár Antal könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem