Előszó helyett (írta Gerolf Steiner) | 11 |
Történeti bevezetés | 15 |
Módszertan | |
A biológiai gondolkodás | 29 |
A fizikai és a biológiai kutatás céljainak különbözősége | 29 |
A fizikai visszavezetés határai | 31 |
Az ontológiai redukcionizmus | 33 |
Az evolúciós eredet mint a visszavezetés határa | 36 |
A "mi végre?" kérdése | 38 |
Finalisztikus és kauzális természetszemlélet | 46 |
A kutatás módszerei a biológiában, főként az etológiában | 50 |
A rendszer vagy a teljesség (az "egységes egész") fogalma | 50 |
A megismerés lépéseinek a rendszerjelleg által megszabott sorrendje | 52 |
Az érzékelés kognitív teljesítménye | 54 |
Az úgynevezett műkedvelés | 60 |
Szabadon és fogságban élő állatok megfigyelése | 61 |
Szabadon élő szelidített állatok megfigyelése | 65 |
Az állatok ismerete mint kutatási módszer | 66 |
A teljesség igényét kielégítő kísérlet | 67 |
A tapasztalatszerzést kizáró kísérlet | 71 |
Az egységes egész viszonylag független építőkő | 79 |
A rendszerjelleget figyelembe nem vevő módszerek teljesítőképességének korláta a magatartás-kutatásban | 81 |
Az atomizmus | 81 |
A magyarázati monizmus | 82 |
A behaviouristák operacionalizmusa és magyarázati monizmusa | 83 |
Az összehasonlító módszer a törzsfejlődés kutatásában | 87 |
A törzsfák rekonstrukciója | 87 |
A törzset meghatározó jellegek | 89 |
A növekedési hipotézis | 96 |
A kövületek bizonyító anyaga | 97 |
A homológia és annak kritériumai | 100 |
A jellegek számára vonatkozó homológiakritérium | 100 |
A funkció különbözősége és a konvergens alkalmazkodás | 102 |
Az analógia mint az ismeretek forrása | 104 |
A homoiológia jelensége | 107 |
A rendszertan finom részleteit kutatók igénye nagyszámú jelleg megismerésére | 108 |
Az egyes jellegek változó értéke | 110 |
A finom szisztematika nehézségei és értéke | 112 |
Az összehasonlító magatartás-kutatás vagy etológia kialakulása | 114 |
A fejezet összefoglalása | 115 |
A magatartás filogenetikailag programozott fiziológiai mechanizmusai | |
Az öröklött mozgásminták vagy ösztönös mozgások | 121 |
A fogalom eredete | 121 |
Intenzitásbeli különbségek | 123 |
Azonos ingerfajtához rendelt különböző ösztönös mozgásminták | 124 |
A motiváció kvalitatív egységessége | 126 |
A kettős kvantifikálás módszere | 128 |
Az aktivitásspecifikus fáradékonyság | 130 |
A kiváltó ingerek küszöbérték-csökkenése | 136 |
Az ösztönös mozgásminta duzzasztását elkendőző hatások | 137 |
Az úgynevezett üresjárati aktivitás | 139 |
Az appetens magatartás | 141 |
Küszöbérték-csökkenés és appetens magatartás elkerülő reakciók közben | 142 |
Megindítani és elindulni | 145 |
A spontaneitás idegélettana | 147 |
Az idegrendszer egyes elemeinek és az integrált rendszereknek analóg funkciói | 156 |
A fejezet összefoglalása | 159 |
Afferens folyamatok | 164 |
Az öröklött kiváltó mechanizmus (ÖKM) | 164 |
Az öröklött kiváltó mechanizmus működésének korlátai | 172 |
Az öröklött kiváltó mechanizmus és a "kiváltó" | 176 |
Egy egyszerű és fontos szabály | 179 |
Öröklött kiváltó mechanizmusok, melyeket tanult vonások egészítenek ki: TKM | 183 |
Az "inger" problémája | 185 |
A fogalom legáltalánosabb megfogalmazása | 185 |
Stabil és spontán módon aktív idegi elemek | 185 |
Integrált idegi rendszerek analóg magatartása | 188 |
Az akcióspecifikus potenciál fogalma | 193 |
Az eddig tárgyalt magatartás-mechanizmusokra épült komplex rendszerek | 197 |
Nyugalomra vágyás | 197 |
A kereső automatizmus | 199 |
Hierarchikus rendszerek | 200 |
A hangulatok viszonylagos hierarchiája (Leyhausen) | 211 |
A fölérendelt irányító központ (a "parancsnokság") szerepe (Erich von Holst) | 214 |
Mennyire egységes "egy ösztön"? | 220 |
Az ösztönök funkcióik alapján történő elnevezésének veszélye | 220 |
Az ösztönök mozgatóerőinek sokfélesége | 221 |
Az ösztönök hierachiájának szervező hatása | 224 |
Az együttesen szereplő ösztönös mozgásminták kölcsönhatásai | 225 |
Nem rendszerspecifikus mozgásformák | 227 |
A fejezet összefoglalása | 229 |
Pillanatnyilag szerzett információkat felhasználó mechanizmusok | 231 |
"Valamit tapasztalni" nem ugyanaz, mint "valamit tanulni" | 231 |
A szabályozó kör vagy a homeosztázis | 232 |
Az ingerelhetőség | 233 |
Az amőboid reakció | 234 |
A kinézis | 235 |
A "fóbikus" reakció | 237 |
A topikus reakció vagy taxis | 237 |
A telotaxis vagy "rögzítés" | 239 |
Tájékozódás az időben | 242 |
Hajózás iránytűvel és kronométerrel | 243 |
Taxis és ösztönös mozgás | 245 |
Taxis és belátás | 247 |
Többszörösen motivált magatartás | 252 |
Az egyszerűen motivált magatartás ritkasága | 252 |
A szuperpozíció | 253 |
Kölcsönös gátlás és váltakozás | 255 |
A "helyettesítő" aktivitás | 259 |
A magatartás adaptív modifikációja | |
A modifikációról általában | 267 |
Modifikáció és nem alkalmazkodó modifikáció | 267 |
Analóg folyamatok az embriogenezisben | 268 |
A tanulás mint adaptív modifikáció | 269 |
Asszociáció nélküli tanulási folyamatok | 272 |
Facilitáció és szenzitizáció | 272 |
Az ingerekhez való hozzászokás vagy afferens elfojtás | 274 |
Az asszociációval járó tanulási folyamatok, melyekben a siker nem jár együtt visszajelzéssel | 276 |
Az asszociáció | 276 |
A bonyolult érzékeléshez kapcsolódó ingemegszokás | 277 |
A megszokás | 279 |
A valódi feltételes reflex vagy kondicionálás ingerszelekcióval | 283 |
Trauma által elsajátított elkerülő reakciók | 285 |
A bevésés (imprinting) | 286 |
A feltételes gátlás | 290 |
A fejezet összefoglalása és megbeszélése | 292 |
Tanulás a magatartásból eredő következményekből | |
Az új visszacsatolás | 295 |
A legkevésbé bonyolult rendszer | 298 |
A kondicionált appetencia | 301 |
A kondicionált averzió | 305 |
A kondicionált cselekvés | 308 |
A nyugalmi állapot utáni vággyal kapcsolatos kondicionált appetencia | 311 |
A fejezet összefoglalása | 314 |
Motoros tanulás, akaratlagos mozgás, belátás (tudomásulvétel) | 317 |
Motoros tanulás | 317 |
Az úgynevezett akaratlagos mozgás | 321 |
Akaratlagos mozgás és belátás (tudomásulvétel) | 325 |
Fürkésző (explorációs) magatartás | 327 |
Magatartásminta-választás | 327 |
A fürkésző magatartás autonóm ösztönzése | 328 |
Latens tanulás | 330 |
Tárgyilagosság | 330 |
Specializálódás a sokoldalú életmódra | 331 |
A játék | 332 |
Kíváncsiság, játék, kutatás és művészet | 336 |
Utószó a harmadik részhez | 339 |
Függelék | 341 |
Néhány szó a homo sapiensről | 343 |
Az antropológus szemlélet | 343 |
Az analógiákról | 343 |
A Homo sapiens megkülönböztető jegyei | 344 |
Fogalmi gondolkodás és szintaktikus nyelv | 346 |
Következmények | 348 |
Kulturális etológia | 349 |
Irodalom | 353 |
Név- és tárgymutató | 363 |