A szerkesztők előszava | |
BEVEZETÉS | 1 |
Bevezetés | 3 |
Bibliográfia | 8 |
Gazdasági rendszerek és intézményi elemzés | 9 |
Miért van szükség intézményekre? | 10 |
Együttműködés és konfliktus | 11 |
Fogoly dilemmája típusú helyzetek | 13 |
Szerződések és a szerződések kikényszerítése | 15 |
A hatalom és az állam | 16 |
Az erőszakos koordináció | 17 |
Kísérletek az intézmény fogalmának szabatosabb meghatározására | 18 |
Az intézmények stabilitása és változása | 23 |
Az intézményi hiszterézis | 25 |
Az intézmények tervezhetősége és változtathatósága | 26 |
A gazdasági rendszer | 28 |
A gazdasági rendszer legfontosabb intézményi elemei | 30 |
A tulajdon mint magántulajdon | 30 |
A piac és az állam mint a gazdasági koordináció alapvető intézményei | 32 |
A tulajdon- és a koordinációs formák kapcsolata | 34 |
A gazdasági rendszerek osztályozásáról | 35 |
Egyes tipizálási módszerekről röviden | 38 |
Peters tipológiájáról | 41 |
Az összehasonlító gazdaságtan mint önálló diszciplína | 43 |
Institucionalizmus és összehasonlító gazdaságtan | 44 |
Homo oeconomicus vagy homo sociologicus? | 46 |
Az új intézményi közgazdaságtan: az individualizmus elfogadása és kitágítása | 47 |
Az összehasonlító gazdaságtan és az átmenet közgazdaságtana | 48 |
Példa eltérő intézményi megoldások kvantitatív összehasonlítására | 50 |
Nemzetgazdaságok versus világgazdaság | 55 |
Bibliográfia | 57 |
A modern kapitalizmus | 61 |
A modern kapitalizmus alapvető intézményei | 61 |
Tulajdon a vegyes gazdaságban | 61 |
A magántulajdon evolúciója | 62 |
Állami szektor a modern piacgazdaságban | 65 |
Magánvállalatok és állami vállalatok | 65 |
Az állami kiadások növekedését kiváltó tényezők | 69 |
Kínálat oldali gazdasági magyarázatok az állami aktivitás növekedésére | 73 |
A politikai rendszer közgazdasági elemzése | 75 |
A bürokráciaelmélet | 75 |
A választók és a fiskális illúzió | 77 |
Az érdekcsoportok | 78 |
Választási és pártrendszerek. Történeti-institucionalista magyarázatok | 79 |
Egyéb, intézményi tényezők | 81 |
A világpiac hatásának figyelembevétele | 82 |
A jóléti állam | 84 |
A jólét vegyes rendszere | 84 |
A jóléti állam tevékenységi köre | 86 |
Univerzalitás és szelektivitás | 87 |
Az állami szociálpolitika "eredményessége" | 88 |
Az állam jóléti tevékenységének kudarca? | 88 |
A tőkés piacgazdaság történeti típusai | 91 |
A piac által vezérelt gazdaság | 94 |
Az állam által vezérelt gazdaság | 95 |
A tárgyalásos (neokorporatív) gazdaság | 95 |
Az állami beavatkozás eltérő típusainak történeti kialakulása | 98 |
A korai iparosítás modellje | 99 |
A megkésett iparosítás modellje | 100 |
A tárgyalásos (neokorporatív) gazdaság történeti útja | 101 |
Makroökonómiai szabályozás és keynesianizmus | 102 |
Tömegtermelés és keynesianizmus | 103 |
Keynesianizmus és a társadalmi koalíciók | 105 |
A keynesianizmus és az állam teljesítőképessége | 105 |
A 30-as évek proto-keynesianizmusa | 106 |
A keynesianizmus nemzeti változatai a II. világháború után | 110 |
Az angolszász országok | 111 |
Németország | 114 |
Skandinávia | 115 |
A keynesiánus gazdaságpolitika válsága, és ami utána következik | 117 |
Bibliográfia | 119 |
A MODERN KAPITALIZMUS GAZDASÁGI RENDSZEREI | 121 |
Az angolszász liberálkapitalizmus gazdasági rendszere | 123 |
Az angolszász liberalizmus ideológiájáról | 124 |
Az angolszász modell működését befolyásoló társadalmi-intézményi feltételek | 126 |
A munkaadók és a munkavállalók viszonya | 127 |
Az állam szerepe a munkaerőpiacon | 130 |
A brit állami tulajdonú szektor működése | 132 |
Jóléti szolgáltatások | 135 |
A brit gazdaság szabályozása | 136 |
A szakszervezetek működése Nagy-Britanniában | 139 |
Az Egyesült Államok társadalmi-gazdasági rendszerének néhány sajátos vonása | 141 |
A "big business" | 141 |
A szakszervezetek szerepe a társadalmi alkufolyamatokban | 144 |
A kormányzati politika és intézmények az Egyesült Államokban | 147 |
Az állami szabályozás | 150 |
Az állam mint munkaadó és tulajdonos | 151 |
A tőzsdei kapitalizmus | 152 |
A menedzserek szerepe a részvénytársaság működésének sikerességében | 156 |
Milyen irányban fejlődik a tőzsdei kapitalizmus? | 162 |
Bibliográfia | 165 |
Japán gazdasági rendszere | 167 |
A szigetország természeti, kulturális, társadalmi és történelmi adottságai | 167 |
Természeti adottságok | 167 |
A szigetország vallási, etikai, kulturális rendszere | 168 |
Társadalomlélektani tényezők | 169 |
Történelmi háttér a Meidzsi-restaurációig visszamenően | 170 |
A II. világháborút követő gazdasági fejlődés és gazdaságpolitika | 172 |
Az amerikai megszállás és az újjáépítés időszaka (1945-55) | 172 |
A gyors gazdasági növekedés időszaka (1955-1973) | 173 |
Japán és a két olajválság | 175 |
Nyolcvanas évek: a tovább nemzetköziesedő japán gazdaság és az ún. buborékgazdaság | 176 |
A gazdasági növekedés tényezői és a kilencvenes évek elején tapasztalható megrekedés ezzel összefüggő okai | 178 |
Japán gazdasági rendszerének fő tartópillérei | 179 |
Az oktatási rendszer | 179 |
Kutatás-fejlesztés | 180 |
A gazdaságirányítás rendszere | 181 |
A vállalatok tulajdonosi rendszere és kapcsolatai egymással, valamint az állammal, a társadalmi érdekegyeztetés rendszere | 183 |
A japán vállalatvezetés és -szervezés főbb jegyei | 185 |
A japán társadalom szerkezete, életmódbeli sajátosságok | 188 |
A kilencvenes évek - kihívások előtt a japán gazdasági rendszer | 190 |
Gazdaságpoltikai válaszok a stagnálásra | 190 |
Gazdaság- és társadalomszerkezeti kihívások | 191 |
Politikai átrendeződés és értékválság | 192 |
Politika-államigazgatás-üzleti elit: a régi kapcsolatok lazulása | 193 |
A bizonytalan jövő | 194 |
Összefoglalás: egyedi-e Japán? | 195 |
Bibliográfia | 197 |
A francia államkapitalizmus | 199 |
Az állami szektor kialakulása | 199 |
Az első két államosítási hullám és hatásai a francia gazdaságban | 200 |
Az államosítási hullámok értékelése, hatásai | 204 |
Privatizációs irányváltás: 1986-tól napjainkig | 206 |
Az első privatizációs hullám, 1986 | 206 |
A privatizáció lelassulása: 1988 | 209 |
Az 1993-as privatizációs hullám legfőbb jellegzetességei és fő irányai | 209 |
A makroökonómia állami irányításának filozófiája | 211 |
A francia gazdaság intézményi rendszere | 212 |
Társadalmi és politikai szerkezet | 212 |
Munkavállalók és munkáltatók kapcsolatrendszere | 213 |
A közintézmények szerepe | 214 |
A kormányzat és az üzleti szféra | 215 |
A francia nemzetgazdasági tervezés | 216 |
A tervezés szervezeti rendszere | 217 |
A hitelallokáció | 218 |
A francia tervezés hatékonysága | 218 |
Adó- és árpolitika | 220 |
A francia államkapitalizmus mint modernizációs kísérlet | 223 |
Mellékletek az 5. fejezethez | 225 |
Bibliográfia | 229 |
A németországi szociális piacgazdaság | 231 |
Az elméleti háttér | 232 |
A koncepció megvalósulása. A rendszer sajátosságai a gyakorlatban | 234 |
A tulajdonviszonyok | 235 |
A gazdaság szabályozása. Az állam szerepe | 237 |
A piac működése | 238 |
A társadalmi érdekegyeztetés | 241 |
A jóléti rendszer | 242 |
Növekedés. Célok és eredmények | 245 |
A GDP növekedési ütemének változásai. 1951-1985 | 246 |
A háború utáni helyreállítási periódus. 1945-1960 | 247 |
A normalizálódott növekedés. 1960-1990 | 251 |
Újabb rendkívüli periódus. 1990-1995 | 257 |
Bibliográfia | 262 |
A szociális partnerség az osztrák gazdasági rendszerben | 264 |
Az osztrák gazdaság fejlődése a II. világháború után | 266 |
A szociális partnerség intézménye | 270 |
A Paritásos Bizottság létrejötte | 271 |
A szociális partnerség osztrák sajátosságai | 273 |
A Paritásos Bizottság felépítése | 274 |
A Paritásos Bizottság belső működési elvei | 280 |
Változó prioritások az osztrák gazdaságpolitikában | 282 |
Az ausztro-kenizanizmus sikere és bukása | 282 |
Az ausztro-kenzianizmus négy alapeleme | 283 |
Gazdaságpolitikai irányváltás a nyolcvanas évek közepétől | 286 |
A szociális partnerség és az osztrák gazdaság modernizálása | 289 |
Integráció és modernizáció | 289 |
Változó feltételek és a szociális partnerség | 294 |
Bibliográfia | 297 |
Svédország, a jóléti állam példája | 299 |
Svédország politikai rendszere | 299 |
A politikai berendezkedés és a politikai pártok | 299 |
A svéd társadalmi rendszer főbb intézményei | 301 |
A piac szerepe | 302 |
A főbb gazdasági-társadalmi célok hierarchiája | 302 |
A költségvetés | 303 |
Döntéshozatal, a kollektív alku | 306 |
A svéd gazdaság fő jellemzői | 307 |
Gazdasági fejlődés összetevői, szakaszai | 307 |
A svéd gazdaság teljesítménye | 310 |
A svéd jóléti állam sajátosságai | 312 |
Szempontok, elvek, paradigmák | 312 |
A jóléti állam fogalmának felbontása | 314 |
A jóléti állam és szociális jogalkotásának eredményei | 315 |
Általános modelljellemzők | 316 |
A társadalombiztosítás | 317 |
A svéd adórendszer reformja | 318 |
Volt-e paradigmaváltás? | 320 |
Bibliográfia | 321 |
A modern kapitalizmus perspektívájának néhány dimenziója | 325 |
Mezoszintű gazdasági integrációk | 325 |
Rugalmas specializáció | 326 |
A rugalmas specializáció és a tömegtermelés technológiai elemei | 329 |
Rugalmas szervezeti formák: a regionális gazdaságok újraéledése | 330 |
A regionális gazdaságok közös jellemzői és az üzleti sikerek | 334 |
Kooperációk a regionális gazdaságban | 336 |
A modern gazdaság fejlődése és az ökológiai kihívás | 339 |
Ökonómiai irányzatok és az ökológiai kihívás | 340 |
A fenntartható gazdasági fejlődés | 342 |
Externáliák és a kibocsátási szint | 344 |
Az állam kudarca a környezetvédelemben | 348 |
Neoklasszikus alapú környezetpolitikák | 349 |
Az ökologikus modernizáció és a demokrácia útvesztői | 350 |
A mezoszféra előretörése a modern gazdaságokban és az ökológiai kihívás | 354 |
Felelős régiók - regionális szolidaritások | 354 |
Bibliográfia | 357 |
SZOCIALISTA ÉS POSZTSZOCIALISTA GAZDASÁGI RENDSZEREK | 361 |
A szocialista gazdasági berendezkedés alapjai | 363 |
A szocializmus általános jellemvonásai | 364 |
A hatalom fennmaradását biztosító további tényezők | 366 |
A szocialista tulajdonviszonyok | 367 |
A tulajdonosi struktúra | 367 |
Az állami tulajdon mesterségesen fenntartott túlsúlyának néhány következménye | 370 |
Az állami tulajdon tartalma | 371 |
Koordinációs mechanizmus | 373 |
A bürokratikus koordináció | 374 |
A piaci koordináció szerepe a szocialista gazdaságban | 376 |
A tervezés | 377 |
A terv mint a koordináció alapintézménye | 378 |
A központi terv jellege, kialakulása | 382 |
A tervezés sajátosságai és ennek néhány következménye | 383 |
A tervutasításos irányítás kudarcai | 386 |
A pénz és a piac szerepe a hagyományos tervgazdasági rendszerben | 388 |
Naturális és pénzügyi tervezés | 389 |
A tervezés és a gazdaság direkt bürokratikus koordinációja | 390 |
A hagyományos szocialista gazdaság autark jellege | 391 |
Miért szükségképpen autark a szocialista gazdaság? | 392 |
Az autarkia következményei | 392 |
Az árrendszer | 393 |
Jövedelemelosztás és redisztribúció | 396 |
A költségvetés a szocialista gazdaságban | 396 |
Redisztribúció a vállalati szférán belül | 399 |
Lakossági jövedelmek és a költségvetés | 401 |
A szocialista hiánygazdaság | 403 |
Hiánymagyarázatok | 404 |
Szabályozási mechanizmusok az erőforráskorlátos gazdaságban | 408 |
Mennyiségi alkalmazkodás és vegetatív szabályozás | 408 |
Norma szerinti és tűrési határ szerinti szabályozás | 410 |
A beruházási folyamat | 412 |
Intézményi keretek | 412 |
A beruházási volumen | 412 |
A beruházási folyamat szabályozódásának következményei | 414 |
Beruházási ciklusok | 414 |
A beruházások eloszlása | 416 |
Foglalkoztatás a szocialista gazdaságban | 417 |
Munkaerőpiac keresletkorlátos gazdaságban | 417 |
Munkaerőpiac az erőforráskorlátos gazdaságban | 418 |
Inflációs feszültségek és tendenciák | 420 |
Hatékonyság, versenyképesség | 422 |
A szocialista rendszer gyors növekedésének forrásai | 423 |
Tőkefelhalmozás, beruházás | 423 |
Technológia | 424 |
Képzés | 424 |
Ágazati szerkezet | 425 |
Erőforrások mobilizálása, fokozott igénybevétele | 426 |
A vagyon kizsákmányolása, felélése | 426 |
A technológia megválasztása | 427 |
A termék megválasztása | 427 |
A gazdasági növekedés szocialista típusa | 427 |
A hagyományos szocialista rendszerek koherenciája | 428 |
Bibliográfia | 431 |
A magyar piaci szocializmus. A megreformált szocialista rendszer | 433 |
A szocializmus versenypiaci modellje - a piaci szocializmus elméleti előfutárai | 433 |
Miért nem juthatott el a szocialista gazdaság fejlődésének kezdeti időszakában a radikális reformig? | 435 |
"A" és "B" típusú reformok. Reform vagy forradalom? | 436 |
"A" típusú reformok - a központosított tervgazdaság megjavíthatóságával kapcsolatos illúziók | 437 |
Radikális reform | 438 |
Búcsú a tervgazdaságtól - a tervmutatók eltörlése | 440 |
Tervezési rendszer felbomlóban | 441 |
Szabályozóvoluntarizmus, szabályozóopportunizmus, szabályozási illúzió szabályozólebontás | 443 |
A Montias-teoréma | 445 |
"Tervgazdaság-konform" irányítási módszerek a piaci szocializmusban | 446 |
Változások a tulajdonjogok gyakorlásában | 447 |
Az állam és a vállalat viszonya a tulajdonjogok nézőpontjából | 450 |
Nagyvállalati lobbyk - a "klán" mint az állam tulajdonostársa | 450 |
A reformszocializmus ellentmondásos tulajdoni fejleményei az agrárszférában | 454 |
A háztáji gazdaság: a magántulajdon elemeinek megjelenése | 455 |
Kistulajdon és kisvállalkozások | 457 |
Működik-e piaci önszabályozás a piaci szocializmusban? | 460 |
Az oligopolista szerkezet piacfejlődést akadályozó hatása | 461 |
Adminisztratív ármeghatározás és árdiktatúra | 464 |
A pénz és a monetáris szabályozás a korlátozott vállalati önállóságon nyugvó gazdaságban | 466 |
Disztribúció és redisztribúció | 468 |
Osztozkodás az állam és a vállalatok között | 468 |
Bérek, keresetek | 470 |
Jövedelmek a második, illetve a feketegazdaságban | 472 |
A társadalmi juttatások (transzferek) | 475 |
Bibliográfia | 479 |
A szocialista rendszer összeomlása és az átalakuló gazdasági rendszerek | 483 |
Rendszerátalakulás és/vagy modernizáció | 483 |
A kelet-európai modernizációs zsákutca | 488 |
Modernizáció, reform, stabilizáció | 496 |
Tranzíciós válság és kilábalás | 503 |
Válság, visszaesés és a növekedéspolitika | 504 |
Az intézményrendszer: kormányzat és önszabályozás küzdőtere | 509 |
Az átalakulás kulcskérdése: a pénzügyi rendszer | 511 |
Az állami szerepvállalás és a modernizáció finanszírozása | 516 |
Kitekintés | 519 |
Verseny, piac, rendszerváltozás | 520 |
Mennyire fontos szempont a verseny a rendszerátalakításban? | 523 |
A tőkéért folyó verseny | 529 |
Verseny a munkapiacon | 532 |
Verseny a pénzpiacon | 534 |
A korlátozások versengése | 536 |
Verseny a földért | 538 |
Az állam szerepéről | 540 |
Bibliográfia | 524 |
A kínai reformszocializmus gazdasági rendszere | 549 |
A reformszocializmus előzményei és kialakulása | 550 |
Történelmi háttér | 550 |
A Kínai Népköztársaság társadalmi-gazdasági fejlődése 1949 és 1978 között | 553 |
A reformszocializmus politikai gondolatának megjelenése | 556 |
A reformszocializmus kifejlődése | 559 |
A reformfolyamat felgyorsulása 1992-től kezdődően | 560 |
A kínai reformszocializmus gazdasági rendszerének intézményi alapstruktúrája | 560 |
Társadalmi és politikai struktúra | 560 |
A párt és az állam szerepe | 561 |
A terv és a piac kettőssége a kínai átmeneti gazdaságban | 563 |
Egyéb allokációs mechanizmusok | 566 |
A társadalmi érdekegyeztetés mechanizmusai | 568 |
A tulajdonviszonyok alakulása | 569 |
A kínai gazdaság fejlődése | 571 |
A növekedési ütem mutatói | 573 |
Az elért termelési és fejlettségi szint - nemzetközi összehasonlításban | 575 |
Szerkezeti arányok | 576 |
A foglalkoztatottság helyzete és problémái | 578 |
A kínai reformszocializmus kilátásai | 579 |
Bibliográfia | 584 |
Összefoglalás | |
A gazdaságelmélet, az összehasonlító közgazdaságtan és a rendszerváltozás összefüggései | 585 |
A rendszerváltozás mint alkalmazott közgazdasági kutatások tárgya | 592 |
Bibliográfia | 597 |
Névmutató | 599 |
Tárgymutató | 601 |