Előszó
A XIX. század végéig Európában a Szaharától délre élő Afrika népeinek, törzseinek és királyságainak művészeti alkotásait csupán egzotikus érdekességeknek, furcsa kuriózumoknak tekintették. Az...
Tovább
Előszó
A XIX. század végéig Európában a Szaharától délre élő Afrika népeinek, törzseinek és királyságainak művészeti alkotásait csupán egzotikus érdekességeknek, furcsa kuriózumoknak tekintették. Az 1900-as évek elején azonban néhány művész, Matisse, Modigliani, Picasso és mások felfigyeltek a sötét kontinensről érkező, fából, aranyból, bronzból, kőből és terrakottából készített fétisszobrok, bálványok, szellemalakok, istenségek különös művészeti irányzat egyik legfontosabb forrása lett. Néprajzkutatók, történészek kezdték egyre behatóbban tanulmányozni az afrikai népeket, s a világ múzeumaiban és műgyűjtőinél egyre szaporodott a "néger művészet" remekeinek száma.
A gyarmatosítás, a modern technika és kereskedelem behatolása néhány évtized alatt megváltoztatta az afrikai társadalmak életét, megrázkódtatta a törzsi szervezetet, gyakran megsemmisítette az ősi hagyományokat, s ezzel együtt a tradicionális művészet is átalakult. Valaha a törzsi művész jóformán kizárólag vallási célú, rituális szertartásokat szolgáló szobrokat, maszkokat készített a közemberek vagy az uralkodók számára. A külvilág érdeklődése azonban az első világháború után hamarosan azt eredményezte, hogy a faragó és bronzöntő mesterek egyre nagyobb számban alkottak egyenesen piacra, a túristáknak, s mind sekélyesebb művészi szinten. Az egykori fényes királyi udvarok közül talán csak a nigériai Benin uralkodójának bronzöntő mesterei őrizték meg hagyományos művészetük titkait, s mindmáig az ősi, évszázadokkal ezelőtt megformált minták szerint dolgoztak. Ugyanakkor megjelentek Nyugat-Afrikában az európai festészet és szobrászat eredményeit alkotó módon felhasználó művészek is, akik a törzsi közösség ellenőrzése, stíluselőírásai nélkül dolgoznak. Közülük többen Afrikán kívül is ismertté váltak, mint a nigériai Bamgboye, akinek a húszas években keletkezett vallási ihletésű faragványai a joruba fa-plasztika csúcsát jelentik, Ben Enwonwu, akinek szobrai nigériai köztereket ékesítenek, a néhány évvel ezelőtt Budapesten is kiállító ghanai Akwapim Six művészcsoport, vagy az Ife melletti Oshogbo művésztelepének alkotói, akinek művei közül kiállításunkban is látható két festmény.
Vissza