Előszó
Részlet:
A honvédelem szempontjai a nevelésben és tanításban.
Rudyard Kipling, a nemrég elhúnyt nagy angol író egy kis verse adta kezembe a tollat:
„Nations have passed away and left no...
Tovább
Előszó
Részlet:
A honvédelem szempontjai a nevelésben és tanításban.
Rudyard Kipling, a nemrég elhúnyt nagy angol író egy kis verse adta kezembe a tollat:
„Nations have passed away and left no traces,
And History gives the naked cause of it -
One single, simple reason in all cases:
They fell because their peoples were not fit."
Magyarul röviden: Ha népek tűntek el nyom nélkül, oka az volt, hogy nem álltak készen, mikor ütött az órájuk.
Mi is viharfelhős történelmi időket élünk. A világháborút átélt emberek, akik benne éltünk a nagy viharban, egy új kor határán, újabb felhők gyülekezését látjuk.
A magyarban nem hiányzott a hazát önfeláldozó módon védő vitézség szelleme. Sok példaképet állíthatunk a történelmi időkből az ifjúság elé, de az újabb időkből is eleget. A magyar iskola ki is használta csaknem minden időben a nevelés ezen részét s igyekezett az ifjúság lelkét megacélozni. Ez a szellem szülte a hősöket, akik vérüket ontották a hazáért. Ennek a szellemnek kell áthatnia ma is minden nevelőt.
Ez azonban egymagában ma már nem elég. Ha ránk támad az ellenség, mindenkinek készen kell állania, mert a korszerű háborúban mindenki katonának számít, akár fegyverrel harcol, akár polgári foglalkozását űzi. Nem akarok abba a hibába esni, mint nagyon sokan, akik a polgári lakosság előkészítéséről, a légitámadások ellen való védekezésről írnak. Sokan olyan rémképeket festenek, amelyekkel megijesztik ugyan a közönséget, de nem ösztönzik tettre, védekezésre. A középkor nagy járványos betegségei idején azok tettek jót népükkel akik megtanították őket a betegség ellen védekezni. Mi már csak hírből tudjuk, hogyan pusztított a pestis, kolera, himlő egy-egy országban.
Vissza