1.067.327

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Örömteli tanulás

Súlyos részképesség-zavarokkal küzdő gyermekek felkészítése a tanulásra

Szerző
Budapest
Kiadó: NIKOL Kkt
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 60 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-85205-6-6
Megjegyzés: 3 melléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

1978 óta foglalkozom enyhe értelmi fogyatékos, mozgássérült gyermekekkel a Pető Intézetben. Hosszú évek óta tanítom őket. Eleinte gyakran előfordult, hogy bosszankodtam azon, ha egy-egy tanítványom... Tovább

Előszó

1978 óta foglalkozom enyhe értelmi fogyatékos, mozgássérült gyermekekkel a Pető Intézetben. Hosszú évek óta tanítom őket. Eleinte gyakran előfordult, hogy bosszankodtam azon, ha egy-egy tanítványom nem bírt felfogni általam magától értetődőnek ítél dolgokat. Rövid idő után azonban "váltottam". Kezdett érdekelni, vajon mi lehet a gyerek fejében, hogyan látja ő a világot, ha számára ezek az evidenciák nem léteznek? Hol hiányos a tudása? Miben gondolkodunk egyformán? Honnan indulhatnánk?
Sajátosságukként könyveltem el a konkrét cselekvéshez tapadó gondolkodásukat, gondolkodásuk bizonyos fokú merevségét. Így nem vártam el tőlük, hogy azonnal elvonatkoztassanak, és az egyes gondolkodási műveletek váltásánál odafigyeltem arra, hogy a megelőző műveletet lezárjuk. Továbbra is sok rejtély maradt azonban előttem, amelyek megfejtéséhez a speciális pedagógiai tanulmányaim, és a szakirodalomban történő intenzív keresgélés, ill. dr. Gósy Mária "Beszédpercepciós diagnosztika és terápia" című tanfolyamának elvégzése után jutottam közelebb.
Iskolánkban az elmúlt 20-25 évben egyértelműen tapasztalható a hozzánk kerülő gyerekek tanulási képességének nagyfokú változása. 1980-ban tíz halmozottan sérült tanítványunk közül egynek volt komoly nehézsége a síkban való tájékozódással, analízissel/szintézissel, mára ez az arány megfordult. Rendkívül nagy számban kerülnek hozzánk olyan tanulók, akik emiatt nem tudják megtanulni (akiknek nem tudjuk megtanítani) a betűvetést több év alatt sem.
Az utóbbi években voltak olyan tanítványaim, akik - kisegítősökként -, rendkívüli éleslátással oldottak meg bizonyos problémákat, de sem a négyzethálós lapon, sem a vonalason nem "látták" a vonalhatárokat, a legegyszerűbb elemekből álló betűket sem tudták felismerhetően leírni, sőt az előpontozás, előírás sem jelentett nekik segítséget. A szemorvos szerint nem volt egyiküknek sem mérhető látásproblémája. Iskolába kerülésükkor az intelligenciavizsgálatuk eredménye jó volt, egyértelműen kisegítősöknek tűntek, illetve olyan gyerek is akadt köztük, aki az ép értelműek osztályából került át. Az intelligencia vizsgálatot pár év múlva megismételve, az eredmények alapján kérdésessé vált, hogy alkalmasak-e a kisegítő követelmények elsajátítására, vagy inkább foglalkoztatóba kellene kerülniük. Vissza

Tartalom

Bevezető 5
Kiknek készült a fejlesztési program? 8
Alapelvek 10
Ismerjük meg az adott gyermek személyiségének ösz szetevőit 10
A fejlesztés sorrendjének meghatározásánál élvezzenek előnyt a nagy transzferhatást kiváltó képességek 11
A fejlesztésnél a gyermek meglévő tapasztalataiból, tudásából induljunk ki, fokozatosan haladjunk a nehezebb dolgok felé 11
Minél előbb érjük el az önállóságot, tanítsuk az önértékelést 12
Mindenben közelítsünk az általános elváráshoz, használjuk ki a természetes alkalmakat 13
Hagyjunk lehetőségei az egyéni megoldási stratégiák kialakulására 14
A fejlesztés szője át a nap egészét, alkalmazza azt a gyerekcsoporttal dolgozó valamennyi pedagógus, hallgató és szülő 15
A fejlesztés részegységei
Síkbeli irányok ismerete 16
Szókincs aktivizálás 17
Szeriális észlelés 19
Vizuális észlelés 22
Rövid idejű vizuális memória 25
Rövid idejű verbális memória 26
Kézdominancia 26
Téri irányok ismerete 29
Szövegértés 32
Ritmusészlelés, hangonként ejtett szavak megértése 34
Transzformációs észlelés 35
Mondatértés 36
Beszédhang-differenciálás 37
Rajzolási képesség 39
A fejlesztési program eredményességének mérése GMP-diagnosztika 44
A GMP-diagnosztika vizsgálat specialitása mozgás ban korlátozott gyermekek esetében: 44
Csoportos értékelő lap a GMP-diagnosztika és a
Goodinough-féle rajzvizsgálat eredményei alapján életkori szint szerint 4?
A Goodinough-féle rajzvizsgálat 48
Kép megnevezési értékelő 48
írás felmérő 49
Mit, mikor, mivel mértünk? 51
A mérési eredmények elemzéséről 52
Mellékletek
1.sz. melléklet GMP-diagnosztikai csoportos értékelő lap 54
2.sz. melléklet GMP-diagnosztika - életkori átszámító lap 56
3. sz. melléklet Csoportos értékelő lap a GMP-diagnosztika és a Goodinough-féle rajzvizsgálat eredményei alapján életkori szint szerint 57
Irodalom 59

Szuhaj Eszter

Szuhaj Eszter műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szuhaj Eszter könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem