Fülszöveg
Rugási Gyula bibliafilológiai és a korai kereszténység némely teológiai és bölcseleti problémáját tárgyazó tanulmányai és esszéi a történő múltat igyekeznek megérteni. A szerző írásai nem holmi antikvárius érdeklődés termékei - inkább arról az érdekeltségről tanúskodnak, mely mindenkor önnön múltjának fürkészésére készteti az embert; a múlt számára nem bevégzett dolog, hanem bennünk (és általunk) élő hagyomány. Ennyiben e kötet témái nem tartoznak "a múltnak mint »elmúltnak« monumentumához", sokkal inkább múlt és jövő egymást kölcsönösen alakító s valamely jelenben metsző perspektívájához.
Ily módon az sem meglepő, hogy e gyűjteményes kötet egyik legfontosabb témája a történelem, a maga sajátos történeti megjelenésében. A horizont, amely a Szinajról lepillantó előtt feltárult, nemcsak azt a nézőpontot öleli magába, ahonnan a Golgotáról körbetekintő szemléli világát, hanem ama jelenbélit is, ahonnan e két magaslatra vissza-, s ahonnan - akarjuk ezt vagy sem - egyáltalán...
Tovább
Fülszöveg
Rugási Gyula bibliafilológiai és a korai kereszténység némely teológiai és bölcseleti problémáját tárgyazó tanulmányai és esszéi a történő múltat igyekeznek megérteni. A szerző írásai nem holmi antikvárius érdeklődés termékei - inkább arról az érdekeltségről tanúskodnak, mely mindenkor önnön múltjának fürkészésére készteti az embert; a múlt számára nem bevégzett dolog, hanem bennünk (és általunk) élő hagyomány. Ennyiben e kötet témái nem tartoznak "a múltnak mint »elmúltnak« monumentumához", sokkal inkább múlt és jövő egymást kölcsönösen alakító s valamely jelenben metsző perspektívájához.
Ily módon az sem meglepő, hogy e gyűjteményes kötet egyik legfontosabb témája a történelem, a maga sajátos történeti megjelenésében. A horizont, amely a Szinajról lepillantó előtt feltárult, nemcsak azt a nézőpontot öleli magába, ahonnan a Golgotáról körbetekintő szemléli világát, hanem ama jelenbélit is, ahonnan e két magaslatra vissza-, s ahonnan - akarjuk ezt vagy sem - egyáltalán előrenézhetünk. Számunkra - s ez e könyv legmélyebb meggyőződése - csak így van (a) történelem.
A történelem vége újevangéliumi/apokaliptikus hangú bejelentőinek megszaporodása idején bizonyára nem véletlen, hogy a kötet másik nagy témája az eszkatológia, a végről szóló beszéd a maga korai alakváltozataiban. Az egyházatyák korának rendkívüli gazdagságú teológiai, exegetikai, bölcseleti irodalmát, a különböző irányzatok olykor kíméletlen küzdelmét javarészt a végről alkotott elképzelések mentén értelmezik az írások, melyek maguk nem valamely eszkhaton hitéből, hanem a hitből mint egzisztenciánk legtávolabbi, legszélső, legvégső (eszkhaton) tapasztalatából vagy lehetőségéből táplálkozhatnak.
A hit az, ami - nem valamely illuzórikus közvetlenségben, hanem a legszemélyesebben megélt szóesemény pontos dokumentálásában - kapcsolatot teremt az önmegértés alkalmaként felfogott zsoltár s értelmezője között; hiszen Rugási is azt tartja feladatának, amit a hajdani költő, Ászáf a magáénak, midőn megszólította Teremtőjét: "...hogy elbeszéljem minden művedet."
Vissza