Előszó
A pályairányítás pedagógiai munkája nem új iskoláinkban. Hazánkban először a gimnáziumi nevelés és oktatás terve emelte tantervi erőre, meghatározva, rendszerezve azokat az ismeretköröket,...
Tovább
Előszó
A pályairányítás pedagógiai munkája nem új iskoláinkban. Hazánkban először a gimnáziumi nevelés és oktatás terve emelte tantervi erőre, meghatározva, rendszerezve azokat az ismeretköröket, amelyeket a második osztály heti egyórás óratervi foglalkozásain fel kell dolgozni.
Ezt a tantervi keretet olyan konkrét tartalommal célszerű megtölteni, amely
- a legfontosabb a cél eléréséhez;
- amelyet minden osztályfőnök közvetíteni tud a diákoknak;
- amely találkozik a gimnáziumi tanulók érdeklődésével.
Az orientáció tartalma összetett: pedagógiai, pszichológiai, szociológiai ismereteket és pályaismeretet egyesít magában. A foglalkozások vezetéséhez jórészt olyan felkészültség kívánatos, amelyre az osztályfőnöki feladatok igényes ellátásához is szükség van. Mivel az orientációs foglalkozásokat és az osztályfőnöki órákat ugyanaz a pedagógus vezeti, szerencsés találkozása ez a két szervezési formának. így még közvetlenebbül egymásra épülhetnek, kiegészülhetnek, hatékonyabbá válhatnak a megismerés-fejlesztés, az önismeret-önalakítás és a pályairányítás teendői.
Kézikönyvünk szerkesztésében és a tartalom formába öntésében - a jelen időszakban ugyanez a kiadvány tartalmazza a tanulóknak szükséges tudnivalókat is. Javasoljuk, hogy a rövidebb sorokkal irt részleteket a diákokkal is tudatosítsuk. Mivel ezek nem közvetlenül hozzájuk szólnak, ezért mondandójuk - ahol szükséges - némi átalakítással közvetítendő a tanulók felé. S mivel hagyomány nélküli foglalkozási program kézikönyvét kellett összeállítanunk, ezért nemcsak szorosan az órák anyagához igyekeztünk ismereteket adni. A pszichológiai tematikához olyan képességmegismerési,vizsgálódási eljárásokat is ajánlunk, amelyek egyszerűek, rövid idő alatt elvégezhetők. Ezek mindegyikéhez értékelési útmutatás tartozik.
Ebben az osztályfőnök választ kap, hogy milyen következtetéseket vonhat le az eredményekből, mit kell tennie, és milyen következtetések közölhetők a tanulókkal, mire kell nekik saját nevelésükben törekedniük.
Vissza