Előszó
A kiadvány abból a célból készült, hogy komplett óraleírások segítségével megpróbáljam bemutatni, hogyan lehet a fizikatanítás alapvető céljait, az ismeretek elsajátítását és a tanulók...
Tovább
Előszó
A kiadvány abból a célból készült, hogy komplett óraleírások segítségével megpróbáljam bemutatni, hogyan lehet a fizikatanítás alapvető céljait, az ismeretek elsajátítását és a tanulók gondolkodásának fejlesztését megvalósítani a fizikaórákon. Nem kiragadott részleteket mutatok be, melyek beemelhetők a tanórába, nem is több tanórát felölelő témakörök tanítási vázlatát írom le, hanem a mindennapok gyakorlatához kapcsolódó komplett tanórák leírását és néhány kiemelt szempont szerinti elemzését adom közre változatos témakörökben.
Kiemelten fontosnak tartom az általános iskolai oktatásra való odafigyelést, mert az alapozza meg a tanulók későbbi érdeklődését, sikerességét, illetve a szakkörökbe, tehetséggondozó foglalkozásokba való későbbi bekapcsolódását. Több példa ezért általános iskolai szintű.
A tanári munka jelentős része a tanórák megtartásából és az azokra való felkészülésből áll. Szinte minden tanóra egy kisebb „műalkotás", igazi alkotómunka. Az előkészítés során számos kérdés merül fel: Melyik gondolattal mennyit és milyen mélységben foglalkozzanak a diákok? Mi legyen a feldolgozás sorrendje? Milyen tanulásszervezési módot alkalmazzunk? Iktassunk-e be párhuzamos történéseket, például differenciált csoportmunkát? Hogyan induljon az óra, és miként záruljon? Honnan hová jussunk el, mi az üzenet? Hogyan áll össze a részekből az egész?
Ezért nagyon fontos a tanórában mint „egységben" gondolkozni, és a tervezéshez minél több segítséget, ötletet adni. Mintegy ,kiállítani" az alkotásokat, reflexiókkal, értelmezésekkel együtt, ahogy azt egy képzőművészeti kiállításon szokás.
A leírások alapjait minden esetben konkrét, általam különböző célból (bemutatóórák, vizsgaórák) látogatott tanórák adják, természetesen a tanár nevének és iskolájának említése nélkül. Csak annyit említek meg, hogy melyik évfolyam tanórájáról van szó, esetleg utalok a tankönyvhasználatra, ahol ez érdekes lehet. A tanórák egyes részeihez megjegyzéseket is fűzök, melyeket háttérrel kiemelve külön jelzek. A megjegyzések alternatív feldolgozási lehetőségekre utalnak, vagy kiemelik az adott szakmódszertani megoldást valamilyen szempontból.
Vissza