1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Operatőri ismeretek

Egyetemi jegyzet

Szerkesztő
Grafikus
Lektor
Budapest
Kiadó: Színház- és Filmművészeti Főiskola
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 247 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. A könyv 1000 példányban jelent meg.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az operatőr általában nem a szavak embere. Képekben gondolkodik és lát, és "bajba kerül", amikor kamera helyett tollat vesz a kezébe. Miért vállalkozom mégis e válogatás közreadására? Az a célom,... Tovább

Előszó

Az operatőr általában nem a szavak embere. Képekben gondolkodik és lát, és "bajba kerül", amikor kamera helyett tollat vesz a kezébe. Miért vállalkozom mégis e válogatás közreadására? Az a célom, hogy a felnövekvő operatőr nemzedék megismerje azokat a gondolatokat, amelyeket kollégáik munkájuk során már megfogalmaztak. Meddig jutottak el mesterségük megismerésében, hol tartanak ma, mit tudtak megtanulni, mire tudnak megtanítani. Mi az az alap, amire építeni lehet.
"Amit a könyvekből vagy tanítóinktól megtanulhatunk, olyan az mind, mint a kocsi... De hasznunkra a kocsi csak az úton lehet. Az út végére érve leszállunk a kocsiról, és gyalog megyünk tovább" - olvashatjuk a Védákban.
Főiskoláinkon hagyomány, hogy a klasszikus operatőri mesterséget tanítják. Ez az alap. Ez teremtette meg a lehetőségét a sajátos gondolkodású és látásmódú egyéniségek kibontakozásához, az állandó kísérletezéshez, fejlődéshez, amelyen keresztül meg tudott és meg tud újulni. Vissza

Tartalom

Az operatőri munkáról általában7
A filmművészet és a filmalkotók kifejező eszközei9
A filmoperatőr13
A filmkép tárgya16
A filmbeli tér19
A filmbeli mozgás, idő és tér összefüggései24
A tárgy és a felvevőgép mozgásai27
A tárgy elhelyezése a képmezőben - kompozíció32
A megvilágítás kompozíciója36
A filmkép tónusai40
A helyszín - díszlet44
A kép élessége47
A hangosfilm51
A riporterkamera55
A szubjektív kamera58
A rejtett kamera60
A szélesvásznú film67
A színes film70
A színes film kompozíciója77
A színek esztétikája82
A filmkép stílusa86
Az operatőri munka gyakorlatáról91
A fény93
A fényképezés alapelve94
A fotográfiai expozíció94
Filmexpozíció94
Exponálási idő94
Forgózárak95
Lencsenyílások98
Filmérzékenység100
A tárgy fényvisszaverő képessége102
A megvilágítás kontrasztjának aránya103
A jelenet világosságterjedelme107
Fénymérés110
A ráeső fénnyel működő fénymérők111
A visszavert fényt mérő fénymérők111
Filmkidolgozási fogalmak112
Előhívás fátyol112
Gamma-érték112
HD-görbe113
A szín114
Színkev erés115
Színegyensúly116
Színhőmérséklet118
Színhőmérséklet-mérés119
Mired-értékek121
A színes film világítása122
Kevert megvilágítás123
Külső jelenetek természetes fényben124
"Külső-belső" műfényben124
Fluoreszcens megvilágítás125
Fluoreszcens fényfluktuációk127
Fémhalogén lámpák okozta flicker jelenség128
A flicker jelenség megelőzése128
Az expozíció hatása a színminőségre129
Színes szűrők és fóliák alkalmazása a színes filmben131
Színszűrők131
Fényszabályozó rétegek (fóliák) mesterséges és természetes megvilágításhoz134
A felvevőgép objektívjén vagy ablakon alkalmazható szürke szűrők134
Kodak színhőmérséklet-átalakító szűrők134
Kodak színkiegyenlítő szűrők135
Kodak fénykiegyenlítő színszűrők135
Nappal felvett éjszakai jelenetek135
Mik jellemzik az éjszakát a vetítővásznon vagy a képernyőn?137
Milyen színszűrőket és expozíciót használjunk nappal felvett éjszakai jeleneteknél?137
Laboratóriumi színkorrekció139
A másolási fényértékek és az expozíció összefüggése141
Negatív színes film másolása141
Fordítós színes film másolása142
Feketedés- és színkorrekció a másolásnál144
Egyfényes színes munkakópiák145
Túlhívás146
Latenzifikálás149
A színes filmek korrekciós bevilágítása150
Képkivágás - képformátumok151
Televíziós képkivágás154
Közelfényképezés156
Pozitív dioptriás lencsék156
Osztott mezejű pozitív előtétlencsék158
Függelék159
Táblázatok
A színek érzelmi, asszociációs, gondolati és szándékra való hatása161
A színek pszichikai hatásáról (tér nélkül)167
A színek pszichikai hatásáról térben való megjelenésük alapján168
Az expozíció növekedése 24 kocka/mp felett, rekeszszámban169
Az expozíció csökkenése 24 kocka/mp alatt, rekeszszámban170
Expozíció-növekedés és -csökkenés 24 kocka/mp alatt és fölött, filmhatás-tényezőben és rekeszszámban171
Filmérzékenységi rendszerek összehasonlító értékei172
Foot-candle és lux-értékeket összehasonlító adatok173
Adott DIN és ASA számhoz tartozó lux-értékek a megfelelő rekeszszámnál173
A spektrumszínek hullámhosszai nm-ben és másodpercenkénti rezgésszámai174
A színhőmérsékletnek megfelelő mired-érték174
Eastman és Kodak színes filmekhez használatos színszűrők fluoreszcens megvilágításnál175
Kodak színhőmérséklet-átalakító szűrők színes filmekhez176
Rosco fényforrás szűrők177
Kodak CC-szűrők178
Kodak fénykiegyenlítő színszűrők és korrekciójuk179
A másolási fényértékek és az expozíció közötti viszony180
Felvevőgépek és vetítőgépek képkapuméretei180
Képkapuk és biztonságos területek televíziós filmeknél, milliméterben182
Filmhosszúság átszámítása nagyításhoz és kicsinyítéshez182
A képek másodpercenkénti számának átszámítása percenkénti képszámra182
A film futási hossza percben183
A film futási hossza méterben (mp)185
A film futási hossza méterben (perc)186
Mértékegységek átszámítása187
Ábrák
Színek a fizikában189
Felvevőgép-forgózárak190
Az Arriflex felvevőgép tükörreflexes forgózárának és keresőjének vázlatos rajza191
Expozíciócsökkenés rekeszszámokban, 180 fokos forgózár zárásakor192
Expozíciónövekedés rekeszszámokban, 180 fokos forgózár nyitásakor192
A forgózárnyílások és az expozíciós idő összefüggései193
T-rekeszszám194
Jelleggörbe195
Gamma-érték195
Jellegzetes negatív HD-görbe196
Jellegzetes fordítós HD-görbe196
Az Ektachrome Commercial HD-görbéje197
A Kodachrome II. HD-görbéje198
Fényforrások színhőmérsékletének átalakítása (Eastman Kodak szűrőkkel)199
Fényforrások színhőmérsékletének átalakítása (Agfa-Gevaert szűrőkkel)200
Fényforrások színhőmérsékletének átalakítása (Harrison & Harrison szűrőkkel)201
Flicker-jelenség202
35 mm-es felvevőgépek képkapuméretei203
16 mm-es film- és képméretek204
Szuper 16 mm-es film- és képméretek205
Felvevőgép-objektívek függőleges nyílásszögei206
Felvevőgép-objektívek vízszintes nyílásszögei207
Képméretek és biztonsági zónák a filmek televíziós felhasználásában208
Hálózati feszültségek és csatlakozó típusok209
Közelfényképezést segítő mércék 213
Plusz dioptriás-előtétlencsék tartományai méterben és inchben214
Kodak dobozcímke feliratai és jelzései215
A Magyar Filmlaboratórium ajánlásai
A 35 mm és 16 mm felvételi negatívok és azok további kidolgozásával kapcsolatos tudnivalók217
Irányelvek a pozitív munkakópiák egységes jelölésére228
Televíziós közvetítésre alkalamas filmek készítése236
Forrásművek jegyzéke241
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem